Rower szkodzi? Tak, jeśli źle go używasz

Czy dobrze ustawiłeś swój rower? Przez nieodpowiednio dobrany sprzęt i złą pozycję podczas jazdy możesz mieć bóle w plecach i nie tylko
Latem wielu Polaków wsiada na rower, samochody zostawiając w garażu. Niewielu jednak zdaje sobie sprawę z tego, że zrezygnowanie z auta na rzecz jednośladu może mieć również złe konsekwencje dla zdrowia. Żeby rower pozytywnie wpłynął na kondycję naszego ciała, musimy go odpowiednio wyregulować.

Sprzedawca sklepu rowerowego "Mikołaj Zielant" w Słupsku już od 18 lat uświadamia w tej kwestii innych. - Ludzie cały czas nie rozumieją, że rower trzeba kupować w sklepie z rowerami, a nie w sklepie spożywczym. Każdy z nas ma inną budowę i żeby odpowiednio dobrać sprzęt, musimy poradzić się specjalisty - tłumaczy. Wszystko zależy od rodzaju roweru, na który się decydujemy, od naszych indywidualnych proporcji oraz kondycji fizycznej. Różnice te będą dyktowały między innymi płeć czy wiek. Jeżeli już kupujemy sprzęt w profesjonalnym sklepie, pamiętajmy by zanotować preferowane dla nas ustawienia. Jeżeli tego nie zrobiliśmy, istnieje kilka uniwersalnych zasadach, które mogą nam pomóc.

1. Wielkość roweru:

W doborze odpowiedniego roweru bardzo istotna jest długość naszych nóg. W przypadku męskiego roweru górskiego, gdy staniemy prosto ze stopami na podłodze, odległość między kroczem, a ramą powinna wynosić około 10 cm. Panie muszą sobie tę ramę wyobrazić. Kiedy wsiadamy na rower powinniśmy móc dosięgnąć chociaż częścią stopy do podłoża.

2. Siodełko:

Kiedy ustawiamy wysokość siodełka, noga nie może być zgięta bardziej niż pod kątem 90 stopni. Nie powinniśmy jej także całkowicie prostować. W momencie maksymalnego skierowania pedału do dołu, noga powinna pozostać delikatnie ugięta. Takie ustawienie zabezpiecza kolana przed kontuzją jak również pozwala utrzymać stabilny kręgosłup.

Nie bez znaczenia jest również rodzaj siodełka. Siodełko nie powinno być zbyt miękkie zwłaszcza, jeżeli jeździmy na rowerze dłużej niż kilka godzin. Dobrym rozwiązaniem są siodełka z żelową wkładką - nie za twarde i nie za miękkie.

3. Kierownica:

Kierownica powinna być na tyle wysoko, żebyśmy nie musieli się do niej zbytnio wychylać. A w przypadku roweru miejskiego - żebyśmy mogli pozostać w całkowitym pionie.

4. Prawidłowa pozycja:

Jeżeli zamierzamy zrobić sobie kilkugodzinną rowerową wycieczkę, ale ustawienie naszego roweru zmusza nas do garbienia, oprócz spalonych kalorii, możemy się spodziewać konkretnego bólu w plecach.

Bez względu na to jaki mamy rower, nasze plecy muszą być proste. Jeżeli jest to rower miejski - plecy są w pionie. Jeżeli górski - pochylamy się do przodu i opieramy na rękach. Wiele osób, chcąc odciążyć ramiona, nieświadomie cofa plecy, co automatycznie powoduje ich skrzywienie. Garbienie się na rowerze może być spowodowane również źle dobranym rowerem, za nisko ustawioną kierownicą lub nieodpowiednią długością ramy.

5. Dobór roweru a problemy z kręgosłupem:

Dla osób, które cierpią na problemy z kręgosłupem najlepszy jest rower miejski. Z kilku powodów. Przede wszystkim takie osoby nie powinny jeździć po wertepach. Dla chorego kręgosłupa najlepsza jest gładka powierzchnia. Poza tym rowery terenowe tak jak i szosowe wymuszają od nas zadzieranie głowy do góry. Jeżeli mamy problemy z odcinkiem szyjnym po jeździe na takim rowerze mogą się one pogłębić.

W przypadku roweru miejskiego, oczywiście jeżeli siedzimy na nim prosto, nasz ciężar ciała opiera się bardziej na nogach i pośladkach, dzięki czemu nie przeciążamy pleców.

Poradnik przygotowaliśmy wraz z doświadczonym instruktorem sportu i rekreacji ruchowej.



Więcej o: