Ile wydają najbogatsi Polacy? 3 tys. za torebkę, tys. za perfumy, zegarek - 13 tys...

Co najmniej 2 tys. zł za parę butów, 3 tysiące za torebkę, perfumy nie tańsze niż 1 tys. zł, cygaro - przynajmniej 100 zł, zegarek - 13 tysięcy, butelka koniaku - 1,7 tys. zł. To jest synonim luksusu według bogatych Polaków
Za najtańszy model nowego Maserati trzeba zapłacić ok. 330 tys. zł (model Ghibili), za Ferrari - niecałe 900 tys. zł (najtańszy model California), a chcąc jeździć nowym Bentleyem, trzeba mieć w portfelu koło miliona. Chętnych na takie auta przybywa. W ciągu trzech kwartałów tego roku zarejestrowano w Polsce14 nowych Maserati (rok temu - dwa), 13 Bentleyów (o 44 proc. więcej), 14 Ferrari (27 proc.), 7 Astonów Martinów (133 proc. więcej), 517 Lexusów (22 proc. więcej) i 328 Porsche - podliczyła firma doradcza KPMG w opublikowanym właśnie raporcie "Rynek dóbr luksusowych w Polsce".

Szacuje, że na auta z najwyższej półki wydamy w tym roku aż 4,5 mld zł, a za trzy lata już 5,2 mld zł. W rzeczywistości wydatki mogą być jeszcze wyższe, bo jak usłyszeliśmy w warszawskim salonie Ferrari, większość najdroższych aut z naszych salonów jest rejestrowana w rajach podatkowych.

>> Luksusowe perfumy. O ile sprzedaż tych po kilkaset złotych jest stabilna, to - jak mówi Michał Missala, współwłaściciel sieci luksusowych perfumerii Quality Missala - przybywa chętnych na te za ponad 1 tys. zł. - Zawierają najcenniejsze i najrzadsze składniki, są bardzo trwałe, ich zapach indywidualizuje się na skórze. Mamy klientów, którzy kupują po kilka opakowań - opowiada właściciel perfumerii. Do najdroższych należy Clive Christian No 1. - 3,3 tys. zł/50 ml. Według KPMG w sumie na luksusowe perfumy i kosmetyki wydajemy dziś już 300 mln zł rocznie, za trzy lata kwota ma być wyższa o 50 mln zł.

>> O 18 mln zł (z obecnych 66 mln zł) ma wzrosnąć sprzedaż luksusowych cygar. Za Cohiba Esplendidos, Behike, Montecristo trzeba zapłacić grubo ponad 100 zł/szt. - Nie wyrabiamy się z realizacją zamówień - słyszymy w firmie Premium Cigars, która sprowadza kubańskie cygara do Polski.

Czym właściwie dobra luksusowe się charakteryzują? Zdaniem Tomasza Wiśniewskiego, partnera KPMG w Polsce, taki produkt musi mieć metkę, uznaną na danym rynku za luksusową, albo cechy (np. unikalność, wysoka cena), które nadają mu luksusowy charakter.

To dość enigmatyczna definicja. Skoncentrujmy się zatem na cenie.

>> Luksusowa odzież? W opinii bogatych cena takiego garnituru zaczyna się od 6,4 tys. zł, a buty kosztują przynajmniej 2 tys. zł.

>> Ceny luksusowych damskich torebek zaczynają się d 3,2 tys. zł.

>> Próg minimalnej ceny tygodniowej wycieczki zagranicznej, którą bogaci uznają za "luksusową", to ok. 9 tys. zł/os.

>> Luksusowy apartament? - przynajmniej 15 tys. zł/m kw.

>> Biżuteria - zegarek lub naszyjnik powinien kosztować przynajmniej 12 tys. zł.

>> Alkohole - koniak za przynajmniej 1,7 tys. zł.

O ile dziś wydajemy na wszystkie tego typu produkty niecałe 11 mld zł rocznie, w 2016 r. będzie to już ok. 13 mld zł (20-proc. wzrost) - wynika z raportu.

Bo bogatych przybywa. O ile dziś 45 tys. Polaków ma przynajmniej milion dolarów na koncie (w Niemczech jest ich 1,7 mln, we Francji 2,2 mln), to - jak wynika z prognoz Credit Suisse - w ciągu najbliższych pięciu lat przybędzie ich w Polsce 40 tys. - Bogaci w kryzysowych latach poczynili różne inwestycje, korzystając z niższych cen, więc wraz z ustępowaniem kryzysu ich majątki będą nabierać na wartości. A biedni? Wielu musiało wypłukać się z oszczędności, a nawet wyprzedać, by mieć co do garnka włożyć - mówi Piotr Kuczyński, główny ekonomista Xelion.



Więcej o: