Jakie wina lubią Polacy? Nie czerwone, nie wytrawne, ale... tanie

Wino

Wino (Fot. Dominik Sadowski / Agencja Gazeta)

Zaledwie nieco ponad 8 ml wina dziennie wypija statystyczny pełnoletni Polak. Najczęściej to wino stołowe
Jeśli chodzi o picie wina, wciąż daleko nam do większości krajów europejskich. Statystycznie spożycie wynosi u nas 3 l (czyli około czterech butelek) rocznie, podczas gdy na Zachodzie jest to między 25 l a 40 l wina - podaje Portalspozywczy.pl. Powolutku Polacy starają się jednak gonić Europę, a polski rynek wina gronowego rośnie z roku na rok. Chociaż coraz bardziej interesujemy się tym, co pijemy, kiedy i do czego, wciąż mamy ogromne braki - aż 80 proc. Polaków przyznaje, że nie wie na ten temat nic albo prawie nic.

Jeżeli już decydujemy się wypić te statystyczne 8 ml wina, najczęściej jest to wino stołowe (prawie 62 proc.). W tej kategorii również nie mamy jeszcze wyklarowanych gustów i cały czas poszukujemy i sprawdzamy, co nam zasmakuje. Z roku na rok coraz chętniej sięgamy po wina stołowe półwytrawne i wytrawne (obecnie to w sumie 62 proc. udziału w rynku) kosztem bardziej słodkich. Trzykrotnie mniejszym zainteresowaniem niż stołowe cieszą się wina deserowe i wermuty, podobnie jak wina musujące i szampany (18,4 proc.). Chyba wciąż trudno też nam zdecydować, czy wolimy odmiany czerwone czy białe. Wprawdzie tych pierwszych kupujemy najwięcej, ale najszybciej rośnie popularność win różowych.

Jak wybieramy wina? Oprócz tego, że najchętniej sięgamy po wytrawne lub półwytrawne, wciąż jeszcze czerwone, oraz zależy nam na jakości i smaku, to ciągle decydującym kryterium pozostaje cena. - Najczęściej kupowane są wina w przedziałach 15-20 zł oraz 20-25 zł za butelkę. Na butelkę wina droższą niż 30 zł decyduje się zaledwie 3,2 proc. ogółu kupujących - mówi Konrad Działak, dyrektor marketingu firmy Jantoń.

Może dlatego najwięcej amatorów miały w ostatnich latach wina bułgarskie, choć ostatni rok to już dominacja win francuskich, amerykańskich i hiszpańskich. Z kolei, jak podaje Elżbieta Pawłowska, dyrektor Biura Polskiej Rady Winiarstwa, wśród najchętniej polecanych przez Polaków marek od wielu lat są m.in. Cin&Cin (Ambra SA), Kadarka Prestige (Jantoń SA sp.k.), Nalewka Babuni (Vinpol sp. z o.o.). Zwykle po butelkę wina Polak udaje się do sklepu spożywczego (ponad 90 proc.), a przede wszystkim do dyskontu. W specjalistycznych sklepach kupuje tylko 1 proc.

Dane pochodzą z informacji zebranych przez firmy: TNS OBOP, Ambra, Jantoń SA Sp. k.



ZOBACZ WIDEO

Skomentuj:
Jakie wina lubią Polacy? Nie czerwone, nie wytrawne, ale... tanie
Zaloguj się lub komentuj jako gość

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX

Polecamy