Z czego Polska jest znana za granicą? [Najnowsze badania]

Wyniki badań na temat postrzegania i stosunku Polaków do Polskiej Wódki

Wyniki badań na temat postrzegania i stosunku Polaków do Polskiej Wódki (Na podst. mat. z badań przeprowadzonych w listopadzie 2015 przez SW Research na zlecenie Stowarzyszenia Polska Wódka)

Muzyka Chopina? Lech Wałęsa? "Solidarność"? Piękne kobiety? Pudło. Świat zna nas bardziej z "polskiej wódki", a także...
5,7 proc. osób uważa, że nasz kraj jest za granicą z "disco polo". A może na hasło "dobra kuchnia" obcokrajowcom staje przed oczyma nadwiślańska kraina? Tak uważa jedynie 14,9 proc. osób. Nieco bardziej - według nas samych - rozsławiają nas na świecie hasła "Solidaność" (26,6 proc. wskazań), "piękne kobiety" (30,4 proc.), "Lech Wałęsa" (30,9 proc.).



W ten sposób dochodzimy do podium rzeczy/haseł/postaci, z których Polska słynie za granicą. Może szokować, że "polska wódka" znalazła się w tym zestawieniu aż na drugiej pozycji (45,9 proc. wskazań). Zupełnie deklasując "muzykę Chopina" (34 proc.) i dając się prześcignąć jedynie papieżowi Janowi Pawłowi II (rekordowe 77,2 proc. wskazań).

Tak przynajmniej wynika z badań instytutu badawczego SW Research przeprowadzonych w listopadzie 2015 roku na zlecenie Stowarzyszenia Polska Wódka, patrona powstającego na warszawskiej Pradze pierwszego w Polsce i na świecie Muzeum Polskiej Wódki. Pytani dlaczego barmani chętnie wybierają polską wódkę, respondenci wskazywali jej wysoką jakość (55 proc.) oraz dobry smak (48,5 proc.). Paradoksalnie jednak tylko 23 proc. uczestników badania uznało czystą wódkę za modny alkohol.

Jak wytłumaczyć ten paradoks?

- Moda to rzecz zmienna. Postrzeganie wódki jako polskiego trunku narodowego jest ponadczasowe, jest schematem kulturowym, czymś znacznie trwalszym niż moda. Gościa z zagranicy częstuje się tym, z czego dany kraj słynie, nawet jeśli w danym momencie nie ma na to mody - komentuje wyniki badań Anna Gołębicka, ekspert ds. komunikacji, która pracuje dla czołowych polskich marek i współpracuje z Centrum im. Adama Smitha.

Mody przemijają, a polska wódka wciąż na topie?

Jest nieodłącznym elementem polskiej kultury i tradycji, towarzyszy Polakom podczas najważniejszych uroczystości i spotkań towarzyskich. Ma także niebagatelne znaczenie dla gospodarki - od lat jest znaczącym polskim produktem eksportowym, rozpoznawalnym na całym świecie. Nie dziwi zatem fakt, że ponad 55 proc. respondentów badania wymienia ją na pierwszym miejscu wśród produktów, którymi podjęliby gości z zagranicy. Zobacz na załączonych infografikach czym jeszcze prócz wódki podjęlibyśmy gości z zagranicy .

ZOBACZ WIDEO

Zobacz także
  • Kot, który wygląda jak Hitler Naukowcy już wiedzą, dlaczego niektóre koty wyglądają jak Hitler
  • Rosyjscy naukowcy planują wysłać małpy na Marsa. PETA protestuje Rosyjscy naukowcy chcą wysłać małpy na Marsa. Obrońcy praw zwierząt protestują [PETYCJA]

Polecamy