Zaskakująca reklama. Heineken zniechęca do picia alkoholu

Trwa międzynarodowa kampania marki Heineken pod hasłem "Moderate drinkers wanted". Producent alkoholu zniechęca w niej do picia piwa w zbyt dużych ilościach. A my pytamy: jak to możliwe?
Kampania "Moderate drinkers wanted" ("Poszukiwani umiarkowanie pijący") objęła 30 rynków na świecie. W trwającym minucie spocie pokazano upitych mężczyzn śpiących w barach i w nocnych klubach. Główną rolę odgrywają kobiety, które śpiewając piosenkę "I need a hero" dają do zrozumienia, jak mocno są sfrustrowane nadużywaniem alkoholu przez ich partnerów. Na końcu spotu mężczyzna przy barze odmawia piwa podawanego przez atrakcyjną barmankę.



Badania na zlecenie marki Heineken przeprowadzone w pięciu krajach wykazały, że ponad połowa ankietowanych ogranicza picie obawiając się utraty kontroli nad własnym zachowaniem. 36 proc. czuło się zawstydzonych zdjęciami opublikowanymi w mediach społecznościowych, które pokazywały ich w stanie nietrzeźwości.

Jak dowiedzieliśmy się w firmie 24/7Communication, obsługującej w Polsce markę Heineken, w najbliższych miesiącach spoty nie będą emitowane w naszym kraju. O zaskakującej w swoim przekazie kampanii rozpisywały się za to chętnie branżowe portale. Tym bardziej, że nie dla wszystkich okazała się strzałem w dziesiątkę.



To pachnie fałszem

- Jestem podejrzliwy, gdy producenci alkoholu lub innych używek próbują promować powściągliwość. To pachnie fałszem. Dziś po prostu bardzo modne jest organizowanie akcji i kampanii pokazujących społeczną odpowiedzialność danej firmy. Co innego ostrzegać wprost, na przykład: kupuj nasz alkohol, ale nie jedź po pijanemu lub nie spożywaj go w ciąży - ocenia Zbigniew Lazar, specjalista ds. komunikacji i PR. - Reklama byłaby bardziej wiarygodna, gdyby nie chodziło o masową markę, a o niewielki browar - dodaje Lazar.

Heineken nie chce upijać klientów

Polscy przedstawiciele marki tłumaczą, że zniechęcanie do nadużywania piwa to stała strategia Heinekena. - Nie zależy nam na tym, by upijać klientów. Chcemy, by picie piwa było kontrolowanym relaksem, rozrywką, przyjemnym elementem życia. Nadmierne spożycie szkodzi marce, dlatego jest dla nas ważne, by Heineken pojawiał się w dobrym kontekście. Upijanie się nie powinno być efektem działania marki - tłumaczy Marta Jechna z 24/7Communication.

Więcej o: