Piloci czytają dzieciom!

materiały prasowe
13.05.2016 10:40
A A A
Piloci czytają!

Piloci czytają! (Fot. Sebastian Góra)

Z kokpitów do książek przesiądą się wkrótce piloci Sił Powietrznych. Wszystko za sprawą nowej kampanii społecznej "Czytanie - męska rzecz!" i jej pilotażowego projektu "Piloci czytają dzieciom"!

Wojskowych lotników do współpracy zaprosiła Fundacja "ABCXXI - Cała Polska czyta dzieciom", która w 2016 roku obchodzi jubileusz 15-lecia głośnej kampanii pod tym samym hasłem.

CZYTANIE USKRZYDLA!

Pilotaż nowej kampanii przewiduje współpracę fundacji z głównym partnerem, tj. Siłami Powietrznymi oraz instytucjami muzealnymi związanymi z lotnictwem. Inspektorat Sił Powietrznych zaangażował do kampanii "Czytanie - męska rzecz!" lotnictwo szkolne, transportowe i taktyczne. Nie zabraknie przedstawicieli zespołów akrobatycznych "Orlik" oraz "Biało-Czerwone Iskry". Patronatem przedsięwzięcie objęła "Skrzydlata Polska" oraz znane tytuły parentingowe.

Asów przestworzy, czytających bajki związane tematycznie z lotnictwem oraz kosmonautyką, spotkać będzie można w maju w Muzeum Sił Powietrznych w Dęblinie i w Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie. W czerwcu natomiast, piloci zawitają na czytelniczy piknik w parku plenerowym Muzeum Wojska Polskiego w Warszawie. Wszystkie wydarzenia mają charakter zamknięty: na zaproszenie fundacji, w spotkaniach wezmą udział dzieci z prywatnych przedszkoli, państwowych szkół podstawowych, rodzin zastępczych i domów dziecka, również dzieci niepełnosprawne. Jednym z założeń projektu jest bowiem integracja młodych uczestników z różnych środowisk, bez stygmatyzowania ich przed rówieśnikami. Dlatego też, spotkania nie odbywają się w placówkach opiekuńczych, czy w szkołach, a w neutralnych, rozbudzających wyobraźnię miejscach. Takimi są bez wątpienia muzea lotnictwa.

Warszawska impreza będzie miała odmienny charakter. Czytelniczy piknik z lotnikami, organizowany we wnętrzu samolotu transportowego AN-26 i na przyległym terenie parku plenerowego, będzie jedynym w swoim rodzaju połączeniem Dnia Dziecka i Dnia Ojca. Mali i duzi spędzą razem czas, posłuchają dobrej literatury dziecięcej, zwiedzą ekspozycje muzealne, podejmą wspólnie zadania kreatywne (eko-warsztaty, w ramach których będą wspólnie budować samolot lub rakietę z surowców wtórnych), poznają charakter służby w powietrzu.

"DZIECKU CZYTANIE - TATY ZADANIEM"

Aby uczestniczyć w pikniku, należy wziąć udział w konkursie "Dziecku czytanie - taty zadaniem!", który fundacja ogłosi na swoim profilu na Facebooku już na początku maja. Do wygrania 25 podwójnych zaproszeń na to wyjątkowe spotkanie. Fundacja, chcąc przygotować w przyszłości "Skrzydlatą Kolekcję" bajek i wierszy o lataniu oraz kosmosie, zaproponuje pilotom czytanie, zarówno dobrze znanych, jak i niedawno wydanych, książek. Kto nie zna takich pozycji, jak "W aeroplanie" Juliana Tuwima, czy "Pilot i ja" Adama Bahdaja? Dla dorosłych uczestników będzie to sentymentalna podróż do czasów młodości, a nawet - dzieciństwa. Choć w sercu imprez leży kontakt dzieci z literaturą, nie zabraknie i innych atrakcji dla milusińskich. Projekt przewiduje: zwiedzanie muzeów lotnictwa, pogadanki tematyczne dostosowane do poziomu dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym (przedział wiekowy uczestników to 5-8 lat), warsztaty modelarskie, konkurs rysunkowy "Przyjaciel Pilot" (dzieci stworzą odznakę pamiątkową dla pilotów, którzy dla nich czytają). W konkursie nagrody przyzna Boguś Niedźwiedź - lotnik. Malborskie Stowarzyszenie Lotników przybliży dzieciom niezwykłą historię tego pluszowego pilota, który nie tylko odwiedza bazy lotnicze, wypełniając wpisami swoją książkę lotów, ale przede wszystkim, wspomaga liczne inicjatywy na rzecz najmłodszych. Boguś obejrzy z dziećmi krótki film o akrobacjach lotniczych, zje drugie śniadanie na trawie pod samolotem, pomoże organizatorom wręczyć lotnicze niespodzianki.

OD CZYTANIA DO LATANIA, OD LATANIA DO CZYTANIA

Wielu chłopców (i coraz więcej dziewczynek), marzy, aby zostać pilotem czy kosmonautą. Latanie i podróże w kosmos są jednym z najczęstszych elementów zabaw dzieci, które kształtują ich wyobraźnię. Prestiż zawodu pilota i oficera Sił Zbrojnych RP dostarczy najmłodszym dobrych wzorców i zachęci do realizacji ich własnych marzeń. Etos żołnierski oraz etos zawodów związanych z lotnictwem kojarzy się dzieciom z bohaterstwem, wiedzą i wysokimi umiejętnościami, odwagą i dyscypliną. Taki etos utrwaliła kultura, szczególnie ta literacka i medialna.

Projekt ma pokazać dzieciom, że oficer - pilot to również człowiek wrażliwy na rozwój młodego pokolenia, a wreszcie - że to także proaktywny rodzic i czytelnik. Jest to szczególnie istotne dla tych dzieci, którym na co dzień ojcowie poświęcają niewiele czasu oraz dla tych, które pozytywnego męskiego wzorca w życiu codziennym są pozbawione.

Akcja kierowana jest więc do dzieci z domów dziecka i z rodzin zastępczych - aby miały szansę na integrację z rówieśnikami poprzez zabawę i naukę. Aby, pomimo trudnej sytuacji losowej, spotykając wspaniałych lotników, uwierzyły w możliwość realizacji własnych celów w życiu. Beneficjentami kampanii "Czytanie - męska rzecz!" są tak dzieci, jak i ojcowie, mężczyźni. Planowane działania projektowe mają na celu aktywizację ojców do czynnego i mądrego wychowywania, do wspólnego spędzania czasu, poprzez czytanie i rozbudzanie nowych pasji.

Projekt ma być również sygnałem, że ojciec niezaangażowany, nieobecny, pochłonięty pracą i innymi zajęciami, może stracić najpiękniejszy czas w życiu własnego dziecka i szansę na zbudowanie z nim silnych więzi. Istotną grupę odbiorców stanowią ojcowie - mundurowi (nie tylko lotnicy wojskowi), których specyficzne obowiązki zawodowe i towarzyszący im stres (a nierzadko i zagrożenie życia podczas służby), miewają negatywny wpływ na relacje rodzinne. Trzeba pamiętać, że służba mundurowa nie jest "zwykłą" pracą - jej podjęcie często determinuje życie prywatne i rodzinne. Służbę państwową „pełni” więc cała rodzina funkcjonariusza, żołnierza. Czytanie dzieciom przez pilotów wojskowych zderza wizerunek "twardego", "męskiego", "nie okazującego emocji", ale "postępującego według zasad honorowych" - oficera z potrzebą i koniecznością budowania bliskości z małym człowiekiem.

WSZYSCY POTRZEBUJEMY SKRZYDEŁ

Zgodnie z misją fundacji, również i ta kampania stawia sobie za cel promocję czytelnictwa, mądre wychowanie przez czytanie, budowanie więzi między ojcem a dzieckiem, wypracowanie dobrych nawyków w rodzicielstwie, rozbudzanie wyobraźni i rozwój intelektualny dzieci, kreowanie dobrych wzorców i przybliżenie ich tym, których los pozbawił pozytywnych przykładów do naśladowania.

"Piloci czytają dzieciom" to także prezentacja tematycznych, wartościowych lektur dla dzieci oraz czynne wspomaganie Partnera - Sił Powietrznych - w edukacji lotniczej najmłodszych. Udział w kampanii Fundacji "ABCXXI - Cała Polska czyta dzieciom" jest dla Sił Zbrojnych dodatkową okazją do promocji. Działania społeczne na rzecz dzieci i ich rozwoju intelektualnego ocieplą wizerunek wojska. Zbliżają je do spraw obywatelskich, co przekłada się na budowanie zaufania społecznego do Sił Zbrojnych w czasie pokoju. Jako pierwsi, o tym, że czytanie to prawdziwie "męska rzecz", która uskrzydla i tych małych, i tych całkiem dorosłych, zaświadczą piloci z lotnictwa szkolnego w Radomiu. Będą uczestniczyć wraz ze swoimi dziećmi w sesji zdjęciowej na rzecz kampanii. To autentyczne zaangażowanie lotników i ich rodzin jest bardzo znaczące: pokazuje, że wszyscy potrzebujemy skrzydeł oraz - że wszyscy możemy ich dodać innym.

ZOBACZ WIDEO

Skomentuj:
Zaloguj się lub komentuj jako gość

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX

Polecamy