Pięć przykazań zdrowego mężczyzny

Dbaj o siebie, zapobiegaj i przewiduj.

Kobiety w Polsce żyją dłużej od mężczyzn przeciętnie o osiem lat. Przyczyną zgonów facetów najczęściej są choroby układu krążenia i choroby nowotworowe. Dlaczego? Bo nie myślą o swoim zdrowiu, a przesadne dbanie o siebie uważają za niemęskie. Prawdziwy twardziel nie chodzi przecież do lekarza. Poważna choroba potrafi powalić na kolana, ale wcale nie musi tak być. Warto pomyśleć o działaniach, które pomogą nam poradzić sobie ze jej ewentualnymi skutkami. Wystarczy kilka prostych sposobów, które nie wymagają dużo czasu i wielkich pieniędzy.

x

 

Zaczynasz dzień od kawy albo co gorsza od papierosa? Nie jesz śniadania, za to wieczorem objadasz się bez opamiętania? Nawyki i rutyna są nieodłącznym elementem naszego życia. Część z nich wkrada się w życie niezauważalnie, a czynności z nimi związane wykonujesz automatycznie. Tak dzieje się szczególnie wtedy, gdy obecne w życiu nawyki wiążą się z czymś przyjemnym, jak piwo podczas meczu czy wieczorny drink. I do takich przyjemności absolutnie masz prawo. Ale dlaczego nie powalczyć o to, by słabości zastąpić mądrymi wyborami? Nawet się nie spostrzeżesz, gdy zamiast papierosem rozpoczniesz dzień wodą z cytryną.


Najważniejsze to być ze sobą szczerym w odpowiedzi na pytanie, co chcesz osiągnąć i jak pragniesz zmienić swoje życie. Potem wystarczy postawić sobie konkretny, ale też realny cel. Wtedy łatwiej będzie ci "zaprzyjaźnić" się ze zdrowymi nawykami.

PRAWDZIWY FACET JARMUŻU SIĘ NIE BOI

Jesteś tym, co jesz. To niby banał, ale prawdziwy. Jak wynika z raportu Nationale-Nederlanden "Miej serce do zdrowia" niezdrowa dieta oraz nadmierne spożywanie alkoholu (powyżej 60 g dziennie przez mężczyzn) są przyczynami około 40 proc. nowotworów złośliwych. Dlatego zacznij myśleć, czego codziennie dostarczasz, a może raczej czego nie dostarczasz swojemu organizmowi. Czytaj etykiety produktów. Jeżeli ich skład jest dłuższy niż dwie - trzy linijki, omijaj je szerokim łukiem. Staraj się, by w każdym posiłku znalazły się warzywa. Zaprzyjaźnij się z owocami, kaszami, ogranicz sól i pożegnaj fast foody. Jedzenie może być równie smaczne, jeżeli przygotujesz je w piekarniku lub na parze. I przede wszystkim - jedz regularnie. To pozwoli ci utrzymać dobrą kondycję oraz pozbyć się nadprogramowych kilogramów. Tak zwana oponka często pojawia się u panów między 30. a 40. rokiem życia, a później trudno się jej pozbyć. W zdrowym odżywianiu chodzi o ograniczenie kalorii, tłuszczów zwierzęcych, zwiększenie ilości tłuszczów roślinnych, ryb, warzyw, owoców i pełnoziarnistego pieczywa. Po paru tygodniach, gdy poczujesz się lepiej, nie będziesz mógł się nadziwić, jak wcześniej mogłeś żywić się śmieciowym jedzeniem.

 

x

NIE CHCESZ CHOROWAĆ - RUSZ SIĘ

 

Według badania Nationale-Nederlanden tylko jedna trzecia mężczyzn w Polsce regularnie uprawia sport, a blisko połowa ćwiczy od czasu do czasu. Tymczasem badania przeprowadzone w Danii i Wielkiej Brytanii pokazują, że systematyczna aktywność fizyczna może wydłużyć życie człowieka o 3-5 lat. Dlatego od wysiłku fizycznego warto się uzależnić. Codzienna porcja ćwiczeń może się przerodzić w nawyk, z którego trudno będzie ci zrezygnować. Mniejsze znaczenie ma to, czy to będzie bieganie, rower czy tak modny ostatnio cross fit. Ważna jest przede wszystkim regularność. Pamiętaj, że systematyczna aktywność fizyczna zmniejsza o połowę ryzyko rozwoju raka okrężnicy i prostaty, a wzrost ilości czasu spędzanego w pozycji siedzącej o dwie godziny dziennie jest w sposób istotny powiązany ze wzrostem ryzyka zachorowania na raka jelita grubego (o 8 proc.). Żadną wymówką nie jest w tym względzie brak czasu ani pieniędzy. Naprawdę nie trzeba od razu kupować najdroższych butów sportowych, by zrobić małą przebieżkę po parku. Na początku wystarczy zrezygnować z windy na rzecz schodów, a zamiast samochodu wybrać spacer. Jeśli uważasz, że sam nie dasz rady, to zaproś kumpla, by ci towarzyszył albo znajdź w mediach społecznościowych grupę wsparcia. Wystarczy tylko zrobić pierwszy krok.


PRZYCHODZI FACET DO LEKARZA

Pilnujesz kolejnych terminów corocznego przeglądu twojego auta? To dlaczego nie masz czasu, by raz w roku zrobić morfologię, badanie USG brzucha, czy pokazać znamiona dermatologowi? Najczęściej dlatego, że nie masz czasu i nic ci nie dolega. Nie chcesz, by ktoś wziął cię za hipochondryka. Tymczasem badania profilaktyczne pozwalają na wczesne wykrycie raka i większe szanse na jego wyleczenie. Aż 84 proc. ankietowanych przez Nationale-Nederlanden kobiet twierdzi, że odpowiednia profilaktyka może przynieść pożądane efekty. Niestety z mężczyznami jest o wiele gorzej. Tylko co czwarty wierzy w konieczność wykonywania badań profilaktycznych, a większość nie czuje szczególnej potrzeby ich zrobienia. Do lekarza idą dopiero wtedy, gdy ich organizm bije na alarm albo gdy na siłę zaciągnie go do niego partnerka. Panowie - czas na zmiany! Lekarze zalecają, by podstawowe badania profilaktyczne, bez względu na wiek, wykonywać raz w roku. Przed czterdziestym rokiem życia ważne jest badanie krwi i morfologia, pomiar ciśnienia i EKG, ogólne badanie moczu i samobadanie jąder. Później trzeba do tego dodać pomiar stężenia cholesterolu, RTG płuc, USG jamy brzusznej oraz badanie przesiewowe w kierunku raka jelita.


NIECH TWOIM ŻYCIEM NIE RZĄDZI PRZYPADEK

Czego mężczyźni boją się najbardziej, gdy zachorują? Wśród negatywnych konsekwencji poważnych chorób Polacy wymieniają przede wszystkim bycie zależnym od innych (60 proc.), długotrwałą niezdolność do pracy (52 proc.) oraz ograniczenie sprawności i aktywności (52 proc.). Jesteś głową rodziny i samcem alfa? Zadbaj o poduszkę finansowego bezpieczeństwa. Zdaniem Martyny Kucickiej-Witek, Menedżera ds. Produktów Ochronnych w Nationale-Nederlanden, poczucie bezpieczeństwa i niezależności finansowej jest nie do przecenienia w trudnej sytuacji życiowej. Poduszka zabezpieczy cię na wypadek nieplanowanych wydarzeń. Odkładanie nawet niewielkich kwot pozwoli wyrobić ci nawyk oszczędzania i w dłuższej perspektywie czasowej pomoże zbudować zabezpieczenie dopasowane do indywidualnych potrzeb. Dobrym sposobem są także ubezpieczenia, w tym specjalne, oferujące wsparcie przy ciężkich zachorowaniach, takich właśnie jak nowotwór czy zawał serca. Należy bowiem pamiętać, że powrót do zdrowia może na dłuższy czas wyłączyć cię z zawodowej aktywności. Dobre ubezpieczenie charakteryzuje się tym, że daje możliwość dopasowania do własnych aktualnych potrzeb. Dzięki odpowiedniej polisie nagłe trudności nie doprowadzą do obniżenia dotychczasowego standardu życia rodziny. Choroba to bowiem znaczne obciążenie finansowe, szczególnie jeśli chodzi o koszty czynności okołomedycznych. Posiadanie ubezpieczenia może rozwiązać ten problem. Warto poszukać takiego, które ochroną obejmuje jak najszerszy wachlarz chorób, nowotworowych i nie tylko. Na rynku pojawiły się już ubezpieczenia "skrojone" pod potrzeby mężczyzn. Jednym z nich jest polisa "ON", która zapewnia świadczenie wypłacane zaraz po diagnozie nowotworu, środki na poszczególne etapy leczenia oraz opiekę od pierwszego dnia choroby. Wysokość ubezpieczenia uwzględnia wszystkie jej aspekty, również czas przeznaczony na powrót do aktywności zawodowej. Ponadto, polisa obejmuje szeroki zakres zachorowań, także na nowotwory niezłośliwe. - Warto pomyśleć też o tym, że w czasie choroby potrzebne będzie nam dodatkowe wsparcie, np. w zorganizowaniu transportu do lekarza czy przy wykonywaniu podstawowych czynności w domu. W takiej sytuacji dobrze jest posiadać ubezpieczenie z pakietem assistance, aby móc w spokoju skoncentrować się na procesie wychodzenia z choroby  - dodaje Martyna Kucicka-Witek.

 

x

CIESZ SIĘ ŻYCIEM

 

Ważną rzeczą w dbaniu o swoje zdrowie jest umiejętność odpoczynku, relaksowania się i odreagowania stresu. Tego ostatniego nie da się całkowicie wyeliminować, ale można się nauczyć sobie z nim radzić. Trwający kilka minut lub godzin stres nie jest zły. Wręcz odwrotnie, wzmaga on adaptację układu odpornościowego. Dużo gorzej jest jednak z przewlekłym stresem, trwającym kilka tygodni, który upośledza funkcje układu odpornościowego, zwiększając wytwarzanie się wolnych rodników, co sprawia, że zaczynamy chorować. W związku z tym, że mężczyźni tłumią emocje, ich depresja jest dużo trudniej wykrywalna niż u kobiet. Dobrym sposobem rozładowania stresu może być choćby wysiłek fizyczny. Pozwala on nie tylko pozbyć się napięcia i nabrać dystansu do spraw codziennych, ale sprzyja też wydzielaniu się endorfin - hormonów szczęścia. Polecaną metodą relaksu są także spacery, joga, odpowiednie, głębokie oddychanie czy medytacje. Ważne jest również rozwijanie zainteresowań, które pozwolą ci oderwać się od zmartwień. Jak najczęściej się śmiej i pamiętaj o wysypianiu się.
Jednak być może najważniejszym nawykiem, który warto praktykować, jest pozytywne nastawienie do życia. Pogoda ducha zwiększa poczucie bycia szczęśliwym, nawet pomimo choroby, a więc nie warto być pesymistą. To czysta chemia, którą trzeba wykorzystać na swoją korzyść. Zacząć możesz już dziś, by z czystym sumieniem móc sobie powiedzieć, że zrobiło się wszystko, by zapobiec chorobie lub zminimalizować jej niszczące skutki. Dlaczego warto? Bo robisz to dla najważniejszej osoby na świecie, czyli siebie.  

Źródło danych: Raport Nationale-Nederlanden "Miej serce do zdrowia"
Materiał powstał we współpracy z marką Nationale-Nederlanden