Off-roadowe emocje w mieście. Kompaktowy SUV to wybór idealny?

KD
12.04.2018 12:27
Jeep Renegade

Jeep Renegade (Fot. Redakcja)

W natłoku motoryzacyjnych premier czasem trudno dostrzec wartościowe nowości. A tych nie brakuje. Również w segmencie kompaktowych SUV-ów.

Statystki nie pozostawiają złudzeń - ostatnie miesiące należą do SUV-ów. Najnowsze dane wskazują, że nawet 40 proc. zarejestrowanych samochodów stanowią modele właśnie z tego segmentu. To roczny wzrost o ponad 20 proc., czym nie może pochwalić się żadna inna klasa. Zaskoczony?

My niespecjalnie. Bo SUV-y to szereg zalet - począwszy od dużej pakowności i przestronnym nadwoziu, na bezpieczeństwie skończywszy. A do tego wreszcie wyglądają naprawdę atrakcyjnie! Przestały być nudnymi terenówkami, może i o dużych możliwościach, ale o ocenie wizualnej ledwie dostatecznej. Współcześnie nabywasz i osiągi i design, a niektóre modele mogą - pod względem wyposażenia - konkurować nawet z flagowymi limuzynami.

Jeep Compass
Materiał Partnera

Sprawdź ceny najnowszych modeli Jeepa!

Choć w ten segment inwestują już również producenci, których wcześniej z SUV-ami raczej nie kojarzyliśmy, prym i tak wciąż wiodą marki od zawsze będące synonimem "samochodu dla mężczyzn". Taką jest bezsprzecznie Jeep, udowadniający, że SUV to auto nie tylko poza miasto.

Bo w miasto Amerykanie proponują dwa ciekawe modele: Renegade i Compass. Ten pierwszy jest zapowiadany jako najzwinniejszy SUV w historii. Trudno się z tym nie zgodzić - gdy jakiś czas temu wybrałem się jaskrawożółtym Renegade na wycieczkę po Śląsku cieszyńskim, nie tylko zwracałem uwagę mocnym kolorem, ale również nad wyraz swobodnym krążeniem po placach parkingowych i wąskich uliczkach. Już wtedy, podczas parkowania w pobliżu popularnej karczmy (korzystając oczywiście z przejrzystej kamery cofania), stwierdziłem, że Renegade to kompromis między przestronnością Jeepa, a kompaktowością zwykłej osobówki. No i ten rozsuwany dach MySky, który sprawi, że to nagle tylne fotele staną się najbardziej pożądanymi miejscami w samochodzie...

Jeep Renegade
Fot. Redakcja

Zapisz się na jazdę próbną nowymi modelami Jeepa!

Renegade ma wszystko to, co kompaktowy SUV mieć powinien. To auto, które nie udaje terenówki, ale jednocześnie zapewnia komfort i bezpieczeństwo, kiedy terenówkę trzeba próbować udawać (np. podczas wypadów za miasto). Wiadomo, że off-roadu nim nie zaliczysz, ale napęd 4x4 jednak robi różnicę, gdy dzieciaki będą chciały wyjechać nad jezioro.

Jeep Compass to jeszcze większe możliwości. Młodszy brat flagowego Grand Cherokee jest dowodem na to, jak bardzo zmienia się rynek motoryzacyjny. Dla tych, którzy po prostu chcą mieć Jeepa, ale nie planują ekstremalnych wycieczek, producent przygotował słabszą wersję silnikową. Miłośnikom górskich podróży Amerykanie proponują mocarną wersję 4x4, wyposażoną w wiele udogodnień umożliwiających pokonywanie trudniejszego terenu. Wystarczy poczytać branżowe portale - dziennikarze motoryzacyjni zgodnie przyznają, że Compass to najbardziej terenowy kompaktowy SUV na świecie.


Fot. Materiały Partnera

Poznaj możliwości najnowszych modeli Jeepa

Może się wydawać, że kompromis to w motoryzacji droga na skróty. Parafrazując słynny dowcip o śwince morskiej, jeśli mamy do czynienia z "miejską terenówką", to ona nie jest ani miejska ani terenowa.

Wystarczy jednak zasiąść za kierownicą crossoverów Jeepa, by poczuć off-roadowe emocje również w mieście. Ja chcę jeszcze raz!

Komentarze (12)
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • avatar

    lm648

    Oceniono 29 razy 19

    Dacia Duster jest THE BEST !!!

  • avatar

    fafarafafafa

    Oceniono 14 razy 12

    Akurat SUV-y, dla kogoś, kto nie ma potrzeby rzeczywiście tyrać samochodu w terenie, nie mają żadnych zalet. Mityczne bezpieczeństwo wcale nie przekłada się na rzeczywistość, bo wysoko położony środek ciężkości ułatwia przewrócenie samochodu przy gwałtownym manewrze, albo uderzeniu bocznym. Pakowność jest mocno taka sobie - efektywniej byłoby kupić trochę większe kombi niż mniejszego SUV-a (zwykle się to mniej-więcej tak cenowo rozkłada). Napęd 4x4 do jazdy po mieście, ani przy autostradowym wypadzie na wakacje, nie przydaje się za bardzo (co najwyżej powoduje większe spalanie, jeśli nie jest odłączany). Do tego cięższy i wyższy samochód to mniejsza dynamika i większe zużycie paliwa.
    Ale co tam. Jest pęd na SUV-y, więc ludzie kupują.
    Swoją drogą, akurat Renegade i Compass to de facto fiaty. Z jeepa mają jedynie znaczek.

  • avatar

    Gość: Dr NO.

    Oceniono 2 razy 2

    Nie będę zionął jadem nienawiści do tych którzy kupują takie auta, ale dla mnie powstanie tego segmentu samochodów, to zwyczajnie zabieg marketingowy, w celu większej sprzedaży, bo klienci mają większe, wyższe, pseudoterenowe. Każdy segment aut jest do czegoś innego. Cabrio-radość z jazdy. Kombi-pakowność i rodzinność. Terenowe-zamiłowanie do jazdy w terenie. A suv??? Dla mnie to tylko próba wyższości nad innymi... Dlatego te samochody są dla mnie obrzydliwe, a ich posiadanie to buractwo umysłowe.

  • Saren Master

    Oceniono 5 razy 1

    tak to ulubiony wybór do powiększania co niektórym cohones.
    a szczególnie tym co zatrudniają ludzi aktualnie na 2100zł brutto.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX

Polecamy