Karhu: sportowe buty i alternatywna historia mody

Trzy białe paski na butach - i wszystko jasne. Ale nie zawsze tak było. Adidas, zanim stal się marką rozpoznawalną na całym świecie. Musiał dokonać pewnej transakcji. W grę wchodziły: Olimiada, fińskie buty i dwie butelki dobrej whisky...

Karhu Originals to fińska marka od prawie stu lat specjalizująca się w produkcji obuwia i odzieży do biegania. Nasza uwagę zwróciła z dwóch powodów: uroczego miśka w logo i stojącej za nim historii. Misiek bowiem nie zawsze był miśkiem...

Podczas pobytu w Helsinkach Adolf Dassler, założyciel marki Adidas, odkrył, że Karhu, czołowa fińska firma produkująca buty sportowe także używa trzech pasków (Karhu używała od dwóch do sześciu pasków w celu wzmocnienia buta). W Helsinkach w trakcie Igrzysk wielu sportowców odwiedzało fabrykę Karhu aby wybrać dla siebie buty. Sam Paavo Nurmii niosąc znicz olimpijski ubrany był w buty Karhu. Czternaście ze złotych medali rozdanych w Helsinkach było zdobytych przez zawodników używających buty Karhu. Nawet dla pracowników Adidasa trudno było z dystansu odróżnić buty Karhu od Adidas.

Takie kwestie prawne związane ze znakami towarowymi nie były w tamtych latach specjalnie regulowane, więc Adi postanowił wziąć sprawę w soje ręce. Krótko po zakończeniu Igrzysk w Helsinkach zaprosił kilku managerów z Karhu na targi sportowe we Frankfurcie. Był tak przekonujący, że Finowie zgodzili się zrezygnować z używania trzech pasków za dwie butelki whisky i równowartość 1600 euro... Można uznać, że Karhu nie wyszło na tej transakcji najlepiej, ale mimo to marka ma się dobrze i jest świetną alternatywą dla tych, którzy buty miejsko-sportowe lubią najbardziej, ale przeszkadza im to, że wszystcy na nogach nosimy ten sam znaczek.

Karhu możecie kupić za pośrednictwem strony PanPablo.pl.

Buty z kolekcji Karhu. Cena: ok 300 zł, moda męska, butyfot. Karhu

Więcej o: