Wszystko o nordic walking [polecany sprzęt + poradnik]

Szybciej, dalej, wygodniej

Szybciej, dalej, wygodniej (Fot. materiały prasowe)

Jeśli nie wiesz, co znaczy po szybkim marszu mieć zakwasy w przedramionach, tricepsach, grzbiecie, brzuchu i pośladkach, to znaczy, że nie próbowałeś jeszcze nordic walking.

Obiegowa opinia - nordic walking to zabawa dla, powiedzmy, hmm, zaawansowanych wiekowo. Nic bardziej mylnego. Wystarczy spróbować tego sportu, stosując się do porad fachowców, aby radykalnie zmienić podejście do nordic walking. Fakty. Podczas godzinnego, spokojnego marszu z kijkami facet ważący 80 kg spala przeciętnie ok. 470 kcal. To prawie dwa razy więcej niż podczas zwykłego marszu bez kijów. A gdy nieco zwiększysz intensywność treningu, możesz osiągnąć spalanie nawet 880 kcal na godziną, czyli tyle, ile podczas biegu w tempie ok. 6 min/km. Uruchamiasz przy tym mięśnie, które ani podczas biegu, ani podczas spaceru nie pracują tak intensywnie. To doskonały sposób na wzmocnienie i wyrzeźbienie kompleksowo całej sylwetki oraz na budowanie wytrzymałości.

W tym pewnie tkwi siła nordic walking, że może być zarówno umiarkowanie intensywną aktywnością dla powracających do formy, ale także bardzo wymagającym, siłowo-wytrzymałościowym wyzwaniem dla prawdziwych harpaganów.

Krótka historia

Nordic walking narodził się w Finlandii w latach 20.-30. XX w. jako forma treningu dla narciarzy biegowych. W 1966 r. Leena Jaaskelainen, nauczycielka wychowania fizycznego w Helsinkach, wprowadziła do programu nauczania elementy marszu z kijami narciarskimi. Nazwa "nordic walking" pojawiła się jednak dopiero w 1997 r. Firma Exel zaczęła produkować wtedy pierwsze kije. W 2000 r. ta sama firma powołała stowarzyszenie INWA (Internetional Nordic Walking Association) i rozpoczęła szkolenia instruktorskie. Pierwsza polska instytucja szkoleniowa, Polska Fundacja Nordic Walking, powstała w 2003 r.

Ile kosztuje lekcja Nordic Walking?

Ceny lekcji nordic walking z instruktorem rozpoczynają się od 50 zł/h za trening indywidualny (z własnym sprzętem). Popularne są trening grupowe. Tu cena może spaść nawet do 10 zł od osoby. Polecane adresy: Nordwalk.pl

DOSKONAŁA OGÓLNOROZWOJÓWKA

W trakcie marszu nordic walking aktywizuje się niemal 90 procent twojego układu mięśniowego. Oczywiście poszczególne mięśnie są angażowane z różną intensywnością. Oto te, które pracują najbardziej:

- mięśnie pleców i obręczy barkowej oraz mięśnie pośladkowe i ud.

JAK I OD CZEGO ZACZĄĆ?

Radzi Joanna Jaworska - instruktorka nordic walking, fitness oraz trenerka personalna. Aktywna promotorka nordic walking jako formy właściwej dla każdej grupy wiekowej, co wynika z łatwości operowania intensywnością treningu. Swoje pomysły, motywacje oraz ciekawostki dotyczące sportu udostępnia na profilu 200 proc. formy / www.facebook.com/200pf

Dobre kijki to podstawa

Przede wszystkim zacznij od zakupu odpowiednich dla siebie kijków. Zły wybór to najczęstszy błąd nowicjuszy. Nie spiesz się z zakupem. Przymierz się przynajmniej do kilku modeli. Ważne, abyś nie pomylił kijków do nordic walking z tymi do trekkingu czy kijkami narciarskimi, które nie mają wyprofilowanej rączki ani rękawiczki. To uniemożliwi ci opanowanie prawidłowej techniki nordic walking. Na rynku znajdziesz kije w bardzo szerokim przedziale cenowym. Radzę abyś omijał te, które kosztują poniżej 70 zł. Z reguły wykonane są z kiepskiej jakości materiału i odbiorą ci przyjemność z marszu.

Błędy początkujących

Początkujący walkerzy często mają problem z wydłużeniem kroku. Krótki krok powoduje automatycznie skrócony wymach ramion, a w skrajnych przypadkach ugięcie łokcia do kąta 90 stopni i brak pracy w stawie ramiennym. To niestety dość częsty widok, gdy osoby chodzące z kijami podpierają się na nich z przodu, niczym laską.

Jak się ubrać?

Wymagania co do ubioru są takie same, jak w przypadku innych aktywności na świeżym powietrzu. Strój musi być: wygodny, elastyczny, wykonany z materiału termoaktywnego (odprowadzającego wilgoć z powierzchni skóry). Jeśli zamierzasz maszerować często i z dużą intensywnością, kup rękawiczki i pas biodrowy na bidon. Nie warto oszczędzać na obuwiu sportowym. W trakcie marszu nordic walking pięta jest poddawana dużym obciążeniom, dlatego but powinien być dobrze amortyzowany a podeszwa mieć wysoką wytrzymałość. Polecam obuwie do biegania po twardych nawierzchniach.

Ile razy w tygodniu trzeba chodzić, żeby było widać efekty?

Aby osiągnąć wymierne efekty w kształtowaniu sylwetki i formy, zalecane są jednogodzinne marsze przynajmniej dwa razy w tygodniu. Realizacja minimum sprawi jednak, że poprawa wydolności oraz pierwsze zmiany w sylwetce pojawią się dosyć późno, bo dopiero po ok. 2 miesiącach. Jeśli zależy ci na szybszym efekcie, polecam maszerować 3-4 razy w tygodniu przez 1-1,5 godziny.

NORDIC WALKING - LEVEL HARD CZYLI ŚCIGANIE SIĘ NA KIJACH

Jeśli uważasz, że nordic walking to w sumie statyczna zabawa, z błędu wyprowadzi cię Karol Schröder:

Zawodnicy trenują 5-6 razy w tygodniu. Każdy trening to marsz o długości od 5 do 20 km (w zależności od etapu przygotowań i specjalizacji w dystansie) w urozmaiconym terenie, z podejściami i odcinkami interwałowymi. Treningami uzupełniającymi są: bieganie, jazda na rowerze, ćwiczenia na wiosłach i orbitreku. Wszystko to dopełniane jest ćwiczeniami ze sztangą oraz kettlebellami. W okresie zimowym zawodnicy nordic walking trenują na nartach biegowych.

Zawody nordic walking odbywają się na czterech dystansach: 5 km, 10 km, półmaratonu (21,097 km) i maratonu (42,195 km). Polska jest potęgą w nordic walking! Z ubiegłorocznych mistrzostw przywieźliśmy aż 14 medali, co dało nam drugie, po Niemcach, miejsce w klasyfikacji najlepszych reprezentacji narodowych. Ciekawostką w świecie nordic walking są Mistrzostwa Polski w Biathlonowym Nordic Walking, gdzie marsz z kijami jest połączony ze strzelaniem z karabinka sportowego. To jedyna taka impreza na świecie!

KAROL SCHRöDER - ratownik medyczny, założyciel drużyny Silesia Nordic Team. W zawodach nordic walking stawał dotychczas na podium 113 razy (wielokrotny mistrz i wicemistrz Polski. W 2014 r. został wicemistrzem świata na dystansie 10 km). Pisze na karolschrodernw.blogspot.com i facebook.com/KarolSchroderNW.

Kije

Kije wykonuje się ze stopów aluminium, z włókna szklanego, z włókna węglowego oraz z mieszanek. Najlepsze są z włókna węglowego, jednak są stosunkowo drogie. Jeśli chcesz kupić kije tańsze, sprawdzą się te ze stopów aluminium. Są one jednak bardziej podatne na drgania. Istotne są jeszcze dwa elementy: rękojeść i pasek mocujący dłoń. Uchwyt (rączka) powinien być wyprofilowany. Nie może mieć ograniczeń od góry i dołu jak np. kije narciarskie. Najlepiej aby rączka była wykonana z kauczuku lub korka. "Rękawiczka" doczepiona do uchwytu, czyli pasek mocujący, powinna być dopasowana do twoich dłoni. Najlepiej gdyby można ją było wypinać. Kije dzielimy na teleskopowe oraz o długości stałej. Pierwsze są wygodne w transporcie i łatwo je dopasować. Są nieco cięższe i bardziej podatne na drgania w kontakcie z ziemią niż kijki o stałej długości.

Zdjęcie Kije Nordic Walking LEKI Spin Zdjęcie Nils Kije Nordic Walking Zdjęcie SPOKEY NORDIC WALKING PARALLEL
Kije Nordic Walking LEKI Spin Nils Kije Nordic Walking SPOKEY NORDIC WALKING PARALLEL
źródło: Okazje.info

ZOBACZ WIDEO

Zobacz także
  • Prawidłowe dobranie plecaka trekkingowego Jak wybrać plecak na trekking
  • Napoleon TQ285
Kompaktowy grill turystyczny. Dwa palniki z zapalarką. Termometr. Pokrywa chroniąca od wiatru i utrzymująca ciepło. Dostępna wersja z wózkiem.
Cena: 1399 zł
1799 zł (z wózkiem) Grille gazowe: poznaj ich wady i zalety (13 propozycji)
  • Seatylock Gadżety, które ułatwią... lub ubarwią twoje życie
Komentarze (1)
Wszystko o nordic walking [polecany sprzęt + poradnik]
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • J B

    Oceniono 3 razy -3

    Ale wiecie, że na północy te kijki są używane do sprawdzania grubości pokrywy śnieżnej lub lodu i nikt normalny z nimi w lecie nie paraduje? :P

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX

Polecamy