Jak kręcić, to HD

Dwanaście lat istnienia, ponad 20 tys. odwiedzin dziennie i sześć milionów zadowolonych czytelników. Prestiżowa strona CamcorderInfo.com po raz kolejny opublikowała ranking kamer HD. Prezentujemy najlepsze modele ośmiu wiodących producentów.

 

 


Canon HV30  

Cena: 2600 zł

 

Sprzęt japońskiej firmy od lat plasuje się w czołówkach specjalistycznych rankingów. W ostatnim podsumowaniu CamcorderInfo.com kamery Canona zdeklasowały konkurencję, zajmując aż siedem pierwszych miejsc! Liderem jest model HV30 - następca chwalonego HV20. Wyposażony w matrycę światłoczułą Full HD CMOS o rozdzielczości 2,96 Mpix i procesor DIGIC DV II, pozwala nagrywać obrazy w standardzie HDV1080i. Filmiki zapisywane na taśmach miniDV, kartach pamięci lub wbudowanym dysku zyskują na jakości dzięki stabilizatorowi obrazu Super Range oraz systemowi Instant AF, umożliwiającemu szybkie i dokładne automatyczne regulowanie ostrości. Dzięki trybom progresywnego nagrywania 25p i przetwarzania obrazu CINE ujęcia czarują "kinowym" klimatem - jakby zostały uwiecznione na taśmie celuloidowej.
Canon HV30 ma ekran Multiangle Vivid LCD o przekątnej 2,7 cala i kącie widzenia obrazu 135 stopni -podczas nagrywania obejdzie się więc bez ekwilibrystycznych wygibasów.

 

Samsung SC-HMX20   

Cena: 530 dol.

 

Niewielkie rozmiary, ergonomiczny kształt i funkcjonalnie rozmieszczone przyciski - na pierwszy rzut oka to właśnie przykuwa uwagę. Kiedy otworzymy dotykowy ekran LCD i włączymy kamerę, przed oczami pojawi się proste, intuicyjne menu. Spora matryca CMOS o rozdzielczości 6,4 Mpix daje dobre efekty nie tylko podczas filmowania, ale i fotografowania - wedle zapewnień producenta zdjęcia z innych kamer cyfrowych nie dorównują tym, które zrobimy właśnie Samsungiem SC-HMX20. Na 8-gigabajtowej wbudowanej pamięci flash zapiszemy około 90 minut filmu, a jeśli to nie wystarczy, do dyspozycji są jeszcze gniazda kart SD i MMC.

 

Dzięki stacji dokującej materiał możemy zgrać na twardy dysk komputera lub obejrzeć na ekranie telewizora (złącze komponentowe oraz HDMI). Zabawę z kamerą na pewno urozmaici tryb slow-motion, pozwalający rejestrować sekwencje wideo z prędkością 300 klatek na sekundę, a następnie odtwarzać je w dużym zwolnieniu. Ujęcia można na bieżąco montować, wycinając i sklejając wybrane sekwencje.

 

 

Nikon D90  

Cena: 4600 zł  (z obiektywem 18-200 mm)


Japoński koncern, wprowadzając na rynek model D90, postanowił trochę namieszać. To pierwsza na świecie cyfrowa lustrzanka, która potrafi nagrywać filmy - i to od razu w jakości HD (1280x720 pikseli) z prędkością 24 klatek na sekundę. Ponieważ nie mamy tu do czynienia z aparatem kompaktowym, parametry optyczne (zoom, szeroki kąt) będą zależały od wpiętego w korpus obiektywu. I to jest chyba największa zaleta D90: mnogość dostępnych szkieł wielokrotnie przewyższa to, co oferują zwykłe kamery HD. Dodatkowo redukcja wibracji (VR), wbudowana w niektóre obiektywy Nikona, o kilka długości wyprzedza oferowaną w kamerach cyfrowych optyczną stabilizację obrazu.

 

Należy jednak pamiętać, że D90 to przede wszystkim aparat - stąd w opcji kamery nie mamy autofocusa, a dźwięk możemy nagrać tylko w trybie mono. Nie zmienia to faktu, że żadna kamera HD nie zrobi zdjęć nawet w przybliżeniu tak dobrych jak D90. Model polecamy zatem przede wszystkim amatorom fotografii, którzy od czasu do czasu korzystają z funkcji nagrywania ruchomego obrazu.

 

 

Sony HDR-SR12      

Cena: 3500 zł


Główne zalety tego sprzętu to przede wszystkim twardy dysk o pojemności 120 GB oraz matryca typu ClearVid CMOS o rozdzielczości 5,7 Mpix, pozwalająca zapisać materiał w jakości Full HD 1920x1080 pikseli. Nie gorzej ma się sprawa ze zdjęciami - można je robić w rozdzielczości do 10 Mpix (to efekt
interpolacji, sensor fizycznie ma 5 Mpix), także podczas kręcenia i z redukcją efektu czerwonych oczu.

 

Na wyróżnienie zasługuje system rozpoznawania twarzy, dzięki któremu wyraźniej uchwycimy szczegóły. Nagrane ujęcia (12-krotny zoom optyczny) możemy obejrzeć na dotykowym wyświetlaczu LCD o przekątnej 3,2 cala lub dzięki złączom HDMI przerzucić na ekran telewizora zgodnego ze standardem HD. W trudnych warunkach pomocny okaże się kierunkowy mikrofon - usłyszymy coś więcej niż szum wiatru, choć ze względu na opcję nagrywania dźwięku przestrzennego 5.1 i ten pewnie by wywarł niemałe wrażenie. Zestaw uzupełnia m.in. stacja dokująca Handycam Station, za pomocą której nagrany materiał w prosty sposób wypalimy na płycie.

 

 

Panasonic HDC-SD100   

Cena: 3450 zł

 

Firma z japońskiej mieściny Kadoma była ostatnim z wielkich graczy na rynku audiowizualnej elektroniki, który pożegnał się z technologią 3CCD. Inżynierowie Panasonica zastąpili ją autorskim systemem 3MOS. W założeniach ma on zwiększyć czułość kamery, pozwalając tym samym na dokładniejszą reprodukcję kolorów i robienie lepszych zdjęć w słabo oświetlonych miejscach.

 

Ze względu na liczbę manualnych ustawień (w prosty sposób można zmieniać takie parametry, jak zbliżenie, ostrość, przysłona, szybkość migawki i balans bieli) sprzęt przypadnie do gustu zaawansowanym użytkownikom.
Tych mniej wtajemniczonych zainteresuje zaś tryb automatyczny Intelligent Auto. W przeciwieństwie do niemal bliźniaczego HDC-HS100 opisywany tu model nie został wyposażony w 60-gigowy twardy dysk (materiał zapisywany jest na kartach SD/SDHC - w jakości Full HD i z dźwiękiem przestrzennym 5.1), przez co ubyło mu nieco na wadze i w obwodzie.
Na pochwałę zasługuje optyczna stabilizacja obrazu Advanced O.I.S. I wielki plus za funkcjonalny wizjer!

 

 

JVC GZ-HD40  

Cena: 2900 zł

 


 

Nowy model z linii Everio ma kilka ciekawych rozwiązań. Obsługa formatów MPEG2 i AVCHD (stającego się standardem kamer High Definition) pozwala na bezproblemową edycję wideo w najpopularniejszych programach. GZ-HD40 oferuje sporą liczbę ustawień manualnych, które przekonają użytkowników z dłuższym stażem za kamerą. Jedną z bardziej interesujących funkcji jest wspomaganie focusa
- na wyświetlaczu jaskrawym kolorem zaznaczona zostaje część kadru znajdująca się w polu ostrości. Na wbudowanym twardym dysku o pojemności
120 GB możemy zmieścić maksymalnie 50 godzin materiału w jakości
HD (10 godz. w najwyższej jakości formatu MPEG2 przy średnim bitrate
27 Mbps i 15 godz. jeśli wybierzemy AVCHD). Spory sensor CMOS zapewnia niezłe efekty przy słabym oświetleniu, a jakość obrazu dodatkowo poprawia system redukcji szumów i wbudowana lampa wideo, dzięki której w kiepskich warunkach mamy możliwość doświetlenia filmowanych obiektów. Plus za polskojęzyczne menu i szeroką gamę dodatkowych akcesoriów.

 

 

Sanyo VPC-HD1010   

Cena: 2500 zł

 

Ze względu na swój kształt modele Sanyo z serii Xacti trudno pomylić z innymi dostępnymi na rynku produktami. VPC-HD1010 trzymamy jak pistolet lub joystick. To jedna z niewielu małych kamer pozwalających na nagrywanie w jakości Full HD z prędkością 60 klatek na sekundę.
Do dyspozycji mamy 10-krotny zoom optyczny. Oprócz całej gamy manualnych ustawień jest opcja nagrywania filmów w zwolnionym tempie (300 fps) w rozdzielczości SD (448x336 pikseli) oraz sekwencyjnego robienia zdjęć (7 fps) w rozdzielczości 4 Mpix.

 

Sprzęt wyposażono również w wyjście słuchawkowe i wejście mikrofonowe. Jako że VPC-HD1010 nie ma wbudowanej pamięci, rejestracja odbywa się na SD lub SDHC - na 8-gigabajtowej karcie możemy upchnąć około godziny nagrania w maksymalnej
jakości. Na jej zapełnienie "mocy" powinno wystarczyć: bateria pozwala na 100 minut pracy. Poprzez dołączoną stację dokującą materiał zgramy na przenośny twardy dysk. Dużą zaletą sprzętu są jego kompaktowe rozmiary i niewielka waga (ok. 300 gramów).

 

 

Hitachi DZ-BD7HA

Cena: 700 dol.

 


 

Hitachi jest pierwszą firmą, która w wojnie formatów wypowiedziała się po stronie Blue-raya i jako lider wprowadziła na rynek kamerę wideo z takim właśnie dyskiem będącym podstawowym nośnikiem zapisu.
Specyfikacja wygląda nieźle: matryca 5,3 Mpix, 10-krotny zoom optyczny, wbudowana pamięć flash, możliwość rejestrowania obrazu Full HD, obsługa kart SD, port HDMI.
DZ-BD7HA nagrywa na płytach BD-R lub BD-RE, mieszczących do godziny materiału w najwyższej jakości. W porównaniu z innymi przedstawionymi modelami to chyba najbardziej przyszłościowa technologia. Producent zadbał też o użytkowników, którzy nie chcą inwestować w drogie póki co nośniki Blue-ray, i wyposażył kamerę w dysk o pojemności 30 GB (cztery godziny nagrań Full HD). Konieczność zmieszczenia dwóch różnych napędów spowodowała, że DZ-BD7HA jest stosunkowo duża i ciężka (ok. 700 gramów). Plus za opcję Quick Start - dzięki niej kamera z energooszczędnego trybu stand by "wybudza się" w niespełna sekundę.

 

 

Zobacz też na Logo24:

 

 Blu-raywolucja

 

 

Tekst: Błażej Choroś, Michał Karpa

Zdjęcia: FOTOLINK, SHUTTERSTOCK, MATERIAŁY PROMOCYJNE

 

Więcej o: