Bolidy na zakupy

Kiedy normalny człowiek słyszy, że jakiś pojazd ma 400 czy 500 KM, albo że osiąga 100 km/h po 5 sekundach wyobraża sobie zaraz coś w rodzaju samochodu służbowego Roberta Kubicy. Czyli wyścigówkę.

A rzeczywistość najczęściej jest zupełnie inna.

 

Współczesne samochody są coraz szybsze. Nikogo już nie dziwi, że auto klasy miejskiej ma silnik o mocy nawet 100 KM. Jednak większość kierowców nigdy nie miała okazji przejechać się samochodem o mocy przekraczającej 130-150 KM - a takie są parametry typowego w Polsce samochodu służbowego, jak Ford Mondeo, Opel Vectra czy Volkswagen Passat. Każdy z nas zna co najmniej jednego domorosłego Hołowczyca, który co prawda nigdy nie spróbował niczego mocniejszego od takiej służbówki, ale uważa, że gdyby miał lepsze auto, to by mu i Schumacher tylko spaliny wąchał. Ale rozsądnemu kierowcy wystarcza wyobraźni, by pojmować, że skoro w nowoczesnym aucie już 100-150 KM pozwala rozpędzać się do 100 km/h w czasie krótszym niż 9 s, a maksymalnie do ponad 200 km/h, to samochód o mocy 400, 500 i więcej koni mechanicznych należy do zupełnie innej ligi.

Inna sprawa, że dla przeciętnego Kowalskiego typowe jest inne wyobrażenie: 400-konny samochód przyspieszający do 100 km/h w czasie krótszym niż 5 s musi być bolidem, urządzeniem nadającym się wyłącznie na tor wyścigowy, niezdolnym do przemieszczania się po "normalnych", a więc nierównych i wąskich drogach, o codziennym użytkowaniu nie wspominając. Rzeczywiście, jeszcze wcale niedawno - 15 lat temu - tak najczęściej było. Dziś jednak w takim wyobrażeniu jest coraz mniej prawdy.

 

Supersamochody

 

Jasne, produkuje się i dziś supersamochody, jak Porsche Carrera GT2, Koenigsegg, Ferrari F430, Pagani Zonda, Bugatti Veyron, Lamborghini Murcielago czy - bardziej przyziemnie - Audi R8, które wymyślono tylko po to, by potrafiły "katapultować" swych właścicieli w niesłychanie krótkim czasie do niesłychanie wielkich prędkości oraz by wpędzały tych, których na nie nie stać, w kompleksy. I rzeczywiście są to pojazdy nadające się tak naprawdę tylko na tor wyścigowy. Nie mają bagażników, a najwyżej schowki, nie potrafią przejechać przez typowy polski próg spowalniający, a przemieszczanie się nimi w korku może doprowadzić co najmniej do przegrzania potwornych silników, jeśli nie spalenia sprzęgła. Zaś o ich odporności na zwykłe u nas nierówności nawierzchni najlepiej świadczy smutny przykład z Maćkiem Zientarskim w roli głównej. Ale to są naprawdę wyjątki. Zresztą są to w większości tzw. symbole statusu - w 99 przypadkach na 100 służą do powolnego defilowania po co lepszych dzielnicach - tak, by jak najwięcej osób mogło dostrzec, że akurat TEN osobnik jeździ akurat TYM samochodem. To tyle. Mówiąc bez ogródek, większość takich supersamochodów rejestruje się w Kaliforni, a konkretnie w Los Angeles, w Hollywood lub w Beverly Hills. Tam nawet po wyjechaniu na autostradę nie wolno przekroczyć 120 km/h, a żadnego toru wyścigowego do wynajęcia nie ma w promieniu 2000 km.

 

Ekstramocne

 

Ogromna większość dzisiejszych "ekstramocnych" (czyli pojazdów wyjątkowych w sensie mocy) to auta wyraźnie inne od tzw. przeciętnego samochodu, ale w pełni nadające się do normalnego, codziennego użytkowania. Owszem, w przypadku niektórych owo codzienne użytkowanie wymaga dość dużo samozaparcia, ale mimo wszystko jest możliwe. No bo sami tylko popatrzcie - taka ikona sportu w motoryzacji jak Porsche 911, nawet w wersji turbo czy GT2, jest dziś doskonale prowadzącym się samochodem, w którym drzemie straszliwy potencjał - w tym także to, że można nim po prostu przejechać przez miasto. I najwyżej konieczna będzie większa ostrożność przy podjeżdżaniu pod krawężnik.

Pewnie tygodniowych zakupów Porsche 911 nie "ogarnie", bo w dwóch bagażnikach (pod przednią klapą i za tylnym oparciem, razem 130 l) zmieścimy najwyżej nieco większą aktówkę i laptopa, ale jednak z tyłu jest nawet miejsce na dwa foteliki dziecięce. Inna ikona tego typu, potworny, 627- czy nawet 650-konny Mercedes SLR tego już nie zaoferuje, bo w jego kabinie są jedynie dwa miejsca - ale za to pozwoli na absolutnie szalone zakupy, bo ma 272 l pojemności bagażnika.

 

W 400 koni na zakupy

 

Dzisiaj bariera 400 KM jest przekraczana przez modele z segmentu klasy średniej Premium. Wszystkie te samochody są potworami, jeśli chodzi o osiągi, wszystkie mają twarde, sportowe zawieszenia i trudne do opanowania narowy pełnokrwistych rumaków, ale to wciąż normalne, czteroosobowe auta z pokaźnymi bagażnikami. Nie ma więc mowy o bolidach - choć każdy z nich bez najmniejszego problemu czy jakichś przygotowań może wyjechać na tor wyścigowy i pod dobrym kierowcą na pewno wstydu swym konstruktorom nie przyniesie.

Proponuję państwu przegląd kilku oferowanych w Polsce superaut, którymi miałem szczęście jeździć. Zapewniam, że wszystkie nadają się do normalnego, codziennego użytkowania. Można nimi nawet pojechać na zakupy do pobliskiego supermarketu.

 

tekst | Maciej Pertyński juror World Car of the Year Award, dziennikarz miesięcznika "Auto Moto"

 

 

Audi RS6

 

Audi RS6

Klasyczny przykład, że samochód o iście potwornym silniku i wyczynowych osiągach może zarazem służyć jako pełnowartościowe, wielofunkcyjne auto rodzinne. Ogromna kabina kombi, zaskakująco wysoki komfort podróżowania. Niemniej na takich torach przeszkód jak choćby na trasie Warszawa - Gdańsk lepiej nie przekraczać prędkości, bo zawieszenie jest tu twarde i o małym skoku, a ekstremalne ogumienie podąży za każdą koleiną.

 

Dane techniczne:

Karoseria: kombi, 5-osobowa

Bagażnik: 565 l

Silnik: V10, 5,2 l, turbo

Moc maksymalna: 580 KM

Prędkość maksymalna: 250 km/h (el. ograniczona)

Przyspieszenie 0-100 km/h: 4,6 s

Skrzynia biegów: automatyczna, 6-biegowa

Napęd: 4x4

Rozmiar opon: 255/40 R19

Normatywne średnie zużycie paliwa wg EU: 14,0 l/100 km

Testowe zużycie paliwa: 29,8 l/100 km

Cena: od 517 000 zł

 

 

Audi R8

 

Audi R8

 

Fantastyczny supersamochód! Prawdziwa zabawka dla dużych chłopców, auto, które daje maksimum frajdy. Ale... Ale jeśli chcesz używać tego pojazdu na co dzień, musisz być prawdziwym twardzielem. To jest "decha", resorowanie ma sprężystość wozu drabiniastego na drewnianych kołach - czyli żadną. Owszem, jak jedziesz po torze wyścigowym, zapewni ci idealną przyczepność. Ale jak wyjedziesz na polską ulicę czy drogę, szybko dojdziesz do wniosku, że taki np. "maluch" to całkiem komfortowe, a przy tym jakże wszechstronne auto!

 

Dane techniczne:

Karoseria: coupé, 2-osobowa

Bagażnik: 100 l

Silnik: V8, 4,2 l, wolnossący

Moc maksymalna:

420 KM

Prędkość maksymalna: 301 km/h

Przyspieszenie 0-100 km/h: 4,6 s

Skrzynia biegów: manualna lub automatyczna, 6-biegowa

Napęd: 4x4

Rozmiar opon: 235/40 R18 - 285/35 R18

Normatywne średnie zużycie paliwa wg EU: 14,6 l/100 km

Testowe zużycie paliwa: 32,1 l/100 km

Cena: od 488 000 zł

 

 

BMW M3 coupé

 

BMW M3 coupé

 

Jedna z ikon świata sportowych samochodów. Model dostępny w trzech wariantach, także jako cabrio i limuzyna, możliwe, że dojdzie jeszcze kombi. Wyposażony w silnik oparty na bazie konstrukcyjnej rodem z Formuły 1, niesłychanie wysokoobrotowy, uwielbiający ekstremalną jazdę. W każdej wersji nadwoziowej w pełni uniwersalne auto codzienne, z relatywnie komfortowym zawieszeniem i sporym bagażnikiem, z pełnowartościowymi (dla rodziny z małymi dziećmi...) tylnymi siedzeniami. Po odbyciu specjalnego kursu można zdjąć ograniczenie prędkości - teoretyczne możliwości sięgają wówczas 314 km/h.

 

Dane techniczne:

Karoseria: coupé, 4-osobowa

Bagażnik: 430 l

Silnik: V8, 4,0 l, wolnossący

Moc maksymalna: 420 KM

Prędkość maksymalna: 250 km/h (el. ograniczona)

Przyspieszenie 0-100 km/h: 4,7 s

Skrzynia biegów: manualna lub zautomatyzowana, 6-biegowa

Napęd: tylny

Rozmiar opon: 245/40 R18 - 265/40 R18

Normatywne średnie zużycie paliwa wg EU: 12,9 l/100 km

Testowe zużycie paliwa: 24,2 l/100 km

Cena: od 299 500 zł

 

 

BMW M5

 

 BMW M5

 

BMW?5 dostała silnik bazujący na bloku bolidu z Formuły 1 oraz zautomatyzowaną skrzynię biegów o niewyobrażalnym stopniu komplikacji. Ale uwaga: da się z owej skrzyni korzystać tylko w jednym z czterech trybów sportowych - w trybie automatycznym jest absolutnie nie do przyjęcia! Wspaniałe osiągi i możliwość zdjęcia ogranicznika prędkości (do teoretycznej 331 km/h) uczyniły z BMW M5  prawdziwą alternatywę dla Porsche 911, To wszechstronna limuzyna lub  kombi o bardzo przestronnej kabinie i zaskakująco wysokim komforcie podróżowania, samochód o najwyższej możliwej przydatności w życiu codziennym.

 

Dane techniczne:

Karoseria: sedan, 5-osobowa

Bagażnik: 520 l

Silnik: V10, 5,0 l, wolnossący

Moc maksymalna: 507 KM

Prędkość maksymalna: 250 km/h (el. ograniczona)

Przyspieszenie 0-100 km/h: 4,7 s

Skrzynia biegów: zautomatyzowana,7-biegowa

Napęd: tylny

Rozmiar opon: 255/40 R19 - 285/35 R19

Normatywne średnie zużycie paliwa wg EU: 14,8 l/100 km

Testowe zużycie paliwa: 32,2 l/100 km

Cena: od 410 000 zł

 

 

BMW x6 50i

 

BMW x6 50i  

 

Najnowszy pomysł BMW na połączenie wszechstronności dużego SUV-a z możliwościami sportowej limuzyny i atrakcyjnym wyglądem coupé budzi kontrowersje, jeśli chodzi o estetykę i pomysł, ale tylko tak długo, póki się tym człowiek nie przejedzie. Potem nagle z zaślinionych ust wydobywa się wyłącznie jedno zdanie: to będzie moje kolejne auto... Już X5 (duży SUV BMW) znakomicie się prowadził, przecząc niemal fizyce i wysokości środka ciężkości. Ten model prowadzi się po prostu fantastycznie - i potrafi niemal wszystko na co dzień. Genialny silnik najnowszej generacji.

 

Dane techniczne:

Karoseria: SUV-coupé, 4-osobowa

Bagażnik: 570 l

Silnik: V8, 4,4 l, biturbo

Moc maksymalna: 407 KM

Prędkość maksymalna: 250 km/h (el. ograniczona)

Przyspieszenie 0-100 km/h: 5,4 s

Skrzynia biegów: automatyczna, 6-biegowa

Napęd: 4x4

Rozmiar opon: 255/55 R18

Normatywne średnie zużycie paliwa wg EU: 12,5 l/100 km

Testowe zużycie paliwa: 27,4 l/100 km

Cena: od 323 000 zł

 

 

Corvette Z06

 

Corvette Z06

 

Najnowsza generacja Corvetty została tak dopracowana technicznie, że zadowoleni będą nawet najbardziej wybredni kierowcy. W najwyższej sprzedawanej w Polsce wersji Z06 jest wstrząsająco skutecznym pojazdem wyczynowym, zachowując jednak zarazem sporą przydatność codzienną - o ile jesteśmy w stanie znieść ogromną twardość zawieszenia o nastawach torowych i ekstremalne ogumienie, przez które na nierównej nawierzchni auto ma ciągle jakieś "własne zdanie" co do kierunku jazdy. Horrendalny bagażnik!

 

Dane techniczne:

Karoseria: coupé, 2-osobowa

Bagażnik: 635 l

Silnik: V8, 7,0 l, wolnossący

Moc maksymalna: 512 KM

Prędkość maksymalna: 320 km/h

Przyspieszenie 0-100 km/h: 3,9 s

Skrzynia biegów: manualna, 6-biegowa

Napęd: tylny

Rozmiar opon: 275/35 R18 - 325/30 R19

Normatywne średnie zużycie paliwa wg EU: 14,7 l/100 km

Testowe zużycie paliwa: 34,0 l/100 km

Cena: od 403 000 zł

 

 

Lexus IS-F

 

Lexus IS-F  

 

Pierwsze tego typu auto w historii Lexusa - i od razu znakomity. Prawdziwy rywal dla niemieckiej superligi. Karoseria nie jest co prawda bardzo przestronna, ale klasa średnia Premium nie jest obszerna, za to szlachetna. Wyposażenie fenomenalne (opcje: lakier metalic i szyberdach, reszta - wszystko! - w serii), wykończenie świetne, a już silnik i skrzynia biegów to po prostu marzenie. Jak na polskie warunki (ale nie tylko polskie) zawieszenie jest trochę za twarde. Fantastyczny samochód, którym każde dziecko chciałoby być wożone do przedszkola. Do gimnazjum czy liceum, na uniwerek zresztą też...

 

Dane techniczne:

Karoseria: sedan, 4-osobowa

Bagażnik: 380 l

Silnik: V8, 5,0 l, wolnossący

Moc maksymalna: 423 KM

Prędkość maksymalna: 270 km/h

Przyspieszenie 0-100 km/h: 4,8 s

Skrzynia biegów: automatyczna, 8-biegowa

Napęd: tylny

Rozmiar opon: 225/40 R19 - 255/35 R19

Normatywne średnie zużycie paliwa wg EU: 12,2 l/100 km

Testowe zużycie paliwa: 25,6 l/100 km

Cena: od 295 000 zł

 

 

Maybach S57

 

Maybach S57 

 

Superlimuzyna, której osiągi zapierają dech w piersiach. Niewyobrażalny luksus, którego nie ogranicza ŻADNA lista wyposażenia seryjnego czy opcjonalnego. Tu granicą jest tylko wyobraźnia klienta, o ile jego portfel jest w stanie to udźwignąć. Stąd cena na końcu tabelki jest tylko orientacyjnym punktem wyjścia, tyle kosztuje po prostu goła karoseria z silnikiem i kołami. Samochód jest w pełni przydatny do codziennego użytku - z jednym zastrzeżeniem: nawet w krótszej wersji nadwoziowej jest mniej zwrotny od Ikarusa miejskiej komunikacji autobusowej...

 

Dane techniczne:

Karoseria: sedan, 4-osobowa

Bagażnik: 605 l

Silnik: V12, 6,0 l, turbo

Moc maksymalna: 612 KM

Prędkość maksymalna: 250 km/h (el. ograniczona)

Przyspieszenie 0-100 km/h: 5 s

Skrzynia biegów: automatyczna, 5-biegowa

Napęd: tylny

Rozmiar opon: 275/45 R20

Normatywne średnie zużycie paliwa wg EU: 16,4 l/100 km

Testowe zużycie paliwa: 35,0 l/100 km

Cena: od 1 600 000 zł

 

 

Porsche 911 GT2

 

Porsche 911 GT2  

 

Wzorzec z S?vres jeśli chodzi o samochody wyczynowe dopuszczone do normalnego ruchu, ikona i legenda. Pojazd wciąż oparty na ogólnych zasadach konstrukcyjnych z 1964 roku, ale dopracowany do perfekcji. Prowadzenie i osiągi na niesłychanie wyśrubowanym poziomie, dzięki obecności siedzonek awaryjnych możliwość przewiezienia dzieci w fotelikach, zawieszenie twarde, ale nie absurdalne. Opony o chorych rozmiarach, bardzo niski prześwit i brak bagażnika (130 l w dwóch schowkach!) dyskwalifikują go jako auto na co dzień. Chociaż...

 

Dane techniczne:

Karoseria: coupé, 2+2

Bagażnik: 130 l

Silnik: B6, 3,6 l, turbo

Moc maksymalna: 530 KM

Prędkość maksymalna: 329 km/h

Przyspieszenie 0-100 km/h: 3,7 s

Skrzynia biegów: manualna, 6-biegowa

Napęd: 4x4

Rozmiar opon: 235/35 R19 - 305/30 R19

Normatywne średnie zużycie paliwa wg EU: 12,5 l/100 km

Testowe zużycie paliwa: 29,9 l/100 km

Cena: od 774 000 zł

 

 

Porsche Cayenne Turbo

 

Porsche Cayenne Turbo 

 

Kolejny super-SUV, tym razem o szokującej wszechstronności: prowadzenie bliskie wyśrubowanemu poziomowi BMW (w tym pokonywanie zakrętów), relatywnie najwyższy w tej klasie komfort jazdy, wszystko, co każdy duży SUV ma do zaoferowania, a na okrasę najwyższa sprawność terenowa w tym towarzystwie "ekstramocnych".

Znakomity silnik, świetna skrzynia biegów, wysoka jakość wykończenia, pełna przydatność codzienna - wyłączając kwestię krawężników przy tak ekstremalnych kołach. No i do tego jeszcze bardzo ładny...

 

Dane techniczne:

Karoseria: SUV, 5-osobowa

Bagażnik: 540 l

Silnik: V8, 4,8 l, turbo

Moc maksymalna: 500 KM

Prędkość maksymalna: 250 km/h (el. ograniczona)

Przyspieszenie 0-100 km/h: 5,1 s

Skrzynia biegów: automatyczna, 6-biegowa

Napęd: 4x4

Rozmiar opon: 275/40 R20 - 295/35 R20

Normatywne średnie zużycie paliwa wg EU: 14,9 l/100 km

Testowe zużycie paliwa: 32,8 l/100 km

Cena: od 445 000 zł

 

 

Mercedes ML 63 AMG

 

Mercedes ML 63 AMG 

 

Nie największy z wielkich SUV-ów, ale chyba o największym prestiżu. Wyposażony w fenomenalny silnik własnej produkcji, AMG osiągami rzuca na kolana, zachowując przy tym wszystkie zalety wszechstronnego, dużego SUV-a. W przeciwieństwie do SUV-ów BMW nie jest mistrzem zakrętów, ale zbyt wiele nie można mu też tu zarzucić. Znakomita jakość materiałów i wykończenia, doskonałe dopracowanie. Trudno znaleźć drugie takie auto, które może przewieźć 2000 litrów bagażu, a 50 km/h osiąga w 2 sekundy.

 

Dane techniczne:

Karoseria: SUV, 5-osobowa

Bagażnik: 550 l

Silnik: V8, 6,2 l, wolnossący

Moc maksymalna: 510 KM

Prędkość maksymalna: 250 km/h (el. ograniczona)

Przyspieszenie 0-100 km/h: 5 s

Skrzynia biegów: automatyczna, 7-biegowa

Napęd: 4x4

Rozmiar opon: 295/45 R19

Normatywne średnie zużycie paliwa wg EU: 16,5 l/100 km

Testowe zużycie paliwa: 30,0 l/100 km

Cena: od 409 000 zł

 

 

Mercedes C 63 AMG

 

Mercedes C 63 AMG 

 

Najbardziej agresywny wygląd, a poza tym największy silnik w stawce Premium, świetne możliwości akustyczne i szaleńcze osiągi przy pełnej użyteczności codziennej: to najkrótsza charakterystyka tego auta. Ma dość dzikie zawieszenie, niewiele bardziej komfortowe od twardego Lexusa IS-F. Jako auto sportowe reprezentuje najwyższy poziom, jako rodzinny sedan niewiele mniej - największym ograniczeniem są tu sportowe, kubełkowe fotele, które nie każdy lubi. Znakomite auto pod każdym względem. Po kursie możliwość zniesienia blokady prędkości maksymalnej - do 302 km/h.

 

Dane techniczne:

Karoseria: sedan, 4-osobowa

Bagażnik: 475 l

Silnik: V8, 6,2 l, wolnossący

Moc maksymalna: 457 KM

Prędkość maksymalna: 250 km/h (el. ograniczona)

Przyspieszenie 0-100 km/h: 4,5 s

Skrzynia biegów: automat., 7-biegowa

Napęd: tylny

Rozmiar opon: 235/40 R18 - 285/35 R18

Normatywne średnie zużycie paliwa wg EU: 13,4 l/100 km

Testowe zużycie paliwa: 26,9 l/100 km

Cena: od 284 000 zł

Więcej o: