Europa - Japonia 2:2

Światowym Samochodem Roku 2009 został wybrany Volkswagen Golf VI.

Za najładniejsze auto uznano produkowanego w Polsce Fiata 500.

Najlepszy sportowiec to Nissan GTR, a pojazd proekologiczny - Honda Clarity.

 

 

To już piąty finał prestiżowego, globalnego konkursu. Do tej pory tytuł Światowego Samochodu Roku otrzymały Audi A6, BMW serii 3, Lexus LS i Mazda 2/Demio. Konkurs World Car of the Year Award powstał jako odpowiedź na globalizację w świecie motoryzacji, jako metoda na nagrodzenie uznania zdobytego jednocześnie na wszystkich zamieszkałych kontynentach.

59 jurorów WCYA wywodzi się z 25 krajów - Afryki, obu Ameryk, Azji, Europy i Oceanii. By kandydować do nagrody WCYA, samochód musi w takiej samej wersji być sprzedawany co najmniej na dwóch kontynentach - w praktyce jednak wszyscy dotychczasowi kandydaci znani byli na pięciu.

 

 

Tegoroczny zwycięzca jest znany nie tylko na pięciu - chyba nawet pingwiny na Antarktydzie wiedzą, co to Volkswagen Golf. I nawet jeśli wielu fanów twierdzi, że golf jest nudny i teutoński do bólu, to jednak to auto stanowi bezdyskusyjny wzorzec techniczny i technologiczny - a w dodatku jego protoplasta stworzył w 1974 roku zupełnie nową klasę. I wciąż tę klasę tworzy od nowa, niezależnie od tego, jak znakomici stali się jego rywale.

 

Volkswagen Golf VI

cena od 53 840  zł

 

Volkswagen Golf VI generacji doskonale wpisuje się w tę tradycję. Niemcy nie spuścili z tonu, i nawet jeśli to wcielenie auta nie jest rewolucyjne designersko, ponownie wysoko podnosi poprzeczkę. Jego układ jezdny stanowi znakomity kompromis pomiędzy komfortem jazdy, możliwym do osiągnięcia w samochodzie tej wielkości, a zwinnością. To ostatnie jest bardzo ważne, bo nagle się okazuje, że pojazd nie musi być twardo zawieszony, by zapewniać sportowe doznania.

 

Jurorzy WCYA docenili też szeroką gamę najnowocześniejszych, ekologicznych i ekonomicznych napędów. Tu wiele pochwał zebrały silniki, w tym wyróżniona w konkursie na Światowy Silnik Roku jednostka 1.4 TSI o mocy 160 KM (doładowana zarówno kompresorem, jak i turbosprężarką). Także dwie wersje oszałamiająco sprawnej skrzyni biegów DSG (dwusprzęgłowej, sekwencyjnej, sterowanej elektronicznie) nieodmiennie wywołują entuzjastyczne komentarze.

Duży wpływ na oceny wystawiane przez jury ma relacja ceny do wartości. W przypadku nowego golfa trudno znaleźć także w tej dziedzinie powód do utyskiwania: ceny poszczególnych wersji i modeli kształtują się na poziomie najwyżej średnim dla tej klasy - w zamian dostajemy samochód zapewniający najwyższy poziom bezpieczeństwa, niezwykle wysoki komfort jazdy, świetną jakość wykończenia i wykonania oraz bliską doskonałości technikę.

 

 

Najlepszy Design Roku - Fiat 500

 

Jeśli chodzi o wzornictwo, nikogo nie powinno dziwić kolejne trofeum w kolekcji najbardziej chyba utytułowanego w tej dziedzinie pojazdu świata ostatniej dekady: Światowym Samochodowym Designem Roku został Fiat 500. Autko nawiązuje wyglądem do samochodu, który zmotoryzował i przywrócił do nowoczesnej Europy powojenne Włochy - Fiata 500 z roku 1957.

Tamto pierwsze "Cinquecento" było pojazdem prymitywnym, ciasnym i nie zapewniało choćby podstawowej ochrony podróżnym, ale mimo upływu tak wielu lat od tamtej premiery wciąż pozostaje samochodzikiem kochanym - i to nie tylko we Włoszech. I choć wielu producentów aut próbowało sił w dziedzinie "retrostylizacji", tylko Włosi potrafili zamknąć w nowym, małym samochodzie aż tyle emocji, piękna i harmonii - i niezwykle skutecznie połączyć to z najwyższych lotów techniką, ekologią, bezpieczeństwem i osiągami.

 

Fiat 500

cena od 47 500 zł

 

 

Najlepszy samochód sportowy - Nissan GT-R

 

Nissan GT-R

cena od 324 900 zł

 

W kategorii, w której najbardziej liczą się oktany we krwi i technika - konkursie na Światowy Samochód Sportowy - tym razem ikona motoryzacyjnego wyczynu, Porsche 911 Carrera, nie miało szans w starciu z bolidem, który poprawił aż o dwie sekundy rekordowy czas okrążenia toru Nürburgring, ustanowiony przez... Porsche 911 Turbo. Zwycięzcą, i to z niespotykanie wielką przewagą (ponad 40% głosów nad kolejnym rywalem), został Nissan GT-R. Ten samochód miał w założeniu nawiązywać do legendy modelu Skyline GT-R, ale już w kilka chwil po światowej premierze, po dosłownie kilkuset metrach jazdy, został okrzyknięty przez fachowców niemalże ósmym cudem świata. Niewyobrażalnie dopracowana, choć wściekle skomplikowana technika i miażdżące rywali osiągi sprawiły, że ten nissan z miejsca podbił serca miłośników ostrej jazdy. A w bezpośrednim starciu z rywalami nie pozostawił złudzeń, że jest najlepszy.

 

 

Ekologiczny Samochód Roku - Honda FCX Clarity

 

Honda FCX Clarity

cena nieznana

 

Tak kategoria zawsze wzbudza emocje, bo ograniczenie zużycia paliwa i emisji szkodliwych substancji jest dziś najwyższym nakazem cywilizacyjnym. Triumfatorem tegorocznego konkursu została Honda FCX Clarity. Tym razem więc nadszedł czas na iście futurologiczną, ale w pełni sprawną technologię: napęd wodorowy. Honda od co najmniej dekady eksperymentuje z ogniwami paliwowymi, w których wodór wykorzystywany jest jako paliwo do wytwarzania prądu elektrycznego, który z kolei zasila elektryczną jednostkę napędową - i napędza samochód. W modelu FCX Clarity jurorzy docenili nie tylko całkowity brak emisji spalin (jeśli paliwem jest wodór, produktem końcowym jest czysta para wodna), ale także fakt, że auto to zapewnia wszystkie walory, jakich spodziewa się użytkownik limuzyny klasy średniej - komfort, dynamikę, ładowność, prestiż - i uzupełnia je o świadomość braku szkodliwego wpływu na środowisko.                

 

 

Pozostali finaliści 

Ford fiesta 

cena od 36 600 zł

 

 

Mitsubishi iMiEV

cena  nieznana

 

Toyota iQ

cena od 58 800 zł

 

 

Citroen c5

cena od 87 900 zł

 

Jaguar xf

cena od 60 000 euro

 

Corvette ZR1

cena od 103 000 dol. 

 

Porsche 911 Carrera

cena od 114 749 euro

 

Tekst: Maciej Pertyński, juror konkursu Word Car of the year, dziennikarz miesięcznika "AutoMoto"

 

Zdjęcia: materiały promocyjne

 

 

Czytaj też na Logo24:

 

 
  Włoski skorpion
 
Premiery bajery  Wózek po byku  
 Zakup kontrolowany   Jaguar - kot wśród jaskółek
  Witamy w klubie   Era crossovera

Więcej o: