Skuterowe nowości 2010

Popularność skuterów w Polsce systematycznie rośnie. Coraz więcej osób przekonuje się do tych ekonomicznych i zwrotnych jednośladów. Ich niezaprzeczalne zalety to wygodna pozycja za kierownicą, automatyczna, bezstopniowa przekładnia, dobra ochrona przed wiatrem i deszczem.

 

Rozwija się oferta rynkowa - niemal każdy, niezależnie od wieku i motoryzacyjnych preferencji, będzie w stanie wybrać coś dla siebie. W ofercie nie braknie ani szybkich skuterów o sportowym charakterze, ani pięknym rollerów w stylu retro czy superoszczędnych pojazdów wykorzystujących najnowsze technologie stosowane dotychczas w samochodach hybrydowych. Nie zapomniano też o kierowcach niemających motocyklowego prawa jazdy - oni mogą się cieszyć jazdą motorowerowymi wersjami popularnych skuterów.

 

 


 

 

Kymco Agility City 50

cena: 5700 zł

 

Kymco Agility City jest dobrze znany w wersji z silnikiem o pojemności 125 cm3. Teraz tajwański producent uzupełnił swoją ofertę o odmianę motorowerową, czyli napędzaną silnikiem o pojemności 50 cm3. Agility City łączy w sobie styl typowego skutera miejskiego i pojazdu sportowego. Pomimo niewielkiego silnika ma wydajny przedni hamulec tarczowy i miniowiewkę. Ta ostatnia za bardzo się nie przyda, gdyż maksymalna prędkość została ograniczona do zgodnych z przepisami 45 km/h, ale z pewnością dodaje uroku. Dobre wrażenie robi też niskie spalanie czterosuwowego silnika i jego cicha pracę. W pokonywaniu większych nierówności miejskich ulic pomogą duże, 16-calowe koła i komfortowo zestrojone zawieszenie. Kierowca i pasażer mają do dyspozycji wygodne siedzenie, pod którym znajduje się pokaźny schowek.

 

Silnik: czterosuwowy, chłodzony powietrzem, 50 cm3

 

Moc: 4 KM przy 7500 obr./min

 

Hamulec przód/tył: tarczowy/bębnowy

 

Masa: 108 kg

 

Rozstaw osi: 1375 mm

 

Wysokość siedzenia: 780 mm

 

Prędkość maksymalna: 45 km/h

 

 

 

 


 

 

 

Kymco Like 125

cena: 6990 zł

 

Moda na skutery retro nie mija, a Like 125 jest jednym z przedstawicieli tego nurtu. Został zaprojektowany we współpracy z włoskimi stylistami, którym udało się stworzyć delikatną i atrakcyjną sylwetkę. Uwagę zwracają przednie kierunkowskazy, wbudowane w owiewkę i wyposażone w prędkościomierz, oraz wskaźnik poziomu paliwa eleganckie zegary. Kierowca kymco może zabrać całkiem dużo bagażu - ma do dyspozycji pojemnik pod kanapą, schowek na drobiazgi znajdujący się w przedniej części skutera i lakierowany w kolorze nadwozia kuferek. Pod względem mechanicznym like jest typowym, niewielkim rollerem napędzanym ekonomicznym silnikiem o pojemności 125 cm3.

 

Silnik: czterosuwowy, chłodzony powietrzem, 125 cm3

 

Moc: 9,5 KM przy 8000 obr./min

 

Hamulec przód/tył: tarczowy/tarczowy

 

Masa: 116 kg

 

Rozstaw osi: b.d.

 

Wysokość siedzenia: 765 mm

 

Prędkość maksymalna: 85 km/h

 

 

 

 


 

 

Honda PCX

cena: 10 900 zł

 

Honda PCX nie jest typowym skuterem klasy 125 cm3. Wyróżnia ją zastosowanie innowacyjnych technologii czyniących z niej jeden z najbardziej ekologicznych pojazdów dostępnych na naszym rynku. Przy średnim spalaniu nieprzekraczającym 2,5 l/100 km pod względem kosztów eksploatacji może się równać z o wiele słabszymi motorowerami. Tajemnica tak niskiego apetytu na paliwo w dużej mierze tkwi w zastosowaniu znanego z hybrydowych samochodów Hondy systemu Idle Stop. Wygasza on silnik podczas postojów trwających dłużej niż 3 sekundy. Rozrusznik nie ma szczotek, dzięki czemu jest niezawodny, a poza tym w czasie jazdy działa jako alternator. Honda ma też niezbędne atrybuty miejskiego rollera - pojemny schowek pod siedzeniem i wysoką przednią szybę.

 

 

Silnik: czterosuwowy, chłodzony cieczą, 125 cm3

 

Moc: 11,7 KM przy 8500 obr./min

 

Hamulec przód/tył: tarczowy/bębnowy

 

Masa: 126 kg

 

Rozstaw osi: 1305 mm

 

Wysokość siedzenia: 740 mm

 

Prędkość maksymalna: 94 km/h

 

 


 

 

Vespa LX Touring 50 2T/4T

cena: 11 850/12 800 zł

 

Do prowadzenie klasycznego, włoskiego skutera, jakim jest vespa, nie zawsze potrzebne jest motocyklowe prawo jazdy. Na szczęście dostępne są motorowerowe wersje tych jednośladów. Jedną z nowości jest LX Touring 50. Ma on wszystkie cechy, jakimi powinien się charakteryzować skuter retro w wersji turystycznej. Nie zabrakło nawet dwóch chromowanych bagażników. Oczywiście vespa nie jest podróżnym krążownikiem, bo przy prędkości maksymalnej, wynoszącej kodeksowe 45 km/h, w czasie dalszych wypraw trzeba by wykazywać się anielską cierpliwością. Do napędu wykorzystywane są 2 jednostki Piaggio; zwinny i prosty w budowie dwusuwów Hi-PER2 oraz zasilany wtryskiem paliwa czterosuw Hi-PER4. Skuter z tym drugim, generującym 4,35 KM, silnikiem jest niecałe 1000 zł droższy, ale z pewnością bardziej ekonomiczny i trwały.

 

Silnik: dwusuwowy, chłodzony powietrzem, 49 cm3

 

Moc: 4,35 KM przy 7500 obr./min

 

Hamulec przód/tył: tarczowy/bębnowy

 

Masa: b.d.

 

Rozstaw osi: 1290 mm

 

Wysokość siedzenia: 775 mm

 

Prędkość maksymalna: 45 km/h

 

 

 


 

 

Kymco Downtown 300i

cena: 15 900 zł

 

Tajwański Downtown 300i to prawdziwy maksi skuter. Może się spodobać młodszym użytkownikom, którzy chcą połączyć praktyczne zalety skutera z dynamiczną linią, kojarzoną zazwyczaj ze sportowymi motocyklami. Nadaje się do dalekich podróży, ale ze względu na niewielką szerokość i umiarkowaną masę równie dobrze może być wygodnym i szybkim miejskim środkiem lokomocji. Sportowy styl podkreślają, podobne do stosowanych w szybkich motocyklach, wielkie przednie światła, spora wysokość i długa, stopniowana kanapa. Równie dobrze, jak styliści spisali się inżynierowie. Zasilany wtryskiem paliwa silnik o pojemności 300 cm3 generuje sporą moc 33 KM. Przy masie nieprzekraczającej 200 kg gwarantuje to przyzwoite osiągi. Pod kanapą mieszczą się dwa kaski, a poziom bezpieczeństwa hamowania zwiększa ABS.

 

 

 

Silnik: czterosuwowy, chłodzony cieczą, 299 cm3

 

Moc: 33 KM przy 8000 obr./min

 

Hamulec przód/tył: tarczowy/tarczowy

 

Masa: 179 kg

 

Rozstaw osi: 1545 mm

 

Wysokość siedzenia: 775 mm

 

Prędkość maksymalna: 130 km/h

 

 


 

 

Yamaha XCity 125

cena: 16 900 zł

 

W Polsce sprzedaje się mało motocykli z silnikami o pojemności 125 cm3, bo do kierowania nimi potrzebne jest motocyklowe prawo jazdy. A kiedy już ktoś ma taki dokument, to woli kupić coś większego i z mocniejszym silnikiem. A szkoda, bo to właśnie 125-tki znakomicie sprawdzają się w roli alternatywy dla autobusów i tramwajów. Yamaha XCity 125 to typowy przedstawiciel komfortowych rollerów miejskich. Jej duże koła pozwalają na płynne wyłapywanie nierówności, a regulowana w zakresie 45 mm przednia szyba dobrze chroni przed wiatrem i deszczem. Uwagę zwraca też nisko umieszczone i płaskie siedzenie umożliwiający wygodną jazdę. Nie trzeba też się martwić o kask - można go zostawić w pojemnym bagażniku pod siedzeniem. Silnik XCity to zasilana wtryskiem paliwa jednostka chłodzona cieczą. Nie zapomniano też do skutecznych hamulcach - przy obu kołach mamy tarcze.

 

Silnik: czterosuwowy, chłodzony cieczą, 125 cm3

 

Moc: 14,5 KM przy 8750 obr./min

 

Hamulec przód/tył: tarczowy/tarczowy

 

Masa: 167 kg

 

Rozstaw osi: 1455 mm

 

Wysokość siedzenia: 790 mm

 

Prędkość maksymalna: b.d.

 

 

 


 

 

Piaggio X7 300

cena: 20 490 zł

 

Żywiołem Piaggio X7 300 jest miasto. Rozbudowana osłona jest nie tylko ładna, ale też doskonale chroni przed warunkami atmosferycznymi. Dzięki wielkim przednim reflektorom pojazd jest dobrze widoczny. Kierowca ma do dyspozycji całkiem spory bagażnik pod siedzeniem (zmieszczą się w nim 2 kaski) oraz niewielki schowek pod kierownicą. Bogato wyposażona tablica wskaźników przypomina samochodowe. Zastosowane w X7 koła, o średnicy 14 cali z przodu i 12 z tyłu, to rozwiązanie kompromisowe. Przy niewielkich gabarytach skutera udało się uzyskać wystarczający na miejskich wybojach komfort. Silnik gwarantuje dobre przyspieszenie i dużą prędkość maksymalną.

 

Silnik: czterosuwowy, chłodzony cieczą, 278 cm3

 

Moc: 22,4 KM przy 7500 obr./min

 

Hamulec przód/tył: tarczowy/tarczowy

 

Masa (bez płynów): 148 kg

 

Rozstaw osi: 1370 mm

 

Wysokość siedzenia: 790 mm

 

Prędkość maksymalna: b.d.

 

 

 


 

  

Vespa GTV 300ie Via Monte Napoleone

cena: 23 490 zł

 

Vespa jest chyba najbardziej znaną marką skuterów. Pojazdy tej włoskiej, należącej do Piaggio firmy od wielu lat cieszą klasyczną, często naśladowaną przez innych sylwetką. Nazwa Via Monte Napoleone jest bardzo adekwatna do wyglądu skutera. Pochodzi od najbardziej znanej ulicy Mediolanu, pełnej butików włoskich projektantów. Nic dziwnego więc, że GTV 300ie to jeżdżące, klasyczne dzieło sztuki. Wystarczy popatrzeć na chromowany bagażnik, tabliczkę na owiewce z dumnie wygrawerowaną nazwą, rozłożystą kierownicę czy reflektor umieszczony w nietypowy sposób, bo na przednim błotniku. W typowy dla rollerów tej marki sposób skonstruowano przednie jednostronne zawieszenie. Pod pozornie starodawną obudową pracuje nowoczesny i ekologiczny silnik zasilany wtryskiem paliwa.

 

Silnik: czterosuwowy, chłodzony cieczą, 278 cm3

 

Moc: 22,4 KM przy 7500 obr./min

 

Hamulec przód/tył: tarczowy/tarczowy

 

Masa: 161 kg

 

Rozstaw osi: 1480 mm

 

Wysokość siedzenia: 790 mm

 

Prędkość maksymalna: 126 km/h

 

 

 


 

 

Yamaha X-Max 250

cena: 19 900 zł

 

Odmłodzony X-Max 250 jest jeszcze bardziej sportowy i "motocyklowy". Najlepiej świadczy o tym bardzo dobre prowadzenie, które nie zawsze jest mocną stroną rollerów. Usztywniona rama umożliwia szybkie pokonywanie zakrętów, a dobra zwrotność i nisko umieszczony środek ciężkości ułatwia manewrowanie między samochodami. Chłodzony cieczą silnik zdaje egzamin nie tylko w ruchu miejskim, ale także na trasie, czyniąc z X-Maxa jeden z najbardziej uniwersalnych skuterów. Nie zapomniano również o hamulcach - przednia tarcza ma pokaźną średnicę 267 mm. Mimo takiej usportowionej charakterystyki X-Max nie stracił walorów skutera do codziennego użytku. Pod jego wygodną kanapą mieszczą się dwa pełnowymiarowe kaski, powiększono też przedni schowek.

 

Silnik: czterosuwowy, chłodzony cieczą, 250 cm3

 

Moc: 20 KM przy 7500 obr./min

 

Hamulec przód/tył: tarczowy/tarczowy

 

Masa: 180 kg

 

Rozstaw osi: 1545 mm

 

Wysokość siedzenia: 792 mm

 

Prędkość maksymalna: b.d.

 

 

 


 

 

Piaggio Mp3 Hybrid

cena: 38 900 zł

 

Moda na pojazdy hybrydowe dotarła też do skuterów. Kierujący Mp3 Hybrid ma do wyboru trzy tryby pracy - może używać silnika elektrycznego o mocy 2,6 Kw., spalinowego generującego 15 KM, albo obu na raz, co daje już całkiem niezłe osiągi. Ale najbardziej piaggio wyróżniają 3 koła. Nie jest to jednak wywrotny trójkołowiec, ale maszyna składająca się w zakrętach jak jednoślad. Jest to możliwe dzięki przedniemu niezależnemu zawieszeniu. Korzyści płynące z tego rozwiązania wychodzą daleko poza większą stabilność czy łatwość parkowania (podwozie jest wtedy hydraulicznie blokowane). Przede wszystkim poprawiło się bezpieczeństwo jazdy na śliskich nawierzchniach. Teraz niegroźne już będą zmory każdego skuterzysty, takie jak śliskie białe pasy na jezdni, deszcz, a nawet śnieg. Tak, tak, również zima nie jest straszna dla Mp3 - w skład opcjonalnego wyposażenia wchodzi nie tylko ogrzewana osłona na nogi czy wyższa szyba, ale też opony zimowe. Gdyby tylko cena była trochę mniej odstraszająca.

 

Silnik: czterosuwowy, chłodzony cieczą, 125 cm3/ elektryczny

 

Moc: 15 KM przy 8500 obr./min/ 2,6 kW

 

Hamulec przód/tył: tarczowe/tarczowy

 

Masa: 249 kg

 

Rozstaw osi: b.d.

 

Wysokość siedzenia: 780 mm

 

Prędkość maksymalna: 100 km/h

 

 

 


 

 

Tekst: Paweł Boruta

Zdjęcia: materiały prasowe (montaż)

 

 

Zobacz też na Logo24:

 

 
- Ładna zabaweczka, ale nikt tego nie kupi - orzekli eksperci, którzy zobaczyli pierwszą wersję maszyny. Ciekawe, co by powiedzieli dziś, gdyby usłyszeli o 16 milionach sprzedanych skuterów. Wehikuł sklecony na zgliszczach II wojny światowej otworzył bowiem nowy rozdział w historii motoryzacji, którego tytuł brzmi: Vespa!
Branża motocyklowa dopiero teraz zaczyna odczuwać skutki kryzysu.  Premier w tym sezonie jest po prostu mniej.  Producenci przyzwyczaili nas do premier flagowych modeli co dwa lata. Teraz tempo zwolniło, ale to wcale nie oznacza, że w naszych salonach zabraknie supernowości.

Skuter na prąd?

Jeszcze niedawno fani jednośladów nawet nie chcieli o tym słyszeć. Teraz takie konstrukcje mają coraz więcej zwolenników.

Mniej znany od Harleya-Davidsona, choć starszy. Na?wskroś brytyjski, choć założony przez Niemców. Niszczony kryzysami i pożarami, ale wciąż istniejący. Triumph to w motocyklowym światku jedno z najbardziej szacownych imion.

Więcej o: