Zdrowa dziesiątka

Jonny Bowden, dietetyk i autor popularnej w Stanach książki "The 150 Healthiest Foods on Earth", powiedział dziennikarzom New York Timesa, jakie jedzenie uważa za szczególnie zdrowe. Na potrzeby dziennika skrócił swoją listę do dziesięciu pozycji. Oto one:

 

1. Buraki (również botwinka) - bogate źródło kwasu foliowego i żelaza oraz karotenu, który działa antynowotworowo i jest dobrym antyoksydantem (zwalnia procesy starzenia). Można jeść nie tylko gotowane, ale także na surowo, starte jak marchewka. Botwinkowe listki mogą zastąpić szpinak, nadają się też na sałatkę.

2. Kapusta - bogata w antyutleniacze, redukuje działanie wolnych rodników, wzmaga produkcję enzymów czynnych w procesie detoksykacji i oczyszczania organizmu. Można jeść surową lub króciutko obgotowaną albo podsmażoną na głębokim tłuszczu (tak przyrządza się ją w Azji) - nie powinna być rozgotowana tylko chrupiąca.

3. Mangold - warzywo jeszcze dość rzadkie, ale można je dostać na bazarach i w ekologicznych hodowlach. Zawiera karotenoidy i zwalnia proces starzenia. Duże liście można pokroić i krótko zeszklić na oliwie - jak szpinak.

4. Cynamon - pomaga obniżać poziom cukru we krwi i złej frakcji cholesterolu. Sproszkowanym cynamonem można posypywać owocowe desery, kawę czy płatki śniadaniowe.

5. Sok z granatów - pomaga obniżyć ciśnienie krwi, a poza tym jest bardzo bogatym źródłem antyoksydantów. Jeśli kupimy gotowy sok - pijemy, jeśli owoce - zjadamy otaczającą pestki galaretkę.

6. Suszone śliwki - zawierają mnóstwo antynowotworowych przeciwutleniaczy, pomagają regulować przemianę materii. Można jeść je zamiast słodyczy lub zawijać w plasterki chudej szynki (lepsze są w boczku, ale boczek jest tłusty...) i piec lub grillować.

7. Pestki dyni - są najcenniejszą częścią dyni, zawierają mnóstwo magnezu. Bogactwo substancji mineralnych hamuje procesy starzenia. Można je prażyć i podjadać na przekąskę, można też posypywać nimi sałatkę.

8. Sardynki (z puszki) - bogate w kwasy omega-3, zawierają bardzo mało związków rtęci, za to sporo wapnia, żelaza, magnezu, fosforu, potasu, cynku, miedzi i manganu. Oraz komplet witamin B. Jemy z sałatką, na kanapkach, z twarożkiem lub jako pastę do chleba. Albo same.

9. Kurkuma - królowa przypraw. Działa przeciwzapalnie i przeciwnowotworowo. Można przyprawiać nią dania wegetariańskie, omlety, jajecznicę.

10. Czarne jagody (w sezonie świeże, ale mrożone też są dobre) - poprawiają pamięć, zawierają antyoksydanty. Jemy na przykład zmiksowane z jogurtem czy mlekiem sojowym albo wymieszane z twarożkiem.

 

 

fot.shutterstock

ZOBACZ WIDEO

Polecamy