Ćwiczenia: zadbaj o serce

Czy ćwiczenia można przedawkować? Okazuje się, ze tak. Przynajmniej takie jest zdanie doktora James'a O'Keefe - kardiologa ze szpitala Św. Łukasza w Kansas City.

- Aktywność fizyczna jest jak dobre lekarstwo - czym więcej tym lepiej, ale do pewnej dawki, przekroczenie której  powoduje zmniejszanie korzystnych wpływów, a dalsze zwiększanie dawkowania szkodzi zdrowiu (serca) i długowieczności - powiedział James'a O'Keefe dziennikarzom tygodnika "Time".

Kiedy leżysz na kanapie i oglądasz telewizję, twoje serce pompuje około 5,5 litra krwi na minutę. Kiedy uprawiasz intensywne ćwiczenia, ilość ta może przekroczyć 48 litrów. Kiedy biegniesz w maratonie - twoje serce pompuje godzinami ponad 25 litrów krwi na minutę. To powoduje rozrywanie włókien mięśniowych, stan zapalny i obumieranie pojedynczych komórek mięśnia serca.

Badania wykazują, że w trakcie i bezpośrednio po maratonie u biegaczy obserwuje się 50-cio procentowy wzrost troponin, który sygnalizuje uszkodzenie serca. Podobny wzrost enzymu troponiny towarzyszy zawałowi serca.

Zmiany w sercu dokonują się stopniowo. Jeśli regularnie podejmujesz ekstremalny wysiłek, obszar uszkodzeń powiększa się.

U osób chronicznie wykonujących ekstremalne ćwiczenia (jak maratończycy) zaobserwowano pięciokrotny wzrost ryzyka migotania przedsionków i zaburzeń w rytmie pracy serca.

Dr O'Keefe mimo tego nie odradza intensywnego ćwiczenia, o ile nie jest ono nawykiem. Nie zabrania wzięcia udziału w maratonie, triatlonie, czy długim wyścigu kolarskim. Przestrzega jedynie przed uzależnieniem i długofalowymi jego efektami.

Natomiast zaleca umiarkowane ćwiczenia, 15min do godziny dziennie, kilka dni w tygodniu.

Dr. Carl Lavie z John Ochsner Heart and Vascular Institute z Nowego Orleanu, po przebadaniu 14000 biegaczy dochodzi do podobnych konkluzji i zaleca miłośnikom biegania pokonywanie 15-25 km tygodniowo.

 

Zobacz też na Logo24:

Mój pierwszy raz: bieganie z Kenijczykami

Ćwiczenia: uważaj na leki przeciwbólowe

Crossfit: modne ćwiczenia

Więcej o:
Komentarze (1)
Ćwiczenia: zadbaj o serce
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: Pramod

    0

    24-09-2012 o 19:23Tomek Sz NapisaĹ?(a):DziÄ?ki za gratki. W sobotÄ? po Karpaczu rczezywiĹ?cie miaĹ?em dosyÄ?, ale juĹź w niedzielÄ? moce wrf3ciĹ?y i udaĹ?o powtf3rzyÄ? siÄ? wynik z zeszĹ?ego roku, z tym Ĺźe czas o 12sek lepszy

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX