Jedz bakterie, będziesz zdrowszy

22.11.2013 10:03
Co nam dają słynne

Co nam dają słynne "żywe kultury bakterii" (fot. Andrea1971 / shutterstock.com)

Chodzi o probiotyki, żywe szczepy bakterii, które podane w odpowiedniej ilości mają korzystny wpływ na zdrowie człowieka.

Probiotyki znaleźć można w kiszonej kapuście i ogórkach, a nawet w wędlinach, jednak najwięcej probiotyków do diety dostarczane jest razem z fermentowanymi produktami mlecznymi z ich dodatkiem.

 

Są to na przykład jogurty z napisem „Zawiera żywe kultury bakterii probiotycznych”, czy choćby kefiry.

 

- Właśnie z tego typu produktów probiotyki spożywane są w na tyle dużej ilości, aby dać pozytywny efekt zdrowotny - mówi Marta Wysocka, dietetyk Poradni dietetycznej Yanse.

 

Funkcje probiotyków są rozmaite. Każdy rodzaj bakterii, a nawet każdy szczep, różnią się działaniem na organizm ludzki.

 

Przede wszystkim probiotyki wchodzą w skład mikroflory jelita, osłaniając je przed działaniem szkodliwych mikroorganizmów. Dzieje się tak, ponieważ zajmują ich miejsce, uniemożliwiając zasiedlenie się, ale także stymulują wydzielanie substancji osłonowych jelita.

 

Co więcej, probiotyki produkują krótko łańcuchowe kwasy tłuszczowe, niezbędne do odżywienia komórek nabłonkowych jelita. W ten sposób wzmacniają je i stymulują prawidłowy wzrost.

 

Produkują także niezbędne dla funkcjonowania człowieka witaminy z grupy B, K, czy niacynę. To podstawowe z wielu funkcji pozytywnej mikroflory jelitowej. W diecie mężczyzny probiotyki działają osłonowo i zwiększają odporność.

 

- W praktyce sprowadza się do tego, że kiedy przykładowo zjemy kebab, w którym mięso nie było już pierwszej świeżości, dobrze utrzymana flora bakteryjna jelita znacząco zmniejszy szansę na to, aby bakterie, które zjedliśmy spowodowały problemy - mówi Marta Wysocka.  - Jednak jeśli okaże się, że kebab zaszkodził, stosowanie probiotyków znacznie skraca czas problemów ze strony przewodu pokarmowego.

 

Kolejnym aspektem, który warto omówić jest helicobacterpylori, bakteria bytująca w żołądku, powodująca niekorzystne zmiany - wrzody i dolegliwości trawienne.

 

Badania wykazały, że stosowanie w diecie żywności probiotycznej wpływa na zahamowanie działania tej patogennej bakterii i zmniejsza dolegliwości związane z jej działaniem. Jak wykazują badania, mężczyźni bardziej, niż kobiety narażeni są na rozwój nowotworów jelita grubego.

 

Również w tym zakresie pomocne będą probiotyki. Ich działanie anty nowotworowe jest wielokierunkowe i warto o nim pamiętać. Wiążą i dezaktywują one substancje powodujące mutacje DNA w komórkach jelit. Hamują także wzrost bakterii, które wytwarzają lub przekształcają substancje potencjalnie pronowotworowe w karcynogeny. Szczepy bakterii hamują też aktywność enzymów odpowiedzialnych za procesy nowotworowe.

 

- Najciekawszym jednak działaniem bakterii probiotycznych jest ich wpływ na wytrzymałość organizmu podczas wysiłku - zaznacza dietetyk Yanse. - Wiele badań dowodzi, iż znacząco poprawiają one kondycje osób aktywnych fizycznie, a oprócz tego zmniejszają dyskomfort ze strony przewodu pokarmowego w trakcie wysiłku. Dlatego pozytywne dla zdrowia szczepy bakterii powinny znaleźć się w codziennej diecie każdej osoby, a ze względu na szczególnie pozytywne działanie, szczególnie w diecie mężczyzn.

ZOBACZ WIDEO

Komentarze (1)
Jedz bakterie, będziesz zdrowszy
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • avatar

    kretu23

    Oceniono 9 razy 7

    do tego trzeba dodać że reklamowane jako specjalnie wyselekcjonowane szczepy w niektórych probiotycznych "rewelacyjnych" produktach dużych firm to zabieg czysto marketingowy. Podobny efekt ma mleko (mleko a nie wyrób UHT nie mający wiele wspólnego z mlekiem) co zsiadlo bo postało parę dni na oknie

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX

Polecamy