CrossFit - bądź (prawie) niezniszczalny

Klub crossfit Elektromoc

Klub crossfit Elektromoc (KUBA ATYS)

Nadludzka siła, kondycja, szybkość - to nie lista mocy supermana, to cechy zawodników crossfitu. Są już prawie niezniszczalni. A że jeszcze nie latają? Spokojnie, na wszystko przyjdzie czas.

Piątek. 23 lutego 2017 r. W Polsce jest druga rano. Tymczasem w Kalifornii dochodzi 18, a Dave Castro, główny macher Reebok Crossfit Games po raz ostatni wpatruje się w przygotowany przez siebie zestaw morderczych ćwiczeń. Wciska enter i w sieci pojawia się pierwszy z pięciu planów treningowych. Na ten moment czeka kilkaset tysięcy zawodników crossfitu, którzy w tym roku walczą o tytuł najsprawniejszego człowieka świat. Wśród nich jest Bartek Lipka z warszawskiego Crossfit R99. Na zrealizowanie treningu będzie miał 96 godzin. W tym czasie nic innego nie będzie się liczyć, a te cztery dni będą przebiegać według tego samego schematu: ćwiczenie, regeneracja, sen, ćwiczenie, regeneracja, sen. O tym, czy Lipka będzie się zmagał ze sztangą, a chwilę później podciągał na drążku, skakał na skakance, biegał, wykonywał serie pompek, a potem powtórzy to wszystko dziesiątki, setki razy, decyduje właśnie Castro.

Określenie najsprawniejszy człowiek świta wcale nie jest na wyrost, bo ten, kto prześlizgnie się przez sito utkane prze Amerykanina, musi być nie tylko fenomenalnym siłaczem, ale również gimnastykiem i biegaczem. Powinien nieźle pływać i jeździć na rowerze. Przede wszystkim musi mieć jednak psychikę ze stali i ćwiczyć wtedy, gdy płuca płoną, a każde ścięgno, każde włókno mięśni zaczyna odmawiać posłuszeństwa.

Bieg, pompki, podciągnięcia, przysiady - brzmi niewinnie? Tak, ale nie wtedy, gdy w krótkim czasie musisz przebiec np. 1,6 km z obciążeniem, podciągnąć się 100 razy, zrobić 200 pompek, 300 przysiadów, a potem znów pobiec. Nic dziwnego, że nie tylko Lipka czeka z ciekawością, co Castro przygotował tym razem. W Colchester w stanie Vermont tak samo nerwowy musi być Mathew Fraser, choć to aktualny mistrz, a i w Hverageroi na Islandii Björgvin Karl Gu?mundsson (jeden z najlepszych obecnie zawodników na świecie) wyłamuje palce w oczekiwaniu na zestaw treningowy. Pewnie podobnie zachowuje się jego ekspresyjna rodaczka Sara Sigmundsdottir.

Dla każdego z nich celem jest start w wielkim finale, który w sierpniu odbędzie się w Madison w stanie Wisconsin. Najpierw trzeba jednak zakwalifikować się do finałów regionalnych. Już dotarcie do nich jest wyjątkowym sukcesem. Lipka był pierwszym Polakiem, któremu ta sztuka udała się w 2014 r., i którą powtarzał w kolejnych latach. Tegoroczny plan minimum? Przynajmniej regionalne finały (w 2017 r. w Crossfit Games jest 17 regionów) w Madrycie. Do stolicy Hiszpanii pojedzie w czerwcu 30 najlepszych Europejczyków i 10 Afrykanów. Zostaną zakwalifikowani na podstawie filmów z nagranymi ich treningami (w czasie eliminacji jest pięć zestawów dawkowanych od 23 lutego do 27 marca), które odbywają się pod okiem sędziów w licencjonowanych klubach crossfit.

Po co ten katorżniczy wysiłek? Lipka nie ma wątpliwości, że chodzi o stałe przesuwanie granic swoich możliwości. On, były zawodnik MMA, wiedział, co to wysiłek, ból, wyrzeczenia, rygorystyczna dieta. Ale dopiero,gdy w 2012 r. spróbował crossfitu, zdał sobie sprawę, że wcześniej był... słaby. Zaskoczeni intensywnością i różnorodnością treningów są zresztą wszyscy, którzy po raz pierwszy przychodzą do boxu (klub crossfit). Co z tego, że zwyczajny trening może trwać od pięciu minut do pół godziny. W tym czasie ćwiczysz wszystkie partie mięśni. Dlatego osiłek, który w siłowni potrafi przerzucić setki kilogramów, tu powie pass. Tak samo wymięknie biegacz nieprzyzwyczajony do obciążeń. Dopiero z czasem, gdy harmonijnie zacznie rozwijać się całe ciało, będą zaskoczeni swoimi możliwościami. Ale nawet wtedy nie mogą zapominać o jednym - w crossficie spodziewaj się niespodziewanego. O to już zadba Castro.

CROSSFIT W SIEDMIU PUNKTACH

1. Crossfit rozwija 10 cech motorycznych. Jest treningiem, który cechują ruchy funkcjonalne, ciągła zmienność oraz wysoka intensywność. Be prepared for unknown and unknownable, czyli bądź przygotowany na nieznane - to hasło, którym można streścić założenia crossfitu, a mnie to bardzo odpowiada.

2. W czasie treningu zawsze wsłuchuję się w to, co mówi moje ciało. Treningi często są mocno przeciążeniowe, a każdy potrzebuje odpoczynku. Jeśli czuję, że muszę zrobić sobie wolne od treningu, to robię to. Przetrenowanie nie prowadzi do niczego dobrego.

3. Na treningu liczy się tylko tu i teraz. Świat zewnętrzny przestaje w tym czasie istnieć. Skup się nad tym, co robisz, a zajdziesz daleko! Zostaw bagaż całego dnia za drzwiami, a wtedy trening będzie najlepszą godziną twojego dnia!

4. Zawsze słucham porad doświadczonych zawodników i trenerów. Ty też tak rób, bo przecież nikt nie wie wszystkiego. Realizuj mądry plan treningowy pod okiem doświadczonego trenera. Unikniesz rozczarowań i dobrze opanujesz potrzebne techniki.

5. Rozgrzewka jest konieczna przed treningiem crossfitowym. Dzięki niej jestem w stanie unikać kontuzji oraz przygotować ciało do ruchów w pełnych zakresach.

6. Musisz się przygotować na wysiłek na skraju wycieńczenia. Nie musisz trenować w rytmie kolegów obok. Wykonuj trening z maksymalnym zaangażowaniem i skupieniem. Opuść swoją strefę komfortu, wówczas poznasz prawdziwy trening crossfitowy.

7. Ból jest czymś naturalnym, musisz się nauczyć go oswajać. Nawet nie wiesz, jak mocny trening będziesz w stanie wykonać, gdy wygrasz już walkę ze swoim bólem!

ZOBACZ WIDEO

Zobacz także
  • We wtorek do Warszawy przylecieli piłkarze Realu Madryt. Następnego dnia Królewscy zmierzą się przy pustych trybunach z Legią Warszawa w ramach 4. kolejki fazy grupowej Ligi Mistrzów. Gwiazdy jednego z najlepszych klubów na świecie zostały przywitane przez polskich fanów na lotnisku Okęcie, a także przed hotelem Bristol. Real Madryt. Jak funkcjonuje legenda?
  • Nissan Navara Nissan Navara. Że co, że ja nie przejadę?!
  • Filipa i Zygmunta łączy prawie wszystko... Chajzerów dwóch. Ale obaj - tacy sami!
Skomentuj:
CrossFit - bądź (prawie) niezniszczalny
Zaloguj się lub komentuj jako gość

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX

Polecamy