Jak RIB-a w wodzie - motorówki RIB

Ich zalety doceniają ratownicy wodni i piraci. Są lżejsze, oszczędniejsze i lepiej sobie radzą z wysoką falą niż klasyczne łodzie. Ale to nie zabawki - pontony ze sztywnym dnem mogą rozwijać prędkości nawet 100 km na godzinę. Coraz częściej widujemy je na naszych wodach.
 

 

Moje wspomnienia z dzieciństwa związane z pneumatycznymi łodziami nie są dobre. Niewielki pontonik sprawiał same problemy: przez nieszczelne połączenia uciekało powietrze, a przyczepny silnik produkcji radzieckiej nie chciał zapalać. Dziś materiały i wykonanie są lepsze, ale całkowicie gumowy kadłub ma jednak wady - szczególnie w większych łodziach ciężko jest uzyskać dużą sztywność i hydrodynamiczny profil. Miękkie dno jest też narażone na uszkodzenia w razie wpadnięcia na mieliznę czy skały.

 

 

Pompowane na sztywnym

 

Rozwiązaniem okazuje się hybryda łodzi z pontonem - tak zwany RIB (Rigid Inflatable Boat - pneumatyczna łódź ze sztywnym dnem). Konstrukcje takie po raz pierwszy pojawiły się w Wielkiej Brytanii pod koniec lat 60. XX w. RIB ma sztywną część denną, wyprofilowaną w kształcie litery V. Dzięki temu jest stabilny nawet przy dużych prędkościach. Poza tym na sztywnym kadłubie łatwiej zamontować wyposażenie, np. zbiornik paliwa, urządzenia sterowe, pompy zęzowe czy sam silnik. Na wykonany z laminatu ?kręgosłup" zakłada się pompowany kołnierz. Kadłub jest więc lekki, a zarazem ma bardzo dobrą pływalność. Do konstrukcji pływaków (zwanych również balonami) najczęściej stosuje się PCW lub hypalon - elastomer nałożony na warstwę neoprenu. Każdy z nich ma swoje zalety. PCW jest dostępny w szerokiej gamie kolorów. W przypadku hypalonu wybór barw jest mniejszy, ale za to materiał jest mocniejszy, bardziej odporny na działanie warunków atmosferycznych (zwłaszcza słońca) i nie starzeje się tak szybko jak PCW, który już po pięciu latach jest w znacznym stopniu wyeksploatowany (gwarancja na hypalon sięga nawet 10 lat).

 

 

 

Piracka zabawa

 

Jak taka hybryda zachowuje się na wodzie? Pontony RIB mają wiele zalet w porównaniu z tradycyjnym, sztywnym kadłubem. Są lżejsze i dzielniejsze na fali. Z tego względu początkowo były wykorzystywane tylko w ratownictwie, przy pracach badawczych, na potrzeby służb mundurowych i... piratów. Tak, tak, współcześni morscy rozbójnicy i terroryści nie pływają wielkimi żaglowcami, jak kapitan Jack Sparrow, tylko szybkimi pontonami! Ciężko odmówić im logiki w doborze ?narzędzi pracy". Na szczęście w Polsce RIB-y służą tylko po jasnej stronie mocy.

Z czasem łodzie zaczęto wykorzystywać w rekreacji. Ich zaletą jest to, że do uzyskania dużej szybkości, wystarczającej do pociągnięcia narciarza wodnego, wystarczy 80 KM. Ma to znaczenie ze względu na przepisy - podstawowy patent sternika motorowodnego umożliwia korzystanie z takiego właśnie silnika.

RIB-y mają też wady - balony mogą się przedziurawić czy odkleić od kadłuba. Konstrukcja z pneumatycznymi elementami zmniejsza także ilość miejsca we wnętrzu, raczej nie licz na nadbudówkę czy toaletę. Gdyby porównywać łodzie do samochodów, RIB-om bliżej do SUV-ów niż camperów.

To nie jest tanie hobby: najtańsze łodzie kosztują kilkanaście tysięcy złotych, a potrzebny jest jeszcze silnik. Łódź zazwyczaj ma tylko zbiornik, układ paliwowy i instalację elektryczną. Silnik montuje się na sztywnej płycie (pawęży). Rzadziej spotyka się silniki stacjonarne, które są jednak bardziej funkcjonalne ze względu na rozkład mas. Największe silniki przyczepne to monstra o pojemności około 5 l i mocy 350 KM. Za taki napęd zapłacisz ponad 100 tys. zł. Jeśli jednak lubisz szastać pieniędzmi, a taka moc ci nie wystarczy, zawsze możesz zamontować dwa, a nawet trzy silniki obok siebie.     

 

 

Wybrane łodzie typu RIB

 

Brig Eagle 380

 

 

Eagle 380 jest niewielką, ale luksusową i szybką jednostką mieszczącą do pięciu osób. Ma wszystko, co powinien mieć RIB tego typu - instalację elektryczną z automatyczną pompą zęzową, maszt nawigacyjny z oświetleniem i schowek (w którym zmieści się m.in. wyposażenie ratunkowe). Stabilność na fali gwarantuje szeroki kadłub z trzykomorowymi pływakami. Silnik pozwala osiągnąć 65 km/h z dwiema osobami na pokładzie. Większe RIB-y są może wygodniejsze, ale w przypadku Eagle 380 docenimy łatwość transportu i wodowania.

Długość: 380 cm

Szerokość: 193 cm

Masa własna: 210 kg

Liczba pasażerów: 5

Moc silnika: do 50 KM

Cena: 6240 euro

 


 

 

 

Parker 1000 Arrow Sports Cabin

 

 

Na przykładzie tej łodzi doskonale widać, jak mało wspólnego może mieć RIB z klasycznym pontonem.

1000 Arrow tak naprawdę jest luksusowym jachtem motorowym, z pełną nadbudówką z miejscami do spania, toaletą i prysznicem. Do tej łodzi producent proponuje dwa przyczepne silniki Mercury Verado o mocy do 300 KM każdy. Możliwe jest też zastosowanie stałych diesli QSD Cummis, które razem osiągają 700 KM. Komfort w czasie pływania z pełną mocą silników poprawia owiewka kokpitu i wygodne siedzenia.

Długość: 970 cm

Szerokość: 316 cm

Masa własna: b.d.

Liczba pasażerów: 10

Moc silnika (maks.): 2x300 KM

Cena: 390 tys. Zł

 


 

 

 

Parker 750 RS

 

 

750 RS to jeden z najbardziej sportowych modeli w ofercie firmy Parker Poland. Jego długi i szeroki kadłub ma wykonane z hypalonu pięciokomorowe pływaki o średnicy 53 cm. Łódź napędza silnik przyczepny o mocy do 300 KM. Istnieje też możliwość zamontowania mocniejszego, bo 420-konnego, silnika stacjonarnego. Z takim napędem Parker 750 RS osiągnie 45 węzłów, czyli około 80 km/h. Zbiornik umieszczony pod laminatowym, sztywnym pokładem mieści aż 220 litrów benzyny. W trudnych warunkach pogodowych może przydać się dostępna w opcji kabina dziobowa.

Długość: 750 cm

Szerokość: 275 cm

Masa własna: 720 kg

Liczba pasażerów: 12

Moc silnika (zalecane/maks.): 2x115/300 KM

Cena: 190 tys. Zł

 


 

 

 

Sportis MC-6800

 

 

 

Polska firma produkuje zarówno łodzie dla służb mundurowych i zawodowców, jak i typowo rekreacyjne. Sportis MC-6800 jest największym przedstawicielem tej ostatniej grupy. Kadłub o długości 680 cm ma pięciokomorowe pływaki, wykonane z hypalonu. To komfortowa jednostka, która w ramach wyposażenia dodatkowego może mieć rufowy pokład słoneczny, prysznic lub maszt do holowania narciarza. Pod pokładem mieści się zbiornik paliwa o pojemności 150 litrów, z którego zasilany jest silnik o mocy do 225 KM. Przy większych prędkościach doceni się owiewkę na konsoli sterowej, która chroni załogę przed wiatrem czy wodą.

Długość: 680 cm

Szerokość: 255 cm

Masa własna: 745 kg

Liczba pasażerów: 9

Moc silnika (zalecana/maks.): 135/220 KM

Cena: 62 tys. Zł

 


 

 

 

Techno Marine TM-723 IB

  

 

Techno Marine z Gdańska specjalizuje się w produkcji RIB-ów wykorzystywanych w celach profesjonalnych. To jednostki dla ratownictwa, służb granicznych, wojska, ochrony, a nawet wodne taksówki mogące zabrać do 30 osób. Wykonywane są na zamówienie, zgodnie z potrzebami odbiorców. Nie powalają na kolana wyglądem, ale w ich przypadku najważniejsze są parametry i wytrzymałość. Przy tych nawet 16-metrowych monstrach TM-723 to prawdziwe maleństwo, chociaż w kategorii łodzi rekreacyjnych należy do większych jednostek. Stacjonarny silnik o mocy do 160 KM pozwala osiągać ponad 35 węzłów, czyli prawie 65 km/h.

Długość: 750 cm

Szerokość: 260 cm

Masa własna: 1300 kg

Liczba pasażerów: 8

Moc silnika (maks.): 160 KM 

Cena: 180,5 tys. Zł

 


 

 

 

Zodiac Pro Open 550 C

 

Francuski Zodiac jest jednym z najbardziej renomowanych producentów oferujących RIB-y. Oprócz jednostek dla służb robi wygodne łodzie rekreacyjne. Pro Open 550 jest jak niewielki, wygodny kabriolet. Ma sterówkę z podwyższoną szybą, za którą znajduje się ławeczka dla dwóch osób. W tylnej części pokładu są dwa fotele dla pasażerów. W czasie szaleństwa na falach mogą się trzymać

uchwytów z nierdzewnej stali. Nieduże gabaryty i niewielka masa sprawiają, że do jej napędu wystarczy silnik o mocy 80 KM. Dzięki temu RIB-a będzie mógł prowadzić posiadacz podstawowego patentu motorowodnego.

Długość: 525 cm

Szerokość: 250 cm

Masa własna: 400 kg

Liczba pasażerów: 11

Moc silnika (min./zalecana/maks.): 60/90/120 KM

Cena: 16 150 euro

 

  


 

 

 

Wybrane silniki przyczepne

 

    

Evinrude E-TEC 75 INLINE 3

 

Silnik dwusuwowy nie musi być nieekonomiczny i nieekologiczny. Najnowsze technologie, takie jak bezpośredni wtrysk benzyny, minimalizują wady jednostki tego typu. Nie zostawiają one już chmury niebieskiego, gryzącego dymu, a i spalanie nie odbiega od czterosuwów o podobnej mocy.

Moc maksymalna: 75 KM

Typ: dwusuwowy, R3

Pojemność: 1295 ccm

Cena: 8490 euro

  

  

     Honda BF 225

 

Widlasta szóstka nafaszerowana jest najnowszą technologią - przy jej konstrukcji Honda opatentowała 37 różnych rozwiązań. System zmiennych faz rozrządu (VTEC, znany także z silników

samochodowych firmy) zwiększa użyteczny zakres obrotów przy jednoczesnym ograniczeniu zużycia paliwa.

Moc maksymalna: 225 KM

Typ: czterosuwowy, V6

Pojemność: 3471 ccm

Cena: 67,7 tys. Zł

  

 

    

Suzuki DF 175

 

Czterocylindrowiec o największej pojemności w tej klasie mocy. Dzięki zmiennym fazom rozrządu i długości kanałów dolotowych osiąga 175 KM. Jeśli jeden silnik to mało, zawsze można użyć dwóch. Producent to przewidział, oferując wersje z różnymi kierunkami obrotów śruby napędowej.

Moc maksymalna: 175 KM

Typ: czterosuwowy, R4

Pojemność: 2867 ccm

Cena: 73,1 tys. Zł

  

  

     Mercury Verado 300

 

Za sprawą doładowania silnik osiąga wysoką moc przy pojemności zaledwie 2598 ccm. Wolnossące silniki przy takich osiągach często muszą mieć dwa razy większą pojemność. Kolejnym plusem konstrukcji jest płaska krzywa momentu obrotowego, co wpływa na poprawienie osiągów w niskim zakresie obrotów.

Moc maksymalna: 300 KM

Typ: czterosuwowy, R6

Pojemność: 2598 ccm

Cena: 20 165 euro

  

  

     Yamaha F 80

 

Silnik mieszczący się w ograniczeniach podstawowego patentu sternika motorowodnego (moc do 80 KM). Dzięki temu mogą się nim cieszyć także początkujący motorowodniak. Nadaje się do niewielkich RIB-ów, ale nawet one z tą maszyna potrafią osiągać pokaźną prędkość około 60 km/h.

Moc maksymalna: 80 KM

Typ: czterosuwowy, R4

Pojemność: 1596 ccm

Cena: 40 tys. Zł

  

  

     Yamaha F 350

 

Ma osiem cylindrów i pojemność, która kojarzy się z samochodami z USA, a nie silnikami przyczepnymi. Yamaha, w przeciwieństwie do Mercury'ego, stosującego doładowanie, opiera się na zasadzie, w myśl której zwiększenie pojemności skokowej najlepiej zastąpić... zwiększeniem pojemności skokowej.

Moc maksymalna: 350 KM

Typ: czterosuwowy, V8

Pojemność: 5330 ccm

Cena: 114 tys. Zł

 

 

 

Tekst: Paweł Boruta

Zdjęcia: materiały promocyjne

 

 

Czytaj też na Logo24:

 

Pełne zanurzenie 

Zejdź pod wodę.

Pod powierzchnią nawet polski Bałtyk przestaje być najnudniejszym morzem świata.

 

Dla tasmańskich diabłów

Co łączy wiekowy drewniany kuter z gaflami, na którym w porcie wino leje się szeroką strugą między rozbawionymi załogantami, i ultranowoczesny jacht typu maksi wprost z superdrogiej pracowni projektowej? Obydwa mogą wystartować w 64. słynnych regatach z Sydney do Hobart.

 

Koniec świata piratów z Karaibów 

Miało być jak w raju. Drinki z parasolkami, muzyka do rana, piramidy Majów. I nurkowanie w jednych z najlepszych miejsc nurkowych świata. No i było! A nawet lepiej!

 

 Wakacje z prądem rzeki

Wakacje na wodzie? Najlepiej w kajaku - będzie sportowo i naprawdę tanio. Jednego dnia możesz na kamienistym przełomie sprawdzić, czy jesteś prawdziwym twardzielem, a już nazajutrz leniwie snuć się przez zupełną dzicz.

 

Rajderzy i lanserzy

W ciągu kilku lat kitesurfing podbił świat. Polskich kajciarzy można spotkać na Helu, ale też u wybrzeży Brazylii. Jednym z ich ulubionych miejsc są okolice egipskiej Hurghady. 

Więcej o:
Komentarze (1)
Jak RIB-a w wodzie - motorówki RIB
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: Bill

    0

    Î?Ď?ÎŻĎ?ΡĎ?,ďťż I had a few suggestions. Add a box of beef broth and then top off the liqiud with red wine (the cheaper the better, just not cooking wine) It adds an earthy bitterness to beef that is unbeatable. When using a remote thermometer, I always wad a paper towel and place it over the probe wire when closing the lid .it adds life to the probe because you aren't crimping the wire. Just adjust your vent for the small amount of added air intake.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX