Aparaty cyfrowe: ultra zoomy dla każdego

Test dziesięciu aparatów cyfrowych z ultrazoomem. Przeczytaj, zobacz i wybierz coś dla siebie.

Ultrazoomy: o co właściwie chodzi

ultrazoom, aparat fotograficzny, cyfrówka, Canon, PowerShot Określenie "ultrazoom" odnosi się do aparatów wyposażonych w obiektywy oferujące zbliżenie dwudziesto-, a nawet trzydziestokrotne, co się równa ekwiwalentowi ogniskowej 600-800 mm w małym obrazku*. Do czego przyda się taka lufa? Do fotografowania odległych obiektów: ptaka na niebie, żaglówki na horyzoncie, piłkarza na boisku (no i nagiej sąsiadki z bloku naprzeciwko). Pomoże też w wyłuskaniu niewidocznych gołym okiem szczegółów, a przy okazji fajnie spłaszczy perspektywę, powodując, że kolejne plany ujęcia wyglądać będą, jakby ułożono je jedno tuż za drugim, bardzo blisko siebie.

W testowanym zestawie znalazły się zarówno aparaty kieszonkowe, jak i konstrukcje więk-sze, kształtem i gabarytami przypominające lustrzanki. Są urządzenia dla zaawansowanych, umożliwiające zapis RAW-ów i ustawienie mnóstwa parametrów zdjęcia. Ale znalazło się też miejsce dla prostych modeli.

Sprawdzaliśmy, jak aparaty zachowują się przy długiej ogniskowej. Porównywaliśmy jakość zdjęć, wynikającą z optyki i oprogramowania odpowiedzialnego za wewnętrzną obróbkę plików. Zwracaliśmy uwagę na szybkość i precyzję autofocusa, łatwość zmiany ogniskowej oraz skuteczność stabilizacji obrazu. Przyjrzeliśmy się ergonomii aparatu - jak się go trzyma, ile waży, czy oferuje wygodne pokrętła ustawień, przyciski i menu, jak spisują się monitor i wizjer. Jak się okazało, jakość nie zawsze idzie w parze z ceną.

*Ekwiwalentem ogniskowych dla filmu 35 mm posługujemy się w całym tekście.

Sownik ważnych pojęć

Aberracja chromatyczna - wada optyki objawiająca się kolorowymi (najczęściej różowymi i zielonymi) obwódkami na krawędziach szczegółów o dużym kontraście, zwłaszcza na brzegach kadru. Może wystąpić na przykład na zdjęciu gałęzi na tle nieba.

obiektyw, aparat fotograficzny, cyfrówkaDystorsja - wada optyki powodująca zniekształcenia geometryczne obrazu. Linie proste znajdujące się blisko brzegów kadru zamieniają się w krzywe. Wyginają się na zewnątrz (dystorsja beczkowata, charakterystyczna dla szerokiego kąta) lub do wewnątrz (dystorsja poduszkowata, charakterystyczna dla teleobiektywów).

Krotność zooma - iloraz maksymalnej ogniskowej (dzielna) i minimalnej ogniskowej (dzielnik) danego obiektywu, np. obiektyw o zakresie 28-280 mm ma krotność zooma: 10x.

RAW - z ang. "surowy". Rodzaj pliku, w którym zapisana jest pełna informacja o obrazie zarejestrowana przez matrycę aparatu. Dzięki temu można zmieniać np. balans bieli już po wykonaniu zdjęcia (w komputerze lub w aparacie) bez straty jakości. Pliki RAW są większe od JPEG-ów, ale lepiej nadają się do obróbki graficznej. Każdy producent stosuje swój format RAW o innym rozszerzeniu.

Stabilizacja sprzętowa (mechaniczna) - system redukcji drgań aparatu, umożliwiający wykonanie nieporuszonych zdjęć z ręki przy dłuższych czasach ekspozycji lub przy długiej ogniskowej. Istnieją dwa rodzaje stabilizacji sprzętowej stosowane przez producentów: optyczna (system wbudowany w obiektyw, redukcja drgań odbywa się przez ruch kontrujący soczewki lub grupy soczewek) i matrycy (ruchy kontrujące drgania aparatu wykonuje matryca).

Canon PowerShot SX30 IS

Cena: 1400 zł

Ten duży i ciężki aparat oferuje największą ogniskową (860 mm) i drugą w kolejności krotność zbliżenia (35x). Solidnie wykonany, dobrze wyważony. Fajnie leży w ręku, choć ma mały grip bez gumowania. Wygodę pracy zwiększają: przyciski funkcji, kółko trybów pracy (w tym manualnych) oraz intuicyjne menu. Znakomity, ruchomy w każdym kierunku monitor, pozwala na kadrowanie w trudnej pozycji. Miłym udogodnieniem jest podziałka ogniskowych na obiektywie.

Canona można pochwalić za szybką i precyzyjną zmianę ogniskowej. Dobrze spisuje się również system automatycznego ustawiania ostrości (choć na długim końcu czasem się gubi). Cieszy wyposażenie w wizjer elektroniczny - nieduży, ale wygodny. Znakomicie spisuje się stabilizacja obrazu: zarówno podczas kadrowania, jak i jeśli chodzi o rezultat końcowy na zdjęciu. Pod względem rozdzielczości obrazu SX30 IS wypada zdecydowanie najlepiej i jest to w równym stopniu zasługa optyki i świetnej matrycy. Tym bardziej zaskakuje koszmarna aberracja chromatyczna, widoczna nawet na niedużych powiększeniach przy wszystkich ogniskowych. Lecz to właściwie jedyna wada tego świetnego aparatu.

ultrazoom, aparat fotograficzny, cyfrówka, Canon, PowerShot

Obiektyw: 24-860 mm, zoom 35×, stabilizowany, silniki USM i VCM (szybkie zoomowanie i ustawianie ostrości)

Matryca: 14,1 Mpix, CCD, 1/2,3"

Ekran: 2,7 cala, 230 tys. pikseli, pełna ruchomość

Wizjer: elektroniczny

RAW: nie

Zasilanie: akumulator

Wymiary: 123×92×108 mm

Waga: 601 g

ultrazoom, aparat fotograficzny, cyfrówka, Canon, PowerShot

Stabilizacja optyczna spisuje się znakomicie - to zdjęcie wykonano przy czasie 1/13 s i ekwiwalencie ogniskowej 360 mm. Z łatwością można przeczytać napisy na etykiecie.

ultrazoom, aparat fotograficzny, cyfrówka, Canon, PowerShot

Obiektyw został dobrze skorygowany pod kątem dystorsji, więc spisuje się we wnętrzach. Niestety, z aberrracją chromatyczną nie jest już tak wesoło.

Kodak EasyShare Z990

Cena: 1230 zł

Kodak robi wszystko po swojemu. Przywiązanie do własnych pomysłów i patentów (przejawiające się częstymi pozwami przeciwko innym firmom) owocuje czasem wyważaniem otwartych drzwi. Tak tłumaczę sobie dziwaczne menu Z990, zwłaszcza to podręczne. Nieintuicyjne, wymaga ciągłego przewijania, a informacje o wartościach parametrów znikają po naciśnięciu spustu migawki. Do tego działa wolno i zostało źle przetłumaczone. Aparat jest duży i niezgrabny. Twarde plastiki i brak gumowania na zbyt grubym gripie sprawiają, że źle leży w dłoni. To urządzenie pełne sprzeczności. Z jednej strony pozwala na zapis plików RAW, ma manualne tryby pracy (dostępne bezpośrednio z tarczy), pokrętło nastawcze pod kciukiem i wizjer elektroniczny - to cechy zaawansowanych cyfrówek. Z drugiej - jest nieprzewidywalne. Zoomuje szybko, lecz słabo z precyzją zmiany ogniskowej. Pod względem dystorsji wypada znakomicie, rozdzielczość też nie zawodzi. ultrazoom, aparat fotograficzny, cyfrówka, Kodak, EasyShare Dobrze działa system stabilizacji obrazu. Istny fotograficzny Dr Jekyll i pan Hyde!

 

Obiektyw: 28-840 mm, zoom 30×, stabilizowany

Matryca: 12 Mpix, BSI-CMOS, 1/2,3"

Ekran: 3 cale, 460 tys. pikseli

Wizjer: elektroniczny

RAW: tak

Zasilanie: 4×AA

Wymiary: 124×91×105 mm

Waga: 445 g

 

 

 

 

Długi obiektyw pomaga wyłuskać szczegóły niewidoczne gołym okiem i efektownie spłaszcza perspektywe.

ultrazoom, aparat fotograficzny, cyfrówka,

Dzięki ogromnemu zbliżeniu optycznemu łatwo fotografować takie scenki - skupić się na detalu, a następnie wyizolować go z otoczenia.

Nikon Coolpix P500

Cena: 1300 zł

Największy zakres zooma spośród testowanych sprzętów: 36x. Mimo to aparat wcale nie jest największy. Ciężar i wyważenie w sam raz. Można za to przyczepić się do niedużego gripa: gumowanie umieszczono w złym miejscu. Dużym plusem jest przełącznik na boku tubusu obiektywu, który obsługuje skokową zmianę ogniskowej lub manualne ustawianie ostrości. Pod względem interfejsu i ergonomii P500 został zaprojektowany bardzo dobrze - pokrętło nastawcze, kółko trybów pracy (również manualnych), dobrze przetłumaczone i wygodne menu. Wizjer elektroniczny nieduży i o niskiej rozdzielczość, ale pokazuje wyraźny obraz i wygodnie się na nim pracuje. Ekran umieszczony na tylnej ściance jest uchylny i ma szeroki kąt widzenia oraz wysoką rozdzielczość, dzięki czemu kadrowanie (nawet od dołu) to przyjemność. Szkoda, że aparat dość wolno zmienia ogniskową, a autofocus gubi się przy długich ogniskowych (na pozostałych ustawieniach działa pewnie). Mimo ogromnego zakresu zooma jakość optyki jest bardzo dobrza, a aberracja chromatyczna została opanowana w sposób wzorcowy. I nie ma znaczenia, czy jest to zasługa samego obiektywu, czy odpowiedniej obróbki obrazu w aparacie - liczy się efekt końcowy.

ultrazoom, aparat fotograficzny, cyfrówka, Nikon, Coolpix

ultrazoom, aparat fotograficzny, cyfrówka, Nikon, Coolpix

Obiektyw: 22,5-810 mm, zoom 36×, stabilizowany

Matryca: 12 Mpix, BSI-CMOS, 1/2,3"

Ekran: 3 cale, 921 tys. pikseli, uchylny

Wizjer: elektroniczny

RAW: nie

Zasilanie: akumulator

Wymiary: 116×103×84 mm

Waga: 494 g

ultrazoom, aparat fotograficzny, cyfrówka, Nikon, Coolpix

P500 dobrze sobie radzi z niemal monochromatycznymi scenami - nie potrzebuje słońca ani wysokiego kontrastu, żeby zrobić ładne zdjęcie. Do tego - co widać na tym ujęciu - podniesienie czułości do ISO 400 nie wpływa negatywnie na jakość obrazu.

Fujifilm FinePix S4000

Cena: 860 zł

Ciężki, a jego gumowy uchwyt jest za gruby, żeby trzymało się go wygodnie (choć to mniejszy z testowanych aparatów Fujifilm).

System stabilizacji nieźle sobie radzi podczas kadrowania, ułatwiając pracę przy długich ogniskowych. Szkoda, że jeśli chodzi o rezultat widoczny na zdjęciu, nie jest już tak dobrze. Jakość obrazu bardzo średnia (zwłaszcza pod względem rozdzielczości), zdarzają się też inne wpadki (np. duża dystorsja przy szerokim kącie). Oceny nie podnosi wolny i mało precyzyjny system ustawiania ostrości i takie samo zoomowanie (choć trzeba pochwalić producenta za skalę ogniskowych na tubusie). Menu niezbyt stylowe, ale ma klasyczną konstrukcję, więc łatwo się po nim poruszać. Przydaje się też podręczne menu z najważniejszymi parametrami. Szkoda, że interfejs został tak słabo przetłumaczony...

ultrazoom, aparat fotograficzny, cyfrówkaPozytywnie zaskakuje możliwość wyboru częstotliwości odświeżania ekranów: wizjera (niezły, jeśli nie patrzysz od dołu) i monitora (słaby - obraz niewyraźny). Wybierając wyższą, unikniesz efektu smużenia przy szybszym ruchu aparatu lub fotografowanego obiektu. Na niższej oszczędzisz baterie. Mimo wszystko S4000 to największe rozczarowanie testu.

Obiektyw: 24-720 mm, zoom 30×

Matryca: 14 Mpix, CCD, 1/2,3", stabilizowana

Ekran: 3 cale, 460 tys. pikseli

Wizjer: elektroniczny

RAW: nie

Zasilanie: 4×AA

Wymiary: 118×81×100 mm

Waga: 540 g

ultrazoom, aparat fotograficzny, cyfrówka, Fujifilm, FinePix

Z takimi kadrami S4000 radzi sobie znakomicie. Znacznie gorzej jest z drobnymi szczegółami.

Fujifilm FinePix HS20 EXR

Cena: 1420 zł

Większy od niejednej amatorskiej lustrzanki - największy z naszych aparatów. Ale dobrze wyważony i z wygodnym uchwytem. Ciężki - to "zasługa" nie tylko zasilania "paluszkami", ale i pokaźnego obiektywu. Fujifilm FinePix HS20 EXR jest również najpoważniejszym modelem z testowanej stawki. Pozwala na zapis plików RAW (z łatwym dostępem do tej funkcji) i jako jedyny umożliwia zoomowanie za pomocą manualnego pierścienia, więc zarówno szybkość zmiany ogniskowej jak i jej precyzja zależą wyłącznie od ręki fotografa.

Wielki plus!

Słowa pochwały należą się również za: zapewnienie bezpośredniego - wygodnego i szybkiego - dostępu do wielu parametrów (dedykowane przyciski, pokrętło nastawcze, tarcza trybów pracy - w tym manualnych), znakomity uchylny monitor, gorącą stopkę (czyli możliwość podłączenia zewnętrznych lamp błyskowych), tzw. ustawienia użytkownika i wizjer elektroniczny (ma czujnik przyłożenia oka, więc nie trzeba go włączać przyciskiem). Gorzej jest z systemem autofocusa - wolnym i niezbyt precyzyjnym (zwłaszcza na długim końcu). Optyka niezła, ale odniosłem wrażenie, że pod względem oddawania drobnych szczegółów przegrywa z własną matrycą - choć ta też mnie zawiodła (daleko jej do sensora canona).

ultrazoom, aparat fotograficzny, cyfrówka, Fujifilm, FinePix Czy HS20 EXR to alternatywa dla lustrzanki cyfrowej? Raczej nie - zwłaszcza jeśli chodzi o jakość obrazu i pewność autofocusa. Jednak mógłbym polecić ten aparat osobie, która szuka szybkiego modelu typu "wszystko w jednym" o szerokim zakresie ogniskowych i zaawansowanych parametrach.

Obiektyw: 24-720 mm, zoom 30×, pierścień zmiany ogniskowej

Matryca: 16 Mpix, EXR CMOS, 1/2", stabilizowana

Ekran: 3 cale, 460 tys. pikseli, uchylny

Wizjer: elektroniczny

RAW: tak

Zasilanie: 4×AA

Wymiary: 131×91×126 mm

Waga: 730 g

 

 

ultrazoom, aparat fotograficzny, cyfrówka, Fujifilm, FinePix

Dzięki dużej matrycy i zoomowi o szerokim zakresie ogniskowych HS20 EXR pozwala cieszyć się namiastką małej głębi ostrości, którą kojarzymy raczej z cyfrówkami wyposażonymi w znacznie większe przetworniki obrazowe. Delikatnie rozmyte tło nie odciąga uwagi widza od głównego motywu.

Olympus SP-610UZ

Cena: 720 zł

Kolejny z dużej rodziny ultrazoomów Olympusa - popularnych "uzi". W ręku leży dobrze - to zasługa dużego, wygodnego uchwytu. Obsługę ułatwia czytelne i intuicyjne menu główne oraz świetne podręczne. SP-610 nie ma za to wielu przycisków obsługujących poszczególne funkcje.

Optyka spisuje się dobrze, choć na szerokim kącie wkradają się aberracja chromatyczna i niezbyt wysoka rozdzielczość obiektywu. Świetna stabilizacja. Pozytywnie zaskakuje system autofocusa, który działa szybko i precyzyjnie. Równie szybko

ultrazoom, aparat fotograficzny, cyfrówka, Olympus SP-610UZ zoomuje, ale o precyzji zmiany ogniskowej nie można mówić. Minusem jest też monitor LCD, który utrudnia kadrowanie z dołu. Najszerszy kąt widzenia nie robi wrażenia, bo odpowiada zaledwie 28 mm w małym obrazku. Mimo tych paru wad aparatem robi się bardzo fajnie zdjęcia, a to ważniejsze niż kilka minusów wynikających z cięcia kosztów przez producenta. Prosty aparat bez funkcji manualnych - za to robiący zdjęcia 3D.

ultrazoom, aparat fotograficzny, cyfrówka, Olympus

Obiektyw: 28-616 mm, zoom 22×

Matryca: 14 Mpix, CCD, 1/2,3", stabilizowana

Ekran: 3 cale, 230 tys. pikseli

Wizjer: brak

RAW: nie

Zasilanie: 4×AA

Wymiary: 107×73×73 mm

Waga: 405 g

 

Szeroki kąt przydaje się zwłaszcza we wnętrzach - tutaj wystarczył ekwiwalent 28 mm. Ale są sytuacje, w których może zabraknąć tych paru milimetrów oferowanych przez konkurencję.

Panasonic Lumix FZ100

Cena: 1470 zł

Panasonic ma doświadczenie w projektowaniu i produkcji cyfrówek o długich obiektywach. Aparat jest duży i ciężki, ale dzięki wygodnemu uchwytowi (długi i wąski, sensownie gumowany) oraz odpowiedniemu wyważeniu dobrze leży w dłoni. Wszechstronność i wygodę użytkowania zwiększają: interfejs (menu, pokrętło trybów pracy, dużo przycisków), manualne tryby ekspozycji oraz ruchomy, panoramiczny monitor wysokiej rozdzielczości. Nie zabrakło miejsca na wizjer elektroniczny, który - choć spośród testowanych aparatów daje najmniejszy obraz - przydaje się podczas fotografowania w ostrym słońcu lub przy długich ogniskowych. FZ100 nie zoomuje co prawda zbyt szybko, ale za to ostrość ustawia błyskawicznie i precyzyjnie. Znakomicie spisuje się stabilizacja obrazu, dzięki czemu możesz używać dłuższych czasów, fotografując z ręki, bez obawy o poruszenie zdjęcia. Optyka świetna pod każdym względem - FZ100 wyprzedza tu nawet Canona SX30 IS, z którym jednak minimalnie przegrywa pod względem ogólnej ja ości obrazu. Do tego RAW-y i gorąca stopka. Inżynierom Panasonica udało się wypracować sensowny kompromis, który zadziwia wszechstronnością.

ultrazoom, aparat fotograficzny, cyfrówka

FZ100 z przejściówką LA5 i 1,7-krotnym telekonwerterem LT55.

Obiektyw: 25-600 mm, zoom 24×, stabilizowany, Leica

Matryca: 14,1 Mpix, CMOS, 1/2,3"

Ekran: 3 cale, 460 tys. pikseli, pełna ruchomość

Wizjer: elektroniczny

RAW: tak

Zasilanie: akumulator

Wymiary: 124×82×92 mm

Waga: 540 g

ultrazoom, aparat fotograficzny, cyfrówka, Panasonic, Lumix

 

 

ultrazoom, aparat fotograficzny, cyfrówka, Panasonic, Lumix

Połączenie świetnego obiektywu i bardzo dobrej matrycy sprawia, że po powiększeniu możemy policzyć włoski na brzegach liści.

Olympus SZ-30MR

Cena: 1140 zł

Jeden z najmniejszych aparatów w testowanym zestawie. Mimo to producent zmieścił w nim aż 24-krotny zoom (25-600 mm). Aż trudno w to uwierzyć! Projektanci pomyśleli też o profilowanym uchwycie. Niewielkim, niegumowanym, o dziwo - wygodnym.

Lekki aparat nie sprawia wrażenia wydmuszki. Szybko zmienia ogniskową i pozwala na ustawienie jej z dużą precyzją. Na szerokim kącie autofocus jest zadziwiająco sprawny i precyzyjny, na długim końcu trochę się gubi - jak w większości testowanych aparatów.

Jeśli chodzi o wygodę i szybkość pracy, SZ-30MR spisuje się dobrze. Pomaga znakomite menu podręczne i pokrętło trybów pracy, dzięki którym łatwo wprowadzić zmiany w ustawieniach parametrów. Początkujący docenią samouczek. Świetny monitor aż zachęca do fotografowania, a bardzo dobra jakość obrazu (czasem obniżana przez wady optyki, np. dużą aberrację chromatyczną na szerokim kącie) cieszy podczas oglądania gotowych zdjęć. Prosty aparat, którym fajnie robi się zdjęcia, również w 3D. Czegóż chcieć więcej?

ultrazoom, aparat fotograficzny, cyfrówka, Olympus

Obiektyw: 25-600 mm, zoom 24×

Matryca: 16 Mpix, CMOS, 1/2,3", stabilizowana

Ekran: 3 cale, 460 tys. pikseli

Wizjer: brak

RAW: nie

Zasilanie: akumulator

Wymiary: 106×69×40 mm

Waga: 226 g

ultrazoom, aparat fotograficzny, cyfrówka, Olympus

Jakość obrazu na szerokim kącie zaskakuje pozytywnie, przeszkadza jedynie aberracja chromatyczna na brzegach kadru. System pomiaru ekspozycji też sobie radzi - udało się nie przepalić widoku za oknem.

Samsung WB700

Cena: 715 zł

Ładny kompakt, niemal kieszonkowy. Oferuje najmniejszy zakres ogniskowych obiektywu - ale i tak oklaski za wciśnięcie szkła oferującego zbliżenie 18x, do tego od ekwiwalentu 24 mm. Stylowy wygląd wiąże się z ledwo zaznaczonym uchwytem, który słabo spełnia swoją funkcję. Kolejne minusy to nieczytelne menu i malutka lampa błyskowa, nieodsunięta od obiektywu. Fajnie, że producent znalazł miejsce na pokrętło trybów pracy (w tym manualnych). Pozytywnie zaskakuje autofocus - zarówno jeśli chodzi o szybkość, jak i precyzję działania. Za to zoomowanie odbywa się wolno i nieprecyzyjnie (zwłaszcza na długim końcu). Świetny pod względem rozdzielczości monitor, umieszczony na tylnej ściance, zaskakuje niskim kontrastem. Szkoda, że aparat nie obraca pionowych zdjęć. Pozytywnie zaskakuje jakość obrazu, cechująca się naturalnością odwzorowania kolorów, rzadką w kompaktach. Producent słusznie uznał, że decyzję o ewentualnym podkręceniu kontrastu i nasycenia kolorów należy pozostawić użytkownikowi. Kolejnym zaskoczeniem in plus jest wysoka rozdzielczość (rozumiana jako zdolność oddawania drobnych szczegółów). Pod względem ogólnej jakości obrazu tani WB700 plasuje się na podium. No i tym się po prostu bardzo fajnie fotografuje!

ultrazoom, aparat fotograficzny, cyfrówka, Samsung

Obiektyw: 24-432 mm, zoom 18×, Schneider-Kreuznach, stabilizowany

Matryca: 14 Mpix, CCD, 1/2,3"

Ekran: 3-calowy

Wizjer: brak

RAW: nie

Zasilanie: akumulator

Wymiary: 105×59×25 mm

Waga: ok. 225 g

ultrazoom, aparat fotograficzny, cyfrówka, Samsung

Odpowiednie wykorzystanie długiej ogniskowej pozwala osiągnąć głębię ostrości, którą kojarzymy raczej z lustrzankami niż z kieszonkowymi kompaktami.

ultrazoom, aparat fotograficzny, cyfrówka, Samsung

WB700 zaskoczył znakomitą zdolnością rozdzielczą, co w połączeniu z małą głębią ostrości (możliwą dzięki dużemu zbliżeniu i niewielkiej odległości fotografowanego obiektu) daje bardzo plastyczne obrazy.

Nikon Coolpix L120

Cena: 840 zł

Projektanci postawili na prostą formę zbliżoną do lustrzanki jednoobiektywowej, gwarantującą wygodę obsługi. Duży, gumowany uchwyt sprawia, że aparat wygodnie leży w dłoni (lepiej niż zaawansowany Coolpix P500). Niestety, jakość wykonania błyszczącego korpusu nie stoi na najwyższym poziomie. L120 po prostu trzeszczy pod naciskiem! Nie jest to jednak model drogi, więc można wybaczyć.

Choć pod względem funkcji to urządzenie zdecydowanie ubogie, używa się go całkiem miło. Autofocus sprawny, zoomowanie mniej (nieprecyzyjne, a w trakcie zmiany ogniskowej obraz skacze), ekran na tylnej ściance kusi rozdzielczością i szerokim kątem widzenia. Skuteczny pomiar światła i ogólne wrażenie szybkiej reakcji na działania fotografa dopełniają obrazu. Ten Coolpix nie udaje tego, czym nie jest. Za to zapewnia wygodną obsługę i dobre zdjęcia.

ultrazoom, aparat fotograficzny, cyfrówka

Obiektyw: 25-525 mm, zoom 21×, stabilizowany

Matryca: 14,1 Mpix, CCD, 1/2,3"

Ekran: 3 cale, 921 tys. pikseli

Wizjer: brak

RAW: nie

Zasilanie: 4×AA

Wymiary: 110×77×78 mm

Waga: 431 g

 

ultrazoom, aparat fotograficzny, cyfrówka, Nikon, Coolpix

Bardzo skuteczny system pomiaru światła i doboru parametrów ekspozycji radzi sobie nawet w trudnych sytuacjach - aparat nie prześwietlił bliskich okolic lamp na suficie.

Szeroki kąt vs. najdłuższy zoom: zdjęcia

Canon PowerShot SX30 IS

24 mm                                            800ultrazoom, aparat fotograficzny, cyfrówka,Canon, PowerShot mm

Kodak EasyShare Z990

24 mm                                            840ultrazoom, aparat fotograficzny, cyfrówka, Kodak, EasyShare mm

Nikon Coolpix P500

24 mm                                           810ultrazoom, aparat fotograficzny, cyfrówka, Nikon, Coolpix mm

Fujifilm FinePix S4000

24 mm                                           720ultrazoom, aparat fotograficzny, cyfrówka, Fujifilm, FinePix mm

Fujifilm FinePix HS20 EXR

24 mm                                           720ultrazoom, aparat fotograficzny, cyfrówka, Fujifilm, FinePix mm

Olympus SP-610UZ

28 mm                                         616ultrazoom, aparat fotograficzny, cyfrówka, Olympus mm

Panasonic Lumix FZ100

25 mm                                        600ultrazoom, aparat fotograficzny, cyfrówka, Panasonic, Lumix mm

Olympus SZ-30MR

25 mm                                         600ultrazoom, aparat fotograficzny, cyfrówka, Olympus mm

Samsung WB700

24 mm                                         432ultrazoom, aparat fotograficzny, cyfrówka, Samsung mm

Nikon Coolpix L120

25 mm                                          525 mm

ultrazoom, aparat fotograficzny, cyfrówka, Nikon, Coolpix

Więcej o: