Test: jeździmy Citroenem DS3

Francuzi bardzo się przyłożyli, by nowy Citroen DS3 cabrio wyglądał na auto dla kobiet. Kilka godzin spędzonych w tym samochodzie przekonało mnie jednak, że jego kobieca natura nie jest wcale taka oczywista.
Citroen DS3 Citroen DS3 fot. Citroen

Czas na zmiany

Kobiety przejmują od nas kolejne atrybuty męskości. Zaczęło się od stroju, potem przyszła kolej na zawody zarezerwowane kiedyś dla facetów. Jeszcze na ogół nie całują nas w rękę (choć przytrafiło się to znanej feministce Kazi Szczuce podczas przywitania z telewizyjnym dyrektorem), a program Word nadal automatycznie zastępuje słowo tacierzyński wyrazem macierzyński, ale genderowa rewolucja rozwija się, przynajmniej w Europie i USA, w niesłychanym tempie. Zamiast biadolić nad losem, proponuję: Panowie, czas dostrzec dobre strony tej sytuacji. Nie chodzi o przechodzenie na utrzymanie kobiet czy przebieranie się w sukienki. Mówię o samochodach.

samochody, testy, Test: jeździmy Citroenem DS3fot. Citroen

Kiedyś mężczyzna, chcąc by uważano za macho, musiał mieć czarny lub czerwony samochód o sporych gabarytach i potężnym silniku. Jego moc miała mu umożliwić wygrywanie codziennych, morderczych wyścigów z innymi supersamcami po ulicach naszych miast i wsi. W grę wchodziły jeszcze oblepione błotem terenówki, bo ich właściciele postrzegani byli jako osobnicy o awanturniczym i twardym charakterze. Osoby płci męskiej wybierające samochody niewielkie, ze słabymi silnikami traktowane były ze współczuciem (nie ma kasy) lub lekceważeniem. Dzisiaj nikogo już nie dziwi widok mężczyzny w mini czy alfie romeo MiTo. Czas więc też odczarować kolejnego przedstawiciela samochodów "kobiecych" czyli DS3. Nie będzie to trudne. Kiedy na lotnisku w hiszpańskiej Walencji, gdzie zorganizowano pierwsze jazdy nowym kabrioletem, zobaczyłem go na żywo po raz pierwszy, pomyślałem, że nigdy bym sobie takiego auta nie kupił. Ultranowoczesna stylistyka rodem z paryskich wybiegów, tekstylny dach ozdobiony kwiatowymi motywami i przekombinowana estetyka wnętrza wprost krzyczały - to nie jest samochód dla ciebie. Wątpliwości zaczęły się rodzić zaraz po zajęciu miejsca za kierownicą.

samochody, testy, Test: jeździmy Citroenem DS3fot. Citroen

Citroen DS3 Citroen DS3 fot. Citroen

Radość w puszce sardynek

OK, wnętrze może dziwnie wygląda, ale sportowe fotele są wyprofilowane jak nelson Pawła Nastuli i twarde jak ławka na siłowni. Dosyć gruby wieniec skórzanej kierownicy też nie wygląda na stworzony wyłącznie z myślą o drobnych, kobiecych dłoniach. Jednak najlepsze zaczęło się po ruszeniu w drogę. Trasę wybrano tak, by można było spróbować kilku różnych stylów jazdy. Twarde, czułe na każdą dziurę w jezdni zawieszenie średnio sprawdzało się na ulicach Walencji. Ale już w pobliskich górach "cytryna? pokazała, co potrafi. Śmigała po zakrętach jak jej najważniejszy konkurent, czyli mini. Co prawda układowi kierowniczemu brakuje trochę precyzji, ale od czasu gdy układy hydrauliczne zastąpiono elektrycznymi, ten problem dotyczy większości marek samochodów. Benzynowy, 155-konny silnik jest mocny, żwawy i reaguje na każde dotknięcie pedału gazu. Dzięki turbodoładowaniu ma też bardzo dobrą elastyczność. Towarzyszący gwałtownemu przyśpieszeniu dźwięk silnika mógłby być bardziej chrapliwy, ale i tak za całość, czyli zawieszenie, układ kierowniczy i silnik, należą się małemu citroenowi pochwały. Zwijany elektrycznie tekstylny dach został umieszczony na całej długości dachu samochodu, w specjalnie w tym celu wyciętym otworze. Zaletą tego rozwiązania jest utrzymanie dobrej sztywności nadwozia, ale wygląda to trochę jak otwarta puszka sardynek. Na autostradzie, przy dużych prędkościach w samochodzie jest dosyć głośno. Ewidentną zaletą w porównaniu z takimi konkurentami, jak kabriolety Mini i Fiat 500, jest spora ilość miejsca na tylnych siedzeniach i całkiem duży bagażnik. Więc jeśli czujecie się wystarczająco męscy, spróbujcie sięgnąć po DS3 cabrio. Tylko na Boga, wystrzegajcie się dachu w kwiaty. W końcu są jakieś granice otwartości na zmiany.

samochody, testy, Test: jeździmy Citroenem DS3fot. Citroen

CITROEN DS3

dane techniczne

moc silnika | 155 KM

od 0 do 100 km/h | 7,3 s

prędkość maksymalna | 210 km/h

średnie spalanie | 5,9 l/100 km

cena | od 70 950 zł

Więcej o:
Komentarze (2)
Test: jeździmy Citroenem DS3
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: scty

    Oceniono 3 razy 1

    Nawet nie umiesz naściemniać i widać, chłopie, doskonale, że w ogóle w nim nie siedziałeś. Sam poziom artykułu: beznadziejny.

  • zozo00

    Oceniono 3 razy -1

    Chłopie!!! Nastula jest byłym judoka a nelson to chwyt zapaśniczy. Rzetelność nie jest Twoja mocna strona!!!! Podzielam pinie scty. ten artykuł pisany jest dla wierszówki.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX