Ma造sz: Na skoczni mia貫m kilka sekund adrenaliny, na rajdach trzyma ca造 czas

- Na skoczni mia貫m osiem sekund adrenaliny i pozamiatane - m闚i Adam Ma造sz i wciska gaz pot篹nej toyoty. Kop w plecy i Hilux rwie jak op皻any. Furda kamienie, rowy i ka逝瞠. - A teraz widzisz, adrenaliny mam pe軟e wiaderko, i to przez ca造 dzie - dodaje. Tegoroczny Dakar Ma造sz uko鎍zy na 13. miejscu, tym samym skacz帷 o dwa 'oczka' w g鏎 w stosunku do wyniku sprzed roku. I dopiero si rozkr璚a!
Ma造sz Dakar Ma造sz Dakar Fot . Slawomir Kaminski / Agencja Gazeta

Przed Dakarem

Fakt. Emocji na pewno mu nie brakuje. P璠zimy po poligonie w Drawsku. Podgl康am, jak Orze z Wis造 przygotowuje si do Dakaru 2014, swojego trzeciego startu w tej imprezie. Hilux wyskakuje w powietrze i kilka metr闚 dalej z g這郾ym j瘯iem opada na ziemi. Nie l康uje jednak na "pysk" jak zwyczajne auto - to pewnie by si w og鏊e rozlecia這 - tylko zachowuj帷 idealn r闚nowag. Opada na cztery 豉py, ubrane w ogromne opony, w ustanym telemarku.

W skokach narciarskich za takie przyziemienie by造by najwy窺ze noty. Ma造sz, gdy s造szy to por闚nanie, zanosi si 鄉iechem.

- Na skoczni mia貫m osiem sekund adrenaliny i pozamiatane - m闚i Adam Ma造sz i wciska gaz pot篹nej toyoty. Kop w plecy i Hilux rwie jak op皻any. Furda kamienie, rowy i ka逝瞠. - A teraz widzisz, adrenaliny mam pe軟e wiaderko, i to przez ca造 dzie.

...

Ma造sz - skoczek

To jeden z najbardziej utytu這wanych skoczk闚 narciarskich w historii. Czterokrotny medalista olimpijski, czterokrotny indywidualny medalista mistrzostw 鈍iata, czterokrotny (w?tym trzy razy z rz璠u) zdobywca Pucharu 安iata, zwyci瞛ca 39 konkurs闚 Pucharu 安iata, triumfator Turnieju Czterech Skoczni, trzykrotny zwyci瞛ca Turnieju Nordyckiego, trzykrotny triumfator Letniego Grand Prix, zwyci瞛ca Turnieju Czterech Narod闚, zdobywca Pucharu KOP, dwudziestojednokrotny zimowy mistrz Polski, osiemnastokrotny letni mistrz Polski, by造 rekordzista Polski (230,5 m) i by造 wsp馧rekordzista 鈍iata w d逝go軼i skoku narciarskiego (225 m). Uff, d逝ga lista.

We wszystkich 349 startach w Pucharze 安iata w latach 1995--2011 zdoby 陰cznie 13 070 punkt闚, punktuj帷 307 razy, a?198?razy plasuj帷 si w pierwszej dziesi徠ce.

Ma na koncie 39 zwyci瘰tw w Pucharze 安iata. Jest trzeci, za Mattim Nyk鄚enem i Gregorem Schlierenzauerem, pod wzgl璠em liczby zwyci瘰tw w zawodach Pucharu 安iata. Pod wzgl璠em liczby miejsc na podium Ma造sz jest drugi. Lokaty w pierwszej tr鎩ce konkurs闚 zdobywa 92 razy i w klasyfikacji tej przegrywa z Finem Janne Ahonenem, kt鏎y stawa na podium 108?razy.

Ma造sz - kierowca rajdowy

Tegoroczny Dakar Adam Ma造sz uko鎍zy na 13. miejscu, tym samym skacz帷 o dwa "oczka" w g鏎 w stosunku do wyniku sprzed roku.

By to trzeci start Or豉 z Wis造 w tym najtrudniejszym rajdzie samochodowym 鈍iata. Ju czy dopiero? Zdecydowanie dopiero, ale ca造 czas z tym samym pilotem. Rafa Marton to stary wyjadacz dakarowych szlak闚. Po raz pierwszy bra udzia w rajdzie w 2002 r. W sumie jecha dziewi耩 razy, z czego dwa zaliczy z Ma造szem. W 2012 r. ku zaskoczeniu wszystkich dojechali na 37. miejscu. Rok p騧niej, ju w toyocie hilux, spokojna jazda doprowadzi豉 ich na miejsce 15.

Tak, tak, spokojna, bo wbrew pozorom to klucz do sukcesu.Ale od pocz徠ku.22 kwietnia 2011 r. Adam Ma造sz og這si, 瞠 do陰czy do zespo逝 RMF Caroline Team i z pilotem Rafa貫m Martonem wezm udzia w kilku rajdach. G堯wnym celem by jednak od samego pocz徠ku Rajd Dakar.

W sierpniu tego samego roku Ma造sz zda egzamin przed komisj PZM i otrzyma licencj kierowcy rajdowego uprawniaj帷 do start闚 we wszystkich rajdach terenowych. 15 wrze郾ia na poligonie w 畝ganiu Ma造sz pobi rekord pr璠ko軼i jazdy samochodem w terenie. Stary rekord 176 km/h poprawi o 4 km/h, po czym na zakr璚ie dachowa. Nic mu si jednak nie sta這.

Dakar 2012 za這ga Ma造sz/Marton zako鎍zy豉 na 37. miejscu w klasyfikacji generalnej, ze strat ponad 29 godzin do zwyci瞛cy. Po tym starcie za這ga opu軼i豉 RMF Caroline Team.Dakar 2013 Ma造sz/Marton jechali nowym samochodem - toyot hilux zbudowan i serwisowan przez belgijsk firm Overdrive Racing. Uko鎍zyli rajd na 15. pozycji, ze strat ponad 6 godzin do zwyci瞛cy.

W marcu 2013 r. Ma造sz/Marton do陰czyli do Orlen Team. Rajd Dakar 2014 przejecha tak瞠 toyot hilux ze stajni Overdrive Racing.

14 kwietnia 2013 r. w Rajdzie Tolimpex Cup na W璕rzech Ma造sz odni鏀 pierwsze w karierze rajdowe zwyci瘰two.

Adam Ma造sz i jego skok na Dakar Adam Ma造sz i jego skok na Dakar Fot . Slawomir Kaminski / Agencja Gazeta

Drawsko - jest gdzie pohasa

Dakar to nie rajd przeprawowy, na kt鏎ym liczy si wy陰cznie pokonywanie kolejnych przeszk鏚. To prawdziwy wy軼ig, w kt鏎ym o zwyci瘰twie decyduj sekundy. Trzeba mocno wciska gaz. R闚nie wa積e jest do鈍iadczenie i odporno嗆. Tylko to umo磧iwia przetrwanie wielogodzinnych etap闚.

Poligon w Drawsku jest idealnym miejscem do przeddakarowych wprawek. To ponad 36 tys. ha bezdro篡 usianych jeziorkami, lasami, rowami i nieko鎍z帷ymi si 豉wicami piachu. Idealnie imituje bezdro瘸 Ameryki Po逝dniowej.

Mijamy jeden szlaban, drugi. Zasieki, magazyny, dziwne konstrukcje. Sam nigdy nie dotar豚ym na miejsce, gdzie trenuje Adam. Dobrze, 瞠 jest z nami przewodnik, bo jedynymi drogowskazami s tabliczki pokazuj帷e kierunki pas闚 獞icze taktycznych: Bucierz, G鏎a Hetma雟ka, strzelnica Konop. Niewtajemniczonemu, czyli mnie, nic to jednak nie m闚i.

Wreszcie doje盥瘸my do serca poligonu. To r闚nocze郾ie miejsce, w kt鏎ym rozbi豉 si rajdowa ekipa.

Pierwsze, co rzuca si w oczy, to imponuj帷y kamper - pojazd Adama Ma造sza. Pojazd bardzo odmienny od terenowej toyoty. Wielki, nisko zawieszony, na ma造ch k馧kach. Troch szutru i mo瞠 by kiepsko. Jak tutaj dojecha? Nie mam poj璚ia. Adam sam wymy郵i sobie to cudo i teraz nigdzie si bez niego nie rusza, bo odpocz望 w nim mo積a naprawd w komfortowych warunkach.

Ju ciesz si na spotkanie z mistrzem, a tu niespodzianka. Cho to dopiero si鏚ma rano, lokator domku na k馧kach jest nieobecny. Nie zd捫y貫m nawet zapyta, gdzie si podziewa, gdy odpowied sama nap造n窸a do moich uszu - z oddali us造sza貫m ryk pot篹nego silnika. Wszystko jasne - Adam to ranny ptaszek, ju trenuje.

Po kilkunastu minutach huk narasta i zaczyna zbli瘸 si w nasz stron. Wreszcie zza pag鏎k闚 wypada bia這-niebiesko-czerwone monstrum z numerem "1". Hamuje w obozowisku. Kierowca gasi silnik?i wyskakuje na piach. Widz u鄉iech spod najs造nniejszego w御ika w Polsce.

- Witaj - rzuca Ma造sz. - Naprawd chcesz ze mn je寮zi? Naprz鏚!

Adam Ma造sz i jego skok na Dakar Adam Ma造sz i jego skok na Dakar Fot . Slawomir Kaminski / Agencja Gazeta

Slalom mi璠zy czo貪ami

Powiedzie, 瞠 wn皻rze treningowego hiluxa jest sparta雟kie, to jakby nic nie powiedzie. Ubrany w kombinezon z homologacj FIA, z wielkim trudem wciskam si w fotel pasa瞠ra. Na dworze ch這dno, a w aucie - ciep這. Mog sobie jedynie wyobrazi, jaki b璠zie tu skwar w czasie rajdu. Przecie w styczniu w Rosario, gdzie rozpocznie si Dakar, termometr poka瞠 ponad 30 stopni. Siedz帷 ca造 dzie w ciasnym aucie, kt鏎e skutecznie podgrzewa nie tylko s這鎍e, ale i silnik, pilot i kierowca b璠 przekonani, 瞠 sauna to dobre miejsce... na och這d.

Zerkam na Ma造sza. On w kube趾owym fotelu ma jakby wi璚ej miejsca ni ja. No tak, przecie mistrz jest dwa razy l瞠jszy i sporo ni窺zy ode mnie.

- Trening i dieta czyni cuda.Po prostu trzymam form - 鄉ieje si Adam. - Cho i tak w por闚naniu do czas闚, gdy skaka貫m, to teraz jestem grubaskiem. Ale szkoda czasu. Mam ci uczy rajdowej jazdy?

- Taki jest plan - odpowiadam. - Bez wzgl璠u, jak to zabrzmi, to ma by "m鎩 pierwszy raz z Adamem Ma造szem".

- K這pot w tym, 瞠 ja sam ca造 czas si ucz - zn闚 wybucha 鄉iechem.

Wreszcie m鎩 "pocz徠kuj帷y" nauczyciel, z 15. miejscem w Dakarze na koncie, rusza. Od razu staje si jasne, 瞠 ju osi庵n掖 poziom nieosi庵alny dla przeci皻nego kierowcy. Jedzie zdecydowanie, pewnie wchodzi w ka盥y zakr皻. Jest skupiony. Op騧nia hamowanie, szybko przyspiesza, ustawia auto przed wej軼iem w wira. Wszystko po to, by jak najszybciej wyjecha na prost i wcisn望 gaz do?dechy. Cho lepiej zabrzmi 瘸rgonowe "pedal to the metal", bo samoch鏚 pozbawiony jest jakiegokolwiek wyciszenia.

Zauwa瘸m, 瞠 ka盥a hopka sprawia Adamowi niewyobra瘸ln frajd. Podobnie jest ze mn. Nie mam w徠pliwo軼i, 瞠 m鏬豚ym je寮zi tutaj bez ko鎍a. Nawet nie wiem, kiedy ko鎍zy si pierwsza ponad 10-kilometrowa p皻la. Jedziemy kolejny raz i kolejny. Co rusz mijamy wraki czo貪闚 z dziurami po pociskach, porozbijane bunkry. Gdzie tam powinno by stado 簑br闚, o kt鏎ych opowiada mi pilot Adama Rafa Marton, ale najwyra幡iej sp這szy je ryk hiluxa.

Robi si jeszcze ciekawiej, gdy z odleg這軼i kilku kilometr闚 dostrzegamy wybuchy pocisk闚 - to 獞iczenia saper闚. Nawet to nie jest w stanie zak堯ci koncentracji Ma造sza. W b造skawicznym tempie pokonuje piaszczyst 豉ch, by za chwil w op皻a鎍zym rytmie zjecha w le郾 drog, a z niej wyprysn望 wprost na pokryt bajorami przestrze. Potem wyra幡ie zaciska z瑿y = wpadamy na kamienist drog.

Gdy wje盥瘸my wreszcie na g豉dszy odcinek i przestaj obawia si, 瞠 odgryz sobie j瞛yk, pr鏏uj zagai: - Co jest wa積e w rajdach d逝godystansowych?

- Powtarzalno嗆 i koncentracja. Zupe軟ie jak w skokach - rzuca Adam. - Z tym, 瞠 w skokach musia貫m si skoncentrowa na chwil, a tutaj musz by skupiony ca造 dzie.

On m闚i, a ja w duchu dodaj sobie, 瞠 nie chodzi o jeden dzie, a ca貫 13 dni i 5000 kilometr闚 rajdu Dakar. A przecie organizatorzy co roku wymy郵aj kolejne niespodzianki. W tym roku po raz pierwszy kierowcy przejad przez Boliwi.

To tu s chyba najniebezpieczniejsze g鏎skie serpentyny na 鈍iecie. Ca貫 szcz窷cie rajd ominie s造nn drog 鄉ierci. 65 km d逝go軼i, 3,2 m szeroko軼i, a r騜nica wysoko軼i na trasie wynosi 3600 metr闚. Bez asfaltu i jakichkolwiek barierek zabezpieczaj帷ych. Przez wiele lat by豉 to jedyna droga 陰cz帷a p馧nocn Boliwi ze stolic. Gin窸o na niej od 200 do 300 os鏏 rocznie. Za to organizatorzy zaplanowali niezywkle ci篹kie odcinki marato雟kie, w sumie ponad 2700 km, do?przejechania w dwa dni.

Adam Ma造sz i jego skok na Dakar Adam Ma造sz i jego skok na Dakar Fot . Slawomir Kaminski / Agencja Gazeta

Czas na moje k馧ko

Przejechali鄉y ju ponad 50 kilometr闚, gdy Ma造sz zatrzymuje auto.

- Zmiana - dysponuje. - Zobaczymy, co zapami皻a貫.

Gdyby nie mo磧iwo嗆 przesuni璚ia fotela o kilka centymetr闚 do ty逝, z przeja盥磬i by造by nici. Prawdziwe rajdowe samochody nie maj regulowanego fotela. Mo積a go jedynie odkr璚i i przykr璚i w innym miejscu. Takie auto jest budowane pod konkretnego kierowc. W tym przypadku miara - jak przy szyciu garnituru - zosta豉 wzi皻a z faceta o parametrach: wzrost - 170 cm, waga - 64 kg. Na szcz窷cie hilux to du瞠 auto.

Przez pierwsze kilometry oswajam?si ze skrzyni bieg闚. Niby automat, wi璚 powinno by 豉twiej, lepiej zatem zostawi zmian komputerowi. Jest jednak pewien k這pot - komputer nie za bardzo jest 鈍iadom, 瞠 zosta wsadzony do terenowego potwora. 疾by szybciej zmienia biegi, lepiej przej嗆 na tryb manualny. Jak si p騧niej oka瞠, skrzynia nie wytrzyma ca這dziennej 穎nglerki biegami. Jestem dumny, bo doda貫m do tego i swoje trzy grosze. Ale od czego s mechanicy. Wystarczy noc, by wszystko zn闚 dzia豉這.

Siedz wysoko. Otacza mnie klatka bezpiecze雟twa. Rajdowa kierownica i wydajne wspomaganie s moimi sprzymierze鎍ami. Auto reaguje na ka盥y ruch kierownic zaskakuj帷o szybko. Opony Michelin z dodatkiem kewlaru nie gn si tak jak tradycyjna guma. S twarde nawet przy niskim ci郾ieniu, ale co najwa積iejsze, s odporne na kamienie?i dobrze wgryzaj si w sypk nawierzchni.

Szybko odkrywam, 瞠 to, co si dzieje z autem, odczuwam najpierw... w ty趾u, r璚e czuj to du穎, du穎 p騧niej. Czuj, 瞠 mam odci捫ony ty i zaraz nim majtnie albo 瞠 ca豉 masa jest na tyle, a przednie ko豉 ledwie muskaj nawierzchni. A wtedy kr璚enie kierownic to robota na marne.

Je郵i je寮zisz na nartach, wiesz, o czym m闚i. A chce si zamkn望 oczy. Szybko si strofuj: - Mo瞠 nie tym razem!

Wyboje, przed kt鏎ymi na pocz徠ku hamuj, znikaj gdzie pod ko豉mi. Nast瘼nym razem ju wiem, 瞠 nie ma co si nimi przejmowa. Zajmie si tym zawieszenie. Ja musz si koncentrowa, by trafi w drog i wycisn望 z hiluxa jak najwi璚ej. Adam co chwil podpowiada: - Jeszcze nie teraz, nie hamuj, dodaj gazu. Skr耩 kierownic.

My郵 sobie: "Cholera, go嗆 ma talent do skok闚, rajd闚 i jeszcze jest doskona造m nauczycielem!".

W g這wie huczy mi od uderzaj帷ych o metal kamieni. P璠z jak natchniony (OK, mo瞠 tylko wydaje mi si, 瞠 p璠z).

Adam Ma造sz i jego skok na Dakar Adam Ma造sz i jego skok na Dakar Fot . Slawomir Kaminski / Agencja Gazeta

Adrenalina kocha Adama

Gdy nieco zwalniam, jest czas na chwil rozmowy.

- Mam 鈍iadomo嗆, 瞠 tak naprawd to dopiero teraz zaczynam si 軼iga. Wcze郾iej jedynie bada貫m teren i uczy貫m si szybkiej jazdy - m闚i Adam. - Podczas pierwszego startu w Dakarze spe軟i貫m swoje marzenie i prze篡貫m nieprawdopodobn przygod. Adrenalina podobna do skok闚. Pami皻am, gdy maj帷 17 lat, pierwszy raz skaka貫m na mamucie. By貫m zesrany.

Ale gdy strach przejdzie, jest niesamowicie. Tak samo z rajdami.

Co najbardziej poci庵a go w rajdach? - Nieprzewidywalno嗆 - odpowiada po chwili zastanowienia. - Nie wiesz, co ci czeka za kolejnym zakr皻em. Zjazd, podjazd? A mo瞠 nag豉 zmiana nawierzchni? To powoduje, 瞠 nie wpadasz w rutyn. Nie masz w g這wie obrazu toru i nie jedziesz na pami耩. S逝chasz pilota, obserwujesz tras i jedziesz wed逝g jego wskaza. A wiesz, 瞠 przez z造 opis nieraz sko鎍zyli鄉y jazd? Ostatnio mia by lekki prawy, a by ciasny. B陰d opisu i koniec - opowiada Ma造sz.

W tym momencie pod鈍iadomie zdejmuj nog z gazu, a za chwil zmieniamy si za k馧kiem. Czas na sesj zdj璚iow.

Wida, 瞠 Adamowi ka盥a chwila na trasie sprawia ogromn przyjemno嗆. Nawet gdy jeden zakr皻 do zdj璚ia powtarzamy kilka razy. 妃ieje si, gdy pr鏏ujemy skoczy z niewielkiej hopki. Czy ko豉 oderw si od ziemi? Sprawdzamy. O, hilux frunie.

Cho min窸o ju kilka godzin, wydaje si, 瞠 Ma造sz nie ma do嗆. Bawi si wy鄉ienicie, a przy tym jest normalnym, sympatycznym facetem, z kt鏎ym mo積a po瘸rtowa i porozmawia. To nie zadzieraj帷a nosa gwiazda, tylko ch這pak z s御iedztwa, z kt鏎ym ka盥y chcia豚y si zaprzyja幡i.

Adam Ma造sz i jego skok na Dakar Adam Ma造sz i jego skok na Dakar Fot . Slawomir Kaminski / Agencja Gazeta

Ma造szowy potw鏎

Wracamy do obozu. Z niech璚i wysiadam z hiluxa, ale konstatuj, 瞠 dopiero teraz mam czas obejrze dok豉dnie treningow maszyn Or豉 z Wis造. Pod jej mask drzemie czterolitrowy silnik V8 z Lexusa GS. Moc 280 koni. Moment obrotowy? Wystarczaj帷y. Skrzynia bieg闚? W tej chwili automatyczna, tak瞠 z GS-a, ale niebawem zast徙i j sekwencyjna.

Zawieszenie to spi皻e na sztywno 44. Zamiast uk豉du wielowahaczowego jak w prawdziwej dakar闚ce w trening闚ce jest zawieszenie zale積e. Z przodu i z ty逝 sztywne mosty "made in Japan". Jak m闚i spece od jazdy w terenie i tw鏎cy tej przer鏏ki z firmy Coyot, praktycznie niezniszczalne. Do tego kute (gwarantuj najwi瘯sz sztywno嗆) wahacze i hydrauliczne odbojniki.

Amortyzatory i spr篹yny te ekstremalnie wytrzyma貫. Cho jak przyzna mi si w tajemnicy Adam, szkoda 瞠 pojedyncze (w dakar闚ce?s przynajmniej podw鎩ne). Zgoda, tylko dakar闚ka nie kosztuje 200 tys. z, a milion euro. Ot, drobna r騜nica.

Podczas szybkiej jazdy przeci捫enia s tak du瞠, 瞠 nie trudno wywr鏂i auto na dach. Szczeg鏊nie przy zawieszeniu zale積ym. To tak瞠 wymusza styl jazdy. Adam nauczy si ju ustawia to auto przed ka盥ym zakr皻em. Na sypkiej nawierzchni potrafi zata鎍zy jak zgrabna tancerka. Niedobrze, gdy ty pr鏏uje wyprzedzi prz鏚. Wtedy wszystko w r瘯ach oraz nodze Ma造sza. Szybkie kontry i umiej皻ne dodanie lub odj璚ie gazu potrafi zbalansowa nadwozie.
W teorii brzmi ca趾iem rozs康nie, w praktyce nie jest ju takie 豉twe. Dlatego tak wa積y jest codzienny trening i do鈍iadczenie.

- Dla mnie wzorem jest St廧hane Peterhansel. Jedzie dynamicznie, ale rozumie auto, wie, kiedy zwolni, by go nie zniszczy, a dojecha przy tym z najlepszym czasem - m闚i Adam. -Kiedy jecha貫m za nim i by貫m zaskoczony, jak cz瘰to zapalaj si w jego aucie stopy. On jednak nie hamuje, jedynie ustawia sobie samoch鏚. To jest prawdziwe mistrzostwo 鈍iata. Do tego d捫.

Adam opowiada o swojej fascynacji Peterhanselem, a ja si zastanawiam, jak wysoko w rajdowej hierarchii by豚y teraz, gdyby zacz掖 przygod z samochodami kilka lat wcze郾iej.

- Przez wiele lat skaka貫m, i robi貫m to chyba dobrze, a ju na pewno z pe軟ym zaanga穎waniem. Oczywi軼ie interesowa豉 mnie motoryzacja, ale nie mia貫m ci郾ienia - m闚i Adam. - Byli skoczkowie, kt鏎zy je寮zili, cho熲y Morgenstern, startowa w Scirocco Cup, ale robi dwie rzeczy naraz i od razu pogorszy造 mu si wyniki na skoczni. Ludzie z rajd闚 pierwszy raz zadzwonili do mnie podczas jaki zawod闚 w Norwegii. Wtedy odm闚i貫m. Poprosi貫m, by zadzwonili, jak sko鎍z ze skakaniem, i tak zrobili. Strza w dziesi徠k.

Widz帷 prac, kt鏎 wykona w Drawsku, mam przeczucie, granicz帷e z pewno軼i, 瞠 tegoroczny Dakar b璠zie najlepszym z dotychczasowych start闚 Ma造sza. Trzymam kciuki za jego koncentracj, 篡cz miejsca w pierwszej dziesi徠ce i dobrych skok闚... z hopki.

Adam Ma造sz i jego skok na Dakar Adam Ma造sz i jego skok na Dakar Fot . Slawomir Kaminski / Agencja Gazeta

Dakar

Rajd odbywa si od 1977 r., ale w 2009 r. imprez przeniesiono z Afryki do Ameryki Po逝dniowej. Dla wszystkich by這 to co kompletnie nowego. Dziewicze tereny, nowi kibicie, a w zasadzie w og鏊e kibice, bo w Afryce by這 ich jak na lekarstwo, no i znacznie lepsze warunki pobytowe. Impreza przeniesiona na drugi koniec 鈍iata z powod闚 bezpiecze雟twa mia豉 zachwyci fan闚 szybkiej terenowej jazdy, od鈍ie篡 nieco przykurzony piaskiem Sahary wizerunek rajdu i przede wszystkim przynie嗆 wi瘯sze zyski organizatorom.

Szybko si okaza這, 瞠 Rajd Dakar (ju nie Pary-Dakar) prze篡wa drug m這do嗆. Do udzia逝 zg豉sza si coraz wi璚ej ekip, czasami pojawiaj si teamy fabryczne (te z regu造 wygrywaj wszystko, co jest do wygrania), ale co wa積e, spor grup stanowi zawodnicy pasjonaci, kt鏎zy przez?ca造 rok zbieraj 14 tys. euro wpisowego (11 tys. za osob plus 3 tys. za auto.). To tylko op豉ty, bez koszt闚 paliwa, transportu, ubezpieczenia, no i samochodu, kt鏎y musz kupi, wynaj望 lub zbudowa. Do tego samotna jazda wydaje si niemo磧iwa, wi璚 udzia w Dakarze to nie tylko przygoda 篡cia, ale i wydatek 篡cia. No, chyba 瞠 znajdzie si sponsor.

Nie tylko Ma造sz - oto inni kierowcy "z odzysku"

Luc Alphand - fracuski narciarz alpejski, specjalista zjazdu. Zdoby br您owy medal Mistrzostw 安iata (1996 r.), wygra Puchar 安iata (sezon 1996/97). Dwukrotny olimpijczyk, w 1988 r. by o krok od zdobycia br您owego medalu. Po zako鎍zeniu kariery narciarskiej zosta kierowc. 11 razy startowa w Rajdzie Dakar, kt鏎y wygra w 2006 r. (w latach 2005 i 2007 by drugi). Opr鏂z tego 8 razy startowa w 24h Le Mans, w 2006 r. jego zesp馧 zaj掖 7. miejsce. Pod koniec 2010 r. po wypadku motocyklowym i urazie kr璕os逝pa zako鎍zy karier.

Nassir al-Atijja - reprezentant Kataru w strzelaniu do rzutk闚 (skicie). Czterokrotny olimpijczyk, w ostatnim starcie w 2012 r. zdoby wreszcie br您owy medal. R闚nocze郾ie Katarczyk by kierowc rajdowym. W latach 90. zdobywa mistrzostwo swojego kraju, na pocz徠ku XXI w. by ju czterokrotnie mistrzem Bliskiego Wschodu. W 2006 r. zdoby mistrzostwo 鈍iata w klasie samochod闚 produkcyjnych, dwa lata p騧niej - puchar 鈍iata w rajdach terenowych. W 2011 r. wygra Dakar.

Nick Mason - perkusista Pink Floyd - jedyny cz這nek zespo逝, kt鏎y bra udzia w nagraniu ka盥ego albumu. Opr鏂z tego kolekcjoner sportowych i zabytkowych aut. Pi耩 razy startowa w wy軼igu 24h Le Mans. Pierwszy raz w 1979 r., kilka miesi璚y przed ukazaniem si na rynku legendarnego albumu "The Wall". Wtedy te osi庵n掖 najlepszy wynik, jego team zaj掖 18. miejsce. Startowa r闚nie w rajdach terenowych oraz rajadach zabytkowych samochod闚.

Wi璚ej o:
Komentarze (26)
Ma造sz: Na skoczni mia貫m kilka sekund adrenaliny, na rajdach trzyma ca造 czas
Zaloguj si lub komentuj jako go嗆
  • icemanevo

    Oceniono 26 razy 22

    Co z Wami ludzie, wszyscy zazdro郾i z sukces闚 wielkiego Polaka? Szacunek dla Adama.

  • Oceniono 11 razy 9

    Wow, strasznie mi si podoba jak ro積e 篡ciowe niedorajdy poc si nad jak najbardziej wrednym komentarzem. Adam to, Adam tamto, kiepski kierowca, straszny ojciec, a wogole to te skoki to podobno tez jaka lipa i pewnie 豉p闚a posz豉!!! Hahahahaah
    Ludzieeee!!!!! Co wy軼ie w 篡ciu zrobili pr鏂z klapania jadaczkami. Siedzi jeden z drugim, wielkie brzuszysko, z domu d@#py nie ruszy i przelewa 瘸le w komentarzach. Zazdro嗆, zazdro嗆, zazdro嗆!!!! Jeste軼ie super 瘸這郾i. Adam jeste, byle i b璠ziesz mistrzem i ogromny szacunek dla Ciebie.

  • interfere

    Oceniono 6 razy 4

    No. Od dawna a si prosi這 o jakie szczeg馧y na temat tego co A.Ma造sz wyprawia na Dakarze i rajdach off-roadowych. Zwykle 瞠by czego si dowiedzie musia貫m wyszukiwa te informacje w jaki niszowych portalach motoryzacyjnych. Mnie akurat to ciekawi - Ma造sz jest postaci pozytywn i z fajnym pomys貫m na drugie sportowe 篡cie. IMHO za rzadko si o tym pisze a to wa積e zar闚no dla skromnego fana Ma造sza jak ja i zapewne te dla Adama, kt鏎y dostaje zabawki od Toyoty nie "ot tak sobie" ale po to aby je promowa. Mam dziwn wiar, 瞠 do ko鎍a rajdowego 篡cia nie zabraknie mu bogatych sponsor闚. I tak powinno by. Howgh!
    Koleg闚 pisz帷ych o tym 瞠 jest z造m ojcem uprasza si o sprawdzenie jak mieszkaj, gdzie si ucz i gdzie je盥膨 na wakacje jego dzieci. Potem prosz por闚na z w陰snymi.

  • lewulka

    Oceniono 1 raz -1

    po co si denerwowa? nie podoba si rozpieprzanie kasy
    na amatorski wy軼ig za grub kas? wystarczy nie tankowa
    na Orlenie, sponsorze dekarza. nie tankuj tam i mam 鈍i皻y spok鎩!!!

  • misio1942

    Oceniono 1 raz -1

    co to zn闚 m鎩 komentarz skasowano?

  • misio1942

    Oceniono 7 razy -3

    czas si ustatkowa, niech si zajmie 穎n i poka瞠 si jako ojciec!

  • 99makabra1977

    Oceniono 9 razy -7

    Powszechnie wielu liczy這, 瞠 wr鏂i do skok闚 przed olimpiad. Je郵i nie to koniec z legend Ma造sza, jako kierowca nie jest lepszy ni przeci皻ny obywatel nie boj帷y si mandat闚.

  • jerzy.biezan

    Oceniono 29 razy -21

    jakA adrenalina-jakie wyniki -10 godzin do zwyciezcy -to tak jechac i ja potrafie.
    Kaska misiu kaska....................WYxCZNIE.

  • 57m57

    Oceniono 38 razy -28

    Adam Ma造sz jest 鈍ietnym sportowcem. Ale jako cz這wiek to chyba nie za bardzo zdaje egzamin z 篡cia. Wydaje si, 瞠 Ma造sz woli przebywa z dala od rodziny i domu. Nie potrafi 篡 jak zwyk造 cz這wiek i podj望 obowi您k闚 ojca i m篹a.

Aby oceni zaloguj si lub zarejestrujX