Polski przebój eksportowy: superluksusowe jachty. Możemy być dumni

07.09.2015 08:45
Jedna z najdroższych ekspozycji świata cumuje co roku przy Collins Avenue w Miami. Spośród pół tysiąca jachtów prezentowanych na Yacht and Brokerage Show, wiele łodzi szczyci się metką 'Made in Poland'. - Produkt musi budzić pożądanie. I to chyba nam się udaje - mówi projektant z jednej z czołowych polskich stoczni.
1 Delphia Yachts Delphia Yachts Jacht ze stoczni Delphia Yachts z Olecka

Eksportowy przebój

Przemysł stoczniowy w naszym kraju zawsze trzymał się mocno. Należące do niego, ogromne zakłady pracy w Gdańsku, Gdyni i Szczecinie były chlubą centralnie planowej gospodarki. W późniejszym okresie stocznie niestety stały się także najbardziej dobitnym symbolem trudności przemian wolnorynkowych, w wyniku których ta gałąź gospodarki została w III RP dość mocno zmarginalizowana.

Jachnt Crystal ze stoczni GaleonJachnt Crystal ze stoczni Galeon

Okazuje się jednak, że tradycje w budowie statków nad Wisłą nadal mają się dobrze i to wcale nie za sprawą ogromnych stoczni - nasz kraj jest bowiem jednym z najważniejszych w Europie producentów jachtów i łodzi motorowych, które można już spotkać praktycznie pod każdą szerokością geograficzną.

Jacht Crystal - wyprodukowany w Straszynie pod Gdańskiem, fot. GaleonJacht Crystal - wyprodukowany w Straszynie pod Gdańskiem, fot. Galeon

Szacuje się, że rodzime zakłady w tym roku mogą wyprodukować nawet 17 tys. jednostek, z czego aż... 95 proc. trafi na eksport. Znaczną część polskiej produkcji łodzi zdominowało zaledwie kilku liczących się graczy. Wśród rodzimych stoczni jachtowych da się też łatwo wyróżnić swoistą "wielką trójkę".

Wnętrze jachtu powstałego w Stoczni Gdańskiej. Producent: Sunreef YachtsWnętrze jachtu powstałego na terenie Stoczni Gdańskiej. Producent: Sunreef Yachts

. . .

2 Jacht Crystal ze stoczni Galeon Jacht Crystal ze stoczni Galeon Jacht Crystal ze stoczni Galeon

Galeon

Jednym z najważniejszych producentów jest stocznia Galeon ze Straszyna pod Gdańskiem, która wytwarza łodzie motorowe - od niewielkich 4,5-metrowych motorówek aż po luksusowe 25-metrowe jednostki.

Pod pokładem wszystko, czego potrzebujesz... Fot. GaleonPod pokładem wszystko, czego potrzebujesz... Fot. Galeon

Galeon to rodzinny biznes z trzydziestoletnią już historią. Dysponuje własnym zapleczem produkcyjno-montażowym, dzięki czemu samodzielnie realizuje wszystkie etapy budowy - od projektów po stylowe wykończenie wnętrz i testy.

Na pokładzie również motorówka... Jacht Crystal ze stoczni GaleonNa pokładzie również motorówka... Jacht Crystal ze stoczni Galeon

Firma słynie także z dużej elastyczności i potencjału do nieustannego rozwoju - wraz z dynamicznym wzrostem liczby klientów Galeon buduje coraz więcej łódek. Eksperci przewidują, że w najbliższych miesiącach portfolio tej stoczni zwiększy się o blisko 100 jachtów.

Pod pokładem lepiej niż w domu. Jacht Crystal ze stoczni Galeon, fot. Marcin BiedronPod pokładem lepiej niż w domu. Jacht Crystal ze stoczni Galeon, fot. Marcin Biedron

3 Katamaran od Sunreef Yachts Katamaran od Sunreef Yachts Katamaran od Sunreef Yachts

Sunreef Yachts

Kolejnym, zaliczanym do ścisłej czołówki producentem jest Sunreef Yachts, zajmujący część terenów Stoczni Gdańskiej. Firma została założona przez Francisa Lappa, którzy przeniósł produkcję z Francji do Polski.

Przebojem wdarła się na światowy rynek jachtów, dzięki modelowi Sunreef 74, zbudowanemu w rekordowo krótkim czasie - zaledwie 11 miesięcy, czyli niemal o połowę szybciej niż u zachodnich producentów.

Wnętrze jachtu produkcji Sunreef YachtsWnętrze jachtu produkcji Sunreef Yachts

Obecnie jej flagowymi produktami są katamarany Skylark i Abuelo, siostrzane jednostki oferujące aż 148 metrów kwadratowych powierzchni życiowej - to największe seryjnie produkowane katamarany na świecie - chwalą się przedstawiciele gdańskiej stoczni.

Wnętrze jachtu produkcji Sunreef YachtsWnętrze jachtu produkcji Sunreef Yachts

Do dzisiaj firma może poszczycić się zwodowaniem już ponad 60 jachtów, a eleganckie sylwetki katamaranów Sunreef przemykają dziś po każdym akwenie na świecie.

Sunreef YachtsSunreef Yachts

4 Delphia Yachts Delphia Yachts Delphia Yachts

Delphia Yachts

Grono najważniejszych producentów w naszym kraju uzupełnia Delphia Yachts specjalizująca się w mniejszych modelach. Ta wywodząca się Olecka, rodzinna firma sprzedaje rocznie aż 150 jachtów żaglowych oraz ponad 1000 łodzi motorowych, co czynią największym producentem jednostek tego typu w Polsce.

Delphia YachtsDelphia Yachts

Założona została w 1990 roku przez dwóch braci, Piotra i Wojciecha Kotów, którzy do dzisiaj osobiście czuwają na całym procesem produkcji.

Delphia YachtsDelphia Yachts

Delphia Yachts prawdziwą furorę zrobiła kilka lat temu modelem Delphia40, który stał się hitem targów we włoskiej Genui. To tym bardziej imponujące, jeśli weźmiemy pod uwagę, że przez zaledwie dwie dekady firma przeszła długą drogę od warsztatu stolarskiego do jednej z najnowocześniejszych hali produkcyjnych w całej branży.

Stocznia Delphia YachtsStocznia Delphia Yachts

5 Jacht Crystal ze stoczni galeon Jacht Crystal ze stoczni galeon Jacht Crystal ze stoczni galeon

Kryzys? Nie u nas

Paradoksalnie przyczyn sukcesu polskich producentów jachtów należy upatrywać w globalnym kryzysie, który poważnie nadwerężył kondycję ich zachodnich konkurentów. Pechową listę otwiera amerykański Genmar Holding, który ogłosił bankructwo już latem 2009 roku.

Łódź produkcji Sunreef YachtsŁódź produkcji Sunreef Yachts

Po nim przyszła kolej na francuską Rodriguez Group, duński Royal Denship oraz szwedzki Nord West Yachts. Zresztą od tego ostatniego legendarną markę Maxi Yachts przejął nie kto inny, jak polski producent z Olecka - Delphia Yachts.

Kiedy okres tych spektakularnych bankructw wreszcie dobiegł końca, walka o klienta zaczęła się na nowo. Zwycięsko z niej mogli wyjść tylko ci, którzy znacząco obniżyli ceny. I to właśnie dzięki temu czynnikowi polscy producenci otrzymali szansę wypłynięcia na szerokie wody - dosłownie i w przenośni.

Jacht Crystal ze stoczni GaleonJacht Crystal ze stoczni Galeon

Produkowane nad Wisłą jednostki były średnio o kilkadziesiąt procent tańsze od zagranicznych konkurentów, jednak nie tylko to zadecydowało o ich popularności.

Jacht Crystal ze stoczni GaleonJacht Crystal ze stoczni Galeon

6 Stocznia Delphia Yachts Stocznia Delphia Yachts Stocznia Delphia Yachts

Polskie know-how

Na pewno duży udział w tym sukcesie mają fachowcy tworzący ten biznes w Polsce - w samym tylko Gdańsku mamy dwie specjalistyczne uczelnie kształcące projektantów jednostek pływających.

- Pracownicy w naszych działach produkcyjnych to świetni fachowcy z wieloletnim doświadczeniem, a nie zapominajmy, że siła robocza jest tutaj tańsza niż na Zachodzie - mówi Adam Bućko, projektant w Sunreef Yachts.

Stocznia Delphia YachtsStocznia Delphia Yachts

Eksperci zwracają także uwagę na innowacyjność i elastyczność polskich producentów jachtów, szczególnie istotnych w kontekście rosnących wymagań nabywców. Na przykład Galeon ze Straszyna jako jedna z niewielu stoczni w Europie daje klientom bardzo dużą dowolność w wykończeniu i wystroju jachtu. Nowe modele tej firmy projektowane są tak, aby dać klientowi jak najwięcej swobody: to on decyduje o kształcie okien, liczbie, przeznaczeniu i wyposażeniu kabin.

Dotychczas najbardziej luksusowym jachtem, jaki opuścił halę produkcyjną Galeonu, był model Crystal zamówiony przez pewne rosyjskie małżeństwo. Na ich specjalne życzenie łódź została wykończona hebanem połączonym z masą perłową i foczymi skórami...

7

Fanaberia? Skądże!

Zdarzają się jeszcze bardziej nietypowe zapytania - na przykład chińscy klienci pytali o możliwość kupna łodzi bez silnika (miałaby służyć jako "ozdoba"), zainstalowanie zestawu do karaoke lub nawet kominka.

Podobną filozofię stosuje gdański Sunreef. - Naszą przewagą konkurencyjną jest bez wątpienia zgromadzenie wszystkich etapów produkcji w jednym miejscu, dzięki czemu klient, który zamawia u nas jacht "skrojony na miarę", może przyjrzeć się każdemu etapowi powstawania łodzi - podkreśla Adam Bućko i dodaje: - Przede wszystkim produkt końcowy musi budzić pożądanie. I to chyba nam się udaje.

Jacht Crystal ze stoczni GaleonJacht Crystal ze stoczni Galeon

Wszystkie prezentowane w artykule fotografie to materiały producentów.

Skomentuj:
Polski przebój eksportowy: superluksusowe jachty. Możemy być dumni
Zaloguj się lub komentuj jako gość

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX