Po MINI też Syrena, Warszawa i Polonez! Powrót motoryzacyjnych legend

Lubimy sentymenty i wspomnienia z dzieciństwa. W zależności od daty naszych urodzin wspominamy saturatory, oranżadę albo colę. A to, co było kiedyś hitem, można sprzedać również dzisiaj, tyle że w nowszej, dopasowanej formie. Dotyczy to oczywiście również motoryzacji.
1 New Beetle New Beetle New Beetle - Kultowe auto, którego sprzedano ponad 21 milionów egzemplarzy na całym świecie. Niezapomniana sylwetka, nie do pomylenia z żadnym innym autem. Nic dziwnego, że VW zdecydował się również na bardziej nowoczesne wydanie swojego hitowego modelu. New Beetle może nie jest już kultowy, ale na pewno bardzo oryginalny.

Retro Design

Wszystko zaczęło się w nowym studio projektowym w Kalifornii w 1992 r. Na zlecenie szefa koncernu Volkswagena Ferdinanda Piëcha, miał powstać projekt, który był związany z kultowym garbusem. Auto, które w USA najbardziej kojarzono z niemiecką marką. To na nim wychowało się pokolenie "dzieci kwiatów". Tak powstał VW Concept 1, za którego wygląd odpowiedzialny był designer J Mays. Nazwiska pewnie nie znacie, ale na pewno kojarzycie inne stworzone przez niego samochody - Audi 80 (B3), Ford Mustang (model z 2004 r.) czy Ford Thunderbird.

Retro Design

Concept 1 pokazano w 1994 r. na salonie samochodowym w Detroit. Reakcje publiczności i dziennikarzy były zaskakująco entuzjastyczne. Przetestowano go w kilku innych zakątkach globu (Genewa, Tokio) i wszędzie reakcja była ta sama. Nic więc dziwnego, że w marcu 1998 r. New Beetle pojawił się na rynku w wersji produkcyjnej, a w motoryzacji narodził się nowy trend - retro design.

Świat oszalał na punkcie New Beetle, szczególnie w USA. Zamówień w samej Ameryce było tak wiele, że Volkswagen początkowo zrezygnował z wprowadzenia modelu na rynek europejski. Fabryka w meksykańskiej Puebli nie nadążała z produkcją. Widząc narodziny nowego trendu, inni producenci zaczęli pracę nad swoimi wersjami nowoczesnej klasyki.

Zdjęcie MANTA GPS570 Europa Zdjęcie Peiying PY-GPS7006 bez map Zdjęcie SmartGPS SG720 Europa
MANTA GPS570 Europa Peiying PY-GPS7006 bez map SmartGPS SG720 Europa
Porównaj ceny ? Sprawdź ceny ? Porównaj ceny ?
źródło: Okazje.info
2 New Mini Cooper New Mini Cooper New Mini Cooper - Obecny Mini dosyć luźno nawiązuje do swojego pierwowzoru. To auta bogato wyposażone, w którym zakochali się przedstawiciele tzw. wolnych zawodów: artyści, spece od reklamy, ludzie mediów. Auto produkowane przez BMW jest prawdziwym hitem sprzedażowym. Teraz powstaje w aż pięciu wersjach, w tym m.in. jako kombi, a nawet SUV (Countryman).

Maxi Mini

Najważniejszym stał się nowy Mini. Auto zbudowane i produkowane przez BMW. Pierwszy współczesny model powtarzał wszystkie pomysły z budowanego przez niemal 40 lat Mini. Niewielka karoseria z maksymalnie dużym rozstawem osi i minimalnymi zwisami. W starym Mini było to po to, żeby uzyskać jak najwięcej miejsca w środku, w nowym - żeby samochód jak najlepiej się prowadził. Wyszedł model, który w 2001 r. i przez wiele następnych lat nie miał sobie równych. To auto prowadziło się jak gokart. Przez pierwszych sześć lat wyprodukowano milion egzemplarzy nowego Mini. Późniejsze generacje coraz bardziej oddalały się od pierwowzoru i pomysłu z 2001 r. Stały się większe, bardziej praktyczne. Obecna, trzecia generacja właściwie w niczym już nie przypomina protoplasty.

3 Nowa Warszawa Nowa Warszawa Nowa Warszawa - Miejmy nadzieję, że ten samochód zawstydzi na drogach światowe i uznane marki. Pod maską ma skrywać nie silnik, a prawdziwą, ponad 500-konną bestię. Osiągi? Nawet 330 km/h!

Najpierw Trepiuno, potem 500

Również Fiat postanowił dodać swoje trzy grosze do stylistyki retro. W 2004 r. zaprezentowano prototyp o nazwie Trepiuno, a trzy lata później odbyła się wielka premiera modelu 500. To jeden z najbardziej udanych modeli Fiata ostatnich lat. We wzorowanej na produkowanej przez 20 lat "pięćsetce" zakochali się wszyscy. I Włosi, i cały świat. Wart uwagi jest jeden fakt, który dotyczy zarówno Fiata 500, jak i wielu innych modeli ze stylistyką retro. W odróżnieniu od innych te auta praktycznie nie przechodzą zmian stylistycznych. Fiat od swojej premiery w 2007 r. podlegał tylko kosmetycznym zmianom i nadal wygląda dobrze. Nowoczesne interpretacje klasyki stały się nie tylko kultowe, ale i pozwoliły w morzu coraz bardziej podobnych aut wyróżnić się ich właścicielom.

Śladami Fiata, Mini i Volkswagena poszło wiele producentów. Właściwie żaden z nich nie pożałował swojej decyzji wejścia w segment retro. Może nie wszystkie modele stały się hitem, ale na pewno było o nich głośno. Ford Thunderbird, Chrysler PT Cruiser (wzorowany na modelu Chrysler Airflow) czy wielka trójca - Ford Mustang, Chevrolet Camaro, Dodge Chellenger to wszystko samochody, które są oparte na stylistyce retro.

4 Nowy Polonez Nowy Polonez Nowy Polonez, według założeń jego twórców, ma być autem, na które będzie stać każdego Polaka. Ma być wyposażony w silnik o pojemności 1,8 l o mocy 150 KM. Na razie jest tylko w fazie drukowanych w 3D papierowych prototypów, jednak nie mielibyśmy nic przeciwko, gdyby na stałe zagościł na polskich drogach.

Nowoczesna... Klasyka

Bywa tak, że nowoczesna interpretacja starego modelu sama staje się klasyką. Tak jest w przypadku BMW Z8 wzorowanym na modelu BMW 507. Model produkowany był w latach 2000 - 2003, powstało tylko 5700 egzemplarzy. Cena w latach produkcji wynosiła 122 500 euro. Obecnie, żeby nabyć używane Z8, trzeba wydać minimum 200 tysięcy euro, a idealnie zachowane egzemplarze kosztują nawet do pół miliona euro.

Czy wskrzeszą naszą klasykę?

Długo czekać nie trzeba było, żeby w końcu i u nas ktoś spróbował wskrzesić dawną klasykę w nowych wersjach. Projekt Warszawy jest tego najlepszym przykładem. Zapaleńcy z Wrocławia postanowili wskrzesić dawny model. Nie wiadomo, czy się im uda, ale chętnych na nowoczesną warszawę na pewno by nie zabrakło. Ktoś inny pracuje nad nowoczesnym wcieleniem Syreny czy Poloneza. Na razie nie wiadomo, co z tych projektów wyjdzie i czy ujrzą światło dzienne.

5 Syrena Ligea Syrena Ligea Syrena Ligea - Nowa wersja popularnej Syrenki ma zerwać z tradycją silnika z przodu. W "Ligei" będzie on umieszczony w środkowej części podwozia. Ten model to sportowa wariacja na temat auta, które powstało w czasach PRL-u. Do produkcji ma trafić również Syrena Meluzyna o bardziej miejskim charakterze.

Co dalej?

Póki co nie widać końca pomysłów na kolejne modele retro. W planach jest już następna generacja Volkswagena Beetla. Ford natomiast wprowadzi w przyszłym roku kolejną już odsłonę kultowego modelu GT 40. Honda zaś wskrzesza właśnie słynnego NSX?a, Francuzi odświeżają markę Alpine, a BMW pokazało na wystawie Concorso d'Eleganza Villa d'Este koncepcyjny model 3.0 CSL Hommage, wzorowany na wyjątkowym 3.0 CSL zwanym też potocznie... Batmobilem.

Jak sam widzisz, moda retro nie była tylko przelotnym trendem, ale zagościła w motoryzacji na stałe.

I właśnie dlatego rodzi się pytanie: a ty co byś teraz wybrał? Oldskulową klasykę czy może raczej jej całkiem nowoczesną interpretację?

Komentarze (3)
Po MINI też Syrena, Warszawa i Polonez! Powrót motoryzacyjnych legend
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • avatar

    tadec

    Oceniono 9 razy 9

    Spalam sie w oczekiwaniu na "Tarpana".

  • avatar

    klm747

    Oceniono 3 razy 3

    kupa bredni...

    z przewagą kupy...

  • avatar

    pablito0987

    0

    ogólnie kibicuję polskim konstruktorom ws. reaktywacji Syreny, Poloneza czy Warszawy i chetnie kupił bym taki samochód ale wg. mnie konstruktorzy powinni skupić sie na samochodzie dla mas w rozsądnej cenie bo tylko to pozwoli się im utrzymac na rynku. Warszawa za 1 mln PLN może nie znaleźć zbyt wielu nabywców i projekt upadnie po 2 latach.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX