Krótki poradnik vlogera

Rzesze fanów, uznanie internautów i pieniądze zarabiane w przyjemny sposób. Z tym się kojarzą gwiazdy Youtube'a. Ale ta sztuka udaje się tylko nielicznym. Podpowiadamy, co warto wiedzieć, zanim zaczniesz zapełniać sieć filmami ze sobą w roli głównej.
Youtube! Youtube! Fot. Alexey Boldin / Shutterstock.com

Nasze rady

Bądź oryginalny i autentyczny!
Znajdź swoją niszę. I format, którego nie ma jeszcze (w nadmiarze) na YouTubie. Widzowie nie lubią naśladowców.

Nie inwestuj w drogi sprzęt od razu na początku drogi.
Nie bój się zakupu używanej kamery czy lustrzanki (uważaj za to na obiektywy, bo łatwo ulegają uszkodzeniom). Chcesz zacząć jak najszybciej? Wykorzystaj smartfon. Na pewno świetnie nagrywa na zewnątrz, przy naturalnym świetle.

Poświęć chwilę na przeczytanie podstawowych zasad kompozycji.
A szczególnie zasady złotego podziału i kadrowania!

Stabilizacja obrazu to podstawa.
Statyw możesz zbudować nawet z książek!

Nie ubieraj się na czarno...
...kiedy nagrywasz na białym - i odwrotnie. Zwłaszcza jeśli używasz autofokusu. Taki zestaw grozi nienaturalnie ciemną twarzą. Lepiej też unikać kraty - im gęściejsza, tym większe zagrożenie wystąpienia nieprzyjemnego efektu interferowania obrazu.

Pracuj nad jakością dźwięku.
Bo to czasem ważniejsze niż obraz!

Jeśli nagrywasz na zewnątrz, a nie masz mikrofonu - użyj dyktafonu...
...lub nawet rejestratora dźwięku w telefonie. W montażu łatwo połączysz audio z wideo.

Nie wykorzystuj muzyki, do której nie masz prawa!
To częsty błąd. Niestety do filmu, w którym twój pies robi fikołki, nie możesz użyć najnowszego hitu Justina Timberlake'a, nawet jeśli na klipie nie zarabiasz. Właściciel praw autorskich pewnie twój film usunie, wyciszy bądź... włączy opcję zarabiania na odtworzeniach i sam będzie czerpał zyski. Możesz za to wykorzystać darmowe podkłady z biblioteki YouTube'a. Również sieci partnerskie dysponują zbiorami muzycznymi.

Systematyczność.
Większość początkujących twórców wrzuca swoje filmy nieregularnie i rzadko - a widzowie lubią regularność.

Tagi i tytuły.
Nie manipuluj nimi i bądź konkretny. Kiedy robisz film o nadprzewodnictwie, nie taguj: "nauka", "fizyka", "ciekawostka", tylko: "nadprzewodnictwo", "fizyka kwantowa". Gdy testujesz kamerę, daj tytuł "Test kamery (model) dla youtubera". Postaraj sobie wyobrazić, w jaki sposób ktoś może trafić na twój film.

Społeczność!
Jeżeli prowadzisz kanał specjalistyczny, odpowiadaj na wartościowe pytania widzów. Nie zwracaj uwagi na trolli i hejterów, którzy prowokują - dyskusja z nimi nigdy nie kończy się dobrze. Jeżeli uznasz, że wpisy należy usunąć, a komentatorów zablokować, nie bój się tego zrobić.

Siedziba YouTube Siedziba YouTube Fot. littleny / Shutterstock.com

Sprzęt

LUSTRZANKA PROFESJONALISTY

Canon EOS 5D Mark III
Cena: 11 tys. zł (korpus)

Profesjonalna lustrzanka świetnie radzi sobie w trudnych warunkach oświetleniowych i gwarantuje obraz znakomitej jakości. Idealnie sprawdza się oczywiście też przy nagrywaniu vlogów. Sporo tańszą alternatywą jest np. Canon 600D (2200 zł z obiektywem 18-55 mm).

DLA AKTYWNYCH

Go Pro Hero 4 Black
Cena: 1800 zł

Klasyczny sprzęt do nagrywania na zewnątrz - szczególnie aktywności fizycznej. Potrafi rejestrować w jakości 4K. Ma sto wymiennych uchwytów. W obudowie umożliwia kręcenie filmów pod wodą.

KAMERA SFERYCZNA

LG 360 Cam
Cena: 930 zł

Nagrywanie w 360 stopniach wciąż należy traktować jako ciekawostkę. Taka kamerka dobrze się sprawdzi przy rejestracji domówek, weselisk oraz dzieci (i innych zwierząt).

MIKROFON BEZPRZEWODOWY Z ODBIORNIKIEM

Senheiser EW 112P-G3
Cena: 2600 zł

Idealny do zapisu dźwięku i w plenerze, i w studiu. Jeżeli nie masz na co wydawać pieniędzy, warto zainwestować!

MIKROFON STUDYJNY

Samson G-track
Cena: 450 zł

Dla domowych vlogerów i osób, które chcą przeprowadzać streamy.

MODYFIKATOR OŚWIETLENIA

Softbox
Cena: 100 zł

Bez niego ani rusz! To obowiązkowa pozycja dla każdego youtubera, który zamierza nagrywać w pomieszczeniu. Zmiękcza światło i eliminuje cienie. W zestawie zazwyczaj statyw i żarówka. Zainwestuj w trzy sztuki.

TŁO

Cena: od 50 zł

Zielone bądź niebieskie - niezbędne, jeśli chcesz pracować w technice blue box, umożliwiającej dodawanie efektów specjalnych.

Pieniądze Pieniądze Fot. Dariusz Gąszczyk/Flickr/CC BY 2.0.

Pieniądze - gdzie one są?

EMISJE REKLAM
Pewnie cię to zdziwi: na nich zarabia się... najmniej. Stawki za wyświetlenia reklam uzależnione są od czasu spędzonego przez użytkowników na oglądaniu twoich produkcji (a nie liczby wyświetleń klipu) oraz od tematyki danego kanału. Im skuteczniej będziesz docierać do grupy, do której dostęp jest trudny, tym więcej zarobisz. Zdecydowany prym w tej kwestii wiodą kanały wyspecjalizowane, np. porady rodzicielskie albo typu "jak to zrobić".

Chcesz konkretów? Niestety, ciężko wypośrodkować. Przyjmijmy, że w tej chwili możesz otrzymać 2 dol. za tysiąc emisji reklam na filmie o tematyce gamingowej. Mało, prawda? Vloger-gracz, który miesięcznie zalicza 5 mln wyświetleń reklam na swoim kanale, jest w stanie zarobić ok. 4-5 tys. zł. Taki z 2 mln wyświetleń - niecałe 2 tys. zł. Ciekawostka: w USA stawki są wyższe... kilkunastokrotnie.

UMOWY
Czyli współpraca z markami, polegająca np. na lokowaniu ich produktu. Większość reklamodawców patrzy na liczbę subskrypcji. Vloger z 300 tys. subskrybentów za jedno lokowanie weźmie od kilku do kilkunastu tysięcy złotych. Czasem reklamodawcy uzależniają stawkę od liczby wyświetleń, np. jeśli materiał uzyska 100 tys. odsłon, youtuber otrzyma 10 tys. zł. Oprócz YouTube'a lokowanie może się odbywać się też na Facebooku, Instagramie czy Snapchacie.

INNE
Koszulki, kubki, zeszyty i inne gadżety. Nastoletni fani są w stanie kupić wszystko związane ze swoim idolem. To właśnie na nich zarabia się najwięcej. Youtuberzy mogą również pochałturzyć na różnych imprezach, a nawet wydać książkę. Prym w interesach wiodą Abstrachuje, którzy mają w stolicy swoje stoisko z ubraniami w Złotych Tarasach, modny klub - Bal, niedawno otworzyli też restaurację Om nom nom Sushito.

Michał Karbowiak i Ice Bucket Challenge. Michał Karbowiak i Ice Bucket Challenge. Fot. KORNELIA GŁOWACKA-WOLF

Slang zaawansowany

Challenge
Seria filmów, w której twórca wykonuje jakieś zaskakujące zadania.

Content ID
System na YouTubie, który pozwala właścicielom praw autorskich rozpoznać swoje materiały w serwisie i zarządzać nimi (dopuszczenie reklam, blokowanie, wyciszenie, monitorowanie statystyk).

CPM
Z łac. cost per mille: koszt emisji tysiąca reklam.

Cross
Współpraca między youtuberami, polegająca na gościnnych występach w filmach innych twórców. Jest najskuteczniejszą metodą przenoszenia widzów z jednego kanału na drugi.

Deal
Współpraca z markami.

Drama
Otwarty konflikt pomiędzy youtuberami.

Let's play
Seria, w której vloger "gra w grę"

Q&A
Questions and answers: widzowie zadają twórcom pytania (a ci, naturalnie, odpowiadają)

PO CO CI MCN?
Po co mi co? MCN to z ang. Multi Channel Network. Sieć partnerska pomaga w rozwiązywaniu problemów technicznych i zapewnia ochronę praw autorskich. Ma bezpośredni kontakt z siedzibą YouTube'a, a to wiele ułatwia. Podpowie, jak zoptymalizować kanał, a także rozliczy twórcę z przychodów. Pełni funkcję managementu. Osoby, które w niej pracują, mają często doświadczenie w produkcji filmowej, znają się na promocji i są łącznikiem pomiędzy youtuberem a markami. MCN-y zarabiają głównie na współpracy z firmami, podziale zysków z emisji reklam na YouTubie oraz innych platformach wideo. Podpisując umowę z siecią partnerską, zwróć uwagę na:

- długość umowy
- okres wypowiedzenia
- to, czy masz wyłączność na wykorzystanie wizerunku
- to, czy nie ma zakazu konkurencji
- to, jak wygląda podział zysków z emisji reklam
- to, czy zostajesz jedynym właścicielem praw do wideu

Marian Cyber Marian Cyber Fot. Robert Danieluk/materiały prasowe

Rady ekspertów

Jacek Gadzinowski - ekspert od marketingu internetowego. Jest autorem formatu "Wjazd na chatę", w którym odwiedza innych youtuberów. Na kanale ma ponad 350 tys. subskrybentów.

1. Ustal co chcesz robić
Czy znalazłeś swoją niszę, temat przewodni, sposób narracji? Najgorsze jest miotanie się od ściany do ściany! Jeżeli masz robić kolejną kopię czegoś, co już jest w sieci - rób to tylko wtedy, gdy uważasz, że potrafisz lepiej. Z drugiej strony, idąc w niszę, postaraj się, by nie była totalnie hermetyczna. Zamykanie się na małe społeczności to duży błąd.

2. Czy masz charyzmę?
Osobowości nie znajdziesz na drzewie. Choć niektórzy zdobywają ją wraz z doświadczeniem. Za to na początku sprzęt oraz dopracowanie filmów nie są aż tak ważne - na to masz jeszcze czas.

3. Bądź przygotowany na konkurencję
Każdego dnia pojawiają się dziesiątki nowych kanałów. Wszyscy walczą o uwagę widzów. A widzowie mają na YouTube'a godzinę czy dwie dziennie. Co będzie twoją przewagą?

4. Odporność
Wystawianie twarzy na widok publiczny wiąże się z czytaniem komentarzy, które nie zawsze są pochlebne. Nie możesz się wahać, wdawać w dyskusje z trollami i hejterami. Omijaj ich.

Cyber Marian - youtuber, który parodiuje amerykańskie trailery i potrafi przerobić polskie filmy na wysokobudżetowe megahity. Ma ponad 500 tys. subskrybentów.

1. Jeżeli dźwięk jest kiepsko nagrany, nie da się oglądać
Nawet jeśli korzystasz z najnowszych kamer, sliderów i innych filmowych bajerów, To działa też w drugą stronę. Tzn. można nagrać film "kalkulatorem", ale jeżeli dźwięk będzie dobry - film się obroni. Ja swój głos rejestruję za pomocą dyktafonu przy użyciu mikrofonu i dopiero potem nakładam na obraz. Starannie dobieram muzykę. To także podstawa!

2. Na początku staraj się maksymalnie skracać filmy
Ciężko skupić uwagę nowego widza na dłużej - uważam, że na dzień dobry nie powinno się wrzucać wideo dłuższego niż 2 min. W miarę zdobywania kolejnych odbiorców nagrania można wydłużać, bo wierni fani obejrzą cię z sympatii. Chcą przebywać z tobą dłużej. Wtedy możesz nagrać nawet i 3 godz!

3. Widzowie: to dla nich tworzymy
Dla nich jesteśmy! Czytaj i bierz sobie do serca to, co piszą do ciebie fani. Rozmawiaj z nimi. To właśnie odróżnia nas od telewizji - po opublikowaniu filmu możemy porozmawiać z widzami. Kiedy będziesz potrzebował pomocy, np. załatwić coś na plan zdjęciowy, oni zawsze pomogą. Tak właśnie powstał mój film "Car Wars/ Jezdne wojny". Jeżeli zrobisz coś, co przypadnie im do gustu, rozniosą to po sieci - i mamy hit internetu! Jeśli coś się nie będzie podobało, również o tym napiszą...

Dakann - jeden z bardziej kontrowersyjnych twórców na YouTubie. Autor kultowej serii "Piątek", recenzent filmowy, a także scenarzysta "Ponków", które mają ponad 700 tys. subskrybentów.

1. Mówi się, że na YouTube każdy może być gwiazdą...
Prawda jest nieco inna. Z 11-letniego doświadczenia wiem, że liczy się nie sprzęt, a charyzma. Postępująca profesjonalizacja rynku mediów internetowych jest jak najbardziej pożądana, ale niestety nie idzie w parze z charakterem twórców. Większy nacisk kładzie się na wsparcie technologiczne (oświetlenie, jakość kamery i mikrofonu) niż na to, co ma się do przekazania. Istnieje mnóstwo kanałów, które według obecnych standardów nie spełniają wizualnych oczekiwań odbiorców, ale świetnie się sprzedają. Z prostego względu - ludzie chcą oglądać ich bohaterów. Czy to vlogi, czy to gameplaye, czy choćby unboxing nowych butów lub hands on z nową komórką, liczą się charyzma, osobowość i "to coś".

2. Osobowość internetowa nie musi być "neutralna"
Choć to generalnie sprzedaje się najlepiej. Jest wielu twórców kreujących swe postaci, które prowadzą kanał. Jeżeli więc nie chcesz występować pod imieniem i nazwiskiem, bo np. masz problemy z zachowaniem neutralności, możesz wykreować alter ego.

Więcej o: