Sprawdzone sposoby na wyższy testosteron

Zmusza cię do rywalizacji, to znowu wpędza w kłopoty, ale też nie pozwala odpuścić wtedy, gdy umysł mówi 'już dość'. To z nim często związane są te wszystkie życiowe superaty: kobiety, udana kariera, sukcesy sportowe. 17ß-hydroksy-4-androsten-3-on jest naszym przekleństwem i wybawieniem zarazem. Bez niego, jako faceci, usychamy. Oto sposoby na to, jak naturalnie możesz zwiększyć jego poziom w organizmie.
Jak sobie poradzić ze stresem? Jak sobie poradzić ze stresem? Rys. Olaf Ciszak

A już po trzydziestce...

To nie jest artykuł dla bardzo młodych ludzi. Dlaczego? Bo nie każdy musi i potrzebuje stymulować wzrost testosteronu. - Bardzo młode osoby i tak mają w swoim organizmie istną burzę hormonów - przestrzega Michał Karmowski, jeden z najbardziej znanych w Polsce kulturystów (kanał YT: Zapytaj trenera). - Młodym i zdrowym taka kuracja w ogóle nie jest potrzebna - wtóruje mu Akop Szostak, popularny trener, dietetyk, a do niedawna zawodnik MMA (YT: Akop & Sylwia Szostak).

Jeśli jednak jesteś po trzydziestce albo czujesz, że nagle, niemalże z dnia na dzień, życiowo sflaczałeś i oklapłeś - to przyczyną tego może być właśnie obniżający się poziom testosteronu (po 30. roku życia to nieuchronne i czeka niestety każdego z nas). Możesz oczywiście zrobić specjalistyczne badania (ich koszt to kilkadziesiąt złotych), aby to sprawdzić, albo zastosować się do tych kilku rad, które tobie i twojemu testosteronowi na pewno wyjdą na dobre. Gotowy? Start!

Jajecznica krok po kroku Jajecznica krok po kroku fot. Michał Mutor

Kuchnia

Naszą wyprawę po wyższy testosteron powinniśmy zacząć od... kuchni! Nie wiem, czy zdajesz sobie z tego sprawę, ale poziom tego hormonu w organizmie możemy stymulować odpowiednią dietą albo... dramatycznie obniżać błędami żywieniowymi, które popełniasz.

1. Jedz tłusto! Nie, nie przesłyszałeś się: długotrwałe głodówki, redukcje, diety niskowęglowodanowe czy dieta Dukana mogą drastycznie obniżyć poziom testosteronu w twoim organizmie.

Plantacja Awokado. San Isidro, Uruapan, w stanie Michoacan, Meksyk, 31 stycznia 2017 Plantacja Awokado. San Isidro, Uruapan, w stanie Michoacan, Meksyk, 31 stycznia 2017 CARLOS JASSO / REUTERS / REUTERS

Cynk!

Oczywiście tłuszcz tłuszczowi nierówny, dlatego powinieneś się skupić na tych "dobrych", a więc: 2. prawdziwym maśle, 3. awokado, 4. oliwie z oliwek, produktach bogatych w kwasy omega-3 (5. ryby morskie, 6. olej lniany). Nie zapominaj o witaminie B6 obecnej w: 7. drobiu, 8. fasoli, 9. jajkach, 10. bananach. Powinieneś także spożywać produkty bogate w cynk: 11. chude mięso, 12. przetwory mleczne oraz te, które są źródłem białka. Dobrze też pamiętać o warzywach bogatych w związek, który hamuje przekształcanie naszego męskiego hormonu w żeński estrogen, a są to m.in. 13. kalafior, 14. kapusta, 15. brokuły i 16. brukselka. Jest jeszcze jeden element, bardzo swojski, o którym jednak często zapominasz, stosując protestosteronową manipulację dietetyczną. Chodzi o "kiszonki", a więc produkty powstałe w wyniku fermentacji kwasu mlekowego, takie jak 17. ogórki kiszone i 18. takaż kapusta.

Kupujesz jajka? O tym musisz wiedzieć Kupujesz jajka? O tym musisz wiedzieć Fot. Gazeta.pl

Anaboliczna kolacja

Jeśli, oprócz długotrwałej diety, masz ochotę na jednorazowy booster testosteronowy, możesz zjeść 19. "anaboliczną kolację" wg przepisu dietetyka Rafała Barana: musisz zblendować 3 żółtka jaj (cholesterol jest przyjacielem testosteronu), 4 orzechy brazylijskie, 10 migdałów, 5 g prawdziwego masła, 2 g kwasów omega-3 i 4000 j. witaminy D3. Taki szejk spożywasz przed snem.

Problem z libido? Problem z libido? Fot. Shutterstock

Sypialnia

Ale dlaczego przed snem właśnie? Tu przechodzimy z kuchni do twojej sypialni, która też odgrywa niepoślednią rolę w kształtowaniu poziomu testosteronu. Koktajl spożywasz przed snem, bo to właśnie w jego trakcie dochodzi do aktywacji całego układu hormonalnego. Dlatego, troszcząc się o testosteron, powinieneś zatroszczyć się też o: 20. długość i jakość snu (8-10 godzin dobrego snu, szczególnie po intensywnym wysiłku powinien być dłuższy). Sypialnia to jednak nie tylko wpadanie w objęcia Morfeusza. Zadbaj o to, aby ona równie często wpadała w twoje objęcia. Testosteron odpowiada za poziom libido.

Testosteron - bez niego ani rusz! Testosteron - bez niego ani rusz! Fot. Shutterstock

Seks

Dzięki 21. stymulacji seksualnej organizm dostaje impuls do wzmożonej produkcji testosteronu. Proste? Tak, a jakie przyjemne! Rozładowanie napięcia seksualnego, zrealizowanie potrzeb (w tym przypadku zarówno zarówno psychicznych, jak i cielesnych) pomoże ci też zmniejszyć poziom stresu. Dlaczego to tak ważne w kontekście testosteronu? Gdy się stresujesz (ale też gdy się przetrenowujesz), twój organizm wytwarza kortyzol, czyli tzw. hormon stresu. A ten potrafi znacznie zredukować poziom testosteronu w twoim organizmie. Jak sobie z tym radzić, jeśli chwilowo nie masz widoków na dobry seks? Pora na wizytę w apteczce.

Apteczka Apteczka Fot. Ihor Pasternak/Shutterstock.com

Apteczka

Wraz z rozwojem ludzkości i przemysłu spożywczego półki w naszych sklepach zaczęły się wręcz uginać się od najróżniejszych produktów. Niestety nowoczesne technologie, wzmacniacze smaku i cała chemia sprawiły, że często nie mają one odpowiednich wartości odżywczych. Mówiąc prościej - niektórych mikroskładników i minerałów nie jesteś w stanie dostarczyć organizmowi w odpowiedniej ilości tylko i wyłącznie za pomocą jedzenia. Tym bardziej, jeśli mocno trenujesz, stresujesz się i do tego mieszkasz w kraju, w którym przez większą część roku nie ma słońca (niedobory witaminy D3). Dlatego czasem potrzebna jest suplementacja. Mówię oczywiście o legalnych środkach, niemających nic wspólnego z dopingiem, najczęściej pochodzenia roślinnego, a więc naturalnych. Wspominałem ci już o kortyzolu. Są środki, które pomagają zbić jego wysoki poziom.

krewetki krewetki gazeta.tv

Środki roślinne

Do takich środków należą m.in. polecane przez Akopa Szostaka: 22. ashwagandha (suplement mający pozytywny wpływ również na żywotność plemników) czy 23. fosfatydyloseryna (zalecana przy redukcjach masy czy bardzo wyczerpujących treningach). Inne suplementy diety mogące mieć wpływ na poziom testosteronu, to: 24. tzw. mleczko pszczele (czyli pokarm, którym żywi się królowa pszczół), 25. kozieradka, 26. kwas d-asparaginowy (DAA) czy 27. ZMA, czyli kompleks cynku, magnezu, witamin B6 i C oraz jodu. A skoro już przy witaminach jesteśmy, to nie możesz zapomnieć o tej, która jest dla nas kluczowa nie tylko ze względu na testosteron, ale też na odporność czy dobre samopoczucie. Chodzi oczywiście o 28. witaminę D3, którą specjaliści zalecają przyjmować w dawkach nawet 4000 jednostek dziennie, najlepiej w asyście aktywizującej ją 29. witaminy K2. Naturalnym źródłem witaminy D3 mogą zaś być m.in. krewetki, tuńczyk, mleko, jajka czy masło.

Zblendowała szpinak i... Zblendowała szpinak i... Fot. haps, gazeta.pl

Magnez!

Nie bez znaczenia dla testosteronu są też wspominany już cynk i 30. magnez (jeśli nie lubisz łykać tabletek, znajdziesz te pierwiastki w pestkach dyni, orzechach, awokado, szpinaku czy ostrygach). Mówiłem ci już o warzywach krzyżowych, jeśli jednak jedynym warzywem, które uznajesz, jest... czerwone mięso, to związek podobny do tego, który nie pozwala zamienić testosteronu w estrogen, znajdziesz w suplemencie o nazwie 31. DIM (Diindolylmethane).

Flagi Unii Europejskiej przed siedzibą Komisji Europejskiej w Brukseli Flagi Unii Europejskiej przed siedzibą Komisji Europejskiej w Brukseli FRANCOIS LENOIR / REUTERS / REUTERS

Suplementy a kontrowersje

Są jeszcze dwa suplementy, o których warto wspomnieć, wiążą się jednak z nimi pewne kontrowersje. Pierwszy z nich to przepopularny 32. tribullus (tribullus testosteris) ziołowy, chyba najpopularniejszy nad Wisłą środek na podwyższenie poziomu testosteronu. Skąd więc kontrowersje? Ano stąd, że do tej pory żadne badania nie potwierdziły jego skuteczności ani faktycznego wpływu na cokolwiek. Choć z drugiej strony stosujący go mężczyźni (często przedstawiciele sportów walki) zauważają wzrost poziomu agresji po długotrwałym stosowaniu i chętnie do niego powracają. W przeciwieństwie do tribullusa udowodniono naukowo działanie suplementu 33. tongat ali. Opowiedział mi o nim dr Andrzej Przybyła, urolog z niemieckiej Rhoen Klinik w Gersfeld. Szkopuł w tym, że ten egzotyczny suplement... nie został jeszcze dopuszczony do sprzedaży na terenie Unii Europejskiej.

Depresja Depresja Fot. Shutterstock

Skutki niskiego poziomu testosteronu

- obniżone libido

- problemy z uzyskaniem i utrzymywaniem erekcji

- mniej obfite wytryski

- utrata masy mięśniowej

- spadek energii i motywacji do życia

- kłopoty z wagą - tycie

- stany depresyjne, zaburzenia koncentracji

- mniejsza gęstość kości (częstsze urazy i złamania)

- pojawienie się tzw. męskich piersi (ginekomastia)

Trądzik z wiekiem ustępuje, ale blizny po niewłaściwie usuwanych wypryskach mogą pozostać Trądzik z wiekiem ustępuje, ale blizny po niewłaściwie usuwanych wypryskach mogą pozostać Shutterstock

Skutki zbyt wysokiego poziomu testosteronu

- problemy skórne (trądzik, przetłuszczanie się)

- problemy z prostatą

- zatrzymywanie wody w organizmie

- podejmowanie zachowań ryzykownych (np. seksualnych)

- problemy z opanowaniem agresji

Nadwaga Nadwaga Fot. Shutterstock

Najwięksi wrogowie testosteronu

- otyłość brzuszna

- spożywanie cukrów prostych (może obniżyć jego poziom nawet do 25 proc.)

- niedobór snu

- nadmiar stresu

Więcej o:
Komentarze (14)
Sprawdzone sposoby na wyższy testosteron
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: roro

    Oceniono 6 razy 2

    mój pies ma nadmiar tescia - prostata sie tak rozrosła ze ma problemy z chodzeniem..

  • tysonc

    Oceniono 5 razy 3

    Znalazlem dobry sposob. Po silce w szatni kazdy z nas wzajemnie drugiemu robi palke. Jest to wprawdzie obrzydliwe, tak z polykiem, ale dziala zajebiscie - masz tylko juz ochote na samiczki.

  • Gość: hak

    Oceniono 3 razy 3

    A mi przed czterdziestką, chyba za dużo mam tego testosteronu. Żona nie daje rady.

  • Gość: bv

    Oceniono 10 razy 4

    Najlepszy srodek na podniesienie testosteronu to...testosteron.Zadna dieta nie da Ci tego,co da 250mg testosteronu prosto w posladek raz w tygodniu. Akop i Karmowski nigdy nie stronili od igly, ale w Polsce to caly czas temat tabu,a lekarze nawet nie potrafia zdiagnozowac niskiego testosteronu.

  • Gość: Andrzej Nazwisko

    Oceniono 9 razy 9

    Nie zapominajcie o niezwykle istotnej w świecie fitness witaminie S

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX