Kod Dostępu, czyli dress code dla średnio-zaawansowanych

Po co ci znajomość dress code'u? Warto orientować się, co oznacza kod informal i czym się różni od business casual, dokładnie z tego samego powodu dla którego uczymy się posługiwać sztućcami. To, czy skorzystasz z tych zasad, to już zupełnie inna historia.
Portret. Dziennikarz modowy, bloger Michal Zaczynski. Portret. Dziennikarz modowy, bloger Michal Zaczynski. Fot. Albert Zawada

Dress code to zbiór reguł, jakimi...

Dress code to zbiór reguł, jakimi się powinniśmy kierować przy doborze stroju w oficjalnych sytuacjach. Każdy pracownik dużej korporacji na początku swojej kariery zapoznaje się z zaleceniami dotyczącymi ubioru w pracy. Z terminem "dress code" spotykamy się również na zaproszeniach i w informacjach dotyczących planowanych spotkań, konferencji, pobytu w hotelu, podczas rejsu itp. W tym odcinku Akademii Stylu pominiemy dress code dotyczący strojów wieczorowych (blac tie, white tie). Z waszych maili przysyłanych do redakcji wynika, że najwięcej wątpliwości pojawia się w obszarze zagadnień business oraz casual.

Dress code Dress code Fot. Shutterstock

Po co nam dresscode

Do czego służy dress code? Do ułatwienia nam życia. Wydaje się to paradoksem, bo mnogość reguł rządzących kodem ubioru i poziom ich niuansowania sugeruje coś dokładnie odwrotnego. Powód, dla którego wymyślono dress code, podobnie jak jego zasady, są jednak logiczne. Powstał podczas rewolucji przemysłowej. Industrializacja i modernizacja świata miała ogromny wpływ na rozwój biznesu, a co za tym idzie - na lawinowo rosnącą liczbę wzajemnych kontaktów fabrykantów, bankowców, kupców i potencjalnych wspólników z całego globu. Różnice kulturowe nie były tu dobrodziejstwem, lecz przeszkadzały, często tworząc nieporozumienia i bariery. Jedną z nich był ubiór. Niekoniecznie nawet egzotyczny, ale często przesadnie bogaty. Pokazywano nim stopień własnej zamożności i wpływów. Ten swoisty wyścig strojeń sprawiał, że o równości partnerów biznesowych nie mogło być mowy. Stąd narodził się kod ubioru zapewniający podobny wygląd, a więc i pozycję, podczas biznesowych negocjacji. I co do dziś pozostaje jego głównym założeniem. Podporządkowanie się jego zasadom sprawia, że w każdej formalnej sytuacji czujemy się równi. Przy okazji też dress code wybawia od dylematu, w co się ubrać. Daje gwarancję, że strój zawsze będzie odpowiedni i nie zaliczymy wpadki.

Do głównych reguł kodu ubioru należy, elegancja prostota i umiar. To stonowana, zazwyczaj ciemna kolorystyka, klasyczne formy ubrań i akcesoriów, dodatki i ozdoby zredukowane do minimum oraz higiena osobista. Kod ubioru nijak się zatem ma zatem do mody, choć jej ogólne tendencje (na przykład popularność w ostatniej dekadzie taliowanych garniturów, węższych spodni i krawatów) znajdują w nim swoje odzwierciedlenie. Czy dress code to zatem nuda? Niekoniecznie. Niejaką ascezę i uniformizację można nadrobić jakością samych ubrań, dyskretnymi detalami podkreślającymi indywidualność (spinki do mankietów czy zegarek) lub choćby cieszącą oko oryginalną podszewką marynarki.

Reguły dress code'u należy traktować serio. Owszem, sukcesywnie ulega on "zmiękczeniu", jednak w przeciwieństwie do stroju damskiego, gdzie dopuszcza się już żywe kolory czy sukienki, uważane jeszcze do niedawna za zbyt frywolne, zmiany w męskim kodzie ubioru są wręcz kosmetyczne. O ile nie pozwala na to pozycja lub specyfika zawodu (właściciel agencji reklamowej czy artysta mogą pozwolić sobie na znacznie więcej niż prezes przedsiębiorstwa czy adwokat), nie warto świadomie łamać zasad dress code?u. Niestosowanie się do nich może być odczytane jako brak obycia i ogłady, ale też wzbudzić podejrzenia odnośnie profesjonalizmu i pozycji. Ignorancja zasad etykiety może być również uznana za przejaw arogancji.

A konsekwencje tego - zarówno w świecie biznesu, jak i we wszelkich okazjach wymagających określonego stroju - bywają przykre: od lekkiego ostracyzmu przez niemożność nawiązania kontaktu, po utratę ważnego zlecenia, a więc wymierne straty finansowe. Dlatego z reguł dress code?u należy korzystać zawsze, kiedy wymaga tego sytuacja, oraz wtedy, gdy nie jesteśmy pewni co do charakteru okazji. Wszak - trawestując znane powiedzenie - "jeśli nie wiesz, jak się ubrać, na wszelki wypadek ubierz się elegancko".

garnitur Vistula, koszula, krawat i poszetka Lambert, buty shoepassion.com, zegarek Raymond/W.Kruk garnitur Vistula, koszula, krawat i poszetka Lambert, buty shoepassion.com, zegarek Raymond/W.Kruk Fot. Łukasz Falkowski

Business formal

Znaczy oficjalny męski strój stosowany przez dyplomatów, polityków i w korporacjach - zwłaszcza prawniczych, consultingowych i finansowych. Nazywany również business attire i żeby nie było za prosto - informal, co jest zrozumiałe dopiero w odniesieniu do niezwykle sformalizowanych strojów wieczorowych z kategorii formal.

Co to dokładnie oznacza? Garnitur w granatowym albo ciemnoszarym kolorze, gładkie koszule w jasnych odcieniach z tradycyjnym kołnierzykiem (button down niedopuszczalny) i elegancki krawat - na przykład w skośne pasy albo z drobnym wzorem.

Na nieco więcej można sobie pozwolić w ramach tzw. business corporate, zwanego również business standard albo business smart. Kod ten oznacza ciągle oficjalny, elegancki strój (garnitur, koszula, krawat), jednak wybór tkanin, kolorów i deseni jest zdecydowanie większy. Dozwolone są kraty, prążki, wzory oraz znacznie szersza gama kolorów.

garnitur, koszula, krawat Vistula, poszetka Rodrigo De La Garza, buty shoepassion.com, zegarek Albert Riele/Apart garnitur, koszula, krawat Vistula, poszetka Rodrigo De La Garza, buty shoepassion.com, zegarek Albert Riele/Apart Fot. Łukasz Falkowski

Business casual

To ciągle elegancki strój, ale kod ten zwalnia z noszenia krawata, dopuszcza koszule button down i inne elementy typowe dla kategorii casual. Nie obowiązuje również garnitur, jednak tworząc zestawy łączone (marynarka plus spodnie), należy dołożyć wszelkich starań, by utrzymać wysoki poziom elegancji. Na swobodniejsze okazje marynarkę może zastąpić kardiganem, a latem koszulę pod marynarką możesz zastąpić koszulką polo.

Dress code to zbiór reguł, jakimi się powinniśmy kierować przy doborze stroju w oficjalnych sytuacjach. Każdy pracownik dużej korporacji na początku swojej kariery zapoznaje się z zaleceniami dotyczącymi ubioru w pracy. Z terminem "dress code" spotykamy się również na zaproszeniach i w informacjach dotyczących planowanych spotkań, konferencji, pobytu w hotelu, podczas rejsu itp. W tym odcinku Akademii Stylu pominiemy dress code dotyczący strojów wieczorowych (blac tie, white tie). Z waszych maili przysyłanych do redakcji wynika, że najwięcej wątpliwości pojawia się w obszarze zagadnień business oraz casual.

marynarka i koszula Boss, spodnie skarpety i poszetka Vistula, buty shoepassion.com, zegarek Tudor/W.Kruk marynarka i koszula Boss, spodnie skarpety i poszetka Vistula, buty shoepassion.com, zegarek Tudor/W.Kruk Fot. Łukasz Falkowski

Dress casual, smart casual

Oznacza dużą dowolność w doborze elementów z segmentu mody casual (niesportowej). To kod pozwalający na łączenie ubrań eleganckich ze swobodnymi. Typowymi elementami kategorii casual są: chinosy, sztruksy, koszulki polo, swetry, mokasyny.

sweter Vistula, koszulka polo Hugo Boss, dżinsy i buty Boss, zegarek Vostok sweter Vistula, koszulka polo Hugo Boss, dżinsy i buty Boss, zegarek Vostok Fot. Łukasz Falkowski

Sport, active attire

Sport, active attire

(sportswear attire, activewear) - wygodny strój sportowy.

Dress code Dress code Fot. Shutterstock

Jeśli na zaproszeniu nie ma informacji...

Jeśli na zaproszeniu nie ma informacji dotyczącej stroju, można założyć, że na eleganckim spotkaniu po godzinie 19-20 będą obowiązywały stroje wieczorowe. Natomiast przed 19 odpowiednim strojem dla panów będzie garnitur. Informacja o tym, jaki strój będzie obowiązywał, zazwyczaj zostaje umieszczona w lewym dolnym rogu zaproszenia.