Taniec na asfalcie: jak zacząć przygodę z rolkami?

Początki mogą być trudne, ale gdy już raz spróbujesz, uzależnisz się od rolek. Spokojnie, to zdrowe uzależnienie. W świat jazdy bez trzymanki wprowadzi cię Patryk Przyczyna - instruktor zespołu I Love Rolki.
Jazda na rolkach jest lepsza niż bieganie! Jazda na rolkach jest lepsza niż bieganie! Fot. Albert Zawada/Agencja Gazeta

Zalety jazdy na rolkach

1. Jazdę na nich można porównać do biegania - pracują podczas niej wszystkie duże grupy mięśniowe. Jeśli masz kłopot ze stawami, rolki będą lepsze, ponieważ mniej obciążają kolana. Na mniejsze przeciążenia narażony jest również kręgosłup.

2. Już tylko podczas godzinnej, rekreacyjnej jazdy spalisz 456 kcal , to tak jakbyś przez 1 godz. 25 minut jeździł spokojnie na rowerze lub spacerował przez 1,5 godz.

3. To sport aerobowy, który wzmacnia układ krążenia.

4. Wyrabia poczucie równowagi i rozwijają koordynację ruchową.

5. Doskonale rozwija mięśnie czworogłowe ud i mięśnie pośladkowe.

6. Nie wymaga specjalnych przygotowań - intensywność i długość jazdy zwiększasz wraz ze wzrostem umiejętności.

Zwróć uwagę na odpowiedni sprzęt Zwróć uwagę na odpowiedni sprzęt Fot. Albert Zawada/Agencja Gazeta

Buty

Nawet najlepsze rolki, jeśli nie będziesz się czuł w nich komfortowo, nie dadzą ci radości z jazdy:

1. Nie sugeruj się podanym numerem buta i koniecznie przymierz rolki zanim je kupisz.

2. Buty zakładaj na skarpety podobne do tych, w których zazwyczaj uprawiasz sport.

3. Rolki zawsze kupuj na styk, ponieważ but wewnętrzny rozbija się do około 0,5 cm i jeśli kupisz rolki z zapasem, to z czasem i tak się rozbiją, a ty będziesz odczuwał dyskomfort. Dokładnie dopnij wiązania, zawiąż sznurówki. Potem wstań i lekko ugnij nogi w kolanach. Sprawdź, czy but dobrze stabilizuje kostki.

4. Jeśli odczuwasz ucisk w okolicy palców, łydek lub pięty, przymierz kolejną parę. To ważne szczególnie w przypadku rolek twardych, których but zewnętrzny wykonany jest ze skorupy.

KÓŁKA

1. Im większą mają średnicę, tym większą prędkość możesz osiągnąć. To dlatego w różnych rodzajach rolek stosowane są różne wielkości kółek.

2. Na markowych rolkach podane są dwie liczby, które mówią o zastosowanych w nich kółkach. Pierwsza wartość podana jest w milimetrach i określa średnicę, np. 76 mm, 100 mm. Druga (od 74 do 101) informuje o tym, jak twardy jest poliuretan (kauczuk syntetyczny), z którego kółka są wykonane. Przy niej stawiana jest litera A (symbol używany w skali twardości Shore'a odnoszącej się do produktów poliuretanowych). Im wyższa liczba przy A, tym kółko jest bardziej twarde, np. kółko 76A będzie bardziej miękkie od kółka 100A.

3. Twardszy poliuretan wolniej się ściera i nie będziesz musiał zbyt często wymieniać kółek. Mniejszy jest jednak komfort jazdy (słabiej tłumione są drgania) i przyczepność. Jeśli będziesz jeździł po równych nawierzchniach twarde kółka nie będą stanowiły utrudnienia, jeśli jednak wiesz, że w okolicy dominują nierówne drogi, to lepiej sprawdzą się kółka bardziej miękkie.

4. Wpływ na żywotność kółek ma również waga jeżdżącego. Im wyższa, tym kółka powinny być twardsze. Kompromis pomiędzy wytrzymałością a komfortem oscyluje wokół twardości 84-85A.

SZYNY

1. Najbardziej stabilne i najtrwalsze są szyny aluminiowe.

2. Kompozytowe na pewno nie będą długowieczne, ale lepiej amortyzują nierówności.

3. Plastikowe są najmniej trwałe, ale najlepiej tłumią drgania.

4. Niektórzy producenci wykorzystują również karbon i magnez. Te materiały zapewniają wysoką stabilność i kontrolę nad rolkami nawet podczas dynamicznej jazdy.

5. Podobnie jak w przypadku kółek istnieje zależność - im szyny większe, tym większa prędkość, jaką możesz rozwinąć.

Dopiero zaczynasz przygodę z rolkami? Nie szarżuj! Dopiero zaczynasz przygodę z rolkami? Nie szarżuj! Fot. Albert Zawada/Agencja Gazeta

Bezpieczeństwo

Jeśli jesteś kompletnym nowicjuszem, musisz pamiętać, że nawet doświadczonemu rolkarzowi (a co dopiero uczącemu się) wcześniej czy później przydarzy się upadek. Na urazy najbardziej narażone są ręce, głowa i nogi. Dlatego powinieneś jak najlepiej je zabezpieczyć, a jadąc, mieć oczy dookoła głowy.

1. Kask. Powiesz, że wyglądasz w nim śmiesznie? Bzdura! To podstawowy element twojej ochrony. Nigdy nie wiesz, kiedy stracisz równowagę lub kiedy wjedzie w ciebie rozpędzony rowerzysta (wtedy guz jest najmniejszym wymiarem kary). Kask powinien być dobrze dopasowany, czyli utrzymywać się w jednej pozycji. Doskonale sprawdza się kask rowerowy. Powinien być oznaczony symbolami CE i EN 1078. Wtedy masz pewność, że: gwarantuje dobre pole widzenia; ma wystarczające właściwości amortyzacyjne i prawidłowe mocowanie.

2. Ochraniacze na nadgarstki i na łokcie. To właśnie nadgarstkami amortyzujesz upadki bez względu na to, czy lecisz na tyłek czy do przodu. Dlatego powinieneś je usztywnić. Jak w przypadku kasku powinny być zabezpieczone przed przemieszczaniem się. Prawdopodobnie, jeśli jechałeś z dość dużą prędkością, same nadgarstki nie wyhamują impetu uderzenia i twoją kolejną "linią obrony" będą łokcie. Dobrze dobrany ochraniacz uchroni cię na pewno przed zadrapaniem, a prawdopodobnie również przed złamaniem.

3. Ochraniacze na kolana. Na pewno nie będą tak sztywne jak te na nadgarstki, bo przecież musisz zginać nogi, ale powinny być dopasowane anatomicznie i dobrze się trzymać.

4. Paski odblaskowe. Korzystaj z nich zawsze, kiedy jeździsz wieczorem i w nocy.

5. Prędkość. Dostosuj ją do swoich aktualnych umiejętności, a już na pewno nie szarżuj, jeśli nie nauczyłeś się jeszcze dobrze hamować.

6. Choć jedziesz na kółkach, to według przepisów jesteś pieszym. Dlatego nie wyjeżdżaj na jezdnię.

7. Na skatepark masz jeszcze czas. Dopiero się uczysz i nie potrafisz zapanować nad swoimi ruchami. Dlatego początkowo unikaj zatłoczonych miejsc. Na tym etapie najlepszym miejsce dla ciebie będzie pusty parking lub mało uczęszczana alejka w parku.

NAJCZĘSTSZE BŁĘDY NOWICJUSZY

- Stanie w rolkach na wyprostowanych nogach, usztywnianie tułowia i pochylanie go do przodu. Kończy się to szybko utratą równowagi. A wystarczy lekko ugiąć nogi w kolanach.

- Jadąc samochodem patrzysz na maskę? Oczywiście, że nie! Dlaczego więc, jadąc na rolkach, obserwujesz drogę tuż pod nogami? Patrz przed siebie, kontroluj to, gdzie jedziesz.

- Próby odpychania się do tyłu zamiast na boki.

- Wyginanie tułowia i bioder na prawo i lewo. One powinny być w stabilnej pozycji. Poruszasz tylko nogami, a ręce zwisają swobodnie.

Rolki Powerslide Powerskating Marathon - sprzęt do zadań specjalnych Rolki Powerslide Powerskating Marathon - sprzęt do zadań specjalnych Fot. materiały prasowe

Rodzaje rolek

ROLKI FITNESS
To po ten rodzaj rolek sięga większość początkujących rolkarzy. Są w miarę stabilne i stosunkowo łatwe do opanowania, jednak z racji konstrukcji buta nie wykonasz na nich trudniejszych trików. Na pewno nie osiągniesz również na nich dużej prędkości. Mają elastyczną konstrukcję buta. Cenione są za komfort i bardzo dobrą wentylację. Większość modeli ma zamontowany hamulec, który zapewne zdemontujesz, gdy już opanujesz podstawy. Wtedy będzie on raczej utrudniał, niż ułatwiał jazdę. W rolkach fitness najczęściej są stosowane kółka w rozmiarze od 76 do 84 mm.

ROLKI DO JAZDY SZYBKIEJ
Są bardzo lekkie, niższe i sztywniejsze od rolek fitness. Wykonane są głównie ze skóry i karbonu, a ich cechą charakterystyczną jest odsłonięta kostka. Do tego długie szyny i kółka od 90 do nawet 125 mm. Z racji dużej prędkości, którą można na nich rozwinąć z ich zakupem raczej nieco poczekaj.

ROLKI FREESKATE
To najbardziej uniwersalny rodzaj rolek. Ich but jest mocny i sztywny. Zapewnia bardzo dobry poziom kontroli i wsparcie stawów skokowych. Poszalejesz w nich w skateparku. Co prawda nie dadzą ci takich możliwości jak rolki do jazdy agresywnej (niskie i krótkie szyny; osłona, która pozwala ślizgać się po murkach i poręczach; kółka od 55 mm do 62 mm), ale bezpiecznie nauczysz się w nich hamować , jeździć po mieście, skakać czy wykonywać proste triki slalomowe. Rolki te kupisz najczęściej z czterema kółkami o wielkości ok. 80 mm jak i trzema nawet ponad 100-milimetrowymi.

Więcej o: