Poradnik kibica - jeśli linie lotnicze zawiodą

Opóźnienie lub odwołanie lotu może sprawić, że cały plan wyprawy się zawali. Warto wtedy przynajmniej odzyskać to, co się da. Jak to zrobić?

 Opóźnienie wylotu

Jeżeli lot jest opóźniony o przynajmniej dwie godziny, przewoźnik musi zapewnić pasażerom bezpłatne i wystarczające na czas oczekiwania posiłki i napoje oraz możliwość wykonania dwóch rozmów telefonicznych, wysłania dwóch faksów lub e-maili.

Gdy opóźnienie wynosi ponad pięć godzin, podróżującym należy się zwrot kosztów biletów lub lotu powrotnego do pierwszego miejsca wylotu. Jeśli postój trwa dłużej - nocą - pasażerom przysługuje bezpłatny nocleg i transportu do i z hotelu.

Przylot po czasie

Może się też zdarzyć, że pasażerowie przylecą na miejsce trzy godziny później, niż wynika z rozkładu. Powinni się wtedy starać o odszkodowanie w wysokości 250-600 euro, zależnie od długości lotu i jeżeli zaproponowane połączenie zastępcze różni się znacznie od wykupionego, a pasażerowie zostali powiadomieni o opóźnieniu zbyt późno.

Zniszczony bagaż

Jedno z gorszych zdarzeń w podróży to sytuacja, kiedy po lądowaniu okazuje się, że bagaż zaginął lub został uszkodzony. Od razu na lotnisku trzeba wypełnić formularz PIR, a później trzeba złożyć reklamację: w ciągu siedmiu dni od odbioru uszkodzonego bagażu lub w ciągu 21 dni, gdy walizki dotrą z opóźnieniem.

Szacowanie strat

Kłopoty mogą się pojawić, kiedy trzeba będzie wycenić stratę. Gdy zniszczona zostanie tylko walizka, linia lotnicza prosi o rachunek ze sklepu i taką kwotę zwróci. Gorzej, jeśli bagaż zginie, bo niemal niemożliwe jest oszacowanie wartości wszystkich spakowanych tam rzeczy. Najlepiej byłoby mieć na wszystko paragony; w przeciwnym razie przewoźnik oszacuje wartość na podstawie wagi bagażu - 19 SDR za każdy kg bagażu (to umowna waluta, której kurs jest na bieżąco aktualizowany, teraz 19 SDR to około105 zł) .

Cenne przedmioty

Jeśli w walizkach znajdowały się cenne przedmioty, nie ma szans na odzyskanie ich równowartości. Takie rzeczy trzeba specjalnie zabezpieczyć i przewozić zgodnie z regulaminem danej linii lotniczej.

Odszkodowanie za bagaż

Maksymalna kwota odszkodowania to 1131 SDR (obecnie nieco ponad 6 tys. zł). Za wszystkie podstawowe rzeczy, które trzeba było kupić z powodu zaginięcia walizek, przewoźnik będzie musiał oddać pieniądze; pod warunkiem, że pasażer dostarczy rachunki i że są to rzeczy naprawdę niezbędne.

Więcej o: