Co Brexit oznacza dla polskich firm działających za granicą? Eksperci uspokajają

Strach przed Brexitem nie jest przeszkodą w podbijaniu zagranicznych rynków. Aż 62 proc. polskich przedsiębiorców działających na rynkach zagranicznych nie obawia się wyjścia Wielkiej Brytanii z UE - wynika z badań przeprowadzonych przez Fundację Kronenberga przy Citi Handlowy.

Z badania wynika także, że im większa jest liczba rynków na którym działa firma, tym mniejsza obawa o Brexit.

Interesujący jest fakt,  że 37% badanych przez nas firm prowadzi działalność gospodarczą w Wielkiej Brytanii, przy czym aż 62% nie obawia się konsekwencji Brexitu. Być może wynika to z braku pełnej informacji o procesie Brexit oraz możliwych zmianach regulacyjnych, prawnych oraz np celnych, które mogą negatywnie wpłynąć na Polskie Przedsiębiorstwa. Spodziewamy się , że ten wskaźnik może się zmieniać w miarę upływu czasu, wraz z napływającymi szczegółami mechanizmu wyjścia Wielkiej Brytanii  z Unii Europejskiej, i na pewno będziemy chcieli to sprawdzić w kolejnych edycjach badania - mówi Piotr Kosno, dyrektor Departamentu Klientów Strategicznych w Citi Handlowy.

Polacy chcą rozwijać biznes za granicą

Badanie pokazało również, że żadna z pytanych firm nie zamierza zrezygnować lub zmniejszać skali działalności poza granicami kraju, a 84 proc. chce wejść na kolejne rynki. Firmy wskazują Niemcy, Francję, Włochy, Czechy i Wielką Brytanię jako rynki, na których są najbardziej aktywne. Polskie produkty są też coraz bardziej doceniane.

Widzimy, że nasze firmy przechodzą z cenowej przewagi, w jakościową. Wnioski są jednoznaczne, jakość naszych towarów pozwala zdobywać rynki zagraniczne i wygrywać z zagranicznymi konkurentami - wyjaśnia Krzysztof Kaczmar, Prezes Zarządu Fundacji Kronenberga przy Citi Handlowy.

Duże znaczenie w inwestycjach zagranicznych odgrywa także sytuacja na rynku walut.

Drugim aspektem jest też niski wpływ wahań kursowych walut na biznesy, co pokazuje, że są one ustabilizowane na rynkach zagranicznych. W poprzednich edycjach badania dostrzegaliśmy także, że niektóre firmy zastanawiały się czy zostać na rynkach zagranicznych. Dziś tego nie widzimy. Ponad 80 proc. firm, które prowadzą działalność także poza Polską są zdecydowane aby rozwijać swoje biznesy -dodaje ekspert.

Polskie firmy najczęściej działają na rynku niemieckim (74%) i francuskim (43%), dużym zainteresowaniem cieszą się również Włochy, Czechy i Wielka Brytania (37%). Jednakże to Niemcy pozostają krajem, który dla blisko połowy (48%) przynosi najwięcej przychodów, druga pod tym względem jest Rosja (8%).

23 czerwca 2016 roku Brytyjczycy wzięli udział w referendum. 51,9 proc. głosujących opowiedziało się za wyjściem Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej. Za pozostaniem w UE zagłosowało 48,1 proc. wyborców.

Więcej o: