Muzyka na nośnikach fizycznych to przeszłość? Nie w Polsce

Płyty CD nadal sprzedają się bardzo dobrze

Płyty CD nadal sprzedają się bardzo dobrze (Pexels)

Olbrzymia popularność formatu mp3 na przełomie tysiącleci miała spowodować rychłe zniknięcie muzyki na fizycznych nośnikach ze sklepów. Kilka lat później wieszczono to samo - tym razem z powodu streamingu.

Wygląda jednak na to, że płyty (zarówno kompaktowe, jak winylowe) i kasety jeszcze przez jakiś czas pozostaną w ofercie sklepów. Pomimo zauważalnej tendencji spadkowej (która nie dotyczy winyli – ich sprzedaż powoli, ale rośnie), nadal stanowią one ponad połowę rynku muzycznego w Polsce – a konkretnie 65%. To wyjątkowy wynik, i to w skali całego świata. Tylko Japończycy są w podobnym stopniu przyzwyczajeni do tradycyjnych formatów w postaci płyt i kaset – 71% muzyki sprzedaje się tam na nośnikach fizycznych.

Polska muzyka rządzi

Taki wynik można by próbować tłumaczyć przyzwyczajeniami starszych fanów muzyki, którzy są na tyle przywiązani do płyt i jednocześnie nieufni wobec nowych technologii, że po prostu nie chcą słyszeć o Spotify i podobnych serwisach. Sęk w tym, że sporą część sprzedanych albumów stanowią dzieła muzyków kojarzonych głównie z młodszym odbiorcą, a więc raperów. Nie oznacza to rzecz jasna, że rapu słuchają jedynie nastolatkowie, ale skoro aż 9 albumów z listy 20 najlepiej sprzedających się w roku 2018 zawierało hip hop, to coś jest na rzeczy. Należy dodać, że Polacy nabywają głównie muzykę stworzoną przez rodaków – zaledwie 32% najpopularniejszych nagrań stanowiły płyty artystów zagranicznych.

 

Streaming coraz popularniejszy

Nie oznacza to oczywiście, że streaming jest w Polsce mało popularny – wręcz przeciwnie! Spotify, Tidal, Apple Music i inne serwisy zanotowały w ubiegłym roku 23% wzrostu względem 2017. Łączny przychód przekroczył barierę 100 milionów złotych, a sama sprzedaż muzyki cyfrowej odpowiada za 35% rynku. I chociaż jej udział z roku na rok zapewne będzie rosnąć, to w pewnym momencie moda na retro zrobi swoje – w przypadku winyli już tak się stało, a następne w kolejce zapewne będą kasety magnetofonowe. W styczniu informowaliśmy, że w samych Stanach Zjednoczonych w 2018 roku sprzedano ponad 219 tysięcy kaset, co oznacza wzrost o 23% względem roku 2017, w którym z kolei sprzedaż kaset była o 35% lepsza niż w 2016. Za kilkanaście lat podobnie będzie zapewne z płytami CD – obecnie są jeszcze zbyt „nowe”, aby stać się pożądanymi przedmiotami kolekcjonerskimi dla fanów klimatów retro. Bo jak pokazują przytoczone wyniki – dla melomanów w Polsce nadal są numerem 1.

ZOBACZ WIDEO

Zobacz także
  • Cupra Formentor Cupra Formentor to prawdziwy, hiszpański "toro bravo"
  • Laptop Lenovo ze składanym wyświetlaczem Oto pierwszy laptop ze składanym ekranem
  • Porsche Type 64 To może być najdroższe Porsche w historii

Polecamy