Czego i jak uczyć dzieci? LEGO zachęca, by przebudowały świat

Wystartowała najnowsza kampania LEGO pod hasłem "Rebuild The World", która ma rozwinąć kreatywności następnych pokoleń.

Pobudzanie kreatywności jest dziś ważniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Jesteśmy świadkami czwartej rewolucji przemysłowej, w której nastąpiły szybkie zmiany społeczne, gospodarcze i technologiczne. Według badań Światowego Forum Ekonomicznego, 65% dzieci rozpoczynających teraz naukę w szkole podstawowej będzie pracować w zawodach, które jeszcze nie istnieją! Czy 2 na 3 uczniów, gdy dorosną będą mieć profesje, których dziś pewnie nawet nie potrafimy nazwać. Jak więc przygotować ich na nieznane?


Zmiany cywilizacyjne wymagają kompetencji opartych na:

  • nauce,
  • technologii,
  • inżynierii,
  • matematyce.


Tę czwórkę zwaną STEM (z ang. science, technology, engineering, mathematics) trzeba jednak połączyć z głębszą inteligencją społeczną i emocjonalną, obejmujących takie umiejętności jak:

  • krytyczne myślenie,
  • rozwiązywanie problemów,
  • komunikacja,
  • kreatywność.


Przez większość ekonomistów to właśnie one są uznawane za niezbędne czynniki wzrostu. Raport Światowego Forum Ekonomicznego na temat przyszłości zatrudnienia umieszcza kreatywne rozwiązywanie problemów wśród 3 najważniejszych umiejętności, których od 2020 r. będzie oczekiwał rynek pracy.

Natomiast w badaniu, na podstawie którego powstał raport LEGO Play Well, wzięło udział ponad 9 000 rodziców z całego świata. Wymieniali oni umiejętności życiowe, które najbardziej kojarzą im się z przyszłym sukcesem i szczęściem ich dzieci. Najczęstszymi odpowiedziami były:

  • komunikacja,
  • kreatywność,
  • współpraca,
  • zaufanie,
  • rozwiązywanie problemów,
  • krytyczne myślenie,
  • ciekawość,
  • uczenie się na błędach,
  • inteligencja emocjonalna.

'Rebuild The World''Rebuild The World' LEGO

Nauka przez zabawę

W przeszłości zabawa była kojarzona tylko z dzieciństwem i często uważana za zajęcie, które po prostu wypełnia czas, bez żadnego celu poza odczuwaniem radości i przyjemności. Współczesna psychologia rozwojowa pokazuje natomiast, że zabawa jest sposobem, w jaki maluchy odkrywają świat.
Do czwartego roku życia dzieci uczą się i rozwijają najszybciej. Zabawa pełni fundamentalną rolę w zdobywaniu pierwszych umiejętności poznawczych, społecznych oraz budowaniu poczucia własnej wartości.  
Kiedy Ole Kirk Christiansen wymyślił swoje klocki, dziś rozbudowane do całego systemu zabawy, nazwał go LEGO - od duńskiego zwrotu „leg godt”, który oznacza „baw się dobrze”. Jednak wiemy, już że układanie z klocków LEGO to nie tylko przyjemność, ale może też przyspieszyć rozwój dziecka:
Gdy maluchy zaczynają łączyć ze sobą klocki, ćwiczą koordynację ręka-oko, a także dowiadują, w jaki sposób obiekty są ze sobą powiązane:

  • Układanie wieży z klocków pomaga dzieciom uczyć się, jak samemu sobie wyznaczać cele. Równocześnie zaczynają też przewidywać rezultaty - jeśli wieża będzie zbyt wysoka może się zawalić;
  • Poprzez wymyślanie różnych scenariuszy, dzieci rozwijają swoją kreatywność i wyobraźnię, opowiadanie historii wzbogaca ich język, a interaktywne role z minifigurkami pomagają ćwiczyć umiejętności społeczne.
  • Twórcze zabawy pomagają dzieciom uczyć się jak być innowacyjnym, jak rozwiązywać problemy i myśleć krytycznie, a więc zdolności niezwykle przydatnych w dorosłym życiu.

Rebuild the World - Przebuduj świat

LEGO chce rozwijać naturalną dziecięcą kreatywność tak, aby stała się umiejętnością na?całe życie, ponieważ od tego zależy nasza wspólna przyszłość.

Poprzez kampanię „Rebuild The World” chcemy zobaczyć, dokąd zaprowadzi nas wyobraźnia i?celebrować naturalną kreatywność dzieci. Naszym celem jest zachęcanie dzieci na całym świecie do?rozwijania i doskonalenia tej umiejętności z biegiem lat. Dzięki zabawie klockami LEGO chcemy inspirować ludzi w każdym wieku, by uwolnili swoją kreatywność i tworzyli świat nieskończonych możliwości

- mówi Julia Goldin, Global Chief Marketing Officer w Grupie LEGO.


W kampanię zaangażowały się inspirujące postacie z całego świata, m.in. znany producent Mark Ronson czy 19-letni David Aguilar, który zbudował dla siebie protezę ramienia z klocków LEGO.

Cała moja kariera to praca z kreatywnymi ludźmi i sprawdzanie, dokąd może zaprowadzić nas wyobraźnia. Kampania firmy LEGO „Rebuild The World” to wspaniała okazja, aby zainspirować kolejne pokolenie twórców, które będzie kształtować naszą przyszłość - od stylu życia po muzykę, której słuchamy

- wyjaśnia Mark Ronson, laureat nagród Grammy, Brit Awards i Oscara.


W Polsce, w kampanię zaangażowała się trójka artystów:
Ania Augustynowicz, znana jako Augustynka, graficzka oraz animatorka, która zaprojektowała kolaż, łączący klocki LEGO z elementami fotograficznymi.
Paweł Swanski, artysta malarz, projektant i autor murali, który pomalował model samochodu Bugatti Chiron, wykonany z klocków LEGO, aby nadać mu zupełnie nowy charakter.
Ana Rudak, ilustratorka, która przygotowała kompozycję przedstawiającą świat przebudowany z LEGO.

'Rebuild The World''Rebuild The World' LEGO

Pokaż co zbudowałeś

Producenci sami zachęcają, by nie zawsze korzystać z instrukcji, a częściej puszczać wodze wyobraźni. A w dzisiejszym cyfrowym świecie pomoże w tym integracja zestawów LEGO z aplikacjami, np. najmłodsi budujący pociąg z LEGO Duplo mają 5 kolorowych klocków funkcyjnych pozwalających wydawać sygnał dźwiękowy, włączać i wyłączać światła, tankować, zmieniać kierunek i zatrzymywać lokomotywę w?dowolnym miejscu. A aplikacja LEGO DUPLO zapewnia bezpośrednią kontrolę nad pociągiem za pośrednictwem np. tabletu; świat duchów z LEGO Hidden Side można ożywiać w rozszerzonej rzeczywistości dzięki bezpłatnej aplikacji; zestawy LEGO BOOST oprócz budowania z klocków uczą od podstaw kodowania, inżynierii i robotyki.

Dzieci na całym świecie mogą uczestniczyć w kampanii Rebuild The World, dzieląc się swoimi pomysłami i konstrukcjami w aplikacji LEGO Life lub odwiedzając stronę: www.lego.com/rebuild-the-world-challenge.

Więcej o: