Słownik zawodów współczesnych

Zamiast księgowego jest dziś "accountant", zamiast kadrowej "haerówa", zamiast fryzjera "barber" i tak dalej. Wyjaśniamy, kto jest kim.

ART DIRECTOR

Czyli „dyrektor artystyczny”, zwany „dyrartem”. Odpowiada za estetykę wszystkich graficznych przedsięwzięć firmy – czy to agencji reklamowej, czy magazynu, czy nawet fabryki batoników, gdzie projektuje opakowania i plakaty. W firmach producenckich zajmuje się scenografią czy oprawą artystyczną jakiegoś wydarzenia. Plusy: możliwość realizacji swoich wizji. Minusy: na temat jego pracy może się wypowiedzieć każdy, więc musi być odporny na krytykę (w tym widzimisię szefów).

BARBER

Bardziej światowa nazwa golibrody? Niekoniecznie. Że „droższy fryzjer”? Oj nie do końca. Barber shopy wyrosły na fali „drwaloseksualizmu” i choć ten już powoli zaczyna dogorywać, to panom spodobał się taki „męski fryzjer”, gdzie wetrą odpowiednią pomadę, naleją whisky albo kawy, pogadają, choć u barbera płaci się oczywiście nie tylko za kunszt fryzjerki, ale też za całą tę otoczkę.

BUSINESS DEVELOPMENT MANAGER

Menedżer ds. rozwoju. W dużych przedsiębiorstwach, gdzie jest wiele działów, często odpowiada za ogólny ogląd całości i łączenie tych działów przy różnych projektach. Szuka nowych sposobów rozwoju, koordynuje całokształt procesów związanych z przyszłością firmy lub marki.

BRAND MANAGER

Naszym zdaniem dzisiaj słowo „marka” jest bardzo nadużywane – ktoś zakłada firemkę i po miesiącu już opowiada coś o „marce”. Brand manager zajmuje się tym, by rzeczywiście taką „markę” wybudować – troszczy się, by miała dobry wizerunek, była obecna w świadomości potencjalnych odbiorców. Przygotowuje kampanie promocyjne, sposób komunikacji z klientami i mediami.

COPYWRITER

Autor tekstów i sloganów reklamowych – zarówno do reklam w prasie, telewizji, radiu, ale też do broszur, folderów firmowych oraz na stronę www. Zazwyczaj większość tekstów to krótkie formy, rzadziej długie artykuły. Copywriter powinien nie tylko świetnie operować językiem, ale mieć poczucie humoru i wyczuwać społeczne trendy.

HR SPECIALIST

Specjalista ds. personalnych, czasem ds. zasobów ludzkich (od ang. human resources). Kiedyś szło się „do kadr”, dziś „do ha-erów”. „Haerowiec” zajmuje się prowadzeniem rekrutacji, zatrudnianiem, obsługą spraw pracowniczych, także rozwiązuje umowy o pracę. W czasach prosperity ustala podwyżki i premie, w czasach kryzysu renegocjuje pensje i dokonuje tzw. awansów poziomych (dokładanie obowiązków bez dokładania pieniędzy).

IT MANAGER

Skrót „IT” (Information Technology) oznacza po prostu „technologie informacyjne”. Jednak „pracuję w IT” brzmi lepiej niż „jestem informatykiem”. Tym bardziej że stereotyp pryszczatego informatyka czytającego komiksy nijak ma się do stereotypu „kolesia z IT”, który pewnie trenuje crossfit i jeździ dobrą furą (w IT nieźle się zarabia). W zależności od przedsiębiorstwa – IT manager odpowiada za wprowadzenie usprawnień, eliminację usterek i niedogodności, przeprowadzanie aktualizacji sprzętu.

PROJECT MANAGER

Czyli w skrócie „pi-em”. Słowo „projekt” nabrało ostatnio dość żartobliwego znaczenia. Ponoć wszyscy hipstero-millenialsi wysiadujący z macbookiem pro, popijając latte na sojowym mleku, na pytanie: „Czym się zajmujesz?”, odpowiadają: „Rozkręcam projekt”. W rzeczywistości takie „projekty” niewiele mają wspólnego z korporacyjnym światem „pi-ema”. Jest to osoba zatrudniana często tylko do realizacji jednego zadania, do którego ma zbudować zespół, przeprowadzić wdrożenie i raportować do szefa.

PR MANAGER

W zestawieniu LinkedIn PR-owiec zajął 7. miejsce na liście najbardziej „tajemniczych” zawodów świata. W Polsce „public relations” nie doczekało się własnej nazwy, mimo lansowanego przed laty w środowisku akademickim rozwinięciu skrótu „promocja reputacji”. Co to jest ten cały „pi-ar”? To dbanie o wizerunek firmy w perspektywie długofalowej (w odróżnieniu od marketingu nastawionego na doraźne cele) przez utrzymywanie odpowiednich relacji z dziennikarzami czy inwestorami. Przykład? Dlaczego wszyscy boją się myszy, a chomiki wszyscy lubią? Bo te drugie mają „dobry PR”, jak żartują praktycy.

SALES EXECUTIVE

Czyli po polsku „kierownik sprzedaży”. Odpowiada za to, by jak najwięcej osób chciało kupować produkt danej firmy – wdraża plany sprzedażowe, strategię, pozyskuje nowe rynki zbytu. Praca stresująca – od jego działań w dużej mierze zależy kondycja finansowa firmy.

SOCIAL MEDIA MANAGER

Albo community manager, social media content designer, a nawet social media ninja. Czyli pracownik odpowiadający za obsługę mediów społecznościowych danej firmy – Instagrama, Facebooka, Snapchata, Twittera itd. Wydaje się to zadaniem prostym, szybkim i przyjemnym, ale ważną umiejętnością jest dopasowanie się do wymogów internetu w zakresie języka, poziomu, poetyki „szybkich” mediów. To oni wrzucają irytujące napisy „piątek, piąteczek, piątunio”, zdjęcia kotków i paznokci. Liczy się efekt, czyli zangażowanie wyrażane lajkami i komentarzami.

VISUAL MERCHANDISER

To sprzedawca, jednak znający i stosujący odpowiednie techniki, by ową sprzedaż zwiększyć. „Visual merchandising” jest odnogą marketingu, bo w teorii polega na odpowiednim wyeksponowaniu produktów, zaprojektowaniu wystawy, stworzeniu odpowiedniej atmosfery w sklepie. W praktyce zazwyczaj polega to na wyłożeniu towaru na półkę według klucza z centrali. Stąd duża rozpiętość w zarobkach.

Zobacz także
  • Mój pierwszy raz: pedikiur Mój pierwszy raz: pedikiur
  • El Clasico w kinach Helios El Clasico w kinie
  • Najdłuższy most na świecie łączy Zhuhai, Makau i Hong Kong Najdłuższy most świata oficjalnie otwarty
Skomentuj:
Słownik zawodów współczesnych
Zaloguj się lub komentuj jako gość

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX

Polecamy