Wielki słownik YouTube'a

Słownik YouTube'a

Słownik YouTube'a (YouTube)

Korzystasz z niego codziennie. Znasz na wylot. Ale nigdy nie ułożyłeś go od A do Z. Zrobiliśmy to za ciebie!

Abstrachuje
Jedni nazywają ich polskim Monty Pythonem (bo wyśmiewają otaczającą rzeczywistość), inni sugerują, że humor jest raczej gimnazjalny. Od kilu lat znajdują się w absolutnej czołówce polskich twórców, produkując nowe kanały tematyczne: o technologiach, psychologii czy modzie. Grupie nieco gorzej wiedzie się poza internetem. Ich restauracja i klub splajtowały.
Klik

Blowek
Numer 1 polskiego YouTube’a. Ma ponad 3,5 mln stałych widzów, którzy chętnie sprawdzają, kto wyjdzie zwycięsko z pojedynku walec kontra laptop, jak zachowuje się 7 milionów kuleczek na trampolinie albo jakie wspomnienia z czasów „13 posterunku” ma Cezary Pazura.
Klik

Cross
Popularny sposób promocji. Dwóch yutuberów nagrywa wspólne filmiki, dzięki czemu widzowie jednego mogą zasubskrybować kanał drugiego. Właśnie w ten sposób „crossowali się” Blowek i Cezary Pazura.
Klik

Challenge
Zaczęło się od IceBucketChallenge, czyli polewania się lodowatą wodą. Wyzwanie miało postać internetowego łańcuszka – śmiałkowie wskazywali kolejne osoby, które miały nagrać podobny film lub wpłacić pieniądze na cel charytatywny. Godna pochwały inicjatywa z czasem zamieniła się w… nagrodę Darwina. Coraz bardziej niebezpieczne „czelendże” były youtube’ową modą, która po przeciwnych stronach szali stawiała popularność i życie. Ludzie pragnący zyskać kilka minut internetowej sławy podejmowali się najróżniejszych wyzwań:
• wciągali prezerwatywę nosem i wyciągali ustami,
• polewali się wrzątkiem,
• pili wybielacz,
• jedli cynamon na łyżki,
• mocowali kolbę kukurydzy na wiertarce, włączali jej obroty i próbowali jeść ziarna.
Klik

Covery
Wśród 40 klipów z największą liczbą wyświetleń na YouTubie tylko dwa nie są teledyskami. Piosenki przyciągają największą widownię, podobnie jak ich przeróbki, czyli covery. Hit zeszłego roku, „Despacito”, doczekał się wielu polskich przeróbek i parodii, takich jak „Wieśka tico” (48 mln wyświetleń) czy „Nie tak szybko” (11 mln wyświetleń).
Klik

Disco polo
Pop nie jest jednak najpopularniejszym gatunkiem na polskim YouTubie. Numer 1 od lat dzierży disco polo za sprawą przebojów takich jak: „Ona tańczy dla mnie”, „Żono moja”, „Ruda tańczy jak szalona”, „Przez twe oczy zielone” czy „Miłość w Zakopanem”. Ta ostatnia piosenka w 2017 r. zostawiła wszystkie ludyczne kompozycje daleko w tyle.
Klik

Faile
To inaczej porażki. Filmiki z kompilacjami upadków z drabin czy potknięć z lądowaniem twarzą w torcie. Śmieszne wideo pokazujące, że inni mają gorzej. Często potrafią także uczyć. W 2014 r. przez sieć przetoczyła się dyskusja o granicach poszukiwania adrenaliny. Pewien chłopak nagrał filmik, stojąc bardzo blisko torów, po których przejeżdżał rozpędzony pociąg. Maszynista chciał odepchnąć chłopaka na bezpieczną odległość, ale trafił go prosto w szczękę. Wideo „Kopnięty w głowę przez pociąg” zostało wyświetlone 39 mln razy.
Klik

Gonciarz
Ze świecą można szukać twórcy, który na polskim YouTubie odcisnął większe piętno. Kiedy trzeba, rozbawi do łez, innym razem zabawi się w filozofa przekazującego widowni życiowe prawdy prosto z najpiękniejszych miejsc na świecie.
Klik

Hajs z Youtube’a
Slangowe określenie dochodu czerpanego z twórczości umieszczanej na YouTubie. Możliwości zarabiania jest bowiem kilka. Najłatwiejsza to włączenie reklam serwowanych przez Google’a, które wyświetlają się przed i w trakcie materiału. Polskim youtuberom trudno się z nich utrzymać, gdyż przeciętny klik Anglika czy Amerykanina jest wart więcej niż ta sama akcja rodzimego widza. Twórcy szukają więc alternatyw. Wchodzą we współprace reklamowe z markami, sprzedają koszulki, książki i szkolenia, a także promują bezpośrednie zbiórki.

Kruszwil
Nastolatek tytułujący się Lordem, który z arystokracją ma tyle wspólnego, że szczyci się majątkiem, chwali markowymi ciuchami i płaci widzom za subskrypcję. Polska wersja instagramowego #richKidsofInstagram, ale z dystansem i ironią.
Klik

Letsplay
Gdyby jednym słowem dało się opisać receptę na sukces na YouTubie, to byłby to właśnie Letsplay. Dłuższy (nawet do kilku godzin) zapis komputerowej rozgrywki z komentarzem. Prosty przepis, łatwo dostępne składniki i szybkość tworzenia sprawiły, że Letsplay’e do dziś zalewają YouTube’a. Część widzów dzięki nim odkrywa nowe tytuły. Inni nie muszą ich już kupować, bo wolą oglądać, jak ktoś rozprawia się z cyfrowymi przeciwnikami za nich.
Klik

Minecraft
Gdybym miał opisać receptę na sukces na YouTubie za pomocą dwóch słów, to zapewne byłby to: minecraftowy letsplay. Kilka lat temu YouTube dosłownie oszalał na punkcie archaicznie wyglądającej gry komputerowej, w której chodzi o przetrwanie i budowanie. Gracz sam układa w niej scenariusz, więc każda gra wygląda inaczej. Dlatego dzieciaki zostawione sam na sam z tabletem ochoczo pochłaniają kolejne godziny pikselowej rozróby.
Klik

Na żywo
Jedna z nowszych funkcji na YouTubie pozwalająca na życie życiem innych ludzi – tym razem z milisekundowym opóźnieniem.
Klik

Patostreamy
Najczarniejsza, przepełniona alkoholem, wulgarnością i prymitywizmem karta polskiego YouTube’a. Od kiedy wprowadzono funkcję nadawania na żywo, znaleźli się chętni na transmisje 24/7, czyli od libacji do libacji.
Klik

Patronite
Najsłynniejsza polska platforma, która umożliwia youtuberom wyciąganie pieniędzy, monetyzowanie swojej społeczności. Krzysztof Gonciarz w ten sposób finansuje swoje podróże, a naczelny kaznodzieja internetu, ojciec Adam Szostak z kanału Langusta, planuje zbudowanie katolickiego Netflixa. Fani twórczości duchownego wpłacili na jego konto już ponad pół miliona złotych.
Klik

Prankster
Kiedy widzisz, że do autobusu wsiada gość przebrany za Spider-mana, a wokół niego kręci się ekipa filmowa, wiedz, że masz do czynienia z pranksterem. Pranksterzy teoretycznie mieli wystawiać normy społeczne na próbę, a często kończyli po prostu ganiając się z policją po parkach.
Klik

Pies-pająk
Najbardziej rozpoznawalny znak polskiego YouTube’a na świecie. Pochodzi z najpopularniejszego filmiku 2016 r. na świecie, w którym polski prankster Sebastian Wardęga przebrał psa za pająka i zaczął straszyć ludzi na ulicy. Boki zrywać?
Klik

Reakcje
Ludzie mają zbyt dużo wolnego czasu. Jak inaczej wytłumaczyć, że oglądają filmiki, gdzie ktoś nagrał, jak ogląda inny filmik i na niego reaguje?

Sławomir
Samozwańcza gwiazda Rock Polo, pierwszy wąs polskiego YouTube’a i… autor najbardziej obleśnych hitów disco polo, jak „Ty mała znów zarosłaś”. Jego hitowa „Miłość w Zakopanem” trafiła w ubiegłym roku na szczyt YouTube’owych zestawień, a także na sylwestra telewizji publicznej.
Klik

Twitch
Konkurencyjna platforma, koncentrująca się na transmisjach na żywo. Dzięki temu upodobali ją sobie streamerzy, czyli osoby pokazujące na żywo swoją grę.
Klik

Ucho prezesa
Najsłynniejsza parodia polityczna III RP. Po części gagów nie wiadomo, czy śmiać się czy płakać, bo są tak blisko rzeczywistości. Komentarz polityczny Kabaretu Moralnego Niepokoju co tydzień przyciąga na YouTube’a miliony widzów. Każdy odcinek staje się viralem, czyli materiałem, który za sprawą mediów społecznościowych rozprzestrzenia się wirusowo – od osoby, do osoby.
Klik

Vlog
Czy jest inny sposób na taśmową produkcję treści wideo niż letsplay? To oczywiście vlog. Internetowy celebryta kieruje obiektyw kamery w swoją stronę i rejestruje (nie)zwyczajny dzień z życia.

Wardęga
Człowiek wielu twarzy. Przebierał się za św. Mikołaja kradnącego telewizory z supermarketów, czarodzieja Gandalfa zatrzymującego tramwaje czy Spider-mana wykonującego akrobatyczne ewolucje w wagonach metrach. Do niedawna lider na polskim rynku, teraz raczej komentator „youtube’owych dram”, czyli publicznego prania brudów innych youtuberów.
Klik

Zasięg
Kluczowa metryka pokazująca wartość współpracy z danym twórcą z perspektywy marki. Już ponad 60 polskich kanałów może się pochwalić ponad milionem stałych widzów. Gwarantują oni statystyki wyświetleń na poziomie programów TV.

Zoo
Miejsce akcji pierwszego filmu wrzuconego na YouTube’a 23 kwietnia 2005 r. W roli głównej słonie i jeden z twórców serwisu Jawed Karim. Nudny jak flaki z olejem materiał obejrzano już ponad 52 mln razy!
Klik

Zobacz także
  • Panasonic Croustina SD-ZP2000 Testujemy wypiekacze do chleba
  • Długopisy w sklepie z pamiątkami w Medinat Jumeirah w Dubaju Top 10 atrakcji: Dubaj (2019)
  • Południowy Tyrol Południowy Tyrol: gdzie sznycel spotyka spaghetti

Polecamy