RODO: szansa na sukces

RODO

RODO (Shutterstock)

Po wejściu w życie RODO firmy muszą tłumaczyć, w jakim celu są przetwarzane twoje dane osobowe i kto będzie to robił. Zapytaliśmy
prawników o to, jakie prawa ci przysługują, gdy e-sklep czy serwis
online nie działa zgodnie z nowym rozporządzeniem.

W maju w życie weszło rozporządzenie o danych osobowych, czyli znienawidzone przez ciebie z powodu zalewu e-maili od wszelakich firm RODO. Nie złość się, bo Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych pozwala ci odzyskać kontrolę nad twoją obecnością w bazach danych. Kiedy następnym razem zadzwoni telemarketer, warto znać swoje prawa. – Wystarczy oświadczyć, że wyraża się sprzeciw wobec przetwarzania swoich danych w celach marketingowych i nie życzy tego rodzaju kontaktów – mówi radca prawny Piotr Grzelczak z kancelarii GFP Legal. Nie ma prawnej formułki, którą trzeba wyrecytować. RODO ma ułatwiać osobom korzystanie z prawa, nie zaś to utrudniać.

Niechciane e-maile

Bardziej irytujące od telefonów w sprawie prezentacji garnków są niezliczone e-maile z niechcianymi ofertami handlowymi. Przychodzą codziennie; kilkanaście lub nawet kilkadziesiąt, na skrzynki prywatne i pracowe. Firmy, które je wysyłają, powinny z uwagi na RODO oferować łatwą, intuicyjną możliwość wypisania się z listy mailingowej. Jeśli tego nie robią, masz prawa żądać od administratora (którego dane powinny być podane w e-mailu, zgodnie z obowiązkiem informacyjnym!) niezwłocznego usunięcia twoich danych osobowych, czyli adresów e-mail i domowego oraz numeru telefonu. Administrator musi to zrobić bez zwłoki.

– Obowiązek ten powstaje nie tylko wtedy, gdy dane te nie są już administratorowi niezbędne, ale również gdy została cofnięta zgoda na ich przetwarzanie, gdy osoba, której dotyczą, wnosi sprzeciw co do ich przetwarzania bądź gdy były one przetwarzane niezgodnie z prawem – zauważa dr Fischer, radca prawny i partner w kancelarii prawnej Chałas i Wspólnicy. 

Nieinformowanie o możliwości i sposobie cofnięcia zgody na otrzymywanie e-maili (zakładamy, że dana firma uzyskała wcześniej twoją zgodę, prawdopodobnie kliknąłeś „tak” z rozpędu albo ze względu na jakąś gratyfikację, np. w postaci rabatu) jest naruszeniem przepisów dotyczących ochrony danych osobowych. – Zalecane jest bezpośrednie skontaktowanie się z daną firmą i cofnięcie zgody na przetwarzanie danych. Uczynić to można w dowolnej formie: telefonicznie, poprzez wysłanie wiadomości e-mail albo listu drogą pocztową – podpowiada prawnik Roksana Marczak. Firmy powinny zastosować się do takich żądań, ponieważ kary za nieprzestrzeganie przepisów sięgają nawet 20 mln euro lub 4 proc. wartości rocznego obrotu. To skutecznie mobilizuje.

Warto wiedzieć, że zgodnie z ustawą o świadczeniu usług drogą elektroniczną działanie polegające na przesyłaniu niezamówionej informacji handlowej może – w zależności od okoliczności – wypełniać znamiona wykroczenia i podlegać karze grzywny.
Aby uruchomić postępowanie w tym zakresie, możemy zgłosić odpowiedni wniosek na policji – mówi Grzelczak.

Zakupy online
Podczas najbliższego e-shoppingu sprawdź, czy e-sklep działa zgodnie z przepisami. Po pierwsze, dowiedz się, czy przetwarza tylko tyle danych, ile faktycznie potrzebuje do wykonania zawartej z nim umowy – najczęściej chodzi tutaj o realizację zamówienia. – Sklep nie może zbierać dowolnych danych o kliencie, lecz tylko te naprawdę potrzebne. Jeśli więc np. przy zamówieniu butów wyciąga informacje o dacie jego urodzenia, to trudno mówić, by było to potrzebne do wykonania umowy – zauważa Grzelczak. Do zbierania takich informacji wymagana jest twoja zgoda.

Po drugie, sklep online, aby działać zgodnie z RODO, musi m.in. przeanalizować możliwe zagrożenia dla twojej prywatności i zastosować odpowiednie środki techniczne i organizacyjne, by zapewnić bezpieczeństwo danych, które mu udostępniasz. – Sklep ma obowiązek informacyjny i musi przekazać ci szereg informacji odnośnie postępowania z danymi, a w tym: po co mu te dane i na jakiej podstawie je przetwarza, komu je udostępnia, jak długo je przechowuje, czy ich podanie jest dobrowolne lub obowiązkowe i jakie prawa ci przysługują – wylicza Grzelczak. Takie informacje powinny znajdować się w polityce prywatności sklepu. Poświęć chwilę i poczytaj ten dokument. Jeśli uznasz, że przetwarzanie danych nie jest prawidłowe, wyślij odpowiednią wiadomość do sklepu.

– Administrator danych osobowych ma obowiązek podjąć odpowiednie środki, aby w zwięzłej, przejrzystej, zrozumiałej i łatwo dostępnej formie, jasnym i prostym językiem udzielić osobie, której dane dotyczą, szeregu informacji o zasadach ich przetwarzania – zaznacza aplikant radcowski Michał Adamiak z kancelarii Masiota i Wspólnicy. Oznacza to w praktyce, że e-sklep czy też dowolny serwis online musi poinformować m.in. o okresie przechowywania danych, a ty masz prawo do dostępu do nich oraz ich modyfikacji. – Możesz też prawnie cofnąć zgodę na przetwarzanie swoich danych osobowych – dodaje Adamiak, podkreślając, że sam brak udzielenia informacji o możliwości cofnięcia zgody stanowi naruszenie przepisów RODO.

A jeśli jest naruszenie, to wtedy możesz zgłosić sprawę do Głównego Inspektora Urzędu Ochrony Danych Osobowych (wkrótce zastąpi go PUODO, czyli Prezes) lub – jeśli dojdzie do wymiernej szkody – skieruj sprawę do sądu. Masz wtedy prawo do odszkodowania. Są tacy, którzy chcą na RODO skosić grube miliony!

ZOBACZ WIDEO

Zobacz także
  • Szybki rozwój i ogromny potencjał przewozów, które wykonuje Uber tłumaczy jego obłędną wycenę (66 mld dol). Uber jest firmą, której szalone tempo ekspansji wciąż pożera zyski.

Niezobowiązujące zajęcie dające niemały zarobek jest nie do pogardzenia w świecie, gdzie finansowy kryzys sprzed ośmiu lat do dziś odbija się czkawką. Uber doskonale wstrzelił się w swój czas. Nie mógł pojawić się wcześniej, bo nie było telefonów z dotykowymi ekranami. Dziś jego ekspansję (500 miast, 70 państw) napędzają rozmiłowani w smartfonach millenialsiAplikacja firmy przewozowej Uber Millenialsi - pokolenie pożyczania
  • Glacier Express przejeżdża przez słynny wiadukt Landwasser w kantonie Gryzonia, fot. Jia Li / shutterstock.com Najpiękniejsze trasy kolejowe świata [TOP 10]
  • Wilk z Wall Street Jak zmieniał się korporacyjny dress code?
Skomentuj:
RODO: szansa na sukces
Zaloguj się lub komentuj jako gość

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX

Polecamy