Czas na podcast

Spotify i iTunes to nie tylko Taylor Swift czy Ed Sheeran. Nie bój się zakładki "podcast" i dodatkowo wykorzystaj czas biegania, jazdy autem czy sprzątania. Spytaliśmy najpopularniejszych nadających, co i po co właściwie to coś robią.

Wideo zabiło radio. A przynajmniej tak twierdził zespół The Buggles w roku 1980. W roku 2019 radio ma się wciąż nieźle, ale wyraźny trend wzrostowy notuje podcasting. No to poczytajmy o tym, co podcasterzy mają do powiedzenia.

Radosław Budnicki, Lepiej teraz / Po ludzku o pieniądzachRadosław Budnicki, Lepiej teraz / Po ludzku o pieniądzach fot. Weronika Markiewicz

Radosław Budnicki
Lepiej teraz / Po ludzku o pieniądzach
Jeden z najpopularniejszych polskich mentorów i coachów – zwał jak zwał – w najlepszym tych pojęć rozumieniu. Stoik – chcesz zgłębić filozofię równie dobrze rozumianego minimalizmu praktycznego? Posłuchaj „Lepiej teraz”. Chcesz aby pieniądze dobrze służyły realizacji twoich celów życiowych? Słuchaj „Po ludzku o pieniądzach”.

Czym jest podcast? Czy to taka audycja radiowa dostępna 24/7?
Rozumiem go jako plik i usługę w jednym. Potocznie tak nazywamy też kanał publikujący wiele plików audio, które ściągasz na komputer lub telefon w celu przesłuchania w dowolnym momencie i w dowolnym
miejscu. Termin powstał z połączenia słów „iPod” i „broadcast”. Możliwość słuchania offline daje przewagę nad YT i radiem internetowym, a nawet tradycyjnym. Podcasty najczęściej zawierają audycje solowe, wywiady bądź relacje z wydarzeń. Nie wiem, czy podcasty „wykończą” radio. Na pewno stanowią dla nich wygodną i niezwykle wciągającą alternatywę. Radio ma określoną ramówkę i o tym, jak bardzo jest to bolesne dla prowadzącego, przekonałem się, goszcząc w studiu Programu 3 PR, gdzie na próbę poprowadziłem rozmowę z goścmi i musiałem zmieścić się w czasie. Współpraca z „reżyserką” na migi wyglądała ekscytująco, jednak to doświadczenie utwierdziło mnie w słuszności wyboru drogi podcastera. Radio dociera do masowego odbiorcy, podcasty wpasowały się w świat odbiorców „niszowych”. Radio jest na żywo i to sprawia, że wiele rzeczy może po drodze się wykoleić. Podcast można poprawić i zastanowić się, czy dają wartość słuchaczowi. Radio ma tzw. „przemijającą treść”, trudno do niej wrócić. Podcast dzięki hostingowi plików mp3 zapewnia „wieczność”. Do końca… hostingu.

Kim jest podcaster? Czy to taki brzydszy youtuber?
To taki bloger, który nie lubi lub nie umie pisać. Nagrywanie wideo stawia przed człowiekiem większe wyzwania techniczne i potrzebę przełamania się przed pokazywaniem wizerunku w sieci. Dodatkowy plus: trzeba się naprawdę wysilić, żeby hejtować podcasty, bo po prostu trzeba wiedzieć jak. Dominują treści rozwojowe, więc „typowi sfrustrowani hejterzy”po kilku minutach słuchania dostaliby reakcji alergicznej. Dlatego zdecydowanie łatwiejszy cel ataku stanowią youtuberzy. Jak brakuje merytorycznych argumentów, zawsze można przyczepić się np. do problemów dermatologicznych prowadzącego kanał. Podcasting zdecydowanie polecam osobom wrażliwym na krytykę.

Po co słuchać podcastów? Bo są darmowe, a audiobooki nie?
Utrwalasz obce języki. Uczysz się. Rozwijasz. Zyskujesz czas.

Jak to się monetyzuje?
Jeśli masz fanów, znajdą się tacy, którzy chcą zapłacić – ja np. zbierałem fundusze przez platformę Patronite. Drugi sposób – własne produkty – kubki, T-shirty. Trzeci – afiliacje z partnerami. Ja zarabiam przede wszystkim na coachingu, którego nie oferuję tanio, bo nie mam czasu.

Ulubione kanały?
„The Tim Ferriss Show”, „In Our Time – History” (i „Philosophy”) BBC 4, „The School of Greatness”, „The Partially Examined Life”.

Marcin Myszka, KryminatoriumMarcin Myszka, Kryminatorium fot. Tomasz Kaczmarek

Marcin Myszka
Kryminatorium
Jeden z najpopularniejszych polskich podscastów. Akta tajemnic – nierozwiązanych zagadek morderstw, porwań, gwałtów – odkrywa Marcin. „Ewa Drzyzga polskiego kryminału”, „Wołoszański nowej ery”. Także na YT i do poczytania: Kryminatorium.pl.

Czym jest podcast? Czy to taka audycja radiowa dostępna 24/7?
Program publikowany regularnie za pośrednictwem internetu. Do znalezienia w aplikacjach podcastowych.

Kim jest podcaster? Czy to taki brzydszy youtuber?

W ostatnich miesiącach coraz więcej osób znanych z serwisu YouTube zakłada podcasty. Podobnie sprawa wygląda w moim przypadku – zacząłem od YouTube’a, teraz przyszedł czas na podcast.

Po co słuchać podcastów? Bo są darmowe, a audiobooki nie?
Bo możemy ich słuchać kiedykolwiek i gdziekolwiek. Nie trzeba nawet dostępu do internetu, ponieważ podcast da się pobrać na telefon. W Polsce podcasty wzbudzają coraz większe zainteresowanie, a co za tym idzie jest coraz większa różnorodność. Każdy podcaster ma swój styl i inny sposób narracji. Możemy posłuchać rozmów na różne tematy, poradników lub strasznych historii. Każdy coś znajdzie.

Jak to się monetyzuje?
Przez współpracę z markami i lokowanie produktu w nagraniu. Tego typu kooperacje należą jeszcze do rzadkości.

Ulubione kanały?
„Więcej niż oszczędzanie pieniędzy”, „Imponderabilia”, „Moje przyjaciółki idiotki”, „Zabójcze opowieści”, „Maciej Orłoś”, „Mała wielka firma”.

Michał Jaworski, Więcej niż zdrowe odżywianieMichał Jaworski, Więcej niż zdrowe odżywianie fot. archiwum autora

Michał Jaworski
Więcej niż zdrowe odżywianie
Co może być większe niż zdrowe odżywienie? Blog (Wiecejnizzdroweodzywianie.pl) i podcast na ten temat! Wiedza Michała jest podparta tonami lektur, co doceniają jego fani, windując podcast na topy słuchalności. Do sprawdzenia także na YT.

Czym jest podcast? Czy to taka audycja radiowa dostępna 24/7?
Ciekawe i trafne porównanie. Podcastów słuchamy w dowolnym momencie, bo to usługa na żądanie. I możemy znaleźć specjalistyczne audycje, których próżno szukać w mainstreamowych mediach.

Kim jest podcaster? Czy to taki brzydszy youtuber?
Może nie tyle brzydszy, co szukający innych relacji z troszkę inną publicznością. Jestem pewien, że na YouTubie też są kanały skupiające społeczności potrzebujące merytorycznych, utrzymanych na poziomie dyskusji. Jednak nagrywając podcasty, dużo łatwiej jest odsiać pieniaczy. Póki co przyciągają one osoby szukające treści wzbogacających wiedzę.

Po co słuchać podcastów? Bo są darmowe, a audiobooki nie?
Bo dają dostęp do niepopularnych i nieoczywistych treści. Choć trzeba być czujnym, aby nie trafić na wariata, który namiesza w głowie.

Jak to się monetyzuje?
Ja przez podcasty daję się poznać jako facet, który zrobił coś zdrowego ze swoim życiem. I który rozwija wiedzę w dziedzinie takiego stylu; to buduje lojalność i zaufanie. Zachęcam do udziału w płatnych kursach, których jesteśmy twórcami – razem z żoną dietetyczką.

Ulubione kanały?
„Otwieracz”, „Prawo dla kreatywnych”, „Z pasją o mocnych stronach”, „Art of Paid Traffic”, „Ruszamy nieruchomości”, „Mała wielka firma”, „Social Media Marketing”, „Manager Plus”, „Więcej niż oszczędzanie pieniędzy”, „Nauka XXI wieku”, „Ojcowska strona mocy”, „Świat w 3 minuty”, „Strefa psyche Uniwersytetu SWPS”.

Paweł Opydo, ZVZPaweł Opydo, ZVZ fot. Karol Paciorek

Paweł Opydo
ZVZ
Do Pawła odezwaliśmy się jako do reprezentanta Podsluchane.pl – „jedynej takiej” sieci podcastów popkulturowych. Traf chciał, że Paweł się z nimi rozstaje, ale ZVZ, czyli „cotygodniowy podcast popkulturowo-społeczno-feministyczny”, który prowadzi z Katarzyną Czajką-Kominiarczuk, zostaje. 135 długich odcinków o komiksach, serialach, kinie…

Czym jest podcast? Czy to taka audycja radiowa dostępna 24/7?
Dokładnie – tak samo jak kino to teatr, tylko płaski. Nie wiem skąd się bierze to porównywanie do radia, jest 2019 rok. Zwykle mówię, że podcast jest jak film na YouTubie, tylko bez obrazu, więc możesz go słuchać w tle, np. udając że pracujesz albo myjąc naczynia. Albo w komunikacji miejskiej. Dzięki temu podcasty mogą trwać np. godzinę albo dwie – bo nie angażują wszystkich zmysłów.

Kim jest podcaster? Czy to taki brzydszy youtuber?
Z grubsza tak, podcasterzy są też w stanie mówić z sensem przez godzinę i nie robią pranków ani challenge'ów. Niektórzy decydują się na wprowadzenie wersji wideo – sprowadza się to do oglądania typa siedzącego pół dnia przed mikrofonem w piwnicy. Ale czy to aż tak bardzo różni się od opisu działalności Rocka albo jakiegoś innego streamera zajmującego się grami?

Po co słuchać podcastów? Bo są darmowe, a audiobooki nie?
A po co słuchać audiobooków? Po co oglądać YouTube’a? Po co czytać Twittera? Odpowiedź na wszystkie te pytania jest podobna – żeby czymś się zająć i odwrócić uwagę od rozmyślania o tym, jak marna i pozbawiona celu jest nasza egzystencja. Podcasty są do tego wszystkiego relatywnie długie, więc słuchając ich, możesz odnieść wrażenie, że naprawdę masz przyjaciół. Wiem, że niektórzy mają nawet zwyczaj rozmawiać z podcastem i wyobrażać sobie, że są uczestnikami słuchanej dyskusji.

Jak to się monetyzuje?
Podobnie jak prasa, z tą różnicą, że podcasty są coraz bardziej popularne, a nie umierają. Współpracujemy z markami przy tworzeniu odcinków sponsorowanych, sprzedajemy spoty reklamowe (realizujemy je sami, we współpracy z klientem), od niedawna oferujemy nawet opcję patronatu nad całym sezonem podcastu, jeśli komuś starcza odwagi.

Ulubione kanały?
„Czytu czytu”, bo dzięki temu podcastowi mogę udawać przed znajomymi, że jestem na bieżąco z literaturą. „No Such Thing as a Fish”, bo podrzucają niesamowicie ciekawą wiedzę, a jednocześnie są absurdalnie zabawni. „Nerdy nocą”, bo w końcu ktoś mi przypomina wiedzę ze szkoły średniej, tylko tym razem w ciekawy sposób. No i „ZVZ”, najlepszy podcast popkulturowo-feministyczno-feministyczny w Polsce!

Michał Szafrański, Więcej niż oszczędzanie pieniędzyMichał Szafrański, Więcej niż oszczędzanie pieniędzy fot. Agnieszka Wanat

Michał Szafrański
Więcej niż oszczędzanie pieniędzy
Utrzymuje się z gadania i pisania (Jakoszczedzacpieniadze.pl) o kasie i oszczędzaniu. Przez pięć lat na podium polskich podcastów na iTunes. Obecnie nadal w pierwszej dziesiątce.

Czym jest podcast? Czy to taka audycja radiowa dostępna 24/7?
Audycja radiowa konkretnego prowadzącego. Słuchacze radia mogą mieć swoje ulubione głosy i programy, ale ie mają wpływu na tzw. ramówkę. Podcasty mają wszystkie zalety radia bez jego ograniczeń. Tu ramówkę układa słuchający, wybierając z listy. Jest kilkaset tysięcy podcastów na świecie. Jeśli będzie miał taką ochotę, może słuchać odcinki konkretnego podcastu jeden po drugim przez kilkaset godzin, pauzując czy przewijając w dowolnym momencie.

Kim jest podcaster? Czy to taki brzydszy youtuber?
To ktoś, kto posługuje się w komunikacji z odbiorcami głosem. Kiedyś rzeczywiście istniał sztywny podział na podcasterów i youtuberów. Obecnie podcasterzy udostępniają swoje audycje także w formie filmów na YouTubie, a youtuberzy oprócz filmów publikują podcasty. Mam wrażenie, że obecny boom na podcasty zawdzięczamy właśnie rozpoznawalnym youtuberom, jak Karol Paciorek czy Radek Kotarski.

Po co słuchać podcastów? Bo są darmowe, a audiobooki nie?
Audiobook to po prostu lepiej lub gorzej przeczytana książka. Podcast jest formą bardziej różnorodną i żywą. Możesz np. posłuchać rozmów, które w wersji spisanej i przeredagowanej do postaci książki zatraciłyby swój pierwotny charakter. Podcasty pozwalają dotrzeć bezpośrednio do ciekawych osób i poznać ich warsztat pracy, szeroko rozumiane kulisy działania. Z pierwszej ręki, bo podcasty nagrywają autorzy bestsellerów, aktorzy, naukowcy, filozofowie – osoby, od których naprawdę wiele można się nauczyć. Darmowość podcastów także stanowi ich duży atut. Podcasty potrafią znakomicie uatrakcyjnić czas, w którym trudno jest robić coś innego poza słuchaniem: w aucie, w komunikacji miejskiej, podczas prac domowych, na treningach czy po prostu na samotnym spacerze. 

Jak to się monetyzuje?
Dla mnie podcast jest przede wszystkim narzędziem do budowania relacji ze słuchaczami. Osoby, które słuchają mojego podcastu, odważnie do mnie podchodzą i za każdym razem słyszę, że czują, jakby mnie dobrze znały. Głos ma niesamowitą siłę. Podcast można monetyzować na wiele sposobów. Najprostszy to bloki reklamowe, które w odróżnieniu od tradycyjnego radia często czytane lub opowiadane są przez samego autora. Ta forma jest bardzo popularna w podcastach angielskojęzycznych, rzadziej spotykana w polskich. Nieco inną formą może być płatny patronat albo sponsoring odcinka lub serii odcinków. Słuchacz w takim przypadku informowany jest przez autora, komu zawdzięcza poruszenie konkretnej tematyki. Ale podcast może być także formą promocji własnych produktów. W niektórych odcinkach podcastu WNOP informowałem o moich książkach lub przedstawiałem konkretne aspekty ich opracowywania czy wprowadzania do sprzedaży. A to bezpośrednio przekładało się na zwiększenie sprzedaży książek. Jeszcze inną formą zarabiania jest tworzenie podcastów, które tworzone są w partnerstwie z firmą. Niektórzy zarabiają również na licencjonowaniu swoich treści, np. podcast „Mała wielka firma” można odtwarzać w systemach audio samolotów LOT.

Ulubione kanały?
Słucham praktycznie wyłącznie podcastów zagranicznych. Numerem jeden dla mnie pozostaje „The Tim Ferriss Show”, którego autor w ciekawy sposób przepytuje założycieli dużych biznesów i wielkoformatowych celebrytów. Lubię „Smart Passive Income Podcast”, od którego zaczęła się moja przygoda z podcastami. Gdy chcę dowiedzieć się czegoś o świecie, to sięgam po „99% Invisible”, którego autor w ciekawy sposób opowiada o historii i kontekstach miejsc lub wydarzeń. A gdy decyduję się na coś po polsku, to sięgam po „Mała wielka firma” Marka Jankowskiego. No i niejako obowiązkowo słucham każdego odcinka „Więcej niż oszczędzanie pieniędzy”, bo to mój podcast, który szczerze polecam
każdej osobie szukającej szeroko rozumianej stabilizacji w życiu!



Więcej o: