SUV czy KOMBI?

W życiu faceta przychodzi taki moment, kiedy hot hatch zaczyna wydawać się zbyt ciasny. Co wtedy wybrać? SUV-a czy kombi?

Dziecko w drodze. Zanurzasz się w popłochu w sieci, szukając wymiarów swojego szybkiego hatchbacka. Liczby są bezlitosne - wózek nie wejdzie. I co teraz?

Tradycjonaliści z pewnością doradziliby ci zakup kombi, ale to nie jedyne rozwiązanie. Ostatnie lata to prawdziwy boom na SUV-y, które na stałe wpisały się w obraz polskich ulic.Czy ich obecność to wynik chwilowej mody, czy rzeczywiście warto się do nich przesiąść z niżej zawieszonych aut? Przeanalizowaliśmy dwa auta ze stajni Opla, żeby sprawdzić, czy pseudoterenówki są w czymkolwiek lepsze od klasycznych aut.

KOMBI: Opel Insignia Sports Tourer

Opel Insignia Sports TourerOpel Insignia Sports Tourer (fot. Opel)

Tego samochodu nie da się przeoczyć na ulicy ze względu na jego długość dobijającą do 5 m (brakuje zaledwie 14 mm)! To też przekłada się na sporą przestrzeń bagażową, w której zmieszczą się nawet bardzo długie przedmioty – w SUV-ie ta sztuka się nie uda. Klasyczne kombi nie zjedzie za to z utwardzonej drogi, ale wynagrodzi to kierowcy znakomitymi właściwościami jezdnymi na asfalcie, do których SUV może się tylko zbliżyć. Co więcej, insignia zadowala się mniejszą ilością paliwa, bo nie stawia tak dużego oporu aerodynamicznego. W mieście nie zada jednak tyle szyku.

ZALETY:

+ niski środek ciężkości, a co za tym idzie lepsze właściwości jezdne
+ głęboki bagażnik o regularnych kształtach (560 l)
+ niski próg załadunku
+ mały opór aerodynamiczny, czyli niskie spalanie i mały szum powietrza
+ intuicyjny, oplowski interfejs systemu infotainment


WADY:

niski prześwit i brak zdolności terenowych
długie nadwozie utrudniające parkowanie
gorsza niż w SUV-ie widoczność spowodowana niższą pozycją za kierownicą
mniej miejsca nad głowami pasażerów tylnej kanapy

SUV: Opel Grandland X

Opel Grandland XOpel Grandland X (fot. Opel)

Gdyby „uniwersalność” nie była pojęciem abstrakcyjnym, występowałaby w świecie przedmiotów fizycznych pod postacią SUV-a, czyli auta, które prawie nie ustępuje tradycyjnym samochodom właściwościami jezdnymi na asfalcie, ale ma jednocześnie podstawowe zdolności terenowe – podwyższone zawieszenie i większe koła pozwalają zapuścić się w mniej dostępne miejsca, choć coraz częściej producenci nie wyposażają swoich quasi-terenówek w napęd 4×4. Opel proponuje zamiast niego system IntelliGrip, który dostosowuje działanie kontroli trakcji do nawierzchni i warunków na drodze.

ZALETY:

+ wysoka pozycja za kierownicą, a co za tym idzie lepszy ogląd sytuacji na drodze
+ więcej miejsca nad głowami pasażerów z tyłu
+ krótkie nadwozie ułatwiające parkowanie
+ podstawowa zaradność w terenie: ominie korki leśnymi skrótami i nie boi się krawężników

WADY:

trudniej się wsiada na wysoko umieszczone fotele
mniejszy bagażnik (514 l) o nieregularnych kształtach
wysoki próg załadunku
masywna karoseria stawia większy opór aerodynamiczny, a to oznacza wyższe spalanie i szum powietrza
nieco powolny system multimedialny z aut grupy PSA

Czym wolałbyś wozić rodzinę?
Więcej o: