Sonda dieslowa cz. II: Grzegorz Duda

Czarne chmury zawisły nad przyszłością diesla, a branża żyje już tylko elektryfikacją. Spytaliśmy specjalistów z TVN Turbo, czy auta z jednostkami wysokoprężnymi rzeczywiście znikną z dróg i jaką mamy alternatywę.

Nagonka na silniki diesla to „czysta” polityka czy faktyczna troska o środowisko?

Polityka, której nie rozumiem, bo współczesne silniki wysokoprężne są naprawdę bardzo ekologiczne. Mają skomplikowany osprzęt, filtry, klapy regulujące ilość dostarczanego powietrza, sondy i czujniki, podwójny obieg spalin, a to wszystko sprawia, że stają się coraz bardziej ekologiczne. Nie powinniśmy stawiać na dieslach krzyżyka, tylko dać im realizować się poza centrami miast.

Czy samochody hybrydowe mogą być alternatywą dla diesli?

Jasne, że mogą być i są świetną alternatywą. To, co można uzyskać z połączenia nawet małego, prostego silnika benzynowego i elektrycznego, jeszcze niedawno było nie do pomyślenia. Obecnie hybrydy są w stanie pokonywać dziesiątki kilometrów bez uruchamiania silnika spalinowego - oszczędności są nawet większe niż w przypadku diesla. Ale takie auta trochę więcej kosztują.

W tym modelu w 1997 r. zadebiutował niezniszczalny silnik 1.9 JTDW tym modelu w 1997 r. zadebiutował niezniszczalny silnik 1.9 JTD fot. Alfa Romeo

Najbardziej niezawodny silnik diesla w historii:

Fiatowski silnik JTD. Nie żaden Volkswagen czy Mercedes, tylko 1.9 JTD, które potem ewoluowało w silnik 2.0 MultiJet i zostawiało konkurentów daleko w tyle pod względem trwałości. Dopiero na drugim miejscu wymieniłbym popularne w naszym kraju 1.9 TDI - niezależnie czy z pompowtryskiwaczami czy bez nich.

Najciekawsze auto z dieslem:

Było to auto z czasów mojej młodości. Daihatsu charade 1.0 diesel. Trzycylindrowy silnik! Wtedy to nie mieściło mi się w głowie, bo to auto w zasadzie nie potrzebowało paliwa, żeby jechać.

Daihatsu Charade jeździ lepiej niż wyglądaDaihatsu Charade jeździ lepiej niż wygląda fot. Daihatsu

Dla kogo została stworzona jednostka wysokoprężna?

Do maszyn i do ciężkiej pracy przede wszystkim. Choć wytwarzane przez nią oszczędności energetyczne sprawdzają się też w samochodach, ale to nie dla nich powstał ten rodzaj napędu i dopiero później zaczęto go montować w autach osobowych.

Ogólne stanowisko: za czy przeciw?

Za, choć kocham silniki benzynowe.

Więcej o: