Dwa sposoby na SUV-a

Ile jest SUV-a w SUV-ie?

Ile jest SUV-a w SUV-ie? (fot. redakcja)

SUV powinien być mały czy duży? Ile jest SUV-a w SUV-ie? I jak to zmierzyć? Na te pytania nie znają odpowiedzi nawet producenci, dlatego ten segment jest tak różnorodny.

Szablony pozostawmy na biurkach projektantów limuzyn i rodzinnych kombi. SUV to popis kreatywności inżynierów, wyjście poza schemat i zew wolności widoczny w każdym przetłoczeniu na karoserii. Tak przynajmniej twierdzą firmy motoryzacyjne, ale po części oddają to też wyniki sprzedaży – w pierwszym kwartale tego roku co trzeci sprzedany w Europie nowy samochód to właśnie SUV.

Prawda jest taka, że podniesione auta mają być uniwersalne, czyli wpisać się w potrzeby jak największej grupy odbiorców. O ich zdolnościach terenowych chyba mało kto już pamię... A nie, jest jeszcze Jeep! Porsche stoi po przeciwnej stronie ringu, stawiając na właściwości jezdne na asfalcie. Renegade jest mniejszy i tańszy, Macan większy i droższy. A jednak obie marki nazywają swoje auta SUV-ami. To które z nich rzeczywiście zasługuje na to miano?

Porsche Macan

  • SUV stawiający na sport

Porsche Macan 2019Porsche Macan 2019 fot. Porsche

Choć Porsche nie bawi się w półśrodki, to jednak SUV jest kompromisem pomiędzy sportowymi właściwościami jezdnymi, a zaradnością w terenie. Mimo to Niemcy zapewniają, że Macan prowadzi się na torze tak samo dobrze, jak każde inne Porsche, a przy tym niestraszne mu krawężniki i błoto.

Brzmi jak utopia, ale na własnej skórze przekonałem się, że to nie są czcze obietnice. Co prawda Macan ustępował na asfaltowym „ringu” tylnonapędowym „911-tkom”, ale w tak niewielkim stopniu, że to godne podziwu. Chwilę później ten sam egzemplarz skakał po hopkach i zjeżdżał z niemal pionowych nasypów na torze offroadowym.

Macan przeszedł niedawno facelifting, dzięki któremu zyskał znak rozpoznawczy nowych modeli Porsche, czyli połączone świetlnym pasem tylne lampy.

Cena: od 239 589 zł

Porsche Macan 2019Porsche Macan 2019 fot. Porsche

Jeep Renegade

  • SUV prawdziwie terenowy

Jeep Renegade 2018Jeep Renegade 2018 fot. Jeep

Jak w teren, to tylko Jeepem! No, może jeszcze Defenderem lub Nivą, ale to inna para kaloszy. Techniczny brat bliźniak Fiata 500X to najmniejszy model w palecie amerykańskiego producenta. Najmniejszy nie oznacza tu bynajmniej auta małego – rozmawiamy przecież o Jeepie i widać to, gdy tylko spojrzy się na masywną karoserię.

Pudełkowate nadwozie Renegade’a wzorem japońskich kei-carów (mikrosamochodów, na które nałożone są mniejsze podatki) oferuje zaskakująco dużo miejsca w środku, zwłaszcza nad głową. W bagażniku zmieści się nawet plastikowy, zdejmowany tak jak w znacznie większym Wranglerze dach.

Mały Jeep radzi sobie w terenie nie gorzej od swoich większych braci, o ile mówimy o wersji z napędem 4x4. Za to znacznie lepiej od nich odnajduje się w mieście – prowadzi się jak zwykły, podniesiony kompakt i łatwo go zaparkować.

Cena: od 73 900 zł

Jeep Renegade 2018Jeep Renegade 2018 fot. Jeep

Który SUV pasuje do ciebie bardziej?
Zobacz także
  • Widok na placu Dżami al-Fana Top 10 atrakcji: Marrakesz
  • Miasteczko Sambuca di Sicilia Dom na Sycylii za 1 euro. Władze kolejnego miasta walczą o mieszkańców
  • Ważne jest to, żeby samemu zastanowić się nad tym, dokąd zmierzamy, a gdzie chcemy się znaleźć W czym by się tu podszkolić? Kilka słów o studiach podyplomowych

Polecamy