Wrzucaj biegi jak mistrz

Kajto podpowiada nam, jak można szkolić technikę jazdę. Kogo o to spytać, jeśli nie mistrza kierownicy?

Kajto podpowiada nam, jak można szkolić technikę jazdę. Kogo o to spytać, jeśli nie mistrza kierownicy? (fot. materiały prasowe)

Chcesz jeździć profesjonalnie? Naucz się zmiany biegów, bo w motorsporcie rządzą skrzynie manualne. Kajetan Kajetanowicz opowiada, jak doskonalić technikę jazdy.

Biogram:

Kajetan „Kajto“ Kajetanowicz - urodzony 5 marca 1979 r. w Cieszynie kierowca
rajdowy, zawodnik LOTOS Rally Team; trzykrotny rajdowy mistrz Europy (2015, 2016 i  2017) oraz czterokrotny rajdowy mistrz Polski w latach 2010–2013.

 

Polacy lubią jeździć szybko. Z czego wynika ta brawura?

Najczęściej przyczyną jest brak wyobraźni i doświadczenia. Do szybkiej jazdy służą tory wyścigowe. Na cywilnych drogach musimy poruszać się zgodnie z obowiązującymi przepisami, a przede wszystkim dostosować prędkość do panujących warunków. Dużo takich wypadków dotyczy kierowców prowadzących mocne i szybkie auta, których opanowanie - szczególnie w sytuacji ekstremalnej - wymaga doświadczenia i umiejętności.

Jak twoim zdaniem wygląda sytuacja z torami w Polsce?

Jest stosunkowo dobra dostępność torów gokartowych, które również przyczyniają się do poznawania odruchów za kierownicą i doszkalania jazdy. Z torami dla samochodów jest większy problem. W wielu regionach Polski torów jest za mało lub całkiem ich brakuje.

W parze z dużymi ambicjami nie idą nasze umiejętności. Gdzie można nauczyć się sportowej jazdy?

To prawda. W tym celu warto udać się do jednego z wielu dostępnych w naszym kraju ośrodków doskonalenia techniki jazdy. Tam pod okiem doświadczonych instruktorów możemy poznać techniki jazdy sportowej, a także zyskać bezcenne doświadczenie i umiejętności. Sam udzielałem takich lekcji i wiem, jak trudne do opanowania są sportowe auta przez osoby niedoświadczone.

Skrzynie manualne w hot hatchach to nie kwestia nostalgii, a wynik chłodnej kalkulacji inżynierskiej nastawionej na skuteczność. Działają precyzyjnie, choć trzeba nauczyć się z nich korzystać w sportowej jeździe.Skrzynie manualne w hot hatchach to nie kwestia nostalgii, a wynik chłodnej kalkulacji inżynierskiej nastawionej na skuteczność. Działają precyzyjnie, choć trzeba nauczyć się z nich korzystać w sportowej jeździe. fot. Honda

Jakie umiejętności są najważniejsze?

Wyczucie samochodu, koordynacja ruchów, koncentracja. Zwłaszcza ta ostatnia cecha jest niezwykle ważna. Gdy jakaś myśl czy sytuacja rozprasza skupienie, nie da się pojechać szybko albo zaczynają pojawiać się błędy. Trudno je utrzymać, gdy w samochodzie panuje 50 lub 60°C, a my siedzimy w kombinezonach, niepalnej bieliźnie i kaskach, z zamkniętymi szybami. A takie rajdy nie są rzadkością, startowałem w takich np. na Cyprze czy w Grecji. Motorykę i pracę mięśni czucia głębokiego można ćwiczyć poza samochodem.

O czym byś powiedział początkującym rajdowcom?

Przede wszystkim, żeby rozwijali swoją pasję w miejscu, w którym mogą się faktycznie nauczyć sportowej jazdy. Warto wykorzystać zawody organizowane przez akademie bezpiecznej jazdy czy automobilkluby. Każdy początkujący rajdowiec powinien pamiętać, że sukces i umiejętności przychodzą z czasem, więc muszą uzbroić się w cierpliwość i sumiennie pracować nad sobą i swoimi umiejętnościami. Warto też zaczynać od gokartów, o których wspomniałem wcześniej.

Gdy wsiadłem do Civica Type R z „manualem”, kłopotliwa okazała się dla mnie... zmiana biegów. Chciałem to robić za szybko, bo czułem, że liczy się każda nanosekunda. Jak to robić prawidłowo?

Ważne, aby zachować spokój. Zbyt agresywna zmiana biegów skutkuje efektem zupełnie przeciwnym do zamierzonego. Wyczucie auta i opanowanie pozwalają na płynną jazdę. Ważne, aby zmieniać biegi przed zakrętem i po nim. W zakręcie stwarza to zagrożenie, a poza tym ręce zajmują się wtedy kierownicą.

Drążek 6-biegowej, manualnej skrzyni biegów w Hondzie Civic Type R.Drążek 6-biegowej, manualnej skrzyni biegów w Hondzie Civic Type R. fot. Honda

Z jakich błędów mogą wynikać kłopoty z prawidłowym wrzuceniem biegu?

Wynika to z tego, że chcemy zmienić bieg za szybko. Nie czekamy na moment, kiedy silnik ma idealne obroty, lub robimy to późno, chcąc jak najszybciej pojechać na niższym biegu. Jest to wypadkowa zbyt agresywnej jazdy i małego doświadczenia za kierownicą. Wszystko przychodzi z czasem, a wraz z opanowaniem emocji z pewnością idealna zmiana biegów przyjdzie nam z większą łatwością.

Nie masz wrażenia, że za często zrzucamy winę na maszyny, jeśli coś nam nie wychodzi za kierownicą?

Kierowcy często nie widzą swojej winy. Uważają, że potrafią prowadzić, dlatego najbliższa rzecz, na którą można zrzucić winę, to auto. Jazda cywilna i sportowa mają wiele wspólnych cech. W każdej potrzebne jest doświadczenie, opanowanie, spokój i wyobraźnia. Negatywne emocje i pośpiech za kierownicą kończą się tragicznie, dlatego apeluję o rozsądek i cierpliwość. Mnie też zdarzają się błędy, ale najważniejsze, by je zaakceptować, zrozumieć i wyciągnąć wnioski.

W takich warunkach nie sprawdziłby się automat, bo brakuje mu precyzji.W takich warunkach nie sprawdziłby się automat, bo brakuje mu precyzji. fot. materiały prasowe

Jakie to uczucie startować w mistrzostwach świata WRC?

Dla mnie to przede wszystkim spełnienie marzeń. Ponadto możliwość zdobycia nowego, bezcennego w tym sporcie doświadczenia, a także rywalizacja z zawodnikami na światowym poziomie. Już w mistrzostwach Europy spotykałem bardzo silnych konkurentów, którzy walczyli o każdą sekundę. W WRC mamy bardzo trudne rajdy. Jest najstarszy na świecie Rajd Monte Carlo z absolutnie nieprzewidywalną aurą pogodową. Mamy Rajd Szwecji, który na 4 dni zmienia ten kraj w zimową stolicę motoryzacji. Finlandia to piekielnie szybkie odcinki szutrowe, Niemcy – rywalizacja na terenach poligonów wojskowych i wśród winnic. Sardynia – niektóre odcinki wytyczone są dosłownie na plaży Morza Śródziemnego. W zeszłym roku po wielu latach kawalkada mistrzostw wróciła do Turcji, na trasy, które okazały się niezwykle wymagające dla samochodów. Wielkie kamienie i koleiny powodowały, że nie była to łatwa przeprawa.

Jesteś zadowolony ze startu w zeszłorocznych Rajdach Turcji i Hiszpanii?

Rajd Turcji był bardzo trudny. Mimo wielu problemów z autem udało się nam pojechać bardzo szybko i osiągnąć bardzo dobre wyniki. Jestem bardzo zadowolony z tego startu i wielkiego bagażu doświadczeń, jaki nam dał. Gdy wszystko działało, wygrywaliśmy odcinki i mogliśmy walczyć nawet o najwyższy stopień podium. Praktycznie zaraz po powrocie z Turcji rozpoczęliśmy przygotowania do kolejnego startu. To wyjątkowy rajd, bo jedyny w kalendarzu, który składa się z dwóch nawierzchni. Pierwsze dwa dni ścigaliśmy się po szutrze, a ostatnie dwa po asfalcie. To wyzwanie nie tylko dla załogi, ale też dla mechaników.

Który z kierowców ze światowej czołówki WRC imponuje ci najbardziej?

Nie będę oryginalny i powiem, że Sébastien Loeb. Tylko domyślam się, jak ciężko musiał pracować, żeby sięgnąć po 9 tytułów mistrza świata w klasyfikacji generalnej, ale on wie doskonale, ile go to kosztowało wyrzeczeń!

Kajetan Kajetanowicz - trzykrotny rajdowy mistrz Europy (2015, 2016 i 2017) oraz czterokrotny rajdowy mistrz Polski w latach 2010-2013Kajetan Kajetanowicz - trzykrotny rajdowy mistrz Europy (2015, 2016 i 2017) oraz czterokrotny rajdowy mistrz Polski w latach 2010-2013 fot. materiały prasowe

Zobacz także
  • Jak się robi startupy w Afryce? Jak się robi start-upy w Afryce?
  • Wielki Mur Chiński to jedyna budowla widoczna z kosmosu - oto jedna z bzdur powtarzanych od lat. Mamy dla was 17 geograficznych ciekawostek, których zdecydowanie brakuje na lekcjach geografii. Idziemy o zakład, że parę razy się zdziwicie, a przynajmniej sięgniecie po atlas, żeby odszukać Togo, Filipiny czy Arabię Saudyjską. Wielki Mur Chiński wcale nie jest jedyną konstrukcją widzianą z kosmosu - używając tylko oczu (bez specjalistycznych narzędzi) spoza Ziemi bez problemu można zobaczyć np. świecące nocą miasta, a nawet autostrady. Co do samego Wielkiego Muru, to akurat jego zobaczenie jest stosunkowo trudne - to brązowa linia w brązowym terenie. By nieco ułatwić sprawę, w 2000 roku Brytyjczycy zbudowali w okolicy specjalny biały namiot. Airbnb organizuje wyprawę dookoła świata
  • Forum Romanum Rzym wprowadza nowe zakazy dla turystów. Zobacz, czego już nie można robić w Wiecznym Mieście

Polecamy