Toyota Supra. Nowe wcielenie nareszcie zaprezentowane

Toyota GR Supra 2019

Toyota GR Supra 2019 (fot. Toyota)

Ostatni egzemplarz czwartej generacji Toyoty Supry opuścił fabrykę w 2002 roku. Teraz, po 17 długich latach, oficjalnie zaprezentowano jego następcę.

Nowa generacja Supry prawdopodobnie nigdy by nie powstała, gdyby nie upór Akio Toyody – prawnuka założyciela koncernu. Toyoda, który chwile wolne od szefowania firmie spędza między innymi torze wyścigowym, zapragnął mieć w garażu nowe wcielenie słynnego modelu. I cóż, jego marzenie udało się wcielić w życie. Z pewną pomocą BMW.

Co pod maską?

Nowa Supra (a właściwie GR Supra, od Gazoo Racing, czyli marki odpowiedzialnej za udział Toyoty w motorsporcie) powstała bowiem dzięki ścisłej współpracy z bawarską marką, jednak określenie jej mianem Z4 z innym znaczkiem byłoby sporym nadużyciem. Niemcy dostarczyli Japończykom sześciocylindrowy, rzędowy silnik o pojemności trzech litrów, który generuje moc 340 koni mechanicznych i 500 Nm maksymalnego momentu obrotowego, który jest dostępny od 1580 obrotów na minutę. Sprint do setki trwa 4,3 sekundy, a maksymalna prędkość wynosi 250 kilometrów na godzinę. Supra będzie też dostępna w słabszym wariancie z dwulitrowym, czterocylindrowym silnikiem o mocy 258 koni mechanicznych. Aż się prosi, aby ta wersja została nazwana „Celica”.

Obie z tych wartości wydają się być satysfakcjonujące, jednak zdaniem przedstawicieli Toyoty to inne rzeczy świadczą o wyjątkowości nowej Supry. Inżynierom zależało na tym, aby ich dzieło jak najlepiej sprawdzało się podczas jazdy po torze wyścigowym, na co największy wpływ mają rozstaw kół i osi, środek ciężkości, rozkład mas i sztywność nadwozia. Koła w Suprze są rozmieszczone szerzej niż w modelu GT86, natomiast osie znajdują się bliżej siebie – stosunek jednego do drugiego wynosi 1,54. Środek ciężkości znajduje się niżej niż w GT86, rozkład mas to 50:50, a sztywność nadwozia jest porównywalna z Lexusem LFA, czyli samochodem ze zdecydowanie innej półki cenowej.

Jak prezentuje się nowa Supra?

Na żywo samochód robi zdecydowanie dobre wrażenie – zarówno na zewnątrz, jak i w środku, choć w przypadku tego drugiego jest nieco gorzej. Fani motoryzacji już na pierwszy rzut oka dojrzą elementy z pokrewnego BMW Z4 – należą do nich między innymi klamki, lusterka oraz przednia szyba. Zasiadając za kierownicą Supry również można poczuć się jak w BMW – niemiecka firma dostarczyła między innymi cały system multimedialny, ekran, pokrętła i przyciski.

Kiedy nowa Supra trafi do sprzedaży?

Seryjna produkcja piątej generacji Toyoty Supry rozpocznie się w czerwcu 2019 roku w fabryce Magna Steyr w austriackim Grazu. Nie wiemy jeszcze, ile będzie kosztowała nowa Supra, ale ma być zdecydowanie tańsza od Porsche Cayman S, który wydaje się być jej największym konkurentem. Na europejskie rynki ma początkowo trafić 900 sztuk nowej Supry.

Zobacz także
  • Panasonic Croustina SD-ZP2000 Testujemy wypiekacze do chleba
  • Długopisy w sklepie z pamiątkami w Medinat Jumeirah w Dubaju Top 10 atrakcji: Dubaj (2019)
  • Południowy Tyrol Południowy Tyrol: gdzie sznycel spotyka spaghetti

Polecamy