TOP 4 HOT HATCHE: Na tor i na zakupy

Honda Civic Type R

Honda Civic Type R (Fot. Honda)

Nie wiesz, czym jest hot hatch? Najwyższa pora nadrobić zaległości, bo rynek przeżywa właśnie prawdziwą ofensywę zwinnych i szybkich kompaktów. Przyjrzeliśmy się najciekawszym z nich.

Co kryje się pod powstałym w latach 80. w Wielkiej Brytanii terminem „hot hatch”? Usportowione wersje samochodów osobowych z 3- lub 5-drzwiowym nadwoziem typu hatchback, które dzięki mocniejszym silnikom zapewniają lepsze osiągi, ale przy tym wciąż nadają się do codziennego użytkowania. Czyli bez obaw możesz pojechać nimi na zakupy albo zawieźć teściową do kościoła.

Chociaż już wcześniej oferowano takie samochody, segment ten spopularyzował pod koniec lat 70. Volkswagen Golf GTI. Z tego powodu „gorące hatchbacki” (nie brzmi to najlepiej, prawda?) bywają wymiennie nazywane autami typu GTI. W latach 80. i 90. zapanował na nie prawdziwy boom – nic dziwnego, wszak były to tanie, praktyczne, wygodne na co dzień, stosunkowo oszczędne, a przy tym szybkie wozy. Zestaw cech idealnych?

VW Golf GTI Clubsport Edition 40VW Golf GTI Clubsport Edition 40 fot. VW

Kiedyś z zewnątrz ciężko było poznać, że mamy do czynienia z hot hatchem, bo takie odmiany niewiele różniły się od swoich cywilnych odpowiedników. Dzisiaj producenci dokładają wszelkich starań, by nikt nie pomylił hot hatcha ze „zwykłym” autem kompaktowym – tylko spójrzcie na te wielkie felgi, spojlery, lotki i poszerzone nadkola! Hot hatche zaczęły budzić respekt i wybijać się z tłumu. To trochę tak, jakbyś przyszedł do biura w opinającym stroju na siłownię – widać, że masz potencjał, ale nie pasujesz już do otaczającego cię krajobrazu.

Razem z agresywną stylizacją pojawiły się poważne modyfikacje mechaniczne, co doprowadziło do sytuacji, w której auta GTI zaczęły niebezpiecznie zbliżać się do wyczynowych aut sportowych. Chociażby mocą – Audi pokazało w 2017 r. model RS3 dysponujący mocą 400 KM. To więcej niż w Porsche 911 Carrera! Rozwój hot hatchy powierzono więc najlepszym inżynierom. Ludzie z Hyundaia podeszli do tego tak poważnie, że „przechwycili” Alberta Biermanna – człowieka odpowiedzialnego niegdyś za oddział BMW M. Jeśli masz wątpliwości, czy było warto, przejedź się i30 N Performance. Gwarantuję, że tego nie pożałujesz.

Pojemny bagażnik? Składana tylna kanapa? Obszerne wnętrze? To spadek po cywilnych odmianach, ale nie myślcie, że praktyczność gra tu pierwsze skrzypce. Jest wyłącznie dodatkiem do osiągów, znakomitych właściwości jezdnych i bojowego wyglądu. Hot hatche to prawdziwe wilki, już nawet nie w owczych skórach – ich rodowód zdradza tylko kilka wspólnych z cywilnymi autami elementów karoserii. Dla niektórych ten brak dyskrecji będzie wadą. Inni powiedzą, że brakowało im właśnie tej wyrazistości.

My i tak kochamy hot hatche, bo na szczęście wciąż sprawdzają się w codziennym użytkowaniu. Za twardo? Zbyt wyostrzona reakcja na gaz? Wystarczy wybrać inny tryb jazdy (np. Comfort), a groźnie grzmiący potwór staje się potulny jak baranek. Jest przy tym szybki, zwinny i nie kosztuje nawet połowy tego co niepraktyczne Ferrari.

1. Honda Civic Type R

Honda Civic Type R Challenge 2018Honda Civic Type R Challenge 2018 fot. Honda

Silnik: benzynowy 2.0 VTEC Turbo

Napęd: przedni

Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna

Moc/maksymalny moment obrotowy: 320 KM/400 Nm

0-100 km/h: 5,8 s

V-max: 272 km/h

Cena: od 150 000 zł

Honda Civic Type RHonda Civic Type R Fot. Honda

Plusy:

+ osiągi na papierze pokrywają się z rzeczywistymi odczuciami

+ precyzyjny, ostry i czuły układ kierowniczy

+ znakomita pozycja za kierownicą

+ prowokacyjny, wyzywający charakter samochodu

Minusy:

- wysoka cena

- polaryzująca stylistyka z gatunku „kochaj albo rzuć”

- niedopracowany, przestarzały system infotainment

Ocena: 8,5/10

 

2. Hyundai i30 N Performance

Hyundai i30 NHyundai i30 N Hyundai Motor Europe

Silnik: benzynowy 2.0 T-GDI

Napęd: przedni

Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna

Moc/maksymalny moment obrotowy: 275 KM/353 Nm

0-100 km/h: 6,1 s

V-max: 250 km/h

Cena: od 146 900 zł

Hyundai i30 NHyundai i30 N fot. Hyundai

Plusy:

+ brzmi jak prawdziwe auto rajdowe WRC

+ łatwo sprowokować go do nadsterowności

+ szeroki wachlarz ustawień podzespołów (amortyzatory, szpera itd.)

+ adekwatna cena do możliwości

Minusy:

- plastikowe, szare wnętrze i mało wyróżniających, sportowych akcentów

- rozpórka pomiędzy kielichami zawieszenia zabiera 14 l pojemności bagażnika

- bardzo wysokie spalanie

Ocena: 7,5/10

3. Seat Leon Cupra R

Seat Leon Cupra RSeat Leon Cupra R fot. Seat

Silnik: benzynowy 2.0 TSI

Napęd: przedni

Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna

Moc/maksymalny moment obrotowy: 310 KM/380 Nm

0-100 km/h: 5,8 s

V-max: 250 km/h

Cena: niedostępny

Seat Leon Cupra RSeat Leon Cupra R fot. Seat

Plusy:

+ trzyma się asfaltu jak przyssany

+ rewelacyjna skrzynia biegów

+ stosunkowo niskie spalanie jak na takie osiągi (poniżej 12 l/100 km)

+ znakomita elastyczność w każdym zakresie obrotów

Minusy:

- już go nie kupisz, bo sprzedano wszystkie 799 egzemplarzy

- układ wydechowy brzmi słabo, a głośniki generują nieprzyjemny, sztuczny dźwięk

- trochę brakuje w nim emocji

Ocena: 7/10

4. Renault Megane R.S. EDC

Renault Megane R.S. 2017Renault Megane R.S. 2017 fot. Renault

Silnik: benzynowy 1.8 TCe

Napęd: przedni (+ tylna oś skrętna)

Skrzynia biegów: 6-biegowa, automat

Moc/maksymalny moment obrotowy: 280 KM/390 Nm

0-100 km/h: 5,8 s

V-max: 250 km/h

Cena: od 131 900 zł

Renault Megane R.S.Renault Megane R.S. fot. Renault

Plusy:

+ zwrotność i stabilność dzięki systemowi czterech skrętnych kół 4Control

+ gustowny, sportowy bodykit

+ basowe brzmienie układu wydechowego

+ kompromisowo skalibrowane zawieszenie nie męczy w codziennej jeździe

Minusy:

- bagażnik nagrzewa się od centralnie umieszczonej końcówki wydechu

- mały bak, a w konsekwencji mały zasięg

- automatyczna skrzynia EDC nie pasuje do charakteru hot hatcha

Ocena: 6,5/10

Którym hot hatchem chciałbyś jeździć?
Zobacz także
  • Qatar Airways Jakie są najlepsze linie lotnicze na świecie?
  • 'Mamy psychozę lajkingu' "Mamy psychozę lajkingu" - rozmowa z Tomaszem Szlendakiem
  • Na co uważać przy wynajmie samochodu? Na co uważać przy wynajmie samochodu?

Polecamy