Cupra Formentor to prawdziwy, hiszpański "toro bravo"

Cupra Formentor

Cupra Formentor (fot. Cupra)

W hiszpańskich gonitwach ulicznych i corridzie bierze udział wyjątkowy gatunek byka bitewnego - "toro bravo" (inaczej "toro de lidia"). Cupra Formentor, pierwszy niezależny model nowej marki, wydaje się być jego drogowym odpowiednikiem.

- Czym jeździsz?

- Cuprą.

- A, takim podkręconym Leonem?

Prawdopodobnie nie usłyszysz już nigdy takiej wymiany zdań na siłowni, bo Cupra oznacza teraz znacznie więcej, niż sportową odmianę Seata Leona. Od zeszłego roku to osobna marka, której nieposkromiony temperament wypchnął ją poza matczynego Seata. Cupra to takie ostro doprawione chorizo albo pimiento de Padrón - ta bardzo pikantna zielona papryczka, która trafia się raz na kilka słodkich.

Cupra FormentorCupra Formentor fot. Cupra

To, że Cupra potrafi dodać pikanterii "zwykłym" osobówkom, już wiemy. Do tej pory emblemat z powiewającą szachownicą zdobił jedynie zadziorne Leony, ale w zeszłym roku zadebiutował także na SUV-ie Ateca - pierwszym samochodzie oferowanym pod wydzieloną submarką z nowym logotypem. Naturalnym krokiem byłoby więc stworzenie teraz niezależnego modelu. I Cupra właśnie to zrobiła, pokazując w tym roku samochód koncepcyjny Formentor, czerpiący swoją nazwę - tradycyjnie dla Seata - z geografii. Tutaj z najbardziej wysuniętego na północ krańca należącej do Królestwa Hiszpanii Majorki.

Model Formentor ma przyciągać uwagę i budzić respekt na drodze niczym szaleńczo pędzący toro bravo. Wystarczy spojrzeć na obniżoną, ale muskularną sylwetkę Cupry z uwydatnionymi "biodrami" i wydłużoną względem tradycyjnych SUV-ów linią maski. Największymi atutami stylistyki modelu Formentor są idealne proporcje, silnie zaznaczone linie, dopracowane szczegóły oraz wyszukana koncepcja kolorystyczna - komentuje Alejandro Mesonero-Romanos, Dyrektor ds. designu marki SEAT.

Cupra FormentorCupra Formentor fot. Cupra

Czy oprócz widocznej z zewnątrz "muskulatury" Formentor posiada el trapío? W języku polskim nie ma odpowiednika tego wyrażenia, ale można by to było przetłumaczyć jako zestaw cech decydujących o wyjątkowości byka bitewnego. Geny marki Cupra wymagają, by samochód świetnie jeździł - hiszpańscy inżynierowie zadbali i o to, bo Formentora napędza 240-konny układ hybrydowy typu plug-in (a więc z wtyczką) przekazujący moc na koła dzięki dwusprzęgłowej skrzyni DSG. Według norm WLTP samochód może przejechać w trybie elektrycznym ok. 50 km.

Cupra FormentorCupra Formentor fot. Cupra

Zaintrygowani? My też, ale niestety musimy uzbroić się w cierpliwość, bo seryjna Cupra Formentor najprawdopodobniej nadjedzie dopiero w przyszłym roku. Według zapewnień przedstawicieli marki zmiany względem auta koncepcyjnego mają być minimalne, więc wersja produkcyjna zapowiada się naprawdę dobrze.

Zobacz także
  • Jak się robi startupy w Afryce? Jak się robi start-upy w Afryce?
  • Wielki Mur Chiński to jedyna budowla widoczna z kosmosu - oto jedna z bzdur powtarzanych od lat. Mamy dla was 17 geograficznych ciekawostek, których zdecydowanie brakuje na lekcjach geografii. Idziemy o zakład, że parę razy się zdziwicie, a przynajmniej sięgniecie po atlas, żeby odszukać Togo, Filipiny czy Arabię Saudyjską. Wielki Mur Chiński wcale nie jest jedyną konstrukcją widzianą z kosmosu - używając tylko oczu (bez specjalistycznych narzędzi) spoza Ziemi bez problemu można zobaczyć np. świecące nocą miasta, a nawet autostrady. Co do samego Wielkiego Muru, to akurat jego zobaczenie jest stosunkowo trudne - to brązowa linia w brązowym terenie. By nieco ułatwić sprawę, w 2000 roku Brytyjczycy zbudowali w okolicy specjalny biały namiot. Airbnb organizuje wyprawę dookoła świata
  • Forum Romanum Rzym wprowadza nowe zakazy dla turystów. Zobacz, czego już nie można robić w Wiecznym Mieście

Polecamy