Załoga X | SUV-y z Monachium

SUV-y skrojone na miarę - od X1 do X7. W BMW twierdzą, że mają SUV-a dla każdego. My przyjrzeliśmy się czterem najnowszym modelom z rodziny X.

BMW X2BMW X2 fot. BMW

X2

Dla kogo? Dla słynnych "młodych aktywnych".

Dzień dobry, poproszę samochód, który będzie modnym, podwyższonym crossoverem, ale jednocześnie będzie wyglądał jak rasowy hot hatch, a nie jak ociężały SUV. Po takim wstępie z salonów większości marek klient musiałby wrócić do domu pieszo. A w BMW odparliby: „Oczywiście! Co pan powie na nasz model X2? Ekstrawagancki, zadziorny i elegancki”.

Kompaktowy crossover spodoba się wszystkim tym, którzy mają się za słynnych „młodych aktywnych”, ale nie mają w sobie ani krzty offroadowego zapału. Choć X2 w rzeczywistości bazuje na X1, ciężko to po nim poznać, wszak niemieccy projektanci wyjątkowo postarali się o indywidualny charakter auta – obrócili nawet do góry nogami charakterystyczne „nerki” osłaniające chłodnicę. Inny wyróżnik to umiejscowiony na słupku C emblemat z biało-niebieską szachownicą. Zupełnie jak w klasycznym bawarskim coupé z lat 70. – modelu E9. To oczywiście nie czyni jeszcze z X2 sportowego samochodu, ale trzeba przyznać, że Niemcy wyrzeźbili mu naprawdę zgrabną i dynamiczną sylwetkę. No i te kolory! Galwaniczny złoty lub niebieski Misano. Efekt „wow” gwarantowany.

BMW X2BMW X2 fot. BMW

Czy BMW X2 jeździ tak, jak wygląda? Z pewnością nie ma aż tak narowistego charakteru jak tylnonapędowe modele. Czy to minus? Raczej nie, bo mało który nabywca crossovera usilnie próbuje wywołać w nim nadsterowność. Dzięki poprzecznemu umiejscowieniu silnika i zastosowaniu przedniego napędu X2 ma więcej miejsca w kabinie niż schodząca z rynku kompaktowa „jedynka” (ostatnia z napędem na tył!). Mimo to wyższe osoby mogą narzekać na ograniczoną ilość miejsca nad głowami. Ale taka już cena awangardowego stylu!

Technikalia (xDrive 20d):

Silnik: turbodiesel 2.0
Moc / Moment obrotowy: 190 KM / 400 Nm
Skrzynia biegów: automatyczna, 8-biegowa
Napęd: 4x4
0-100 km/h: 7,7 s
V-max: 221 km/h
Cena modelu: od 137 000 zł

BMW X4BMW X4 fot. BMW

X4

Dla kogo? Dla fanów SUV-ów o sylwetce coupé.

Jest rok 2007. Na rynku debiutuje BMW X6 i zaskakuje wszystkich swoją nietypową sylwetką nawiązującą do aut sportowych. Kto to będzie kupował? – oburzali się dziennikarze. Okazało się, że... kupują to wszyscy. Nawet inni producenci kupili ten pomysł i sami zaczęli wypuszczać na rynek swoje „coupé-SUV-y”. BMW szybko więc uzupełniło ofertę o mniejszy model X4, który w zeszłym roku doczekał się już następcy.

Nam podoba się nawet bardziej od pierwowzoru, bo ma nieco lepsze proporcje. I ten tył ze światłami niczym w BMW Z4 czy Serii 8! Z przodu zaś więcej tu elementów wspólnych (jeśli nie identycznych) z BMW X3 – praktyczniejszą odmianą z tradycyjnym kufrem, na której zbudowano iście lifestyle’owe X4 z opadającą linią dachu (bo czy istnieje coś bardziej lifestyle’owego od SUV-a, który robi wszystko, by nie wyglądać jak SUV?). Mimo to udało się zachować sporo miejsca dla pasażerów tylnej kanapy. A że X4 ma mniejszy bagażnik od X3? To fakt, ale wciąż trudno na niego narzekać, do dyspozycji pozostaje bowiem pokaźne 525 l objętości. Przeszkadzać może jedynie zbyt wysoko umieszczona krawędź załadunkowa.

BMW X4BMW X4 fot. BMW

Największy bajer? Kluczyk z wyświetlaczem, który pokazuje status samochodu – od informacji o zamkniętych oknach, przez zasięg, po zużycie oleju! Do tego indukcyjna ładowarka telefonu, mobilny hotspot i na bieżąco aktualizowane mapy z informacjami o korkach. Prawdziwy komputer na kołach. Ale nas i tak najbardziej ujęły właściwości jezdne BMW X4. Kto by pomyślał, że SUV o wysokości 1,62 m będzie czuł się na asfalcie jak ryba w wodzie. Z pewnością duża w tym zasługa amortyzatorów o zmiennym stopniu tłumienia nierówności, ale i po prostu dobrej, inżynierskiej roboty. My poprosimy wersję X4 M.

Technikalia (xDrive 30i):

Silnik: benzynowy 2.0
Moc / Moment obrotowy: 252 KM / 350 Nm
Skrzynia biegów: automatyczna, 8-biegowa
Napęd: 4x4
0-100 km/h: 6,3 s
V-max: 240 km/h
Cena modelu: od 202 400 zł

BMW X5BMW X5 fot. BMW

X5

Dla kogo? Dla bardzo szybkiego taty.

Tak dużego BMW X5 z tak dużymi „nerkami” jeszcze nie było. Ale wytrzymajcie do następnej strony... Tymczasem zagadka: co duży, rodzinny SUV może mieć wspólnego z Bugatti Chiron? Ot, choćby liczbę turbosprężarek. Poprosiłem na siłowni kumpla, żeby zgadł, ile w X5 jest ich dokładnie. „Pewnie są dwie. No dobra, może trzy. Też nie? Nie mów, że więcej! Cztery? Poważnie?!”. Dla mnie to też brzmiało jak przesada, ale potem miałem okazję wsiąść za kierownicę X5 M50d i wiem, że jest ich dokładnie tyle, ile powinno być (przynajmniej przy tej pojemności silnika).

Z 3-litrowym turbodieslem doskonale dogaduje się 8-biegowa skrzynia automatyczna, choć należy nadmienić, że w trybie komfortowym lubi „zamulić” na starcie – po naciśnięciu gazu trzeba chwilę odczekać na wyraźne kopnięcie. Ale kiedy już to nastąpi... to nawet najbardziej zagorzały przeciwnik „ropniaków” pomyśli przez chwilę o zakupie tej odmiany. Moc 400 KM i 760 Nm (!) maksymalnego momentu obrotowego robią swoje nawet w aucie ważącym niemal 2,5 t. Potencjał tego zestawu jest tak ogromny, że w trybie komfortowym z załączonymi wszystkimi asystentami kierowcy przy zbyt mocnym wciśnięciu gazu tylna oś potrafi stracić przyczepność na wyjściu z zakrętu – a więc jest ta obiecywana w reklamach radość z jazdy!

BMW X5BMW X5 fot. BMW

A skoro już o asystentach mowa, to w nowym X5 jest także asystent cofania. I nie, to nie są po prostu czujniki czy kamera cofania. Samochód zapamiętuje bowiem ostatnie 50 m pokonane przez kierowcę i potrafi po tych 50 m sam wycofać. Przydatne, gdy wyjazd z parkingu jest trudniejszy niż wjazd na miejsce postojowe. Mało? Dodajmy do tego sterowanie gestami – w trakcie testu złapałem się na tym, że pogłaśniałem i przyciszałem radio tylko po to, żeby pokręcić sobie palcem przed wyświetlaczem systemu infotainment.

Technikalia (M50d):

Silnik: turbodiesel 3.0
Moc / Moment obrotowy: 400 KM / 760 Nm
Skrzynia biegów: automatyczna, 8-biegowa
Napęd: 4x4
0-100 km/h: 5,2 s
V-max: 250 km/h
Cena modelu: od 202 400 zł

BMW X7BMW X7 fot. BMW

X7

Dla kogo? Dla prezesa z naprawdę dużą rodziną.

Operacja o kryptonimie „X7” to bawarski skok na nieobsadzony dotąd przez BMW segment ultraluksusowych i wielkich SUV-ów. Nikt już nie może czuć się bezpieczny – ani Mercedes-Benz GLS, ani Lexus LX, ani nawet Range Rover. To nie tylko największy SUV w historii BMW, ale i największe „nerki”, które urosły do tak absurdalnych rozmiarów, że po pierwszej, objętej jeszcze informacyjnym embargiem prezentacji w Warszawie wielu dziennikarzy pukało się w głowę. Z czasem okazało się, że tak duża, podwójna atrapa chłodnicy doskonale wpisuje się w monumentalną bryłę samochodu – na zdjęciach BMW X7 wygląda na dużo mniejsze, niż jest w rzeczywistości.

Dowód? Choćby długość nadwozia przekraczająca 5 m (5,15 m!) i wysokość, którą X7 przebija postawnego mężczyznę (180,5 cm). Nic więc dziwnego, że już w standardzie BMW oferuje w tym modelu siedem miejsc siedzących. Na życzenie kanapę w środkowym rzędzie można jednak zastąpić dwoma bardzo wygodnymi, indywidualnymi fotelami. Bagażnik? Nawet przy komplecie pasażerów udało się zachować przyzwoitą objętość 326 l. Po złożeniu trzeciego rzędu wartość ta wzrasta do 750 l.

BMW X7BMW X7 fot. BMW

O wielkości tej maszyny mogą świadczyć też same felgi – standardowo 20-calowe, opcjonalnie nawet 22-calowe. To się nazywa rozmach! Także jeśli chodzi o wyposażenie standardowe. Było nie było, to jednak największy SUV w ofercie, więc nawet w standardzie znajdziemy m.in. 3-częściowy dach panoramiczny, 4-strefową klimatyzację (w opcji nawet 5-strefową...), skórzaną tapicerkę, pneumatyczne zawieszeniu obu osi, adaptacyjny układ jezdny z elektronicznym sterowaniem amortyzatorów i aktywną stabilizacją przechyłów bocznych, duży wyświetlacz HUD czy wreszcie system obsługi głosowej BMW Intelligent Personal Assistant aktywowany hasłem: „Hej, BMW!”. Na szczęście można je zmienić – w dodatku na dowolne. Ja ustawiłbym: „Hej, moje sprzedane mieszkanie!”.

Technikalia (xDrive 40i):

Silnik: benzynowy 3.0
Moc / Moment obrotowy: 340 KM / 450 Nm
Skrzynia biegów: automatyczna, 8-biegowa
Napęd: 4x4
0-100 km/h: 6,1 s
V-max: 245 km/h
Cena modelu: od 393 100 zł

Więcej o: