Legendy, którymi wyjedziesz z salonu

Niby nowe, a już legendarne. W standardzie mają nie tylko klimę, poduszki powietrzne i radio, ale też historię. Wzięliśmy pod lupę kilka ikon na kołach.

Ford Mustang Bullitt

Nasza opinia: Ford Mustang sam w sobie jest legendą, ale „Bullitt” to jeszcze inna, wyższa liga. Dlaczego? Odpowiedź jest zawarta w słynnej, trwającej ponad 9 minut filmowej scenie pościgu. Przyznajemy zupełnie szczerze, że to najciekawszy fragment nieco dłużącej się produkcji z końca lat 60. Uliczne show zapewniły widzom dwa amerykańskie wozy – jeden z nich to Ford Mustang '68, za kierownicą którego zasiadł sam Steve McQueen, grający tytułowego porucznika. Jego wóz stał się legendą, do której postanowił nawiązać dziś Ford, wypuszczając specjalną, limitowaną edycję Mustanga. Bullitt wzbudza respekt, bo ma w sobie wszystko to, od czego coraz częściej się odchodzi – wielkie, wolnossące V8 pod maską, napęd na tył i ręczną skrzynię biegów. Taki zestaw sprawia, że z Bullittem trzeba obchodzić się ostrożnie. Można tak łatwo się nim rozbić, jak się w nim zakochać. Mustang potrafi uwieść, ale też przerazić.

Ford Mustang BullittFord Mustang Bullitt materiały prasowe

Dane techniczne:

Silnik: benzynowy 5.0 V8

Moc/Moment obrotowy: 460 KM/529 Nm

Skrzynia biegów: manualna, 6-biegowa

Napęd: tylny

Masa własna: 1751 kg

0-100 km/h: 4,6 s

V-max: 250 km/h

Cena testowanego egzemplarza: 245 910 zł

Jeep Wrangler Sahara

Jeep Wrangler SaharaJeep Wrangler Sahara materiały prasowe

Nasza opinia: Przedstawiciel ginącego gatunku terenówek z krwi i kości (oleju i metalu?) opartych na konstrukcji ramowej. Spadkobierca i kontynuator tradycji Willysa MB opracowanego na potrzeby amerykańskiej armii w czasach II wojny światowej. Ten samochód musiał przetrwać wszystko (np. zrzut na spadochronie z samolotu) i przejechać przez każdy rodzaj terenu. Wranglera może nikt z samolotu zrzucać nie będzie, ale z czystym sumieniem możemy polecić go tym, którzy lubią zbaczać z utwardzonych szlaków. Właściwości terenowe tego auta są imponujące – nam nie udało się go „zagiąć” w trakcie przeprawy przez puszczę. Co ciekawe, w nowym wydaniu Wrangler jest całkiem przyjazny także w użytku codziennym, choć trzeba liczyć się z tym, że samochód lubi się bujać i nie prowadzi się jak klasyczny SUV. Ma za to czujniki i kamerę cofania, a także nowoczesny system multimedialny z dużym ekranem dotykowym.

Jeep Wrangler SaharaJeep Wrangler Sahara materiały prasowe

Dane techniczne:

Silnik: wysokoprężny 2.2 CRD

Moc/Moment obrotowy: 200 KM/450 Nm

Skrzynia biegów: automatyczna, 8-biegowa

Napęd: 4x4

Masa własna: 1920 kg

0-100 km/h: 8,9 s

V-max: 180 km/h

Cena testowanego egzemplarza: 252 500 zł

Porsche 911 Carrera S

Porsche 911 Carrera SPorsche 911 Carrera S materiały prasowe

Nasza opinia: Silnik z tyłu, napęd na jedną (jedyną właściwą) oś, przepiękna linia i 450 KM pod prawą nogą. O Porsche 911 marzyło choć przez chwilę każde z pokoleń, bo pierwsza generacja 911 zadebiutowała jeszcze w 1963 r. jako większy, mocniejszy i bardziej komfortowy następca modelu 356. Ferdinand Porsche stworzył tak dobry wóz, że do tej pory nie zmieniono w nim podstawowych założeń i rozwiązań, choć oczywiście przez te 56 lat „dziewięćsetjedenastka” ewoluowała. I tak w obecnej generacji o oznaczeniu 992 podstawowy wariant nie jest już napędzany przez motor wolnossący. Czy to źle? Uspokajamy – osiągi na tym nie ucierpiały. Pod tym względem jest dobrze (a nawet bardzo dobrze) – 3,5 s do 100 km/h! Moc rozwijana jest jednak mniej liniowo, do czego trzeba się przyzwyczaić. Nie zmieniły się za to rewelacyjne właściwości jezdne. Wystarczy, jeśli napiszemy, że nowe Porsche 911 prowadzi się jak marzenie.

Porsche 911 Carrera SPorsche 911 Carrera S materiały prasowe

Dane techniczne:

Silnik: benzynowy 3.0 B6

Moc/Moment obrotowy: 450 KM/530 Nm

Skrzynia biegów: automatyczna, 8-biegowa

Napęd: tylny

Masa własna: 1590 kg

0-100 km/h: 3,5 s

V-max: 308 km/h

Cena testowanego egzemplarza: ok. 700 000 zł

Range Rover Sport P400e

Range Rover Sport P400eRange Rover Sport P400e Nick Dimbleby

Nasza opinia: Range Rover Sport trafił do naszego zestawienia z prostego powodu – to najlepszy hołd, jaki marka mogła złożyć sobie samej za stworzenie w 1970 r. pierwszego europejskiego SUV-a. Sport jest dokładnie taki, jaki powinien być współczesny SUV – komfortowy, zaradny w terenie, pojemny i o dobrych właściwościach jezdnych pomimo dużej masy (prawie 2,5 t!) i potężnej karoserii. Oczywiście, zawieszenie pneumatyczne nie wyeliminuje przechyłów na zakrętach, ale nie po to je tu zamontowano. Ma zapewniać komfort absolutny, niezależnie od jakości drogi, po której sunie Range Rover Sport, i z tego zadania wywiązuje się perfekcyjnie. Jazda Sportem to czysty relaks. Czysty zwłaszcza w hybrydowej wersji, która potrafi przejechać w ciszy (na prądzie) ok. 50 km. Nic dziwnego, że żony z Hollywood i raperzy są nim zachwyceni.

Range Rover Sport P400eRange Rover Sport P400e materiały prasowe

Dane techniczne:

Silnik: benzynowy 2.0 + elektryczny

Moc/Moment obrotowy: 404 KM/640 Nm

Skrzynia biegów: automatyczna, 8-biegowa

Napęd: 4x4

Masa własna: 2539 kg

0-100 km/h: 6,7 s

V-max: 220 km/h

Cena testowanego egzemplarza: 431 400 zł

Mini Cooper 60 Years Edition

Mini Cooper 60 Years EditionMini Cooper 60 Years Edition materiały prasowe

Nasza opinia: Może i Smart jest mniejszy, ale gdy spytasz kogokolwiek o najbardziej rozpoznawalny mały samochód na świecie, z pewnością usłyszysz słowo „Mini”. Brytyjczycy pokochali tego mikrusa pod koniec lat 60. ubiegłego wieku i kochają go do dzisiaj. Każdy z Beatlesów miał nawet indywidualnie skonfigurowany egzemplarz. Mini obchodzi w tym roku swoje 60. urodziny (sic!), z okazji których marka wypuściła na rynek limitowaną wersję 60 Years Edition, którą jeździliśmy. Gokartowa radość z jazdy? Była, choć przeszkadzał nam trochę warkot 3 cylindrowego motoru 1.5. Nie narzekaliśmy za to na brak mocy – 136 KM dobrze pasuje do rozmiaru samochodu. Przez tych 60 lat Mini zmieniło właściciela, a momentami zaczęło być już nawet Maxi (patrz: Countryman, Clubman), ale w najmniejszym modelu marki wciąż da się dostrzec nawiązania do pierwowzoru.

Mini Cooper 60 Years EditionMini Cooper 60 Years Edition materiały prasowe

Dane techniczne:

Silnik: benzynowy 1.5 R3

Moc/Moment obrotowy: 136 KM/220 Nm

Skrzynia biegów: automatyczna, 7-biegowa

Napęd: przedni

Masa własna: 1210 kg

0-100 km/h: 7,8 s

V-max: 210 km/h

Cena testowanego egzemplarza: 121 732 zł

Fiat 500

Fiat 500Fiat 500 materiały prasowe

Nasza opinia: Niech żyje Italia i niech żyją małe auta! Fiat 500 zmotoryzował Włochy, gdy Polacy jeszcze nawet nie śnili o maluchu. Sukces tkwił w konstrukcji fiacika, która dzięki zastosowaniu nieskomplikowanych rozwiązań i małych części zagwarantowała w 1957 r. niską cenę i wysoką dostępność samochodu (łatwość produkcji na skalę masową). Współczesny Fiat 500, choć znacznie większy od oryginału, wciąż jest bliski jego ideałom i wciąż ściąga do salonów klientów. I to pomimo 12-letniego stażu na rynku! Nic dziwnego – to najtańsze stylowe auto, jakie można obecnie kupić jako nowe. Pierwowzór trafił nawet do muzeum sztuki nowoczesnej MoMA w Nowym Jorku, a to dowód na to, że Fiat 500 to malutkie jeżdżące dzieło sztuki.

Dane techniczne:

Silnik: benzynowy, 1.2

Moc/Moment obrotowy: 69 KM/102 Nm

Skrzynia biegów: manualna, 5-biegowa

Napęd: przedni

Masa własna: 865 kg

0-100 km/h: 12,9 s

V-max: 163 km/h

Cena testowanego egzemplarza: 58 600 zł

Alpine A110 Pure

ALPINE A110 PureALPINE A110 Pure materiały prasowe

Nasza opinia: Powrót marki Alpine to jedno z najważniejszych wydarzeń w historii motoryzacji. Alpine A110 wyraźnie nawiązuje do produkowanego 40 lat wcześniej modelu o tym samym oznaczeniu. Historia Alpine zaczęła się, gdy Jean Rédélé, francuski diler Renault, postanowił hobbystycznie przerabiać renówki. W latach 50. jego auta wygrywały słynny wyścig Mille Migilia. Rozpoczęto produkcję małoseryjną, a każde kolejne Alpine korzystało z komponentów Renault, miało centralnie umieszczony silnik V6 i napęd na tył. We współczesnym A110 zabrakło tylko charakternego V6.

Dane techniczne:

Silnik: benzynowy 1.8 TCe

Moc/Moment obrotowy: 252 KM/320 Nm

Skrzynia biegów: automatyczna, 7-biegowa

Napęd: tylny

Masa własna: 1080 kg

0-100 km/h: 4,5 s

V-max: 250 km/h

Cena testowanego egzemplarza: 268 500 zł

Więcej o: