Audi dogaduje się ze światłami w Düsseldorfie. Cel? Większa płynność ruchu

Znany z amerykańskich skrzyżowań system ATLI (Audi Traffic Light Information) pomagający złapać kierowcy "zieloną falę" zaczyna działać w europejskich miastach. Do Ingolstadt dołączy w lecie Düsseldorf.

Sam pomysł nie jest nowy, bo pochodzi z 2016 r. Wszystkie Audi A4 i Q7 przeznaczone na rynek amerykański zaczęły wówczas odczytywać intencje świateł z kolejnych skrzyżowań w Las Vegas i sugerować kierowcom optymalną prędkość, z jaką będą mogli bezpiecznie trafić na "zielone". Dzisiaj system działa już na ponad 10 tys. skrzyżowań w Stanach Zjednoczonych. A w Europie? Cóż, ATLI łączy się z sygnalizacją świetlną w Ingolstadt, a od wczesnego lata tego roku zacznie pełnoprawnie działać także w Düsseldorfie.

Czas na Europę

Düsseldorf to kolejne po Ingolstadt miasto wykorzystujące technologię V2I (Vehicle-to-Infrastructure) łączącą samochód z infrastrukturą miejską. Zdaniem przedstawicieli Audi łączność V2I sprawia, że samochód staje się interaktywnym urządzeniem mobilnym, a to kolejny krok do autonomicznej jazdy.

Zanim jednak nastąpi hucznie ogłaszana autonomiczność aut, Audi będzie podpowiadać kierowcy, z jaką prędkością powinien zbliżać się do skrzyżowania, by trafić na zielone światło. Oczywiście prędkość ta nie może być wyższa od ograniczenia obowiązującego na danym odcinku. W Audi nazywają to "doradcą optymalizacji prędkości przed zielonym światłem" GLOSA (Green Light Optimized Speed Advisory). Trochę zawiła nazwa, ale działanie jest proste.

System ATLI wyświetla podpowiedzi na ekranie wirtualnego kokpitu lub projektorze HUD na przedniej szybieSystem ATLI wyświetla podpowiedzi na ekranie wirtualnego kokpitu lub projektorze HUD na przedniej szybie fot. Audi

Jeśli jednak zatrzymanie się będzie konieczne, do pracy wkroczy minutnik odliczający czas do następnej fazy zielonego światła (Time-to-Green). Wówczas kierowca nie musi być w stałej gotowości do ruszenia, co pozwala na zaoszczędzenie paliwa. Większość nowych samochodów i tak wyłącza już w takiej sytuacji silnik (system Start&Stop), ale tu dochodzi komfort "bycia poinformowanym".

Więcej oszczędności zapewnia GLOSA, bo mniej zatrzymań na skrzyżowaniach to nie tylko zaoszczędzone na niepotrzebnym ruszaniu czy staniu na "czerwonym" paliwo, ale też rzadziej wymieniane podzespoły samochodu - klocki i tarcze hamulcowe czy chociażby elementy układu przeniesienia napędu.

Płynność, komfort, oszczędność

Audi Traffic Light Information przede wszystkim ma wpłynąć na płynność ruchu ulicznego, a w konsekwencji zmniejszenie korków w miejscach, w których da się ich uniknąć. Oprócz tego ma też poprawić komfort jazdy, bo kierowca poinformowany, to (zdaniem Audi) kierowca zrelaksowany nie gnający do następnego skrzyżowania, by zdążyć na "zielone".

Mniej stawania na 'czerwonym' = większa płynność ruchu ulicznegoMniej stawania na 'czerwonym' = większa płynność ruchu ulicznego fot. Audi

- Uruchamiając usługę Audi Ampelinformation [niemiecka nazwa systemu - red.], chcemy poprawić wygodę kierowców, zwiększyć bezpieczeństwo ruchu drogowego i zachęcić do oszczędnego stylu jazdy – wszystko z myślą o przyszłości - mówi Andre Hainzlmaier, szef działu rozwoju aplikacji, usług połączonych i Smart City w Audi.

System działa we wszystkich modelach Audi e-tron, A4, A6, A7, A8, Q3, Q7 i Q8 wyprodukowanych po I połowie lipca 2019 (rok modelowy 2020). Jedyne, co trzeba mieć na pokładzie samochodu, to pakiet Audi connect Navigation & Infotainment z funkcją rozpoznawania znaków drogowych na podstawie obrazów pozyskiwanych z kamery.

Więcej o: