Mniej znaczy więcej. Porsche Cayenne Coupe Turbo

Czego było za dużo w Porsche Cayenne? SUV-a. Tak uznali niemieccy projektanci, po czym chwycili za ołówki i popracowali nad sylwetką sportowo-użytkowego modelu. W efekcie Cayenne Coupé bardzo przypomina wyglądem. 911.

Zwykle informację o rozszerzeniu gamy modelowej o kolejnego „coupé SUV-a” kwitujemy przeciągłym ziewnięciem. Tym razem było inaczej, komunikat przyszedł bowiem z biura prasowego Porsche, a ludzie z Zuffenhausen wyjątkowo dbają o to, by w każdym ich modelu było widoczne sportowe DNA marki.

Tył godny Porsche.
Klasyczne
Cayenne nie
wygląda źle, ale
sylwetka coupé
bardziej pasuje
do marki.Tył godny Porsche. Klasyczne Cayenne nie wygląda źle, ale sylwetka coupé bardziej pasuje do marki. materiały prasowe

Po teście Porsche Cayenne Coupé na słoweńskich (nie mylić ze słowackimi!) drogach wiemy, że taka odmiana powinna zadebiutować dwie generacje temu, w 2002 r., jako standardowe Cayenne. Dlaczego? To właśnie Coupé najlepiej wpisuje się w linię modelową i sportowe korzenie marki. Złośliwi twierdzą, że Cayenne Coupé jest odpowiedzią na pytanie, którego nikt nie zadał. Tymczasem to samochód, który powstał dla marudnych purystów uważających zwykłe Cayenne za zbyt „SUV-owate”. Można się z nimi zgodzić, ale pod jednym warunkiem – że rozmawiamy o karoserii. Wyglądowi poprzednich wcieleń quasi-terenowego Porsche rzeczywiście można wiele zarzucić, ale złego słowa nie da się powiedzieć o silnikach (diesli nie ma już w ofercie), zawieszeniu czy układzie kierowniczym – te elementy współgrają ze sobą tak jak w klasycznym Porsche.

PRZECZYTAJ TEŻ: Głupie gadki mądrych ludzi, czyli jak rozmawiać o motoryzacji

A Cayenne klasyczne z całą pewnością nie jest – silnik z przodu, duża masa własna i „niepotrzebna” druga para drzwi gryzą się z pierwotnymi założeniami marki. Pomimo tych cech warto zabrać ten wóz na tor albo krętą górską drogę, by zacząć wierzyć w cuda. Powód jest prosty – Cayenne zwyczajnie przeczy prawom fizyki. To przecież niemożliwe, żeby tak składał się w zakrętach i tak przyspieszał samochód ważący ponad dwie tony! A jednak. Bóg istnieje…

…diabeł tkwi w szczegółach

A co z coupé? „Pewnie jeździ jeszcze lepiej! ” – powiecie. Lepiej wygląda, to fakt, ale jeśli prowadziliście kiedyś Cayenne, nie musicie czytać tego tekstu dalej. „Jak to? Przecież ma ścięty dach, więc musi mniej ważyć”. Błąd! Inna konstrukcja dachu… podniosła wagę o 25 kg. Mniej znaczy więcej.

Poniżej 20
cali Porsche nie
schodzi. W ofercie
są jeszcze felgi
21-calowe, a dla
amerykańskich
raperów nawet
o cal większe.Poniżej 20 cali Porsche nie schodzi. W ofercie są jeszcze felgi 21-calowe, a dla amerykańskich raperów nawet o cal większe. materiały prasowe

Ale spokojnie, nadwyżkę kilogramów można łatwo zredukować. Wystarczy dokupić pakiet obejmujący ostentacyjnie sportowy dach z włókna węglowego (standardowo jest panoramiczny ze szkła o powierzchni 2,16 m2), redukcję materiałów wygłuszających i siedzenia obszyte alcantarą – 22,4 kg zaoszczędzone! Za mało? Są jeszcze 22-calowe kute alufelgi, które obniżają masę o kolejne 17 kg. Coupé ma też co prawda poszerzony o 18 mm rozstaw tylnych kół, ale na górskich serpentynach w Słowenii nie poczuliśmy żadnej różnicy w zachowaniu na drodze względem tradycyjnego Cayenne. Może wychwyciłby ją kierowca rajdowy pokroju Waltera Röhrla. Może.

Centrum dowodzenia
przejęto ze
'zwykłego' SUV-a.
Panoramiczny
ekran główny
ma przekątną
12,3 cala!Centrum dowodzenia przejęto ze 'zwykłego' SUV-a. Panoramiczny ekran główny ma przekątną 12,3 cala! materiały prasowe

To czym tak naprawdę różnią się te samochody? Ot, chociażby aktywnym spojlerem pod tylną szybą wysuwanym automatycznie przy prędkości 90 km/h – w tradycyjnym Cayenne jest tylko w Turbo i nie pod szybą, ale nad nią. Dobra wiadomość dla lanserów: można go też wysunąć przyciskiem. Na tylnej kanapie jest mniej miejsc – standardowo Coupé wyjeżdża z fabryki z siedzeniami w układzie 2+2. Na życzenie z tyłu montowana jest tradycyjna trzyosobowa kanapa. Bez dopłaty. Czyli teściowa jakoś się zmieści pomiędzy wnukami. Porsche zadbało też o głowy podróżnych, obniżając o 3 cm siedzisko kanapy, żeby zrekompensować niedostatki wywołane nisko opadającym dachem. Bagażnik nie zmalał drastycznie, ale jedna torba będzie musiała jednak zostać w domu (745 l vs 625 l).

Dwa indywidualne
fotele i kuweta
(?) pomiędzy to
standard w Coupé.
W opcji trzyosobowa
kanapa.Dwa indywidualne fotele i kuweta (?) pomiędzy to standard w Coupé. W opcji trzyosobowa kanapa. materiały prasowe

Uniwersalne gran turismo

Nie różnią się za to silniki. A to oznacza, że do wyboru jest pięć wersji – Coupé (340 KM), S Coupé (440 KM), E-Hybrid Coupé (462 KM), Turbo Coupé (550 KM) i Turbo S E-Hybrid Coupé (680 KM!). Wszystkie jednostki przekazują moc na cztery koła, choć zasadniczo do momentu wykrycia przez komputer poślizgu tylnej osi cała moc trafia na tył. I za to właśnie lubimy Porsche! Za coś jeszcze? Za aktywny układ tłumienia Porsche Active Suspension Management (PASM) i trójkomorowe zawieszenie pneumatyczne (standard w Turbo, w pozostałych opcja). Ale też za skrętną tylną oś i system Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC) zwiększające stabilność w zakrętach. I jeszcze za mechanizm różnicowy tylnej osi Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus).

8-biegowy
Tiptronic S kieruje
moc na tył, ale
gdy tylko wykryje
poślizg, dołącza
przednią oś.8-biegowy Tiptronic S kieruje moc na tył, ale gdy tylko wykryje poślizg, dołącza przednią oś. materiały prasowe

Cayenne Coupé to szybkie i zarazem wyrafinowane (może nie w pomarańczowym lakierze ze zdjęć) gran turismo na miarę naszych czasów. Czy ma sens? Jeśli styl jest dla ciebie wszystkim, z pewnością dozbierasz dodatkowe 20-40 tys. zł. W innym przypadku lepiej pozostać przy tradycyjnym Cayenne, które zmieści więcej bagaży. Tylko czy naprawdę o to chodzi w samochodach sportowych?

PRZECZYTAJ TEŻ: Legendy, którymi wyjedziesz z salonu

PORSCHE CAYENNE COUPE TURBO

Silnik: benzynowy 4.0 V8 Biturbo

Moc/Moment obrotowy: 550 KM/770 Nm

Skrzynia biegów: 8-biegowa automatyczna Tiptronic S

Napęd: 4x4

V-max: 286 km/h

0-100 km/h: 3,9 s

Masa własna: 2200 kg

Cena: 720 000 zł

Więcej o: