Jeśli ostatnie lata spędziłeś w amazońskiej dżungli albo w jaskini pustelnika, mam dla ciebie trzy ważne wiadomości. Po pierwsze, Freddie Mercury nadal nie żyje. Po drugie, prawie cztery lata temu Polacy wydali świetną grę "Wiedźmin" na podstawie książek Andrzeja Sapkowskiego. Po trzecie, 17 maja wychodzi jej kontynuacja pt. "Wiedźmin 2: Zabójcy królów".

zabójcy królów, wiedźmin 2

Na początek lojalnie uprzedzam: pierwsza część "Wiedźmina" podobała mi się bardzo i do dziś zajmuje ważne miejsce na krótkiej półce z ulubionymi grami. Nie jestem zatem obiektywny. Ale z drugiej strony - moje oczekiwania były wielkie i byle czym nie dało się ich zaspokoić. Do "Zabójców królów" podchodziłem z niepokojem i nadzieją. Już na początku uspokajam czytelników równie podekscytowanych tytułem. Twórcy z CD Projekt RED nie zapomnieli, jak się robi dobre cRPG, a przy okazji uczą się na błędach - swoich i innych.

zabójcy królów, wiedźmin 2

 

Opowieść ponad wszystko!

Zacznijmy od sprawy najważniejszej w grach tego typu, czyli od scenariusza i fabuły. Akcja rozgrywa się bezpośrednio po wydarzeniach z poprzedniej odsłony, jednak stanowi odrębną całość. Nie trzeba znać "jedynki", żeby połapać się w nowej intrydze - związanej z zamachami na władców różnych krain. Jak wyjaśnia Tomasz Gop, producent "Wiedźmina 2", odkrywanie nawiązań do książek i pierwszej części nie jest obowiązkiem, tylko nagrodą dla tych, którzy je wychwycą.

zabójcy królów, wiedźmin 2

Charakterystyczną cechą "Wiedźmina" była tzw. nieliniowość fabuły. Część misji - w tym główny wątek fabularny - można przechodzić i kończyć na wiele sposobów. Podejmowane przez Geralta decyzje i jego dramatyczne wybory moralne mają realny wpływ na przebieg opowieści i życie mieszkańców wiedźmińskiego świata. Twórcy uczynili nieliniowość jeszcze mocniejszym atutem części drugiej. Dotrzesz do jednego z aż szesnastu (!) możliwych zakończeń. - Każda decyzja otwiera jakąś ścieżkę, nie ma lepszych i gorszych - mówi Gop. I za to ekipie z CD Projekt RED należy się duże piwo. Bo przecież, do cholery, nazwa gatunku RPG (z ang. RolePlaying Game, czyli "odgrywanie ról") do czegoś zobowiązuje!

zabójcy królów, wiedźmin 2Spotkamy wielu starych znajomych z pierw-szej odsłony i z prozy Sapkowskiego. Jest Jaskier, poeta i bawidamek, jest Zoltan Chivay, krasnolud z żyłką hazardzisty, jest Yarpen Zigrin, jest A zresztą - lepiej odkrywać samemu. Sprawa tym ciekawsza, że na krótki czas możesz się wcielić też w niektórych drugoplanowych bohaterów - to daje kolejne możliwości modyfikowania fabuły! Aby ukończyć grę, potrzeba (zależnie od stylu grania) czterdziestu kilku godzin. Ile więc czasu trzeba, by zgłębić wszystkie możliwe kombinacje "Wiedźmina 2" - maszyny do tworzenia opowieści? Niecierpliwym z pomocą przyjdzie Facebook. Gra umożliwi publikowanie w sieci informacji o podjętych wyborach, dzięki czemu z wpisów znajomych będziemy mogli się dowiedzieć, że: "OMG! Takie rozwiązanie też jest możliwe".

 

Ogniem i mieczem

Nie samą fabułą gracz żyje. W każdym szanującym się cRPG ważną rolę odgrywa walka. Pod tym względem "Wiedźmin 2" przynosi sporo ważnych modyfikacji w stosunku do części pierwszej. Najważniejsza zmiana dotyczy tempa gry. Potyczki są znacznie bardziej dynamiczne i przez to - efektowne. O wiele istotniejsze niż poprzednio okazują się uniki, co zresztą jest zgodne z wiedźmińskim stylem walki znanym z książek. Geralt jest wszakże wirtuozem miecza, a nie tępym rębajłą, bezmyślnie przyjmującym ciosy na klatę.

zabójcy królów, wiedźmin 2

Ale i to nie wszystko: zrezygnowano z ręcznie przełączanych stylów walki (w jedynce było ich w sumie sześć - zmienialiśmy je zależnie od typu i liczby przeciwników). Zamiast tego po prostu wymierzasz ciosy szybkie lub silne (odpowiednio - lewym i prawym przyciskiem myszy), zgodnie z oceną sytuacji na polu bitwy. Najmocniej odczujesz jeszcze inną zmianę: teraz nie możesz zatrzymać gry, by podczas pojedynku zmienić miecz, wybrać Znak (czyli proste zaklęcie wiedźmińskie, doskonale uzupełniające sztukę fechtunku) czy użyć tzw. przedmiotu podręcznego. Do wszystkich tych czynności służy już specjalne okrągłe menu, które jedynie spowalnia bieg czasu, zamiast go pauzować. Gra wymusza sprawne podejmowanie decyzji zamiast pieszczenia się i zastanawiania: "Użyć Znaku Aard czy może chwilę poczekać?". Dużo zyskują na tym dramatyzm i dynamika starcia.

zabójcy królów, wiedźmin 2

 

Czarowne widziadła

Tym, czego po prostu nie da się nie zauważyć w "Wiedźminie 2", jest świetna oprawa wizualna - to prawdopodobnie najpiękniejszy cRPG, jakiego w życiu widziałem. Gra światłocieni zachwyca, gdy stajesz nieopodal karczmowego kominka, a zmiany pór dnia i zabójcy królów, wiedźmin 2pogody urzekają, kiedy zanurzasz się w dziką puszczę. Równie dobre wrażenie sprawiają animacje postaci - także podczas walki. Jednak najbardziej ujęły mnie drobiaz-gi. Kiedy przyjrzysz się Geraltowi (zresztą innych bohaterów też to dotyczy), dostrzeżesz mnóstwo bardzo efektownych szczegółów i szczególików w jego wyglądzie i stroju. Spinki przy pasku, klamry przy butach, ćwieki i zdobienia na kurtce. Gdy pierwszy raz zmieniłem wiedźminowi strój (tak! - przebierać będziesz się często i wpłynie to nie tylko na estetykę gry), nie mogłem się nadziwić, jak klimatycznie prezentuje się bohater w nowym wdzianku. Geralt jeszcze nigdy nie wyglądał tak dobrze. To samo można powiedzieć o lokacjach, czyli planszach, na których rozgrywa się akcja. Każdy budynek, każde pomieszczenie, nawet pozornie nieznaczący murek czy odrapany płot - wszystko nosi ślady dbałości o szczegół. Przyjrzyj się tym smaczkom, kiedy będziesz eksplorował wielki wirtualny świat.

 

Rzemiosło i kunszt

Na jakość i ocenę gier cRPG - a także wszystkich innych - ogromny wpływ ma to, czy twórcy dopracowali techniczne aspekty rozgrywki. Pierwszy "Wiedźmin" zbierał od recenzentów cięgi za zbyt długi czas ładowania się kolejnych pomieszczeń (faktycznie, było to cholernie uciążliwe - sytuację poprawił patch). Dlatego silnik gry opracowany na potrzeby "Wiedźmina 2" wyeliminował ten problem w całości - do budynków wchodzisz bez najmniejszej chwili opóźnienia.

zabójcy królów, wiedźmin 2

Tego typu usprawnień i zmian twórcy zafundowali dużo więcej; nie sposób wyliczyć wszystkie, więc wymienię najfajniejsze. Podczas niektórych dialogów trzeba szybko wybrać kwestię wypowiadaną przez wiedźmina - gdy Geralt wykaże się refleksem i odpowiednią błyskotliwością, zostaniesz nagrodzony. Generalnego remontu doczekał się także jego ekwipunek. Został podzielony na sekcje: składniki alchemiczne, przedmioty fabularne i wiele innych. Dzięki temu nie musisz już długo gmerać w plecaku. Skoro o sprzęcie mowa - na znaczeniu zyskał talizman białowłosego. O ile w pierwszej części służył głównie do wykrywania magii i potworów (pełniąc marginalną funkcję), o tyle teraz za jego pomocą właściciel w efektowny sposób "skanuje" otoczenie w poszukiwaniu magicznych przedmiotów czy miejsc mocy. Super!

zabójcy królów, wiedźmin 2

"Wiedźmin 2: Zabójcy królów" robi fantastyczne wrażenie: przepiękna, dopracowana grafika, niebanalny scenariusz z mnóstwem wątków pobocznych oraz liczne usprawnienia, w tym ulepszony, bardziej dynamiczny i satysfakcjonujący styl walki, oraz sama postać Geralta. Zbudowanie pełnego obrazu tej gry będzie jednak możliwe dopiero wtedy, gdy zacznie się ją przechodzić powtórnie - poszukując alternatywnych rozwiązań i ścieżek fabularnych. Czy białowłosy wiedźmin z Rivii zgarnie tytuł gry cRPG A.D. 2011? Nie wiadomo, co przyniesie końcówka roku, ale jak dotąd Geralt zostawia konkurencję daleko w tyle.

 

zabójcy królów, wiedźmin 2

 

Wiedźmin 2: Zabójcy królów

Produkcja: CD Projekt RED

Dystrybucja: CD Projekt

Cena (tylko PC): 99,99 zł, 229,99 zł (edycja kolekcjonerska)

zabójcy królów, wiedźmin 2 Wiedźmin konsolowiec?

"Wiedźmin 2" wychodzi na razie tylko na PC. Czy jest szansa, że zawita także na konsole? Choć nikt w CD Projekcie nie chce głośno o tym mówić, jest tajemnicą poliszynela, że trwają przymiarki do przeniesienia przygód Geralta na Xboksa 360 i PlayStation 3. Oby prace zakończyły się sukcesem - byłoby szkoda, gdyby "Zabójcami królów" mogli się cieszyć tylko komputerowcy.

"Wiedźmin 2" w liczbach:

2,5

Tyle godzin przerywników filmowych zawiera "Wiedźmin 2" - to trzy razy więcej niż jedynka!

16

Tyle jest możliwych zakończeń.

130tys.

Tyle linii dialogowych zawiera scenariusz.

27mln

Tyle złotych kosztowała produkcja!

zabójcy królów, wiedźmin 2

2011 rokiem polskich gier

Kontynuacja przygód Wiedźmina nie jest jedyną nową polską produkcją na światowym poziomie. Na początku roku do brytyjskich i amerykańskich sklepów trafiła inna cRPG "Two Worlds II", odnosząc spory sukces. W drugiej połowie 2011 r., spodziewamy się natomiast dwóch premier wrocławskiego Techlandu. Będą to kontynuacja serii westernów "Call of Juarez" - tym razem przenosząca akcję do współczesności - i zupełnie nowy tytuł: "Dead Island", survival-horror, którego trailer zrobił megafurorę w internecie.

Zdjęcie Wiedźmin 2: Zabójcy Królów (PC)
Wiedźmin 2: Zabójcy Królów (PC)
  • Gatunek: role-playing
  • Kategoria wiekowa: od 18 lat
1 opinia w okazje.info

Tekat: Piotr Kubiński, www.gamecorner.pl

 

 

 

Zdjęcia: Michał Mutor, Piotr Kubiński,  materiały prasowe (montaż)

 

Czytaj też na Logo24:

Crysis 2 - powrót króla

"Crysis" - wyjątkowo efektowny shooter - powrócił!Tym razem nie tylko na pecety. Czy zdoła dogonić własną legendę?

Duke Nukem Forever: 'I'm back!'

Elvis żyje? Michael żyje? Bzdura. To Duke Nukem żyje! Mimo czternastoletniej nieobecności ma się świetnie. Wiem, bo na własne oczy widziałem go w Las Vegas. Hail to the King, baby!

Polskie bezdroża

O tym, że Polacy robią dobre gry fabularne, już wiemy. A czy wrocławski Techland, producent uznanego na świecie 'Call of Juarez', zna się także na prędkości?

Gry wideo to biznes. Ich twórcom znacznie bliżej do armii z fabryki snów niż do garażowych zapaleńców.