Już starożytni lekarze wiedzieli, że wysoka temperatura pomaga odzyskać zdrowie. "Spowodujcie gorączkę, a uleczę każdą chorobę" - mawiał Hipokrates.

Gdy jest ci gorąco, pocisz się, a twój organizm wraz z potem pozbywa się toksyn, i to tak skutecznie, że lekarze nazywają skórę "trzecią nerką". Jeżeli kanały potowe są zablokowane, człowiek umiera w parę godzin.

Większość chorobotwórczych wirusów i bakterii nie przeżywa w temperaturze wyższej niż 40°C. Zatem - kiedy się pocisz, to tak jakbyś wypalał w sobie chorobę.

Wzrost temperatury ciała pobudza do pracy wiele gruczołów dokrewnych. Wypłukiwane są zanieczyszczenia z narządów, naczynia krwionośne rozszerzają się, a serce bije szybciej, aby zaradzić wzrastającemu zapotrzebowaniu na krew. Wbrew pozorom wzrost temperatury i przyśpieszenie pracy serca nie podnoszą ciśnienia krwi, dlatego nadciśnieniowcy mogą bez obaw korzystać z sauny suchej - wysoka temperatura potrafi nawet na chwilę obniżyć im ciśnienie.

Sauna i łaźnia są również idealnym zabiegiem kosmetycznym. Pod wpływem gorącej pary otwierają się pory, skóra jest dobrze nawilżona i ukrwiona. Wykorzystaj to! Po skończonym zabiegu weź letni, a potem zimny prysznic, zrób peeling szorstką rękawicą i specjalnym kremem, a potem umyj się i wmasuj w skórę olejek lub balsam odżywczy, najlepiej kolistymi ruchami, w kierunku od stóp do głowy. Pamiętaj, że rozgrzana i spragniona skóra potrzebuje dość gruntownego nawilżenia i natłuszczenia.

A na koniec połóż się, włącz ulubioną muzykę. Nadszedł czas na relaks.

 

 

Na receptę:

 

Pobyt w rzymskiej łaźni leczy choroby dróg oddechowych i dolegliwości reumatyczne. korzystnie wpływa na wygląd skóry, poprawia krążenie krwi, oczyszcza i ożywia. Wzmaga krążenie krwi w naczyniach włosowatych

 

Pobyt w saunie fińskiej wspomaga leczenie przewlekłych przeziębień, kataru i kaszlu. łagodzi bóle reumatyczne, bóle zatok (wpływa na rozrzedzenie zalegającej wydzieliny) i gardła. Likwiduje bolesne napięcia mięśni, Jest wskazany przy niedociśnieniu, chorobach zwyrodnieniowych i otyłości

 

 

 

W fińskiej saunie

 

Sauna fińska, znana na północy Europy od setek lat, to połączenie łaźni suchej, z gorącym powietrzem, z łaźnią parową.

 

Rodzaje saun

Sucha (fińska): wysoka temperatura (85-110°C) i niska wilgotność względna (3-12%). W tej saunie intensywnie się pocisz, dzięki czemu skóra błyskawicznie się oczyszcza. Jeśli zdecydujesz się na seans w temperaturze 110°C i 10-procentowej wilgotności, sauna zadziała odchudzająco - stracisz 300-400 kcal.

 

Parowa (zmodyfikowana fińska): niższa temperatura (poniżej 75°C) i podwyższona wilgotność powietrza (do 55%). W piecu znajduje się specjalny pojemnik na ziołowe ekstrakty i olejki aromatyczne. Sauna parowa stwarza idealne warunki do wypoczynku i jest odpowiednia dla osób o kruchych naczyniach krwionośnych oraz tych, które źle się czują w zbyt wysokiej temperaturze lub mają problemy zdrowotne. Sauny parowe są bardzo popularne w USA, we Francji i w Hiszpanii.

 

 

Przyjemnie i zdrowo

Przynosi odprężenie fizyczne i psychiczne, wzmacnia system odpornościowy. Działa przeciwbólowo i uspokajająco, wprawia w dobry nastrój. Wysoka temperatura powoduje rozszerzenie się naczyń krwionośnych, a przez to poprawia krążenie. Wzmagają się praca gruczołów łojowych i wydzielanie potu. Wraz z nim zostają usunięte szkodliwe produkty przemiany materii, tj. kwas moczowy, mocznik i chlor.

 

 

Organizm oczyszcza się, ale jednocześnie traci dużo wody i elektrolitów. Czasowe odwodnienie wywołuje efekt odchudzenia, znikają obrzęki, a usprawnione krążenie wpływa na lepszą wentylację płuc, pełniejsze dotlenienie oraz odżywienie serca, mózgu i innych organów wewnętrznych. Ziołowa para znakomicie inhaluje górne drogi oddechowe. Nawilżona śluzówka skuteczniej broni się przed bakteriami i wirusami. Ciepło rozluźnia napięte mięśnie i odpręża psychicznie. Nagłe, bodźcowe schłodzenie ciała pod prysznicem lub w basenie hartuje organizm i obkurcza naczynia krwionośne - ciśnienie gwałtownie się podnosi, aby po krótkim odpoczynku wrócić do normy. Zmienna, na przemian wysoka i niska temperatura wzmacnia i uszczelnia naczynia krwionośne.

 

 

Omijaj saunę,jeśli cierpisz na:

 

- Choroby kardiologiczne, np. zaburzenia rytmu serca

- Schorzenia neurologiczne, np. padaczkę

- Schorzenia endokrynologiczne

- Niewydolność wieńcową

- Cukrzycę

- Astmę lub rozedmę

- Chorobę nowotworową

- Choroby zakaźne

- Żylaki, otwarte rany i skaleczenia

- Zakrzepowe zapalenie żył

- Ostre stany reumatyczne

- Klaustrofobię

- Pobyt w saunie nie jest wskazany też dla osób po 65. roku życia oraz dla małych dzieci

 

 

Jak to działa

 

W typowej saunie fińskiej (o wymiarach 2x2x2 metry) mogą jednocześnie przebywać 3-4 osoby. Sercem sauny jest piec elektryczny lub tradycyjny, opalany drewnem. Na jego szczycie w specjalnym pojemniku ułożone są kamienie (najlepiej granitowe, odporne na wysoką temperaturę i wilgoć), które rozgrzane, a potem polane wodą, wytwarzają parę. Według Finów moment polewania kamieni i unoszenia się pary jest chwilą, kiedy sauna ukazuje swoją duszę.

 

 

Zabierz do sauny:

 

Dwa ręczniki, jeden do kabiny, a drugi do wytarcia się po natrysku; plastikowe klapki do ochrony nóg przed grzybicą; mydło w płynie, krem do peelingu oraz szorstką rękawicę; balsam do ciała lub oliwkę. Przydadzą się szampon, odżywka do włosów i butelka wody lub soku.

 

 

Jak korzystać z sauny

 

Do sauny wchodź na czczo lub 2 godziny po posiłku. Nie smaruj się kremem, bo ograniczysz pocenie. Pobyt w saunie trwa 15-40 minut, można korzystać z niej 2-3 razy w tygodniu, bez względu na porę roku.

 

Krok 1

Umyj się pod natryskiem i wytrzyj do sucha. W gorącej kabinie krople wody na skórze będą parzyć! Zdejmij metalowe przedmioty z obrączką włącznie. Ich kontakt z ciałem też może skończyć się poparzeniem.

 

Krok 2

Zawiń się w ręcznik, na którym później położysz się lub usiądziesz.

 

Krok 3

Najpierw połóż się lub usiądź na najniższym poziomie (40-50°C), podkładając ręcznik tak, aby nie przykrywał całej ławy i nie zaburzał cyrkulacji powietrza. Rozluźnij mięśnie i zrelaksuj się, staraj się uwolnić od kłopotów i stresu. Co kilka minut przenoś się na wyższą ławkę, aż do najwyższej, gdzie temperatura osiąga 100-110°C.

 

Krok 4

Po 10 minutach możesz wylać na rozgrzane kamienie pieca 1-2 szklanki wody z paroma kroplami olejku eterycznego. Poczujesz teraz mocne uderzenie gorąca. Kiedy upał stanie się nie do wytrzymania, czas na...

 

Krok 5

...czyli zimny prysznic. Choć schładzanie w fińskich saunach odbywa się w przeręblu, w śniegu lub basenie z wodą o temperaturze 12-20°C, ty i tak najpewniej będziesz miał do dyspozycji tylko prysznic. Strumień wody skieruj najpierw na nogi - od stóp w górę, potem na ręce od dłoni do ramion, później polewaj twarz, kark i tułów.

 

Krok 6

Wytrzyj się i otul ręcznikiem lub szlafrokiem. Odpocznij jakieś 10 minut.

 

Krok 7 i kolejne

Wróć do gorącej kabiny. Powtórz cały cykl (od 1 do 6) trzy razy i zakończ chłodnym prysznicem, który zapewni ci świetne samopoczucie. Niedostateczne obniżenie temperatury ciała może powodować dalsze pocenie się, ból głowy i uczucie osłabienia.

 

 

Jak korzystać z łaźni

 

Podobnie jak z sauny, jednak maksymalnie 2 razy na tydzień. Ze względu na dość niską temperaturę jednorazowy pobyt może trwać nawet kilkadziesiąt minut. Co jakiś czas należy ochłodzić ciało pod natryskiem (wewnątrz łaźni) lub odpocząć na leżaku (na zewnątrz) i uzupełnić płyny. Przed wyjściem z łaźni należy dokładnie umyć ciało i odczekać na leżaku, aby temperatura ciała wróciła do normy.

 

 

Po wszystkim

 

Pij dużo! Niedobór płynów po pobycie w saunie lub łaźni uzupełnij wodą mineralną bez gazu, sokiem owocowym lub warzywnym - najlepszy jest pomidorowy, bo dostarcza potasu, którego duże ilości wypacasz wraz z toksynami. Mimo nagrzania organizmu możesz wypić gorącą herbatę z dodatkiem liści czarnej porzeczki, maliny, poziomki oraz miodu. Udowodniono, że ciepłe napoje obniżają temperaturę całego ciała o 1-2°C.

 

 

 

Łaźnia parowa - rzymska

 

Łaźnie parowe były znane w starożytności, i to nie tylko w Rzymie, a w ogóle w krajach basenu Morza Śródziemnego.

Wewnątrz łaźni jest ciepło, choć nie gorąco - od 40°C do 55°C. Panuje tu bardzo wysoka wilgotność względna, dochodząca do 100%. Dla większości użytkowników najbardziej komfortową temperaturą w łaźni jest 45°C.

Łaźnia musi być wykonana z materiałów odpornych na działanie powietrza o dużej wilgotności. Przeważnie są to kamień, ceramika lub wzmocniony akryl.

Zabieg powoduje silne przegrzanie organizmu i pocenie - nie ze wględu na temperaturę, raczej przez utrudnione wydzielanie potu przy wysokiej wilgotności powietrza. W efekcie organizm odwadnia się i pozbywa toksyn. Seans dotlenia organizm i relaksuje. Para wodna wnika głęboko w skórę, nawilża ją i poprawia jej wygląd. Ponadto pobyt w łaźni oczyszcza ciało, rozluźnia mięśnie i poprawia krążenie. Odprężeniu sprzyja też zapach olejków eterycznych.

 

 

Rodzaje łaźni parowych

 

Tradycyjna rzymska: temp. 45-50°C, wilgotność ok. 100%. Pobyt może być połączony z aromaterapią.

 

Hammam (łaźnia turecka): temperatura 45-50°C, wilgotność do 100%. W centralnej części znajduje się podgrzewany stół do masażu. Po masażu następuje schłodzenie ciała.

 

Łaźnia błotna: temperatura 35-50°C, zmienna wilgotność. Pobyt dzieli się na trzy etapy: nagrzewanie (10 minut), nawilżanie (15-20 minut) i zraszanie (1-2 minuty). W łaźni umieszczone są siedziska, zbiorniki na błoto oraz dużo kranów służących do oczyszczania skóry po zakończonej kąpieli.

 

Caldarium: temperatura ok. 45°C, podwyższona wilgotność powietrza, aromatyczna para z dodatkiem olejków ziołowych. Caldarium idealnie oczyszcza skórę i drogi oddechowe, działa pobudzająco i odprężająco, łagodzi bóle stawów i mięśni. Najlepszy efekt dają 20-minutowe seanse dwa lub trzy razy w tygodniu. Po pobycie w caldarium wskazany jest półgodzinny odpoczynek.

 

 

 

Omijaj łaźnię, jeśli cierpisz na:

 

- niewydolność krążenia

- nadciśnienie

- zmiany miażdżycowe

- gruźlicę

- cukrzycę

- chorobę wrzodową

- chorobę Basedowa (nadczynność tarczycy)

- ostre stany chorobowe

 

 

Jak to działa

 

Parę wodną wytwarza generator (wspomagany dopływem świeżego powietrza) zainstalowany na zewnątrz kabiny łaźni. W komorze znajduje się urządzenie do ochładzania zimną wodą, najczęściej po prostu prysznic. Dodatkowym atutem łaźni jest możliwość dodania do wytwornicy pary olejków aromatycznych, czyli zafundowania sobie seansu aromaterapii. Olejki mogą pobudzać, uspokajać, odświeżać, niektóre wspomagają leczenie przeziębień.

 

 

Tekst: Dorota Szadkowska

Zdjęcia: BEW, Corbis,

Grafika: Wawrzyniec Święcicki

 

Czytaj w Znam.to: Japońska piękność chwyta za serce

Zobacz też na Logo24:

 

Zadbane dłonie są seksi

"Kochanek ma być nie za wysoki, nie za niski, nie za tęgi i nie za chudy, zadbany, ale bez przesady, umięśniony, ale nie za bardzo. Zdecydowanie piękną musi mieć tylko jedną, jedyną część ciała. Jak się już w tej chwili wszyscy panowie inteligentnie i intuicyjnie domyślili - chodzi o dłonie"

Panowie, do przeglądu!
Na zdrowie - tak jak na dobrą emeryturę - trzeba zapracować. Dlatego od czasu do czasu warto odwiedzić lekarza i zrobićkilka profilaktycznych badań

Zdrowe stopy

Nie tylko damskie stopy wymagają uwagi. Panowie też mają problemy - zwłaszcza latem, kiedy nogi szczególnie się pocą. Poniżej kilka rad od specjalistów - dermatologa, ortopedy i pedikiurzystki.

Tnijmy równo

Umięśniona sportowa sylwetka faceta to nie wszystko, co dostrzegają kobiety. Według wielu badań ich uwagę przykuwają też wypielęgnowane męskie dłonie. Dziewczyny uważają, że to bardzo seksowna część męskiego ciała i to chyba najlepszy powód, aby troskliwiej na nie spojrzeć.