Stosownie do miejsca pracy obowiązują nas inne formy witania się, zwracania do siebie, tytułowania. W wielu przypadkach formy powitań - w zależności od poziomu zażyłości - są mało formalne (obejmujemy się, całujemy w policzek etc.). Jeżeli mamy do czynienia z kobietą klientem, witanie się z nią pocałunkiem uznałbym jednak za mało taktowne. W biznesie zakłada się, że póki się nie znamy, zachowujmy taktowny dystans. Dopiero później nasze relacje mogą (nie muszą) rozwinąć się na tyle, byśmy mogli pozwolić sobie na bardziej towarzyską formę powitania. Co ważne, to klient powinien dać jako pierwszy sygnał. Nie na miejscu jest bowiem stawianie gości w sytuacji niekomfortowej.

 

 

  

Na pytania odpowiada Adam Jarczyński,dyrektor generalny Polskiej Akademii Protokołu i Etykiety

 

Rysunek: Jacek Gawłowski 

Zdjęcie: Albert Zawada

 

 

Zobacz też na Logo24 inne artykuły z serii Savoir vivre